
Naujausios
Kodėl? Kodėl Rojus yra Rojus? Kiek daiktų, turtų ten yra? Mašinų, namų ir vilų, kompiuterių ir išmaniųjų telefonų? Važiuoja Adomas pas Ievą su „Ferrari“, apsikarstęs aukso grandinėlėmis ir žiedais, apsirėdęs Statkevičiaus modeliuotais drabužiais, ir Ievai briliantų vėrinį veža...
Ne? Sunku tai įsivaizduoti? Žinoma, ten net prekybos centrų nėra! Nykuma. Visiškas skurdas, figos lapeliais pridengtas.
Tai kokio velnio mes norime į tą Rojų, jeigu ten nieko nėra?! Todėl, kad ten ramu, saugu, taiku, teisinga, gražu, ten visų santarvė su visais, ir svarbiausia – Dievo ir visų meilė visiems.
O kiek dėmesio ir pastangų – asmeninių ir valstybinių – mes skiriame santarvei, atjautai, rūpesčiui vienų kitais, solidarumui, orumui, galimybei tobulėti ir kurti, džiaugtis ir mylėti? Čia – Žemėje, Lietuvoje! Ar šių vertybių tikimės, skirstant valstybės Biudžetą? Ar tokius žmones, šitai vertinančius ir žadančius, renkame į valdžią? Vienintelė vieta, kurioje dalinama ramybė, yra bažnyčia, bet irgi dažniausiai tik per Mišias, nes už bažnyčios sienų dalis kunigų taip pat yra greiti kitus teisti ir neapykantos „akmenis mėtyti“.
Ką pasirinktume: gyventi turtingai, bet būti negerbiamais, nereikalingais – vienišais, ar gyventi skurdžiau, bet būti gerbiamais, mylimais – reikalingais?
O kokią vertę mums turi orumas ar garbė? Kiek mes jais rūpinamės ir saugome, ypač – kai ant kitos svarstyklių lėkštės būna dideli pinigai arba dideli nuostoliai? Arba valdžia, galios? Arba vieša opinija apie mus?
Kas dabar laikosi garbės kodekso?
Ar džiaugiamės ir didžiuojamės, kad draugaujame, bendraujame su garbingu žmogumi? Arba priešingai, pasakome, kad su negarbingu žmogumi nebendrausime? O jeigu jis įtakingas, turtingas?
Antikos laikais, prieš porą tūkstančių metų, buvo taikoma bausmė infamija – teisinis garbės apribojimas. Dėl dvigubų santuokų, dėl kriminalinių nusikaltimų ir pan. pilietis netekdavo teisės balsuoti ir užimti svarbių pareigų. Štai ką reiškė žmogaus garbė ir jos praradimas!
Dar visai neseniai garbė buvo didžiausia vertybė. Vardan garbės buvo ryžtamasi paaukoti viską, net gyvybę! Ką reiškia rusų aristokratų atsisveikinimo žodžiai čest imeju (rus. turiu garbę)? Jie tai sakė dar 20 a. pradžioje, ikibolševikinėje Rusijoje. Tai yra po 2000 metų nuo romėniškosios infamijos. Taip pat ir lenkų kalba pasisveikinti ir atsisveikinti gali ištardamas žodį „garbė“ (lenk. czešč).
O garbės gynimo dvikovų kultūra viduramžiais ir naujaisiais amžiais? Neginsi savo ar kieno kito garbės, tapsi pajuokos objektu, skuduru, ne kilniu, o menkaverčiu žmogumi.
Ką mes šiandien vadiname garbingu žmogumi? Kam taikome šį epitetą? Ar garbingu žmogumi gali būti paprastas žmogus, ar tik žinomas, įtakingas, turtingas?
Kurioje vertybių piramidės vietoje šiandien įrašytume garbės jausmą?
Kaip pažiūrėtumėte į draugą, linkintį, kad jūsų dukra ištekėtų už garbės jausmą turinčio, jautraus, švelnaus ir protingo ... poeto?
Orumas, garbė... Šiandien dažniau rūpi ir santykį su žmogumi lemia jo turtai, galios, statusas, pareigos, ryšiai, jo žinomumas, ypač viešojoje erdvėje – net žvaigžde tampi, jeigu dažnai šmėžuoji TV ekrane ar turi daug sekėjų feisbuke.
Ne infamijos reiškinį dabar mes žinome, bet „kiaulės akių“ – žiūrėjimą kiaulės akimis darant viena, o kalbant kita. (Lotyniškai būtų suis oculi; sus – kiaulė; gal lietuviškas žodis „suskis“ taip pat kilęs iš lotynų kalbos?) Už tokią elgseną Atėnų polyje prieš 2500 metų galėjo pritaikyti ostrakizmą – laikinai ištremti iš šalies. Taip pat kaip ir už savų pažiūrų ir interesų slėpimą.
O laisvuosius žmones – polio piliečius, kurie nedalyvavo politiniame gyvenime, graikai vadino idiotes – nemokšomis (iš to ir kilusi dabartinio tarptautinio žodžio „idiotas“ reikšmė – nemokša, sunkiausias silpnaprotis).
Dabar apie 50 procentų piliečių nedalyvauja rinkimuose, o tarprinkiminiu laikotarpiu – gal kokie 80-90 procentų niekaip nedalyvauja politikoje, nespaudžia valdžios gerinti gyvenimą, tesėti rinkiminius pažadus.
Todėl ir renkame bet ką už bet ką, kai rinkti į valdžią galima ir reikia tik žmones, turinčius tris bruožus: kompetenciją, sąžiningumą ir atjautą (solidarumą). Kitais žodžiais: protą, garbę ir meilę.