Autobusų maršrutai: svarbiau ekonomika ar keleivių patogumas?

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Kaip koreguoti miesto autobusų maršrutus, kad jie kuo mažiau dubliuotų vieni kitus, sprendė ekspertai.
Ar pakankamai efektyvus ir patogus Šiauliuose viešojo transporto maršrutų tinklas? Į šį klausimą laukiama atsakymų iš UAB „Smart Continent“ parengtos Šiaulių miesto viešojo transporto maršrutų atnaujinimo galimybių studijos. Pirminį variantą Šiaulių miesto savivaldybėje rengėjai jau pristatė, nors didelio susidomėjimo pristatymas nesulaukė.

 

Ekspertų pasiūlymai maršrutams ir infrastruktūrai

Beveik metus analizavusi UAB „Busturas“ maršrutus, rengusi apklausas ir sisteminusi informaciją UAB „Smart Continent“ pateikė išvadas. Išnarinėję viešojo transporto maršrutus, ekspertai pateikė dviejų rūšių pasiūlymus: vieni jų sumažintų kaštus, kiti – būtų patogesni keleiviams.

Paruošti 18 pasiūlymų. 9 siūlymai leidžia sumažinti keleiviui tenkančias sąnaudas koreguojant mažiau efektyvius maršrutus. Dar 9 siūlymai padidintų sąnaudas, tačiau užtikrintų didesnį tinklo padengiamumą, nukreipiant kai kuriuos maršrutus ne pagrindine gatve.

Ataskaitos siūlymai apima 19 maršrutų arba trečdalį jų tinklo.

Vienas korekcijas siūloma atlikti prioritetine tvarka. Jų įgyvendinimas sąnaudas sumažintų nežymiai, tačiau galėtų reikšmingiau padidinti , keleivių skaičių. Prioritetine tvarka siūloma prailginti privežamųjų maršrutų P5, P6, P7 trasas. Kiti maršrutai – 1A, 11, 19, 23, 23A, 17, 17A, 3 – siūlomi koreguoti juos nukreipiant kitomis vietomis.

Įgyvendinus 9 sąnaudas mažinančius maršrutų korekcijos siūlymus, bendros sąnaudos beveik nepasikeistų, tačiau pritraukius naujus keleivius galėtų sumažėti 11 procentų. Įgyvendinus 9 dažnai važiuojančių autobusų padengiamumą gerinančius siūlymus pagerėtų patogumas, tačiau tai padidintų sąnaudas.

Siekiant gerinti susisiekimą priemiesčiuose, reikalingas gatvių infrastruktūros gerinimas ir Šiaulių rajono savivaldybės įsitraukimas.

Pagrindiniai gyventojų keliavimo srautai fiksuojami tarp Lieporių, Centro ir Gubernijos rajonų. 54 procentai gyventojų reguliariai keliauja tarp šių rajonų. Dabartinio maršrutų tinklo prioritetai iš esmės atitinka šių keleivių poreikius. Iš 47 maršrutų 27 važiuoja į / iš Lieporių rajoną pro miesto centrą. Studijos rengėjai konstatavo, kad dėl miesto struktūros, pietinį rajoną ir miesto centrą jungia Tilžės bei Architektų/Žemaitės gatvės. Ten, kur viena gatve važiuoja daugiau nei vienas dažnas maršrutas, analizuotos galimybės nukreipti vieną iš maršrutų alternatyvia gatve, taip pagerinant dažnai važiuojančių autobusų tinklo padengiamumą.

Vienas iš pasiūlymų – ddarbo dienomis rytais paleisti naują 15 maršrutą iš pietinio rajono į J. Basanavičiaus gatvę. Šis maršrutas galėtų pakeisti 7, 23, 29 maršrutų dalį rytinių reisų.

Remiantis gyventojų apklausa, ekspertai daro išvadą, kad jautriausia persėdimų vieta – Paviljono stotelė 25 ir 4 maršrute, kuria naudojasi Vyturių rajono vaikai, keliaujantys į mokyklą. Siūloma užtikrinti suderinamumą tarp 1, 9, 3, 4, 6, 7, 9, 11, 17, 18, P1, P4 maršrutų skirtingose miesto vietose.

Rengėjai rekomenduoja įrengti papildomas 5 naujas stoteles, atnaujinti infrastruktūrą 65 jau esančiose stotelėse ir 8-iose iš jų įrengti apšvietimą.

Skaičiuojama, kad įrengus autobusų parką Baltų gatvėje, net 38 procentais būtų galima sumažinti nulinę autobusų ridą, o tai per metus sutaupytų per 100 tūkstančių eurų.

Nereikia studijos „į stalčių“

UAB „Busturas“ Plėtros ir marketingo skyriaus vadovė Raimonda Pelutienė pakomentavo, kad miesto maršrutai yra nusistovėję ir daugelį metų nesikeitė.

„Todėl natūraliai brendo poreikis šiai studijai, juolab, kad ir iš Šiaulių miesto tarybos narių ne kartą ta tema buvome gavę pastabų. Jau beveik metus laiko dirbame prie šio projekto“, – aiškino R. Pelutienė.

Ji viliasi, kad rezultatas bus naudingas ne tik įmonei, nes galimai leis sumažinti sąnaudas, bet ir keleiviams.

UAB „Smart Continent“ iki lapkričio 30 dienos turi pristatyti pakoreguotą ir galutinį studijos variantą, todėl kol kas „Busturo“ atstovai studiją vertina atsargiai.

„Nenorime studijos, kuri nuguls į kažkieno stalčių, norime produkto, kuris neš naudą prisidės prie įmonės veiklos efektyvinimo ir suteiks galimybę keleiviams patogiau naudotis viešuoju transportu“, – tikino įmonės atstovė.

Kada galima tikėtis pokyčių? Dar nežinia. Anot R. Pelutienės, vieni pasiūlymai gali būti įgyvendinti per artimiausius metus, o kiti gali užtrukti ir ilgiau.

Sprendimų lauks iš naujos kadencijos valdžios

Šiaulių miesto savivaldybės administracijos direktoriaus pavaduotojas Eduardas Bivainis tikino, kad studija bus naudinga, nes žvilgsnis iš šalies visuomet yra gerai. Jis priminė, kad Savivaldybėje ne kartą buvo diskutuojama apie viešojo transporto maršrutus, o ši studija galėtų pateikti daug atsakymų.

Pavaduotojas taip pat nesiėmė vertinti ekspertų pateiktų pasiūlymų. Dar teks pasirinkti, kad svarbiau – ekonomika ar keleivių patogumas.

E. Bivainis mano, kad dalis šių pasiūlymų bus įgyvendinta, bet ne 100 procentų ir ne per vienerius metus, kad nesukeltų viešojo transporto sistemoje chaoso. Greičiausiai sprendimus priims jau naujos kadencijos valdžia.

Šios studijos parengimas kainuos beveik 49 tūkstančius eurų be PVM.