Naujausios
Ko nori Šiaulių žydai?
Neseniai Šiaulių miesto grupė prekybininkų išleido plakatą su lietuvių prekybininkų, pramoninkų ir amatininkų skelbimais. Pradžioje plakato karštai kreipiamasi ir prašoma lietuvių palaikyti savuosius.
„Lietuvi, sustok!“, rašoma plakate. „Mūsų tautą iš mirties prikėlė tėvynės mylėtojų galiūnų siela, liepsna ir krauju persunktas spaudos žodis. Nakties tamsoje per miškus ir balas knygnešių varginguose ratuose ir kuprinėse slinko lietuviškos knygos ir lindo į tamsiausią palėpę ir iš ten skleidė šviesą ir šilumą, kuri atgaivino jau benykstantį tautos žiedą. (...) Bet vieną mes pamirštame ir nebranginame, tai savosios pramonės, prekybos ir amatų, kurie yra svarbus vaidmuo mūsų gyvenime“, kalba plakato žodžiai lietuviui, kurį kviečia sustoti ir pagalvoti.
Toliau plakate liūdnai byloja: „Pažiūrėkime, kiek lietuviškų krautuvių, kooperatyvų bei kitų įmonių užsidarė? Kiek lietuvių verslininkų turėjo atsisakyti nuo savo amato! O vis už tai, kad nieks nepalaikė savosios pramonės bei prekybos. O tuo tarpu kitataučiai puikiausiai išbujojo. Jie už lietuvių kruvinu prakaitu aplaistytus centus didesniuose Lietuvos miestuose prisistatė gražiausių namų, atidarė didžiausias krautuves ir kitas įmones. Be to, kiek kasmet milijonų litų išsiunčia iš mūsų krašto? (...)“
Toks plakato turinys, jame nieko nekurstoma, o tik kviečiama, kaip ir pridera, lietuviams remti lietuvius.
Žydas niekur nepaminėta nė vienu žodžiu, tačiau žydai įžiūrėjo savęs įžeidimą. Vos tik pradėjus tą plakatą rengti, jie jau buvo pakėlę triukšmą. Bet dabar jau griebiasi ir tokių priemonių! Man iš šiauliečio Bijūno teko girdėti tokį dalyką:
„Į žinomą Šiauliuose lietuvės skrybėlių saloną „Lietuvaitė“ su triukšmu įsiveržė viena žydė ir pareikalavo grąžinti pinigus, sumokėtus už diržo sagą, kurią prieš kelias dienas pirkusi jos sesuo. Savininkė paklausė priežasties.
– Mes neperkam iš tokių krautuvių, kur kabo plakatai su šūkiais „Lietuvis pas lietuvį!“ Tamsta tuojau pat turi nuimti plakatą – pareiškė žydė.
Su tokiom akiplėšiškom sąlygom savininkė nesutiko.
– Na, tai mes jumis pamokysim – tamstos brolis bus atleistas iš Frenkelio fabriko, vitriną išdaušim, – žydė rėkdama puolė prie lango nuplėšti plakato, bet jis buvo tarp stiklų. Tuomet išvadinusi savininkę paleistuve ir spiovusi išbėgo.
Kitą rytą savininkės brolį Frenkelio „Bato“ fabriko direktorius pakvietė „pasikalbėti“.
– Tamstos sesuo savo parduotuvės vitrinoje laiko iškabinusi „antisemitinį“ plakatą. Jei jis nebus tuoj nuimtas, tamsta turėsi apleisti darbą, – pasakė žydas.
Sesuo, nenorėdama palikti brolį be duonos, plakatą nuėmė.
Ką žydai tuo nori pasiekti? Ką jie galvoja, kovodami prieš tai, kas jų neliečia?
–
Sako, kad Šiauliai lietuviškas miestas. Tačiau labai klysta tie, kurie taip sako. Neminėsiu jau visiems žinomų faktų, o tik noriu atkreipti dėmesį į porą valgių pavadinimų: „Golubcy“, „Falšyvas kiškis“. Na ką, lietuviškai skamba? O tokiais vardais valgiai yra siūlomi ne kur kitur, o kaip tik labai skambaus lietuviško vardo valgykloje. „Romuva“, sako, buvusi senovės lietuvių šventovė: gražus ir skambus vardas, surištas su daugybe mūsų tautos istorijos faktų. O Šiaulių „Romuvoje“ ima tau ir pasiūlo „Golubcy“, „Falšyvas kiškis“. Tiems valgiams jau seniai kitose valgyklose yra vardai: „Balandėliai“, „Netikras zuikis“
–
Vienas Šiaulių miesto gyvenimo liūdnas faktas. Neseniai miesto sanitarinė komisija aplankė Matuzevičiaus kepyklą. Pataikė, kai karšta duona buvo traukiama iš pečiaus. Darbininkai sau ramiausia sąžine ima karštos duonos kepalus iš pečiaus ir deda – netikėsit, gerbiamieji – ant purvinų cementinių grindų! Komisija visą vaizdą nufotografavo, surašė protokolą, tą duoną konfiskavo. Girdėti, kad daromi žygiai tą kepyklą visai uždaryti.
Liūdna. Tačiau verksmas nedaug tepadės. Reikia imtis griežtų priemonių prieš visus valgių gamintojus.
„Šiaurės Lietuva“, 1932 m.,
Nr. 45.
Kiek Šiauliuose buvo gyventojų 1670 metais
1887 metais man teko lankyti anuo metu gyvenusi Vinkšnėnų kaime seną grafų Zubovų ekonomą Kurlianskį. Šis senelis turėjo didelį rinkinį rusų ir lenkų kalbomis senų knygų ir rankraščių. Toje jo bibliotekoje besirausdamas aptikau vieną istorinį dokumentą „Šiaulių Ekonomijos Karališkų turtų 1670 mt. gyventojų sąrašą“. Dokumente pažymėta, kad 1670 metais Šiaulių miesto gyventojus sudarė: 16 ūkininkų ir 4 žydai. Visų tų gyventojų buvo sužymėtos pavardės. Iš tų pavardžių dabar Šiauliuose yra užsilikusi tik viena – Samboro. Iš šių dokumentų galime įsivaizduoti, kokio didumo anuomet būta Šiaulių miesto. Dabar gi, po 267 metų, Šiauliuose priskaitoma iki 30 000 gyventojų. Užima trečią vietą po Kauno. Skaitomi Šiaurės Lietuvos sostine, vienu didžiausiu Lietuvos pramonės centrų.
Tame dokumente buvo ir Šiaulių apylinkės kaimų gyventojų sąrašai. Šapnagių ir Lieporių kaimuose anuomet būta tik 4–5 gyventojų (dabar 30–40 gyv.), kituose kaimuose dar mažiau.
Kurlianskio bibliotekoje buvo ir daugiau vertingų dokumentų, liečiančių Šiaulius, bet aš nesusipratau tuomet jų iš jo atpirkti. Vėliau, kaip patyriau, po jo mirties tas turtas buvo parduotas prekybininkams – silkėms vynioti.
Kun. V.Jarulaitis
„Įdomus mūsų momentas“, 1937 m., Nr. 38.
Stilius ir kalba netaisyti. Parengta iš Viliaus Purono senosios spaudos publikacijų rinkinio.