Saldus „darbas su rinkėjais“

Redakcijos archyvo nuotr.
Šiaulių miesto politikų darbas su rinkėjais tiems patiems rinkėjams kainuoja tūkstančius eurų. Tarybos nariai gauna darbo užmokestį ir jiems kompensuojamos išlaidos, kurias patiria vykdydami savo veiklą. Šie biudžetiniai pinigai ne tik sulygina valdančiuosius, opoziciją, nepriklausomus ir priklausomus politikus, bet ir parodo jų „apetitą“. Vieni – kuklesni, kiti spaudžia valdiškų pinigų tratinimo pedalą iki galo.

Biudžeto pinigai – Tarybos nariams

Šiaulių miesto savivaldybės tarybos nariai, išskyrus merą ir vicemerus, gauna darbo užmokestį už faktiškai sugaištą laiką posėdžiuose, pasiruošimą posėdžiams, „darbą su rinkėjais“. Koks tas darbas, kaip kontroliuojama, kiek tų „darbo“ valandų prirašoma, niekur neapibrėžiama. Nustatytos lubos – 40 valandų per mėnesį. Apmokėjimas pririštas prie šalies vidutinio darbo užmokesčio. Šiuo metu viena valanda įkainota 9,55 euro prieš mokesčius.

Politikai turi teisę atsisakyti šio apmokėjimo, tačiau tai padarė vienintelis „valstiečių“ frakcijos narys Vytautas Juškus. Valstybinę pensiją gaunantis politikas negali turėti kitų darbinių pajamų.

Šalia šių pinigų miesto išrinktieji disponuoja išmokomis iš miesto biudžeto išlaidoms, susijusioms su Tarybos nario veikla, kompensuoti.

„Tarybos nariui su jo, kaip Tarybos nario, veikla susijusioms kanceliarijos, pašto, telefono, interneto ryšio, transporto, biuro patalpų nuomos išlaidoms apmokėti, kiek jų nesuteikia ar neapmoka tiesiogiai Savivaldybės administracija, kas mėnesį skiriama 0,25 VMDU dydžio išmoka, už kurią atsiskaitoma ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį“, – rašoma Tarybos reglamente.

Per metus šios išlaidos biudžetui atsieina apie 100 tūkstančių eurų. Politikų „darbas su rinkėjais“ auga geometrine progresija. Pirmą ketvirtį šis darbas patiems rinkėjams kainavo beveik 17 tūkstančių eurų, o trečią ketvirtį – jau 25,5 tūkstančio. Iš 31 Tarybos nario šių išmokų neima tik meras ir vicemerai, kurie ir taip yra aprūpinti iš miesto biudžeto apmokamu transportu ir kitomis išlaidomis.

Pila į bakus, remontuoja mašinas, perka telefonus

Ilgą laiką išmokų dydžiu lyderiavęs frakcijos „Dirbame miestui“ narys Gediminas Beržinis Beržinskas mažumėlę pasikuklino ir lyderio poziciją užleido frakcijos kolegai Gintautui Sitnikui. Jis per paskutinį ketvirtį gavo 1150 eurų – 911 eurą išleido degalams ir 158 sumokėjo už mobilųjį ryšį ir įrangą. Vos keliais ar keliolika eurų mažesnės išmokos skirtos Juozui Pabrėžai, Irinai Barabanovai, Deniui Michalenko, Antanui Sireikai, Danguolei Martinkienei.

Daugiau kaip 1000 eurų per ketvirtį išleido Aurimas Žvynys, Edvardas Žakaris, Gediminas Beržinis Beržinskas, Martynas Šiurkus, Nijolė Prascevičienė, Gintautas Lukošaitis, Saulius Stasiūnas, Violeta Laugalienė, Vytautas Juškus, Zakiras Medžidovas.

Kukliausi Tarybos nariai per tris mėnesius išleido per 300 eurų. Iš 330 eurų Giedrė Mendoza Herrera už 309 pylėsi degalų ir už 21 pirko kanceliarinių prekių. Maždaug po 350 eurų išleido Rima Juškienė ir Jonas Bartkus.

Analizuojant politikų išlaidas akivaizdžiai matosi, kad didžioji dalis jiems išmokamų pinigų išlaidoms kompensuoti suteka į automobilių bakus. Štai Pranas Nainys už visus 1147 eurus pylėsi degalų, kaip ir Antanas Sireika – už 1131, Irmantas Kukulskis – už 769 , Malik Agamalijev – už 617. Kitų išlaidų šie politikai neturėjo. Per 9 šių metų mėnesius P. Nainys savo automobiliui degalų pylė už daugiau nei 3000 valdiškų pinigų, A. Sireika – už 2500. Ar tikrai taip intensyviai šie politikai dirbo su rinkėjais?

Kai kurie Tarybos nariai tiek pat ar net daugiau nei kurui biudžetinių eurų išleido automobilio išlaikymui ir remontui. Trečią ketvirtį Saulius Stasiūnas degalų pylėsi už 261 eurą, tačiau atsarginėms dalims, padangoms, techninei priežiūrai ir remontui išleido 373 eurus. Panašiomis proporcijomis išlaidavo Irina Barabanova, Vytautas Juškus, o Nijolė Prascevičienė sugebėjo remontui ir priežiūrai išleisti daugiau, nei kurui. G. Beržinio Beržinsko automobilis greičiausiai ne itin geros būklės, nes jo remontas per 9 šių metų mėnesius miesto biudžetui kainavo 739 eurų, o jo draudimas dar per 670 eurų.

O štai miesto mero bendražygio Gintauto Lukošaičio automobilio remontas ir techninė priežiūra per 9 šių metų mėnesius biudžetui kainavo net 1140 eurų. Kiekvieną ketvirtį periodiškai po 370–400 eurų, greičiausiai tiek pat kainuos ir paskutinį ketvirtį.

Kai kurie politikai už miesto mokesčių mokėtojų suneštus pinigus perka viešojo transporto bilietus. Virginijus Kinčinaitis per trečią ketvirtį tam išleido 80 eurų, o antrąjį – net 238 eurus, nors dar po kelis šimtus eurų susipila į automobilio „baką“. Martynas Šiurkus, trečią ketvirtį degalams išleidęs 764 eurus, dar pirko viešojo transporto bilietų už 272 eurus.

Dar politikų mėgstamos išlaidos – už kanceliarines prekes ir mobiliąją įrangą ir ryšį. Kanceliarinų išlaidų daugiausiai turi švietimo sferos atstovai – I. Barabanova, J. Pabrėža, I. Vidžiūnienė, Angelė Kavaliauskienė, o šalia jų – Denis Michalenko.

Mobiliojo ryšio įrangos ir paties ryšio išlaidų „čempionas“ trečią ketvirtį – Saulius Stasiūnas, nepagailėjęs tam net 300 rinkėjų į biudžetą suneštų eurų. Ne ką mažiau šiam malonumui išlaidauja Aurimas Lankas, Danguolė Martinkienė, Pranciškus Trijonis, A. Kavaliauskienė,  D. Michalenko, V. Juškus.

Edvardo Žakario išlaidos skiriasi nuo kitų Tarybos narių. Jis po 360 eurų kas ketvirtį išleidžia biuro patalpų nuomai – jas nuomojasi iš Lietuvos socialdemokratų partijos Šiaulių skyriaus. 508 eurų per trečią metų ketvirtį politikas išleido taksi paslaugoms, 232 – interneto ryšiui.

Kur važinėja rinkėjų reikalais – neprisimena

Apie išmokas pakalbinti politikai labai nervinosi. Dauguma kalbintų Tarybos narių tvirtino, kad jie turi teisę jas gauti, nieko nepažeidžia, tačiau nelabai supranta, kad jos skiriamos Tarybos nario veiklai, o ne darbo ar asmeniniams reikalams.

Išlaidų lyderis Gintautas Sitnikas, paklaustas, kur tiek daug važinėja dirbdamas rinkėjams, aiškino, kad keliauja po miestą, kas prašo kur, ten ir važiuoja. Savivaldybės įmonėje „Šiaulių energija“ dirbantis G. Sitnikas negalėjo prisiminti, kur konkrečiai važiavo vykdydamas Tarybos nario funkcijas. Jis aiškino, kad jo automobilis degina daug kuro, todėl daug išleidžia pinigų. Važiuoja pasižiūrėti, kaip vykdomi projektai, žino, kas vyksta mieste.

„Aš neskaičiuoju nei Tarybos nario, nei asmeninio laiko“, – aiškino politikas.

Duoda – griebk, kiek gali

Tarybos narys G. Lukošaitis, paklaustas apie dideles išlaidas automobilio remontui, aiškino, kad jo mašina yra 20 metų senumo, vos 800 eurų vertės, todėl dažnai genda. Politiką supykdė klausimas, ar jis mano, kad jo automobilis turi būti remontuojamas tik mokesčių mokėtojų lėšomis.

„Yra išmoka, yra jos tvarka ir aš jos nepažeidžiu. Taškas“, – pareiškė miestiečių išrinktas Tarybos narys.

Tik šių metų balandį Tarybos nariu tapęs Virginijus Kinčinaitis automobilio nevairuoja, sako esąs už ekologiją, todėl turi daugiau išlaidų visuomeniniam transportui.

„Aš ypač mobilus, per tris vietas sukuosi, dirbu, su reikalais važinėju. Ir transportą man tenka nuomotis, ir bilietus pirkti ir per savaitę kelis kartus važiuoju į Vilnių. Visa veikla susijusi – ir gyvenimiška, ir darbo, ir Tarybos nario“, – aiškino politikas, dirbantis Dailės galerijos direktoriaus pavaduotoju.

V. Kinčinaitis tikino, kad dirba ir nuotoliniu būdu, tačiau išlaidos nemažėja, o didėja.

Nors automobilio nevairuoja, per pusmetį degalų pylėsi už daugiau nei 900 eurų. Į kieno automobilį? Sako – samdomą.

Į Tarybą šiauliečių išrinktas krepšinio treneris Antanas Sireika aiškino, kad daug biudžeto pinigų kurui išleidžia, nes daug važinėjasi ir rinkėjų, ir gyvenimo reikalais. Priminus, kad šios išmokos skiriamos Tarybos nario veiklai vykdyti, politikas atsakė: „Gerai, aš pasitikslinsiu, jei negalima, nebeišleisiu“.

Politikas pastebėjo, kad kiti jo kolegos leidžia pinigus telefonams, automobilių draudimams, o jis tik važiuoja. Mašina didelė, ima daug kuro. Važiuoja į darbą, darbo reikalais – į Vilnių, į Krepšinio federaciją, krepšinio klubo reikalais.

„Tarybos narys dirba tokį darbą ir važinėja darbo reikalais“, – dėstė krepšinio klube dirbantis treneris.

Martynas Šiurkus aiškino, kad viešajam transportui išleidžia daug pinigų, nes važinėja traukiniu į Vilnių, kur dirba. Taip yra pigiau, nei automobiliu, kuriam taip pat kuro pila už kelis šimtus eurų per ketvirtį.