Naujausios
Rastas paminklas
Papilė. Atsiųstam asmeniui iš Šiaulių aps. V-bos Statyti S. Daukantui paminklą, kasant rastas žemėje, po dabartinio, kitas paminklas. Viršuje iškaltas kryžius, o apačioje kryžiaus trys raidės D, D, G, po jų seka parašas: Cže Guli Kūnas Symona Daukanta Rasztiniką Varga Pieles Gimuse Metuse 1793 Miruse 1864 M/sijkie 6 Dienoi.
Nekurie žmonės pasakoja, kad gyvas būdamas S. Daukantas pats įsikalė paminklą ir turinį, išskyrus mirimo metus. Kiek čia tiesos, sunku pasakyti, jei bent tiek, kad mirimo metai t.y. 1864, regis, ne tos rankos kalti.
Paminklas iš paprasto, akmens.
„Šiaulietis“,
1925 m. rugpjūčio 16 d.
Mūsų žydų „kultūringumas“
Šio rašinėlio antgalvis kai kuriems gali pasirodyti apimančiu gana platų klausimą ir todėl turiu patėmyti, kad visai nemanau nagrinėti žydų kultūringumo bendrai ir tikroje to žodžio prasmėje. Noriu tik prisiminti keletą dalykėlių iš mūsų kasdieninio gyvenimo sąryšy su žydais.
Mūsų žydeliai, dažnai mėgsta girtis savo kultūringumu, bet gyvenimas rodo visai ką kitą ir visa kultūra dažniausiai pasireiškia, gal tik „gešefte“ ir... suktybėje. Kad įsitikinti, pažvelkime į kasdieninį gyvenimą.
Jei žydelis mato, kad jam bus „gute gešeft“, žiūrėk koks jo mandagumas, lipšnumas, nors prie žaizdos dėk, anot žmonių priežodžio. Bet šiaip susitikęs gatvėje – traukis iš šalygatvio, nes jis nei nebandys duoti tau kelio, turi jo lenktis kaip kokio prieškarinio „obivatelio“. Tai galima ryškiai pastebėti ir toj pačioj Vilniaus gatvėj Šiauliuose.
Nesykį keliese sustoję šaligatvy erza apie įvairius gešeftus, o dešimtys praeivių turi sukti į gatvę, purvus, kad juos aplenkti. Ypatingai jauni žydukai, žydelkaitės vakarais susikabina po 5–6 ir drožia šaligatviais triukšmingai juokdamies, visai negalvodami, kad kiti negali praeiti juos susitikę.
Važiuodamas traukiniu išvargęs pabandyk užmigti, pailsėti, jei važiuosi su žydais vienam kupė! Tūlą sykį du trys žydai kels tokį triukšmą, tartum jų visas puskapis būtų.
Koncerte ir čia dažnai neleis rimtai pasiklausyti. Tai, jei norite pavyzdžio, galėjo patėmyti laike prof. Juozėvskaitės ir Prialgausko koncerto spalio 18 d. „Liaudies Namuose“ balkone buvusieji, kur keletas žydukų jautėsi tartum miške esą ir per tai kliudė daugeliui netolimais sėdėjusių koncerto klausytis. Tiesa yra išimčių, būtent kai dainuojama rusų kalba: tuomet jie atydžiai klausosi ir garsiai ploja.
Aš visai nesu antisemitas ir savaime aišku, kad nesakau, jog visi mūsų žydai tokie, nes tuomet apsilenkčiau su tiesa, tačiau žymi dalis jų elgiasi taip kaip minėjau.
„Šiaulietis“,
1925 m. spalio 25 d.
Dievo „apaštolas“ Šiauliuose
Šią savaitę Valančiaus gv. tūla moterėlė užtiko vieno namo pašalėje sėdintį keistą, aukštą, liesą, ilga juoda barzda, basą, įvairiais blizgučiais apsikarsčiusį žmogų. Moteris smalsi – užkalbino nepažįstamąjį. Šis pasisakė esąs „Dievo apaštolas“,galįs spėti ateitį, gydąs ir t. t. ir t. t.
Nieko nelaukus, ji „apaštolą“ tuoj pasikvietė pas save, pavalgydino; žodžiu, priglaudė „Dievo tarną“.
Ši nepaprasta naujiena plačiai pasklido žaibo greitumu. Pamatyti „stebuklingąjį“ ir sužinoti savo ateitį plaukte plaukė žmonių, ypatingai moterų, gimnazisčių...
Kainos buvo kriziškos – iki pusės lito. „Apaštolui“ neblogai sekėsi biznis ir žmogelis tikėjosi ilgesnį laiką Šiauliuose pasilikti. Bet viena „pranašystė“ netikėtai pakišo koją. Mat, vienai moterėlei „išpranašavo“, kad vyras džiovininkas ir mergininkas. Ši tuoj viską perdavė vyreliui, o šis, supykęs už „garbės nuplėšimą“, pranešė apie „apaštolą“ policijai.
O policija trumpai ir aiškiai pasielgė su „šventuoju“, vieną parą atvėsino šaltojoj ir ištrėmė j Latviją. Mat, „apaštolas“ buvo Latvijos pilietis. Pavardė Taumbergs’as.
„Apaštolas“ ypatingas tuo, kad ūgiu, išvaizda – tikras Griška Rasputinas. Tad nenuostabu, kad tuo „Rasputinu“ buvo susižavėjusios šiaulietės...
„Įdomus mūsų momentas“, 1934 m. rugsėjo 23 d.
Prieš žabotinskininkus švilpė ir šaukė
Vakare Šiaulių žydai žabotinskininkai, uniformuoti ir rikiuotėje, eidami Vilniaus gatve užtraukė žydiškai dainą.
Staiga iš vaikštinėjančios publikos pasigirdo švilpimai ir šūkiai: „Šalin!“ ir panašiai. Pažymėtina, kad švilpė ir nekurie žydai.
Daug žydų, kažkodėl nekenčia žabotinskininkų. Nesenai keli žydukai apdrabstė purvu kelis uniformuotus pliaže.
„Įdomus mūsų momentas“, 1934 m. liepos 29 d.
Svečiuose „Spaktyva“
„Spaktyva“ – satyros ir humoro žurnalas, leistas Kaune 1924–1934 m. Žurnalas pasirodė ir kitais pavadinimais: „Pavasario spaktyva“, „Spaktyva ir motoras“, „Atostoginė spaktyva“ ir kt.
Spausdino Lietuvos kultūrinio, politinio gyvenimo kroniką, humoristinius eilėraščius, satyras, šaržus, karikatūras, politinius plakatus. Būdinga spaudos humoristinis komentavimas, aštri kritika, autoritetų nepaisymas (Nr. 2 buvo konfiskuotas).
Bendradarbiavo K. Binkis, T. Tilvytis, J. A. Herbačiauskas, L. Janušytė ir kiti satyrikai. Karikatūras, šaržus ir plakatus piešė P. Kalpokas, R. Kalpokas, J. J. Burba, A. Smetona, V. K. Jonynas, B. Murinas, S. Žukas ir kiti.
Leido ir redagavo B. Balčiūnas (1924), P. V. Būdvytis (1924–34, nuo 1931 leidėjas P. Klimaitis).
Šaltinis: Visuotinė lietuvių enciklopedija.
– O, o! kaip jie visi siekia! Europoj tikrai taikos norima!...
Kaunas, 1927 m. Gruodžio m.
Kaunas, 1929 m. Vasario – Kovo mėn. Sulig R.Rotovo piešinio inoleumą piaustė Br. Murinas.
Specialus biurokratų numeris.
Viršelyje – porevoliucinė Sovietų Rusija, mirus Leninui; laikotarpis, kai dar vyko politinė diskusija. Aukštyn medžio kamienu stumiamas Stalinas, spjaudo jo oponentai, tarp kurių ir Trockis.
Laiškas iš Linkuvos parapijos
Aš lig šiol tebeverkiu, kam jus mane paskyrėte atstovauti „Spaktyvą“ Linkuvoje, toje nelaimingiausioje parapijoje, kur mano korespondentiniai laurai tikrai išsikas sau kapą. Todėl dovanokite man, kad aš iki šiol nieko iš šio krašto neparašiau, nes įsitikinsite, kad nėr kas rašyti, nors parapija turi porą tūkstančių gyventojų ir tiek pat kvailių. Bet ką apie juos rašysi,pavyzdžiui, pradėjus šalti, mūsų gimnazijos vienas mokytojas iš Kauno grįžo vien kaliošuose, basom kojom įsiavęs, bet ryt dieną, ir jis – ėmė ir vėl apsiavė.
Neseniai, teisybės vardan, norėjau parašyti, kad vienas, kitas, tos pat gimnazijos mokytojas, pamokas apleidęs, uždarbiauja lankydamas gimdančias moteris, kaipo akušeris, nors gimnazijoje dėsto gamtą ir lotynų kalbą. Bet rimčiau į šį dalyką pažiūrėjus, juk tai yra jo asmeninis reikalas, liečiantis tik jo kišenių ir todėl plačiai visuomenei nėra įdomu.
Taigi matote, ponas Redaktoriau, iki šiol nieko ypatingo neatsitiko.
„Spaktyva“,
1927 m. gruodžio mėn.
Mes be Vinčos nepakilsim, ne...
Vinčai į Ameriką išvykus, mūsų boksininkai pirmas eilines rungtynes su latviais pralaimėjo knokautuos „in corpore“ (išskyrus Merkevičių, kuris pirmą kartą laimėjo prieš svetimšalius bent punktais).
––
Juozas Vinča (g. 1905 m. lapkričio 27 d. Šiauliuose – m. 1990 m. rugpjūčio 29 d. Bostone) – lietuvių boksininkas, imtynininkas. Pirmasis boksininkas Lietuvoje, pasiekęs svarių pergalių tarpvalstybinėse bokso varžybose. Jo laimėjimai labai išpopuliarino boksą Lietuvoje. 1989 m. Kaune įsteigtas Juozo Vinčos sporto klubas.
J. Vinča buvo olimpiečiu, su Lietuvos rinktine dalyvavęs 1928 m. vasaros olimpinėse žaidynėse (Amsterdamas, Nyderlandai), kur dalyvavo bokso turnyre ir pasirodė geriausiai iš dvylikos Lietuvos olimpiečių. Savo svorio kategorijoje (iki 79,4 kg) J. Vinča pateko į ketvirtfinalį. Jis laimėjo pirmąją kovą, užimdamas 5–8 vietą tarp 16 dalyvių.
Šaltinis: Vikipedija.
Kalba ir stilius netaisyti.
Iš Vlado Vertelio senosios spaudos rinkinio