„Busturą“ iš nuostolių „jautriai“ trauks ir keleiviai?

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis (centre) mano, kad dėl „tos koronos“ amortizuoti „Busturo“ nuostolius solidariai turėtų ir keleiviai.
Šiaulių miesto valdžia džiaugėsi pigiai suvaldžiusi koronaviruso procesą. Tačiau pamažu lenda netiesioginės milijoninės išlaidos. Šiaulių miesto tarybos Kontrolės komitetas, apsilankęs UAB „Busture“ aiškinosi, kaip per kelis karantino mėnesius įmonė sukaupė net milijoną nuostolio, kurį turės padengti Savivaldybė. Jos administracija mano, kad šia našta turėtų dalintis ir keleiviai, todėl prakalbo apie vienkartinio bilieto brangimą.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Kontrolės komitetas aiškinosi, kaip „Busturas“ karantino sąlygomis patyrė milijoninius nuostolius.

Karantinas išaugino nuostolį

Kontrolės komitetui, pirmininkaujamam Tarybos nario Aurimo Lanko, „Busturo“ specialistai pateikė informaciją apie tai, kaip sausio ir vasario mėnesių puikius finansinius rezultatus nubraukė karantinas ir COVID-19 infekcija.

Nors 2019 metus „Busturas“ baigė pelningai, imant tris pavasario mėnesius patyrė 250 tūkstančių nuostolį. Tačiau šįmet tuo pačiu metu nuostolis išaugo daugiau nei keturis kartus.

Praėjusiais metais įmonės veiklos nuostolių kompensavimas iš miesto biudžeto sudarė 280 tūkstančių eurų, o šįmet – jau 995 tūkstančiai. Savivaldybės duomenimis, šių metų miesto ižde „Busturui“ už nuostolingus miesto keleivių pervežimus numatyti 380 tūkstančiai, tačiau vertinant metų prognozes, jau skaičiuojama, kad iki metų galo gali prireikti ir 1,5 milijono.

Dar apie 2,5 milijono eurų Savivaldybė savo įmonei sumoka kompensaciją už lengvatinius bilietus – padengia tą dalį bilieto kainos, kurios nemoka moksleiviai, neįgalieji, pensininkai ir kiti. Tačiau dėl pandemijos sumažėjus keleivių skaičiui, iš šios sumos jau susitaupė 434 tūkstančiai.

Sausį ir vasarį sukauptą įmonės pelną nubraukė karantinas. Per tris jo mėnesius miesto viešojo transporto paslaugų pardavimas sumažėjo daugiau nei 60 procentų, vien keleivių skaičius sumenko per 61 procentą. Kiekvieną mėnesį nuo 18 iki 44 darbuotojų buvo išleidžiama į prastovas.

Užmiesčio reisai sugeneravo 158 tūkstančių nuostolio. Dar pernai įmonė atsisakė 5 nuostolingų maršrutų, pavyko praėjusius metus uždirbti 81 tūkstantį pelno. Tačiau karantinas situaciją pakoregavo – nuo kovo 20 dienos visi tarpmiestiniai maršrutai buvo uždaryti, veiklas pradėta atnaujinti tik balandžio pabaigoje. Šiuo metu važiuojama 7 maršrutais iš 13.

Panaši ir autobusų stoties situacija. Antrame pastato aukšte įsikūrė grožio salonas, vertimų biuras, buhalterinės paslaugos – patalpos buvo pernuomotos.

Aurimas Lankas pasiūlė šių patalpų „Busturui“ atsisakyti, jei jos nereikalingos.

„Kam atsisakyti vištos, kuri deda auksinius kiaušinius?“ – retoriškai paklausė Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis.

„Busturo“ generalinis direktorius Vaidas Seirackas priminė, kad sutartis su „Saulės miesto“ pastato savininkais sudaryta 99 metams ir gali būti keičiama tik įmonės reorganizavimo atveju. Už stoties patalpas „Busturas“ moka per mėnesį apie 10 tūkstančių eurų, iš kurių 2600 nuoma, o likusi dalis – už įvairias paslaugas. Anot vadovo, savininkai nesutiko mažinti mokesčio net karantino sąlygomis, nors autobusų stoties veikla beveik buvo sustojusi.

Keleivių srautas sumenko

„Busturo“ keleivių pervežimo skyriaus vadovas Marius Zdanavičius politikams pasakojo, kad sausį, vasarį po 2 procentus didėjo pervežamų keleivių skaičius, tačiau jau kovą, paskelbus karantiną ir agituojant gyventojus kuo mažiau naudotis viešuoju transportu, į miesto autobusus lipo 46 procentais mažiau keleivių, o balandį net 76 procentais mažiau nei pernai tuo pačiu metu. Gegužę situaciją jau ėmė kiek taisytis ir miesto autobusais važiavo 85 procentai pernykščio keleivių srauto.

Mažėjo ne tik keleivių skaičius, bet ir autobusų rida, buvo nutraukta iki 2400 miesto autobusų reisų.

Situacija ėmė kiek taisytis nuo balandžio 22 dienos, kai padidėjo keleivių srautas į sodus, kapines. Pradėjo dirbti prekybos centrai, ėmė prašyti atnaujinti reisus.

Įsigaliojus karantino reikalavimui – sodinti keleivius šachmatiniu būdu, ne mažesniu 1 metro atstumu vieną nuo kito, o už vairuotojo 2 eilės palikti nenaudojamas, autobusai galėjo pervežti perpus mažiau keleivių. Savivaldybės administracijos vadovas A. Bartulis žada dėl šių reikalavimų patirtus nuostolius peradresuoti valstybei, nes jie patirti dėl valstybinio Ekstremalių situacijos operacijų centro sprendimų.

M. Zdanavičius priminė, kad karantino metu kurį laiką buvo atsisakyta bilietų kontrolės. Ši žinia greitai paplito. Susidarė situacija, kai pagal pažymėtus bilietus autobuse važiavo apie 20 keleivių, o iš tikrųjų jis buvo sausakimšas. Elektroninio bilieto sistema tikslų keleivių srautą leidžia pamatyti tik po 2 dienų.

Į autobusus visi keleiviai nebesugrįš

„Busturo“ direktorius kalbėjo, kad nors rugsėjo 1 dienai jau tikimasi ryškesnio veiklos atsigavimo, visoje šalyje prognozuojama, kad apie 20 procentų keleivių į viešąjį transportą nebesugrįš. Karantino metu žmonės buvo įtikinti, kad tai nėra saugi transporto priemonė, o koronaviruso grėsmė gali atsitraukti tik atsiradus vakcinai. Be to, dalis buvusių keleivių karantino metu persėdo į automobilius, pasirinko dviračius, elektrinius paspirtukus. Tad vargu ar artimoje ateityje „Busturas“ per metus perveš 12 milijonų keleivių.

M. Šiurkus siūlė Tartu miesto pavyzdžiu kiek įmanoma radikaliau perorganizuoti maršrutus, kad vieni kitus padengtų ir kad pilnas viešojo transporto išnaudojimas būtų ne tik piko, bet visu autobusų darbo metu.

Iš keleivių tikimasi solidarumo

Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis mano, kad prie „Busturo“ nuostolių amortizavimo turėtų prisidėti ir keleiviai. Jis žadėjo, kad Savivaldybės politikai gaus svarstymui pasiūlymą – keleiviams prisidėti solidariai.

„Jei nuspręsite, kad keleiviai turi būti neliečiami, tai tą idėją uždarome. Mokėjime dalyvauja Savivaldybė, keleivis ir įmonė. Atkreipėme dėmesį, ar ne laikas toje koronos situacijoje pakviesti keleivius per kainos tarifą, išdiskutavus politiškai, kiek mes galime jautriai – 2-4 centais – pakelti kainą. Ne viską sukrauti Savivaldybei“, – kalbėjo A. Bartulis.

Savivaldybės administracijos direktoriui atrodo, kad prie bilieto kainos pridėti 2-3 centrai žmonėms pakeliami, o įmonei jie virsta papildomais šimtais tūkstančių eurų.

Paskutinį kartą Šiauliuose vienkartinio bilieto tarifas keltas prieš dvejus metus. Tada buvo įtikinėjama, kad kainos kėlimo prašo patys gyventojai.

Panevėžyje stovėjusius autobusus dar tikisi nupirkti

Kontrolės komiteto narys G. Lukošaitis „Busturo“ vadovo pasiteiravo apie „liūdnąjį“ autobusų, kurie stovi Panevėžyje, pirkimą.

„Šiaulių kraštas“ rašė apie Viešųjų pirkimų tarnybos nutrauktus du „Busturo“ pirkimus – suskystintų dujų tiekimo ir 20 naudotų autobusų.

V. Seirackas komitetui paaiškino, kad įmonė neprarado vilties juos nusipirkti. VPT buvo nustačiusi, kad „Busturas“ dirbtinai ribojo konkurenciją, o 440 tūkstančių eurų vertės naudotų autobusų pirkimo konkurso sąlygos buvo surašytos taip, kad jas atitiko tik vieninteliai MAN A21 autobusai.

Pasiūlymą įsigyti būtent tokius autobusus pateikė tik vienas tiekėjas – UAB „SG dujos“– parvaręs tokius autobusus ir išrikiavęs Panevėžyje dar nesibaigus viešojo pirkimo konkursui. Ta pati įmonė vienintelė dalyvavo ir gamtinių dujų pirkime, kurį VPT taip pat įpareigojo nutraukti.

V. Seirackas informavo, kad išpildė visus VPT reikalavimus, skelbimas apie būsimą autobusų pirkimą jau „atkabėjo“. Sąlygos paruoštos ir artimiausiu metu skelbs šių transporto priemonių pirkimą iš naujo.

„Pabandysim tuos autobusus paimti“, – žadėjo V. Seirackas.

Praėjusią savaitę pasirašyta ir suskystintų dujų tiekimo sutartis su UAB „SG dujos“. Anot „Busturo“ vadovo, nors konkurso sąlygas vertė į užsienio kalbas, sudarė galimybes pirkime dalyvauti ir užsienio kompanijoms, konkursui pasiūlymą pateikė vienintelis ir nuolatinis suskystintų dujų „Busturui“ tiekėjas. Tačiau „Busturas“ šioje situacijoje turi ir pasiekimų – dujas iš tiekėjo pirks pigiau.

Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Politikus nustebino žinia, kad „Busturo“ dirbtuvėse nuolat remontuojama iki 11 autobusų.

Komentarai

šlove vadovams    Ant, 2020-06-23 / 12:45
kokie vadovai tokia ir vaidyba.., čia bartuliui ne MAZEIKIU NAFTA..
11    Ant, 2020-06-23 / 14:02
Nuolatos remontuojama 11 autobusų? Čia kažkas kažką ne taip suprato turbūt. Kaip gali būti nuolatos remontuojami ?
kAZERAS    Ant, 2020-06-23 / 16:16
O KAS Padengs zmoniu nuostolius ,del karantino GalBusturas su sAVVALDZEIS?
Busturas    Ant, 2020-06-23 / 18:51
Aisku.kad seirackas atėjo i bustura Visocko ir Bartulio palaiminimu .imone nuvaryti i bankrota
Petras    Ant, 2020-06-23 / 18:55
Pagaliau direktorius melagystė pats pripazino .kad visgi busturo autobusai teberudija Panevėžy .
Kirvis    Ant, 2020-06-23 / 19:17
Toliau dėsningai kertama žmonių gerovė. Kaip diena - taip naujiena. Vakar buvo geriau nei šiandien!
Tamstos    Ant, 2020-06-23 / 19:57
Visame pasaulyje,dėl pandemijos laiką vos,vos nebankrutavo didžiausios Avija Linijos. Milijardais vyriausybės tų valstybių turėjo paremti,o čia tik milijonas,ar du milijonai. Juokingai visai tai skamba. Beje prieš mėnesį ar kiek daugiau jau davė"Busturui" Milijoną. Taip,kad galima sakyti. Straipsnis apie nieką. O kaip kitos savivaldybės įmonės? Nė viena nepatyrė per karantiną nuostolių. Tik "Busturas". Įdomiai gaunasi.
tik tiek    Ant, 2020-06-23 / 21:04
O ar nereikėtų paramos paprašyti valdančiųjų - prieš rinkimus jie labai supratingi?
Jonas    Ant, 2020-06-23 / 21:33
Tai Lukošaitis miesto tarybos posėdyje gyrėsi, kad tik jų genialaus vadovavimo metu (Busturas) išbrido iš skolų ir tie blogi laikai nepasikartos.
Hm    Ant, 2020-06-23 / 21:59
ale Kontrolės komitetas koks susirūpinęs ir stipriai "dirbantis". Net fotografijoje dūmai rūksta :)
Antanas    Tre, 2020-06-24 / 01:13
Kas atsakingas, kad autobusuose neveikia orokondicionieriai, apie kuriuos nuolat girdavosi savivaldybės ir Busturo ponai įsigydami autobusus? Kažkoks košmaras tokiuose karščiuose važinėti miesto autobusais. Ir dabar dar norima pakelti bilietų kainas - labai neatsakinga ir amoralu, ponai deputatai ir valdinykai!
Editukei    Tre, 2020-06-24 / 10:21
Kada meras bus aktyvus, kad naikintuvai neraižytų virš miesto?
Tamsta    Tre, 2020-06-24 / 11:40
Galvoji"Nato" klausys ką sakys Šiaulių meras? "Nato" gyvenime nieko neklausė. Rusai išėjo savo noru,o "Nato" užsibus labai,labai ilgam,net tavo propronūkiai klausysis "Nato" naikintuvų garsų. Tą galiu garantuoti. Visu 100%.
Tamsta    Tre, 2020-06-24 / 22:08

In reply to by ???

Tada reikia kviesti visą"Nato" vadovybę. Nes tie lakūnai vykdo įsakymus,kaip mes. Va tau ir pavyzdys. Nuo 15:00 val. sekmadienio. Jokio pardavimo aukocholio. Pažeidimas kainuoja labai,labai brangiai. Jei jie neskraidys. Tai jiems irgi gali kainuoti labai,labai brangiai išmes,atims lakūno teises ir ate,ate gerai apmokamas darbas...
Nu jo    Tre, 2020-06-24 / 22:39

In reply to by Tamsta

Kažkodėl vieni gali neskraidyti (arba skraidyti, aplenkiant miestą), o kiti, pakeitę buvusiuosius, būtinai turi atsidūkti virš miesto? Jei nėra mieste šeimininko, tai taip ir bus - varys kaip jiems reikia ir kaip neteikia. Taisyklės gimsta iš susitarimų ir įpročių. Bet lengviau padejuoti kokie mes bejėgiai.
Tamsta    Ket, 2020-06-25 / 10:01

In reply to by Nu jo

Jau nuo 2004m. skraido ir kažkodėl tik dabar užkliuvo "Nato" naikintuvų garsai. Jei 2004m. Miesto vadovas būtų buvęs vyras su kiaušiniais,kai įstojome į "Nato" klubą. Tai gal tada išviso čia jų nebūtų,nes labai,labai norėjo jų Estai,bet tada visi buvo ant laimingi,kad mus apgins "Nato",nuo nematomo priešo. Ir lengva ranka tas miesto vadovas pasirašė... Istorija va tokia. Gerbiamasis.
Orientacininkui    Ket, 2020-06-25 / 18:51

In reply to by Tamsta

Tu man istorijos pamokos neskaityk. Geriau pasakyk kodėl ankstesni merai įtikindavo virš miesto neskraidyti, o tas caras niekaip? Nekomunikabilus ar labai išdidus?
Tamsta    Ket, 2020-06-25 / 20:33

In reply to by Orientacininkui

Prie ankstesnių merų. Mažiau skraidė. Nes Ukrainoje buvo taika ir ramybė. Palauk,palauk dar metelius,kitus. Kaip pradės lėktuvus remontuoti Šiaulių oro uoste. Va tada prasidės tikras triukšmas ir "Nato" lėktuvų keliamą triukšmą prisiminsi,kaip ramybės oazę. Jei darbai vyks laiku. Lygiai po metų turėtu atskristi pirmieji lėktuvai taisymui. Va nuoroda iš kur skraidys,ir ką darys Šiaulių oro uoste būsimi investuotojai"https://aviaticmro.com/". Aišku jūs,kaip opozicijos gerbėjai. Tuo netikite. Ir toliau siekete,kad Šiauliai liktų be oro uosto ir toliau saldžiai miegotų
Temsta    Ket, 2020-06-25 / 20:45

In reply to by Tamsta

Tai ir sakau - prie ankstesnių merų neskraidė, nes buvo sutarta vyriškai. Prie ruso skraidė tiek, kiek neskraidys kai (jeigu) remontuos. Bet prie ruso irgi skraidė, žinodami, kad ir jų vaikai čia auga. Buvo specialūs koridoriai ir normos. Dabar lieka tik viena galimybė - nueiti į Pegasą ir duoti į snukį sparnuotam chuliganui. Nes meras nenori ramiai miegoti. Apie vaikus jis neįpratęs galvoti. Net apie savo.
Tamsta    Ket, 2020-06-25 / 21:25

In reply to by Temsta

Dar kartelį. Jie vykdo įsakymus iš viršaus. Neskris. Eik iš gerai apmokamo darbo. Tu gaudamas kokius plius minus 3000 Euru y rankas. Eitum iš darbo,dėl žmonių ramybės. Irgi dirbtum. Ir žmonių ramybė mažiausia rūpėtų. Svarbu,kas tavo kišenė visada būtų pilna. Ar aš klystu?
Keleivis    Tre, 2020-06-24 / 12:15
Nėra jokio kondicionavimo, vėsinimo net naujuose autobusuose! Kasdien Pietinis-Centras važiuoju: kaip šiltnamyje. Kursuoja vien nauji autobusai. Tai už kokią kokybę moka keleiviai? O gal tai nesvarbu?
Miecionas    Tre, 2020-06-24 / 12:51
gyrė merija .kad Busturas tokio ismanaus direk.dar nera turėjes.labai gabus .taktiskas.tikrai imone bus pavyzdinė.bet is istorijos .net du darbuotoju mitingai buvo .o dabar ir nusivadovavo iki bankroto .tai kaip ponas Bartuli iseina .jūs dar ir imonės valdybos pirmininkas .kur jusu kontrolė .ka veikia jusu isgirtas direk.Seirackas?nors ir meras gyrė Bartuli .kad 1000% geras direktorius .juokdariai.
op    Ket, 2020-06-25 / 08:58
du menesius tuscius autobusus varinejo po miesta tai ko noret. Keleiviu praktiskai nebuvo, galejo ir pesciom pasivaiksciot, be va, nusprende uztikrinti vaziavimo funkcija, tegu dabar uztikrina is savu kiseniu , o ne is miestieciu, lengviau sprendimus bus priiminet.
Jonas    Ket, 2020-06-25 / 19:21
Busturo administracija dusta nesutelpa patalpuose, o kencia keleiviai
petras    Ket, 2020-06-25 / 19:38
imone paliko pletros ir marketingo vadove daugelis dziaugesi nes kitaip nebuvo galima atsikratyti bet kita diena jos vietoja genute kaip gera busture

Komentuoti

Paprastas tekstas

  • HTML žymės neleidžiamos.