Naujausios
Tikriausiai dauguma Jūsų yra girdėję terminą „feng šui“ – tai ir filosofija, ir pseudomokslas, naudojamas įvairiose gyvenimo sferose, pvz., interjere, dvasinio ir fizinio pasaulių santykių derinime ir pan. Kaip ir nieko blogo, kad žmogus pagal „filosofiją“ dėliojasi vazas, statosi lovą kambary ar pasakų pilis savo galvoje, bet jei kalbame apie valdžios galią turinčio asmens „filosofijos“ materializavimą viešajame visuomenės gyvenime, pravartu prisiminti istoriją. Filosofai nebūtinai atneša gėrį.
2015 m. likimas mums „dovanojo“ A. Visocką, o jis Šiauliams „dovanoja“ savo „filosofiją“. Savo retorikoje jis naudoja iš tikro nieko nesakantį žodžių junginį „Šalkauskio filosofija“. Ta „Šalkauskio filosofija“ motyvuoja beveik viską. Taip dažniausiai elgiasi žmonės, kurie per gyvenimą perskaitė vos vieną knygą ir ten rado vieną frazę, kurią kiša visiems visose temose.
„Šalkauskio filosofija“ grindžiami rangos darbų pirkimai be konkurso, skiepijimo tempai ir susirgimų kontrolė mieste, vamzdžių klojimas, vaikų testavimas ir kiti viešojo valdymo sprendimai. Ir pasirodo, kad dažnam pakanka trinkelės nuotraukos ir paaiškinimo „čia – pagal „Šalkauskio filosofiją“.
Jei tavęs neįtikino kalbos apie „filosofiją“, tai prasideda sunkioji artilerija – lozungai „Žmogus yra žmogus“, „Šiauliai yra Šiauliai“, o su tuo nepasiginčysi, nes tai yra tiesa. Bet ši „tiesa“ vis tiek niekaip neatsako į klausimus, kurių prigimtis nėra filosofinė. Nors filosofija ir politika apima visas gyvenimo sritis, bet filosofija, šiaip, yra apie nepamatuojamus dalykus – gyvenimo prasmę, gėrį, blogį, grožį ir pan., o politika yra apie pamatuojamus – apie rezultatus, efektyvumą, tikslus.
Skaičiai politikoje padeda nustatyti, ar teisingu keliu judame. O be skaičių nepasiginčysi, nepalyginsi, kas yra labai patogu – kaip nori, taip vartai tą „filosofiją“. Todėl į tų tikslių skaičių paaiškinimą ir stengiasi nesivelti miesto galva, nes dažniausiai jie ne jo naudai.
Jei tau tokio atsakymo apie „filosofiją“ negana, tai gausi provokuojantį atsakymą – „Šiauliai šviečia“ ir mero „garbės sargybos“ organizuotą ataką: „Tu ką, prieš Šiaulius?“ Nors tu ne prieš Šiaulius, o prieš Visocko „filosofiją“ – o kas norės būti prieš Šiaulius? Nes atsitiko toks paradoksas, kad meras už mūsų pačių pinigus žiniasklaidoje prisipirko save mums šlovinančių reportažų ir straipsnių, kurių dėka ne tik sukūrė legendą, kad viskas, kas vyksta mieste, yra tik jo dėka, bet ir susitapatino su Šiauliais. Mero „garbės sargyba“ kaip užhipnotizuota kartoja, kad „anksčiau tai niekas nieko netvarkė“, kad „džiaukitės, kad kažką daro“, taip tarsi legalizuodami daromas nesąmones.
Pirmiausia prisiminkime, kad mero pirma kadencija sutapo su nauja vietos savivaldos rinkimų tvarka ir su Europos Sąjungos 2014–2020 m. finansavimo laikotarpiu, kuomet į Lietuvą pradėjo tekėti ES lėšų upės. Tas upes ES paleido tam, kad galėtume pasivyti ES šalis senbuves atlyginimais ir kitomis galimybėmis. Tie sutapimai daugeliui procesais nesidominčių gyventojų sukūrė įspūdį, kad viskas vyksta tik nepartinio Visocko dėka.
Kad galėtume objektyviai vertinti tuos pasiekimus, reikia lyginti ne tik save, kai turime daug pinigų, su savim, kai neturėjome pinigų, bet ir su kitomis savivaldybėmis. Lietuvoje yra 60 savivaldybių ir tik 13-oje iš jų buvo išrinkti nepartiniai merai, o tai reiškia, kad likę 47 buvo išrinkti partiniai – konservatoriai, socdemai, liberalai ir kiti. Jei keliaujate po Lietuvą ar kitas šalis, tai turėtumėte matyti, kad keičiasi ir gražėja ne tik mūsų miestas, o visi miestai ir miesteliai. Taigi, miestų „euroremontų“ nereikia sieti su partiškumu. Tiesiog gauname beprecedentiškai daug pinigų, ko neturėjome iki 2015 m.
Dažnai girdime dar vieną „burtažodį“ – „rekordinis biudžetas“. Nesigilinę žmonės šoka ploti, bet tarp 60-ies Lietuvos savivaldybių sunkiai rasite tokią, kuri neturėtų rekordinio biudžeto. Kasmet auga visų miestų ir miestelių biudžetai. Be to, į miesto biudžetą pinigus suneša ne aitvarai, o mokesčių mokėtojai. Todėl yra kiek juokinga šlovinti merą, kuris dar gauna ir solidų atlyginimą už tai, kad už mūsų pinigus buvo įrengta infrastruktūra. Tai tas pats, kas šlovintumėte „Kalėdų Senelį“, kad jis iš maišo traukia ir mums „dovanoja“ už mūsų pinigus nupirktas dovanėles.
Nesąžiningi ir tie palyginimai, kad, girdi, 2014 metais buvo sutvarkytas koks tai takas tik už 300 tūkst. eurų, o va dabar – net už milijoną! Tik pamirštama paminėti, kad 2014 metais 300 tūkst. eurų buvo lygūs milijonui litų, ir už tą milijoną litų kai kuriais atvejais buvo galima padaryti daugiau nei už milijoną eurų dabar.
Pavasarį vienoje „Delfi“ laidoje miesto „bosas“ buvo paklaustas, ar turi įtakos vaikų gimstamumui valdžios parama pinigais, gal reikia padidinti išmokas, kurios paskatintų vaikų gimstamumą, ir atsakė, kad, jo manymu, nereikia, nes žmonės jaučia valdžios meilę per sutvarkytus takelius ir naujus suoliukus. Tik pamiršo miesto galva ant tų suoliukų patiesti čiužinius, kad žmonėms būtų patogu užsiimti meile. Nuo 2015 metų naujagimių skaičius mieste kasmet smarkiai krenta, nors iki 2015 m., kai Visockas tapo meru, naujagimių skaičius mieste augo.
Mieste nuo 2015 m. neliko ir savarankiško universiteto, kuris geriausiais laikais priskaičiuodavo tūkstančius studentų. Nėra darbo gatvėje su jaunimu, kuris labai stipriai dirbamas kituose miestuose – tai reiškia, kad nėra jaunimo politikos.
Išankstiniais Statistikos departamento duomenimis, mažėja ir nuolatinių gyventojų skaičius. Per kalendorinius metus išvyko
1 200 šiauliečių – kavinių, kirpyklų, servisų ir kt. paslaugų klientų, mokesčių mokėtojų, studentų ir kt. socialinį-ekonominį vaidmenį atliekančių žmonių.
Galbūt dėl to, kad per tuos 6 metus tapo dar sunkiau patekti pas gydytojus ir gauti medicinines paslaugas?
Šiuo metu mieste trūksta apie 250 medikų (2021 10 09 „Šiaulių krašto“ publikacija „Valdiški pinigai gydytojų nevilioja“). Dėl „Brexit“ ir Covid į Lietuvą sugrįžę tautiečiai tikėjosi užuovėją rasti čia, bet apsisuko ir išvažiavo kita kryptimi. Čia jie nerado žadėtų „tūkstančių naujų darbo vietų su vidutiniais
2 000 eurų atlyginimais“, rado tik Visocko „Šalkauskio filosofiją“ ir naujus infrastruktūros plėtros mokesčius.
Vidutinis atlyginimas į rankas 2021 m. antrą ketvirtį Šiauliuose siekė 880 Eur per mėn. Pagal šį rodiklį jau eilę metų esame 14–18-oje vietoje tarp 60-ies savivaldybių. Atsiliekame nuo Akmenės, Jonavos, Kėdainių, kur žmonės ne tik uždirba daugiau, bet ir moka mažesnius komunalinius mokesčius. Toje vietoje, kurioje jau turėtų būti pažadėti tūkstančiai darbo vietų, vis dar beveik plynas laukas, nors miestas iš savo pusės jau investavo 10 mln. eurų.
Šiaip aš tikiu, kad kažkada ir bus tų darbo vietų, ir gal jau būtų buvę, jei ne miesto galva, kuris, kai dar nebuvo miesto galva, „iki prokurorų“ skundė investuotojus ir stabdė projektus (2021 08 16 „Šiaulių krašto“ publikacija „Šiaulių regiono plėtros plane pasiklydo tarp milijonų“). Reali padėtis nuo propagandos „feisbuke“ skiriasi kaip diena ir naktis.
Nors Visocko „filosofija“ sako, kad „Žmogus yra žmogus“, bet ji tikriausiai ne apie tuos žmones, kurie prašė neparduoti Pabalių turgaus, nekirsti medžių, rinko parašus ir prašė neatleisti Rėkyvos progimnazijos direktoriaus už nieką. Ji tikriausiai ir ne apie neformaliojo švietimo mokytojus ir trenerius, kuriems buvo mažinamas finansavimas, dėl to nukentėjo ugdymo aplinka, motyvacija, buvo mažinamas sportininkų užsiėmimų skaičius, krito pajamos, o norintiems išvykti į varžybas aiškinama, kad nėra pinigų. 2016 m., tik metai po Visocko išrinkimo, Rio olimpinėse žaidynėse dalyvavo 6 olimpiečiai ir 2 paralimpiečiai iš Šiaulių, kurie dar parvežė ir medalių, o 2021 metais, po 6 metų „filosofijos“, – 1 paralimpietis, nulis dalyvių olimpiečių ir olimpinių medalių.
Visocko „filosofija“ teigia, kad iki 2015 metų Šiauliuose švietė tik kas antra lempa, o po 2015 metų neva šviečia visos. Jei miesto galva eitų į darbą tamsiu paros metu, aišku, kai iš viso būna Šiauliuose, o ne slepiasi nuo viruso rajone, tai pamatytų, kad ir dabar daug kur įjungta tik kas antra lempa.
Jei paklaustumėt, kodėl 2015 m. šviečianti kas antra lempa yra blogiau, nei kas antra šviečianti lempa 2021 metais, tai jums paaiškintų „filosofiškai“ – iki 2015 m. kas antra lempa degė iš „skūpumo“, o po 2021 m. kas antra lempa šviečia iš taupumo, o čia žiauriai didelis skirtumas. Bet „logikos ministras“ vis tiek nesuprastų, kam reikia leisti pinigus ir statyti 10 lempų, jei šviečia tik kas antra.
Anksčiau iš Visocko dažnai girdėjome „šiluma pigiausia“, paskui „šiluma pigiausia tarp didmiesčių“, bet ir to nebeliko. Taigi, Visocko „Šalkauskio filosofija“, „Žmogus yra žmogus“, „Šiauliai yra Šiauliai“ ir kiti miesto galvos retorikoje naudojami lozungai atspindi ne realius pasiekimus, o atlieka viduramžių mene naudotą „figos lapo“ funkciją „gėdai“ pridengti. Jei universitetas kitame mieste, jei medicininių paslaugų nuolat esi priverstas važinėti į kitą miestą, jei atlyginimai kitame mieste didesni, komunaliniai mokesčiai mažesni, tai kokia peršasi išvada apie miesto vadovavimo „filosofiją“?