Naujausios
Daugumą gatvių remonto darbų atlieka viena įmonė
Didelę dalį Šiaulių miesto savivaldybės perkamų infrastruktūrinių darbų mieste atlieka UAB „Šiaulių plentas“. Jau kurį laiką neoficialiai kalbama apie tai, kad Savivaldybė esą proteguoja šią įmonę.
2018 metų liepos 3 dieną Savivaldybėje buvo iškilmingai pasirašytos preliminarios sutartys su potencialiais miesto gatvių su asfalto danga, šaligatvių, pėsčiųjų ir dviračių takų taisymo, remonto, rekonstravimo ir statybos darbų rangovais – UAB „Šiaulių plentas“, UAB „Plungės lagūna“ ir UAB „A.C.B“ iš Latvijos. Šios sutartys galiojo iki 2021 metų liepos, tačiau per trejus metus darbus atliko tik „Šiaulių plentas“.
Šiaulių miesto savivaldybės viešųjų ryšių koordinatorius Vitalis Lebedis atsiuntė Savivaldybės administracijos paaiškinimą, kuriame teigiama, kad prieš sudarydama pagrindinę sutartį dėl konkretaus objekto Savivaldybės administracija turėdavo paskelbti atnaujintą varžymąsi, kurio metu visi trys rangovai teikdavo pasiūlymus su konkrečiais įkainiais. Rangovas, kuris atnaujinto varžymosi metu pateikdavo mažiausius įkainius, būdavo pripažįstamas laimėtoju ir su juo sudaroma pagrindinė sutartis dėl darbų atlikimo.
Savivaldybė patvirtino, kad visus atnaujintus varžymus pagal preliminariąją sutartį laimėjo UAB „Šiaulių plentas“ .
Pasibaigus šių preliminarių sutarčių galiojimo terminui, pirkimas tokiu principu nebebuvo vykdomas. Skelbiami atskiri rangos konkursai pagal parengtus techninius projektus bei atskiras konkursas einamiesiems kasmetiniams gatvių priežiūros darbams.
„Mūsų vertinimu, atskirų konkursų viešas vykdymas (ne tik tarp konkrečių 3 įmonių, su kuriomis pasirašoma preliminari sutartis) užtikrina didesnę konkurenciją ir galimybę gauti mažesnę kainą“, – teigiama Savivaldybės atsakyme.
2022 metais Šiaulių mieste gatvių rangos konkursus laimėjo ir darbus vykdė penkios skirtingos rangovinės įmonės.
Panašu, kad „Šiaulių plentas“ mieste turi daug rangos darbų ir nebepajėgia laiku atlikti laimėtuose konkursuose numatytų darbų. Pavyzdžiui, žvyruotų gatvių asfaltavimas nusikėlė į lapkričio – gruodžio mėnesius, nes, anot Miesto ūkio ir aplinkos skyriaus vedėjos Eglės Bružienės, įmonė vėlavo parengti minėtų gatvių asfaltavimo projektus ir techninę dokumentaciją.
Vienas konkursas nutrauktas, kitą sustabdė teismas
Šių metų pabaigoje Savivaldybės administracija paskelbė naują Šiaulių miesto gatvių su asfalto danga, šaligatvių, pėsčiųjų ir dviračių takų priežiūros ir remonto darbų pirkimą. Planuota su konkurso nugalėtoju pasirašyti 3 metų sutartį.
Pasiūlymus pateikė dvi įmonės: UAB „Šiaulių plentas“ ir Stasio Pakarklio įmonė. Lapkričio 10 dieną dieną buvo atidaryti vokai su dalyvių pasiūlymais. Tačiau jau lapkričio 23 dieną buvo priimtas sprendimas konkursą nutraukti, nes esą keičiamos esminės konkurso sąlygos.
Gruodį paskelbtas naujas konkursas. Paskelbta, kad pasiūlymų bus laukiama iki gruodžio 21 dienos, tačiau nesulaukta, nes Stasio Pakarklio įmonė šiuos Savivaldybės administracijos viražus apskundė teismui. Teismas jų prašymu pritaikė laikinąsias apsaugos priemones ir konkurso vykdymą sustabdė.
Užkulisiuose neoficialiai kalbama, kad konkursas nutrauktas, nes pagal gautus pasiūlymus būtų reikėję paskelbti „ne tą“ nugalėtoją.
Galimai nutekėjo informacija
Konkurse dalyvavusios įmonės savininkas Stasys Pakarklis įsitikinęs, kad Savivaldybės keičiamos sąlygos nėra esminės ir jos galėjo būti papildytos konkurso eigoje. Įmonė dėl to konkurso komisijai teikė pretenziją, tačiau į ją atsižvelgta nebuvo, todėl paskelbus naują konkursą kreipėsi į teismą.
„Galimai nutekėjo informacija ir kiti nutraukto konkurso dalyviai jau žino tą informaciją. Skelbti vėl tą patį reiškia, kad būtų pažeistos jau dalyvavusių teisės. Koks tikslas yra nežinau: ar siekia mažinti pirkimo kainas, ar siekia kažkam sudaryti išskirtines sąlygas. Čia tik pamąstymui“, – sakė verslininkas.
Jo įmonė atlieka mieste gatvių remonto atskirus darbus ir pretenzijų dėl jų kokybės nesulaukė. Anksčiau tokio konkurso jiems laimėti nepavyko, tačiau šįmet „galvoja“, kad jų kaina buvo geriausia.
Jis pasakojo, kad atplėšus vokus per 20 dienų turėjo būti paskelbtas konkurso nugalėtojas. Nesulaukęs tokios informacijos S. Pakarklis paskambino į Savivaldybę. Po šio skambučio per 3 dienas konkursas buvo nutrauktas.
Įmonė teismo prašo, kad būtų įvertinta, jog pirmasis konkursas buvo nutrauktas nepagrįstai, ir pripažinti jo rezultatai. Tuomet būtų paskelbtas nugalėtojas. Verslininkas sako siekiąs, kad visų rinkos dalyvių sąlygos dalyvauti konkurse būtų vienodos.
„Norime, kad teisingai būtų vykdomas pirkimas. Jei Savivaldybė pamatė, kad apsižioplino ir neįtraukė poros punktų, kas yra visai antriniai klausimai, tai turėjo laiko nukelti terminus ir paprašyti pakoreguoti pasiūlymus. Jei teismas pasisakys, kad Savivaldybė yra teisi, tai ji tęs konkursą ir mes teiksime naują pasiūlymą. Pirmojo konkurso pasiūlymai yra atplėšti. Savivaldybėje sakoma, kad rezultatai yra neskelbtini ir niekas jų nesužinos. Bet jei mes sužinojome, kad mūsų pasiūlyta kaina buvo geriausia, tai greičiausiai ir kiti žino, kokios tos kainos“, – komentavo S. Pakarklis.
Jis aiškino, kad visai negąsdina papildoma konkurso sąlyga dėl GPS sistemos. Įmonėje yra įdiegta savikontrolės sistema, visa technika turi GPS sistemą.
„Mes turime modernią techniką ir technologijas, investavome į tai nemenkus pinigus ir nesiruošiame būti autsaideriais ir išmesti iš konkurso“, – ryžtingai kalbėjo verslininkas.
Kitus papildomus reikalavimus jis sulygino su paprasta situacija. Jei atskirai būtų parašyta, kad turite važiuoti dešiniąja kelio puse ir nekirsti ištisinės linijos, ar tai būtų svarbu? Juk yra kelių taisyklės ir viskas aišku.
Konkursų procesą komentavo nenoriai
Savivaldybės administracija atsisakė suteikti informaciją apie nutraukto konkurso metu pateiktus rangovų pasiūlymus, motyvuodama Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis.
Antrojo konkurso taip pat nekomentavo.
„Kadangi dėl minimo konkurso ginčas yra persikėlęs į teismą, Savivaldybės administracija, siekdama palankaus sprendimo, viešai bylos neaptarinės, nes tai arba gali būti traktuojama kaip spaudimas teismui, arba gali pakenkti bylos eigai“, – atsakė Administracijos direktorius Antanas Bartulis.
Paklausus, kokias esmines konkurso sąlygas keitė, kad net nutraukė konkursą su jau gautais pasiūlymais, po ilgo susirašinėjimo sulaukėme atsakymo.
Aiškinama, kad Viešųjų pirkimų tarnyba savo interneto svetainėje yra paskelbusi informacinį pranešimą, kuriame pažymėjo, kad keičiant esmines pirkimo sąlygas pirkimą reikia nutraukti ir pradėti naują. Todėl Savivaldybė, siekdama įsigyti reikalingas paslaugas ir nustačiusi, kad paskelbtame pirkime yra trūkumų, neva neturėjo kitos galimybės, kaip tik nutraukti pirkimą ir, patikslinus sąlygas, jį paskelbti iš naujo.
Kokios esminės sąlygos keičiamos?
„Dėl patrulinių apžiūrų atlikimo ir jų kontrolės buvo papildyta techninė specifikacija, įtraukiant sąlygą, kad rangovas, vykdydamas patrulines gatvių apžiūras, automobiliuose turėtų GPS. Papildyta techninė specifikacija dėl esamų pagrindų stabilizavimo cemento ir jonų mainus gerinančiu priedu, kadangi minima technologija yra inovatyvi bei taupanti pagrindų įrengimo kaštus“, – rašoma V. Lebedžio atsiųstame atsakyme.
Taip pat patikslintas rangovams privalomas ISO sertifikatas ir jo taikymo sritis.
Paklausus, kas pavasarį remontuos po žiemos atsivėrusias asfaltuotų gatvių duobes, jei teismai užtruks ir konkurso vykdymas užsitęs, gavome atsakymą: „Sutartis bus sudaryta laiku.“
Priminsime, kad Administracijos direktorius A. Bartulis tuo tikėjo bei viešai apie tai kalbėjo ir Šiaulių arenos koncesijos konkursui įklimpus teismuose. Rezultatas – laiku neįvykęs konkursas ir Savivaldybei likusi išeitis pusmečiui pratęsti nuostolingą miesto biudžetui sutartį su dabartiniu koncesininku.