Klientų su Galimybių pasais – nedaug

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Galimybių pasas patvirtintas.
Nuo pirmadienio šalyje pradėjo galioti prieštaringų atsiliepimų sulaukusi naujovė – Galimybių pasas. Vakar buvo skelbiama kad šalyje Galimybių pasą išsiėmė apie 230 tūkstančių žmonių. Jį turintys gali lankytis kavinių ir restoranų viduje, tačiau vakar per pietus Šiaulių Vilniaus gatvės bulvaro kavinėse ir restoranuose lankytojų, turinčių išskirties galimybes, beveik nebuvo. Ši naujovė padalino žmones: vieniems atrodo tai priemonė, diskriminuojanti į lygius ir lygesnius, kitiems – sunkiu karantino metu atverianti daugiau galimybių.

Į restoraną užsuko vilniečių šeima

Pirmuosius lankytojus su galimybių pasu sutikome prie restorano „Morganas“. Aušra ir Antanas kartu su pustrečių metų dukrele vykdami iš Vilniaus nusprendė užsukti į Šiaulius papietauti ir tuo pačiu aplankyti miestą, kuriame jau senokai buvo.

Abu yra persirgę „kovidu“, o Aušra jau ir pasiskiepijusi pirmąja vakcinos doze, todėl parsisiuntė Galimybių paso QR į savo išmaniuosius telefonus. Dar prie kavinės durų pamatė nuorodą, kur nusiskanuoti kodą. Nuskanuota akimirksniu.

Antanas sakė, paskutinį kartą kavinėje lankęsis praėjusių metų vasaros pabaigoje.

„Be abejo, būtų geriau, kad nebūtų ligų ir nereikėtų tų Galimybių pasų. Bet aišku, kad geriau, jog kažkokios galimybės atsiveria. Su vaiku pietauti lietingą dieną viduje yra patogiau. Kam atrodo tas pasas diskriminacinis, tegul juo nesinaudoja. Čia kaip vairavimo teises turėti. Galima sakyti, kad čia irgi diskriminacija – kodėl aš turiu turėti teises, jei moku vairuoti“, – svarstė Antanas.

Laukia jaunimo

Lynojant įkyriam lietui kitose bulvaro kavinėse ar restoranuose klientų su Galimybių pasu neradome, tačiau jų atstovai sakė, jog per dieną po kelis tokius žmones aptarnauja. Trijų kavinių duris radome iš vis užrakintas.

Dauguma viešojo maitinimo įstaigų bulvare yra atviros klientams, turintiems Galimybių pasus. Į QR skanavimą papildomai neinvestavo, juos patikrina savo išmanių mobiliųjų telefonų pagalba. Tačiau asmens dokumentų iš lankytojų nereikalauja.

Restorano „Cask 215“ vadovas Martynas Jatautas apgailestavo, kad klientų viduje nedaug, tačiau kasdien po kelis staliukus aptarnauja. Jis pastebėjo, kad pirmomis dienomis daugiau užsuka vyresni žmonės, nes jie yra pasiskiepiję.

„Nėra antplūdžio, kaip kažkas galvojo. Kalbėjau ir su Vilniaus kolegomis, jie taip pat antplūdžio nejaučia. Laukiame savaitgalio. Tikimės, kad jaunimas nepatingės prasitestuoti ir pasėdėti viduje“, – sakė Martynas.

Jų įstaiga laikosi pozicijos, kad galimybių pasas – tai paskatinimas žmonėms skiepytis.

„Manau, kad tai laikinas dalykas, ir iki Naujųjų metų jo prasmė bus pranykusi, nes daugelis bus pasiskiepiję. Oras nelepina, todėl žmonės gali leisti laiką viduje. Gal mūsų Šiauliai tokie nedrąsūs? Tikėkimės, kad įsibėgės“, – sakė vadovas.

QR tikrina su išmaniaisiais telefonais, į papildomą įrangą kavinė neinvestavo. Patikrinimas – kelių sekundžių reikalas.

Martynas pripažino, kad ne visuomet laikosi reikalavimo patikrinti asmens dokumentą. Mano, kad vyresni žmonės neužsiims tokiais dalykais – rodyti kito žmogaus Galimybių pasą. Gal į jaunimą atidžiau pasižiūrės.

Restoranas taip pat gamina maistą į namus. Kadangi lauko terasa atidaryta, į vidų leidžiama su Galimybių pasais, patiekalų pristatymai į namus sumažėjo. Šią savaitę iškvietė darbuotojus iš prastovų, tikėjosi, jog darbo bus daugiau, bet stebuklas neįvyko. Gali tekti kitą savaitę ir vėl dalį darbuotojų nukreipti į prastovas. Martynas džiaugėsi, kad nors patalpas turi savo, nereikia mokėti nuomos mokesčio, o tai būtų labai sudėtinga išgyventi.

Jaunas vyras laukia, kitos savaitės, kai bus pradėta vakcinuoti ir paskutinė – pačių jauniausiųjų – žmonių grupė. Tikisi, kad tada judesio bus daugiau. Martynas žada skiepytis ir pats.

Darys viską, kad būtų klientų

„Caffeine“ direktorė Rūta Jankūnaitė taip pat sakė, kad kavinė sulaukia tik pavienių klientų su Galimybių pasais. Ji nemano, kad Galimybių pasas yra blogis. Kavinė naudojasi galimybe, pakviesti klientus į vidų, nes verslai vos kvėpuoja.

Direktorė sutinka, kad ši naujovė diskriminuoja lankytojus, tačiau kitokių pasiūlymų nėra.

„Galime viską daryti visiems, tačiau vėliau greitai užsidaryti. Tokiam mažam verslui labai sunkus laikotarpis“, – sako vadovė, pridurdama, kad verslą dar apsunkina bulvaro remontas.

Ji pasakojo, kad šios kavinukės pagrindiniai klientai buvo jaunimas, moksleiviai. Dabar jie mokosi nuotoliniu būdu, dirba iš namų, tad lankytojų sulaukia nedaug. Palaikymo iš valstybės mažai. Patalpų nuomos niekas nesumažino, o nuo lauko kavinės mokesčio Savivaldybė irgi neatleido, nors už lango stovėjo paletės su trinkelėmis.

„Aš darysiu viską, kad tik būtų klientų. Čia kiekvieno pasirinkimas. Juk eiti į kavinę žmogui nėra išgyvenimo reikalas, į polikliniką einant galimybių paso niekas neprašo. Aš pati neturiu to paso ir nedarau problemų“, – sakė Rūta.

Galimybių paso nepalaiko

Vienintelė kavinė bulvare, kuri atsisakė įleisti į vidų klientus, turinčius Galimybių pasą, yra „Presto“.

„Turime kitokių darbo priemonių, gaminame maistą išsinešimui. Stengiamės palaikyti vieni kitus, kurie nedalyvaujame šiame procese (Galimybių paso – aut.). Čia pat vasara, bus gražaus oro, aptarnausime klientus lauke“, – sakė kavinės savininkė Laima Mikelėnienė, pabrėžusi, kad labai laukia 2 metus trunkančios bulvaro rekonstrukcijos pabaigos.

Vadovė sakė Galimybių pasą kavinė ignoruoja, nes nenori skirstyti ir diskriminuoti klientų. Be to, reikėtų investuoti į QR skanavimo priemones.L. Mikelėnienė pasakojo, kad lietingą dieną buvo vienas kitas klientas, norintis užeiti į vidų, tačiau paaiškino, kad nedalyvauja „šiame reikale“. Klientai nepyko, žadėjo užsukti, kai bus geri orai, pasėdėti lauke prie kavinės staliukų.