Naujausios
Spausdiname sutrumpinę P. Mažylio straipsnį.
Iš rusinimo gadynės Žagarėje
Nežinomas Žagarės liaudies poetas – artojas matė, kaip anuo laiku visais būdais rusai spaudė ir naikino lietuvius katalikus ir varė juos į Sibirą, Uralą, Kaukazą... Poetas turėjo daug apie tai parašyti, dainų sudėti, tačiau bijodamas pakliūti vyresnybės rankon, susilaikė ir parašė tik kelis posmus, kurie šiandien daug ko mums pasako.
Kai Nariškins Aleksandras čia apsigyveno,
Ėmė spausti žagariečius, kaip vergus iš seno.
Jau suvaržė visom pusėm mumis katalikus
Ir be perstojo vis graso jų žandarų štikas.
Baigia mūsų Lietuvėlę čionai išnaikyti,
Baigia mūsų visų brolius Rusijon išvaryti.
Parašyčiau apie ruskį dar daugiau teisybės,
Tiktai bijau aš pakliūti rankon vyresnybės...
(Užrašyta iš žmonių lūpų.)
Žmonių rusinimas Žagarėje prasidėjo, galima sakyti, nuo 1860 metų, t. y., kada Zubovų dvarus, esančius palei Žagarę, nupirko Nariškinai. Dimitrijus Nariškinas (tėvas), būdamas labai pamaldus žmogus, dar ne taip spaudė ir nebruko vietos katalikams rusų tikybos. Jis tikėjo ir katalikų šventos Barboros (žagarietės Mestauskaitės) relikvijoms ir palaiminimams, o kartais jai net aukų duodavo.
Didesnis rusinimo darbas ir aštresni provoslavijos nagai pradėjo lietuvius katalikus griebti, šeimininkaujant Aleksandrui Nariškinui, maždaug 1890–97 metų laikotarpy. A. Nariškinas, siekdamas savo tikslų, pradėjo kurti Žagarėje tikrą stačiatikių lizdą. 1896 m. jis pastatė Žagarėje gražią cerkvę ir cerkvinę mokyklą. Parsivežė iš Rusijos popą, cerkvinei mokyklai mokytojus ir psalmininkus – giesmininkus ir juos labai gerai užlaikė. Iš Petrapilio parsivežė regentą, baigusį giedojimo kapelą, kad vestų Žagarės cerkvėj chorą. Iš savo valdininkų, tarnų ir liokajų sudarė labai gerą cerkvinį chorą.
Muzikos ir meno pagalba bandė pritraukti lietuvius katalikus, kad jie lankytų cerkvę ir tokiu būdu prijungtų prie stačiatikių tikybos. Bet čia jie tikslo nepasiekė. Todėl minimas Nariškinas griebėsi kitų priemonių, jis pradėjo žmones spausti iš materialinės pusės. Paprastus darbininkus priimdavo tik rusus, o lietuvius, nepriimančius stačiatikių tikėjimo, pradėjo persekioti ir atleisti nuo darbo. Ir todėl atsirado, kurie dėl duonos kąsnelio laikinai jiems pasidavė, nusilenkė.
Visi dvaro darbininkai turėjo savo vaikus leisti mokytis į cerkvinę mokyklą. Darbininkai, kurie vaikus leisdavo į cerkvinę mokyklą, turėjo mergaitėms pasiūti tautiškus, rusiškus rūbelius.
Cerkvinėje mokykloje visos sienos buvo nukabinėtos rusų šventųjų paveikslais. Kalėdų metu mokykloje surengdavo vaikams gražiausias eglutes, kurios kaip auksas žibėdavo. Buvo faktų, kad ir šventą pričastiją (rusų komuniją) bulką su raudonu vynu dalydavo vaikams.
1902 metais Nariškinas uždarė bendrą vieškelį, ėjusį per parką. Uždarydamas kelią, išrovė katalikų kryžių, kuris stovėjo prie kelio, ir įmetė jį į griovį. Dėl šio Nariškino žygio katalikų kunigai bijojo pareikšti protestą, nežiūrint, kad tai buvo didelis ne tik katalikų, bet ir visos krikščionių religijos įžeidimas. Ne tik anuo laiku, bet ir dabar dar kalbama, kad klebonas gavęs iš Nariškino 500 rubl., kad tylėtų dėl kryžiaus išniekinimo. Vėliau tas kryžius buvo ištrauktas ir pastatytas prie klebono daržinės, patvory.
Viena davatkėlė iš miesto (pavardė užmiršta) buvo ištekėjusi už tūlo ruso Žukovskio, kuris po vestuvių, kaipo savo žmonai, tuojaus nuplėšė nuo kaklo katalikiškas brostvas, rožančius ir sumynė juos po kojom. Neleido jai eiti melstis į katalikų bažnyčią, o varė į cerkvę. Bene šios davatkėlės apgailestavimui kažkieno buvo sudėta liūdna daina, kuri tyliai (kad rusai negirdėtų) kartais Žagarėje buvo dainuojama:
Reikės jai kinkuoti,
Rusams garbę duoti,
Smilkys ją kodila
Rusų pops barzdyla...
(Visi dainos žodžiai jau spausdinti „Anų dienų kronikoje“ – red. pastab.)
Ši daina, sako, anuo metu į žmonių sąmonę veikusi.
1904 metais rusai, rinkdami cerkvei aukas, buvo užėję į Šventpolio dvarą pas kumiečius. Kumiečiai rinkėjus aukų apkūlė ir surinktus pinigus išbarstė. Žinoma, už tai kumiečiai skaudžiai nukentėjo. Buvo suimti ir išsiųsti į Šiaulių kalėjimą ir kitur.
Vėliau sustiprinimui rusai savo rusinimo stulpų dar buvo įsteigę Žagarėje taip vadinamą Stačiatikių Elžbietos Broliją. Tai buvo rusų lizdas, iš kurio išeidavo visi rusinimo derektyvai ir t. t.
Velykų, Kalėdų ir kitų švenčių naktimis cerkvę iš oro ir vidaus iliuminuodavo įvairių šviesų spalvomis, kad patraukus lietuvių. Nesnaudė ir katalikų kunigai. Viską jie darė, kad jų avelės nenutoltų nuo savo pulko. Ir jie pradėjo katalikų bažnyčias puošti, įvedė Velykų naktį rezurekcijas Senosios Žagarės bažnyčioj. Pradėta mokinti ir chorai prie vargonų.
Kunigai nesiliovė gynę katalikų, sykių ir lietuvių reikalų. Visokių priemonių jie tuomet vartodavo. Ne kartą kunigai pasikvietę rusų popą į kleboniją taip jį nuvaišindavo, kad nustojus jam sąmonės, išgaudavo visus Nariškino ir rusinimo brolijos sumanymus bei planus. Ne kartą per šventes popą klebonijoje taip nugirdydavo, kad šis apsivėmęs vartaliodavosi asloje, o kunigai tad kviesdavo savo parapijonus ir rodydavo „gyvą velnią“ ir t. t.
Kartą rusų popas Viechnovskis iš didelio pergėrimo, netekęs proto, po miestą jodinėjo ant ožio. Žinoma, tokie rusų šventikų elgesiai atbaidydavo lietuvius nuo provoslavijos ir nuo jų cerkvinių grožybių. Dėl to rusų cerkvinė mokykla pradėjo tuštėti, ypač nuo 1905 metų, o nuo 1912 mt. mokykloj nebuvo ir mokytojo.
„Mūsų momentas“, 1932 m., Nr. 38.
Šiauliečio išradimas
Šiaulietis Balys Vaicekauskas išrado automatinį tvarkaraštį, kurio dėka keleivis gali kiekvienu momentu žinoti: kur traukinys dabar yra, t.y. tarp kokių stočių dabar jis eina arba kokioj stoty stovi ir kuri dabar valanda. Aparatas atrodo kaip vid. dydžio apvalus laikrodis. Tas aparatas šiuo metu bandomas Šiauliai – Tauragė ruože kursuojančioje automatrisoje. Keleiviai ta naujienybe labai domisi.
Jei aparatas bus pripažintas naudingas keleiviams, tuomet tokie aparatai bus įrengti visuose traukiniuose.
„Įdomus mūsų momentas“, 1936 m., Nr. 36.
Iš reporterio bloknoto
„Karas, karas, karas...“, – kartoja seni, jauni ir paaugliai šiauliečiai. Šis baisus žodis eina iš lūpų į lūpas, bet ... panikos šiauliečiuose dėl to nepasireiškė, kai tuo tarpu didžiųjų valstybių gyventojuose ji aiškiai jaučiama. Nė iš vieno šiauliečio neteko girdėti, kad, va, reikėtų pasirūpinti slėptuvėmis, dujokaukėmis, priemonėmis apsaugoti savo namus nuo oro puolimų. Nuostabiai šaltas šiauliečių kraujas.
–-
Dar apie barus, tik šį kartą apie alaus „šinkavimą“. Daug kartų teko pastebėti, kad alaus pilstytojos, pilstydamos alų, rūko, – papirosas iš dantų neišimamas. Tad nestebėtina, jei klientui duodaman alun patenka papiroso pelenai. Nors, anot šundaktarių, pelenai neblogi vaistai nuo įvairių „kvarabų“, bet, šiaip ar taip, vartotojui jie nepageidaujami.
–-
Autobusams dar nepradėjus Šiauliuose kursuoti, šio laikraščio skiltyse buvo patalpintas straipsnelis, kur vienas vežikų pranašavo, kad Šiauliuose autobusai neišsilaikysią. Tokia pat maždaug nuomonė buvo ir mano, tą straipsnelį rašiusio. Ir ką gi, vežiko pranašavimas pildosi. Koncesininko reikalai krypsta jau tokion pusėn, kad priverstas konduktoriais samdyti vieton suaugusių vaikus. Šitai jau aiškiai rodo, kad šiauliečiai moderniško gyvenimo pulsui dar nėra pribrendę.
–-
Praeitą sekmadienį policijos pareigūnai Vilniaus gatvėje, kur vyksta tirščiausias pėsčiųjų judėjimas, tikrino šiauliečius, kiek jie yra susipažinę su eismo taisyklėmis. Gatvių sankryžose stovėjo po du policininku. Kiek teko matyti, toj srity šiauliečių yra padaryta pažangėlė, bet... daugeliui dar teko susidurti su pareigūnų pastabomis ir, be abejo, baudomis, kurias imti suteikta teisė policijai nusižengimo vietoje.
„Įdomus mūsų momentas“, 1938 m., Nr. 31.
Stilius ir kalba netaisyti. Parengta iš Viliaus Purono senosios spaudos publikacijų rinkinio.