Kelmės autobusai veža nemokamai: gyventojai džiaugsmu netrykšta

Reginos MUSNECKIENĖS nuotr.
Nemokamai Kelmės rajono gyventojai galės važiuoti tik Kelmės autobusų parko bei „Transbuso“ bendrovės autobusais ir tik rajono teritorijoje. Į Šiaulius ar kitus miestus kelionė bus mokama.
Nuo sausio pirmosios savivaldybės įmonės „Kelmės autobusų parkas“ ir privačios „Transbuso“ bendrovės autobusai rajono ribose keleivius veža nemokamai. Tokį sprendimą priėmė rajono taryba. Jo tikslas spręsti socialines problemas ir paskatinti žmones dažniau naudotis viešuoju transportu, kad mažėtų oro tarša.

Tačiau kai kurie gyventojai abejoja, ar tai paskatins „žaliąjį kursą“. Mat, rajone kursuojančių autobusų maršrutai ne visuomet sutampa su gyventojų poreikiais. Gyventojų nuomone, keleivius vežančios įmonės turėtų dirbti lanksčiau.

Turi susiformuoti nauji įpročiai

Praėjęs pirmadienis buvo pirmoji diena, kai Kelmės rajono gyventojai į Kelmę pas gydytojus, savivaldybę, parduotuves ar tvarkyti kitų reikalų galėjo važiuoti nemokamai.

Kelmės autobusų parko direktorius Arūnas Butkus sako, jog didesnio keleivių srauto kol kas nebuvo: „Nė nesitikim, kad žmonės pradės dažniau važiuoti autobusais vien todėl, kad nereikia pirkti bilieto. Juk specialiai dėl pasivažinėjimo nevažiuos. Kelionei turi būti priežastis. O dabar žiema. Sausis, kaip sakoma, visuomet būna sausas. Situacija paaiškės po kokių poros mėnesių. Žmonėms turi susiformuoti nauji įpročiai. Bet susidomėjimas – didelis. Daugelis skambina, klausia, ar tikrai vežiosime nemokamai. Matyt, tai aktualu, nes pensijos ir pašalpos – nedidelės.“

Keleivių bilietai Kelmės autobusuose nebuvo pigūs – 10 centų už kiekvieną nuvažiuotą kilometrą. Rajono teritorija – didelė. Kai kuriems iki rajono centro visas 40 kilometrų. Bilietas pirmyn ir atgal atsieina beveik dešimt eurų. Kaimo žmogui tai nemaži pinigai, ypač, jeigu reikia važiuoti dažnai.

Neįgalūs žmonės ir vyresnio amžiaus senoliai pirkdavo lengvatinius bilietus su 50 ar 80 procentų nuolaida arba važiuodavo visai nemokamai. Tačiau iš pašalpų gyvenantys ar už minimalią algą dirbantys jauni žmonės šį socialinį pokytį pajus.

Prioritetas – mokiniai

Kelmės autobusų parkas turi 20 autobusų. Jų techninė būklė – skirtinga. Vieni apynaujai, kiti – seni. Kiekvieną rytą jie išvyksta į 18 maršrutų rajono keliais.

Maršrutai dažniausia pritaikyti mokinių pavėžėjimui. Todėl rajono gyventojams į savo kaimelius maršrutiniais autobusais sudėtingiau grįžti vėlyvesnę popietę ar pavakarę. Jeigu bus didesnio gyventojų skaičiaus pageidavimų, neatmetama, jog maršrutai gali būti pakoreguoti.

A. Butkus tvirtina, jog mokinių pavėžėjimas ir toliau išliks prioritetine veiklos dalimi. Mat, tai garantuotas klientas, už kurio pavėžėjimą sumoka savivaldybė. Savivaldybė iki šiol autobusų parkui skirdavo kompensacijas ir už nuostolingus maršrutus.

Už praėjusius metus Kelmės autobusų parkui ir „Transbusui“ sumokėta 781 tūkstantis eurų.

Kaip „Šiaulių kraštą“ informavo Kelmės rajono meras Ildefonsas Petkevičius, nemokamai vežant visus keleivius ši suma išaugs dar kiek daugiau kaip šimtu tūkstančių eurų. Tam numatytos lėšos kitų metų biudžete.

Nauda gyventojams ir gamtai

Kelmės rajonas – ne pirmasis priėmęs sprendimą nemokamai vežioti keleivius. Tai jau daro Tauragė, Šilalė, panašia kryptimi eina ir kitos savivaldybės.

Mero I. Petkevičiaus teigimu, autobusai vis tiek važiuoja. Savivaldybė turi kompensuoti lengvatinius bilietus ir mokinių pavėžėjimą. Nedidelis nuostolis, jog nemokamai važiuos ir daugiau keleivių.

Tikimasi, jog automobilius turintys žmonės bent kartais pasirinks važiuoti autobusu. O automobilių neturintys dabar prašo, kad juos į miestą nuvežtų kaimynai, moka nemažas sumas. Galbūt, įvertinę, jog autobusu gali nuvažiuoti veltui, jie rinksis būtent šį kelionės būdą. Kuo mažiau automobilių važiuos rajono keliais, tuo mažiau bus teršiamas oras ir daroma mažiau žalos gamtai.

„Siekiame kelių tikslų, – apibendrina meras. – Racionalaus transporto panaudojimo, mažesnės taršos ir naudos gyventojams. Tokių priemonių skatina imtis ir taip vadinamas Europos žaliasis kursas. Tarybos nariai turėjo ir kitokių nuomonių. Pavyzdžiui, siūlė iš visų keleivių imti simbolinį vieno euro mokestį. Bet tai būtų neteisinga trumpus atstumus važiuojančių keleivių atžvilgiu. Jie pagal naująją tvarką mokėtų daugiau negu kainuodavo bilietas.“

Atsiliepdama į „žaliąjį kursą“ Kelmės autobusų parko bendrovė dalyvauja Aplinkos ministerijos projekte. Tikisi gauti lėšų ir įsigyti du elektrinius autobusus bei įsirengti elektromobilių įkrovimo aikštelę.

Gyventojų nuomonės – skirtingos

„Šiaulių kraštas“ paklausė, ką apie nemokamą keleivių pavėžėjimą mano rajono gyventojai.

Sofija BLAŽIENĖ – Šaukėnų gyventoja:

1

– Manau, kad sprendimas – geras. Kiek žmonių nemokamu pavėžėjimu pasinaudos – kitas klausimas. Dauguma jaunų žmonių turi automobilius. Manau, jog ir toliau jais važinės. Nepersės į autobusus ir miesteliuose dirbantys vadovai. Būtų pernelyg pririšti prie autobusų grafiko. O jeigu, pavyzdžiui, pasitarimas baigsis vėliau, ir autobusas jau bus išvažiavęs?

Socialiai remtini iš pašalpų ir pačių mažiausių pensijų gyvenantys žmonės labai džiaugsis. Ypač jeigu reikia dažniau važiuoti į ligoninę procedūroms. Euras prie euro – susideda nemaža suma.

Kai kurie žmonės samdo kaimynus, kad nuvežtų į Kelmę pas gydytojus ar susitvarkyti kitų reikalų. Kiek girdėjau, už tokią paslaugą moka po penkiolika eurų. O ką daryti? Juk ir tas, kuris veža, perka degalus, gaišta laiką. Ar, kai autobusai veš nemokamai, jie keis įpročius, sunku pasakyti.

Algis RIMKUS – Užvenčio seniūnijos Girnikų kaimo gyventojas:

1

– Kadangi esu tremtinys, už bilietą mokėdavau pusę kainos. Į Kelmę tenka važiuoti bent kartą per mėnesį. Dažniausia pas gydytojus. Kelionė pirmyn ir atgal kainuodavo beveik tris eurus. Kadangi mano pensija – maža, nes trūksta darbo stažo, malonu ir tie sutaupyti trys eurai. Bet yra kita problema. Autobusas atgal į Užventį važiuoja tryliktą valandą. Privalai labai greitai apsisukti, kad į jį spėtum. Vėliau autobusų nėra. Taksi į Užventį parveža tik už 20 – 22 eurus.

O iki ligoninės nueiti ir atgal į stotį pareiti – reikia daug laiko, ypač sergančiam, greitai paeiti negalinčiam žmogui. Talonėlio pas gydytoją visuomet prašau kuo anksčiau. Bet vis tiek nepavyksta išvengti streso. Manau, kad racionaliau būtų pertvarkyti autobusų grafikus.

Justina VIRŽINTIENĖ – Budraičių kaimo gyventoja:

1

– Rajono laikraštyje paskaičiau, kad nemokamai vežantys autobusai neužsuks į kiekvieną kaimelį. O ką to kaimelio žmonėms daryti? Jie sutiktų mokėti dar brangiau negu mokėdavo, kad tik tie autobusai važiuotų.

Važiuodavo Vilkaviškio autobusas. Žmonės už bilietą iš Tytuvėnų iki Šedbarų mokėdavo eurą ir klausimų nekėlė, kad brangu. Buvo Panevėžio autobusas. Už tris pavažiuotus kilometrus žmonės mokėjo eurą. Ir džiaugėsi, kad tik veža. Visi, kas gauna atlyginimus ar pensijas, už bilietą dar išgali mokėti. Bet dabar tuos maršrutus panaikino. Savaitgaliaias esame atskirti ir nuo miesto, ir nuo bažnyčios. Anksčiau buvo žmogus, kuris moterėles nuveždavo pamaldų į Tytuvėnų bažnyčią už tris eurus. Dabar policija pagavo išgėrusį prie vairo. Mūsų vežėjas neteko teisės vairuoti. Nebeliko, kas mus nuveža.

Manau, kad pavėžėjimo paslaugų teikėjams reikia ne nemokamai vežti, o daugiau lankstumo savo veikloje. Septintą ryto į kaimą atvažiuoja didžiulis, trisdešimties vietų, autobusas. Tuščias. Ir atgal išvažiuoja tuščias. Jeigu koks senolis įsėda, už kelionę iki Tytuvėnų moka devynis centus. Tai kaip tie maršrutai nebus nuostolingi?

Kam autobusų parkas perka didelius brangius autobusus? Juk į Šedbarus ar Karklėnus užtektų leisti mikroautobusą, o gal net didesnį lengvąjį automobilį. Už bilietą imti solidesnę kainą, žinoma, protingumo rėmuose. Ir bendrovė klestėtų, ir gyventojams būtų patogu.

Zigmas GAIDAUSKAS – Pakražančio gyventojas, Kelmės pašto viršininkas:

1

– Mane asmeniškai nustebino toks sprendimas. Labai netikėtas. Tiems žmonėms, kurie važinėja autobusais, kurie neturi ir negali nusipirkti automobilio, – gerai. Jie šiek tiek sutaupys kuklaus savo šeimos biudžeto. Socialiniu aspektu sprendimas pasiteisins.

Tačiau nemanau, kad tie, kurie važinėja automobiliais, persės į autobusus. Aš kasdien važinėju į darbą Kelmėje. Sugaištu tik penkiolika minučių. Jeigu rinkčiausi autobusą, sugaiščiau žymiai ilgiau – gal net visą valandą. Rytą iš namų reikėtų nueiti iki autobusų stotelės, po to – iš autobusų stoties iki darbovietės, po darbo – vėl tas pats. Be to, patirčiau stresą – suspėti į autobusą prieš darbą ir po darbo. Turėčiau derintis prie jo grafiko. Beje, nė tų grafikų stotelėse jau nebėra. Tai koks čia skatinimas važiuoti autobusais?

Manau, kad „žaliojo kurso„problema aktualesnė dideliuose miestuose, kur grūstys, kamščiai, baisi oro tarša. Miestiečius reikėtų skatinti rinktis visuomeninį transportą.

Gintaras BAŠKYS – Užventyje gyvenantis verslininkas, rajono tarybos narys:

1

– Sprendimas dar visai naujas. Gyventojų atgarsių negirdėjau. Manau, jog tie, kurie važinėja autobusais, bus laimingi. Gal turintys daugiau sveikatos atvažiuos ir šiaip sau pasivaikščioti po miestą. Kai kas apsiprekins, kai kas nuveš kokį dokumentą į savivaldybę.

Tik gaila, kad iš ryto atvažiavęs į Kelmę, pirmą valandą jau vėl turi būti autobusų stotyje. Vėliau nėra su kuo parvažiuoti.

Gal dėl to ne tiek daug užventiškių naudojasi viešuoju transportu. Iš autobusų stoties iki ligoninės – toli. Retas ligonis savo kojom gali nueiti. Turėtų samdytis taksi.

Daugelis paprašo, kad automobiliu atvežtų giminės ar kaimynai. Sumoka, bet turi patogumą. Kieno vaikai gyvena Lietuvoje ar tame pačiame kaime, nuveža tėvus į miestą savo transportu. Sunku pasakyti, ar nemokamas pavėžėjimas labai pakeis žmonių įpročius.