
Naujausios
Lapkričio 2-oji ir savaitė po jos
– Tradicija tapę, kad į kapines lankyti artimųjų visi skubame būtent lapkričio 1-ąją. Kai tuo tarpu tikroji Mirusiųjų pagerbimo diena yra lapkričio 2-oji.
– Lapkričio 1-oji yra Visų šventųjų diena. Mūsuose truputėlį susiplakusios Vėlinės ir Visų šventųjų iškilmė, kurioje bažnyčia viena švente pagerbia visus savo šventuosius, oficialiai bažnyčios paskelbtus šventaisiais arba šventą gyvenimą gyvenusius vyrus ir moteris, niekada tokiais nepaskelbtus. Ir tai yra privaloma katalikams šventė. Nedalyvavimas šioje iškilmėje arba nešventimas šios šventės – dvasinis nuostolis mums patiems.
Bet Visų šventųjų diena nėra Mirusiųjų atminimo diena. Žinoma, galima teigti, kad nė vieno šventojo, kuris yra oficialiai paskelbtas šventuoju, gyvųjų tarpe nėra, nes žmogus, būdamas gyvas, kaip gražiai ar net šventai gyventų, vis tiek turi pagundų nuodėmei ar suklydimui. Tai todėl bažnyčia nė vieno asmens šventuoju, jam dar esant gyvam, neskelbia, nors ir matėme Jono Pauliaus II-ojo pavyzdį, Motinos Teresės pavyzdį, kurie, akivaizdu, dar būdami gyvi savo veikla buvo tarsi palytėti Dievo. Vis tiek šventaisiais jie paskelbti tik po mirties. Taip, nė vieno šventuoju paskelbto asmens gyvo nėra, jie mirę. Tačiau mirę žemiškam gyvenimui, bet gyvi Dangui.
Bažnyčia visų Šventųjų iškilmėje aukoja mišias kaip džiaugsmingas mišias ir netgi kunigo rūbai tose mišiose yra džiaugsmingos baltos spalvos. Viskas pasikeičia kitądien, lapkričio 2-ąją. Vėlinių dieną meldžiamasi už mirusiuosius, aiškiau sakant, už pašauktuosius į Amžinybę.
Taigi dauguma žmonių klaidingai mano, kad būtent lapkričio 1-ąją reikia pagerbti mirusiuosius. Ir gerokai netikslu, kad lapkričio 1-ąją skubame į kapines.
Bažnyčia turi tradiciją melstis už visus mirusiuosius visą savaitę, visą vadinamąją oktavą, nuo lapkričio 2-osios. Bažnyčios toks mokymas, kad Vėlinių dieną ir visą oktavą po tos dienos, aplankant kapines ir nuoširdžiai pasimeldžiant už mirusiuosius, yra pelnomi atlaidai. Taigi bažnyčia skatina ir ragina žmones lankyti mirusių artimųjų kapus nebūtinai per Vėlines, o ir per visą savaitę po jų. Jei nėra galimybės lapkričio 2-ąją aplankyti kapų, tai galima padaryti 2, 3, 5, 6 dieną, ir vis tiek tai bus Vėlinių laike aplankyti artimieji.
Tikinčiam žmogui mirties diena yra jo Gimimo dangui diena.
Svarbiausia yra malda
– Žvakelių spindėjimas, gėlių žiedai, malda – tarsi dovana mūsų išėjusiems artimiesiems. Kas čia svarbiausia?
– Kapų lankymas, be abejonės, yra susietas su malda. Deja, šiandieną labai dažnai pastebime, kad tas lankymas Vėlinių dienoje labai dažnai yra tapęs pareiga arba tradicija, tačiau vis labiau pritrūkstama maldos.
Šiandien labiau pastebime žvakučių pirkimo, gėlių pirkimo maniją: kuo didesnės puokštės, kuo daugiau žvakių – tai atseit daugiau mūsų širdies ir daugiau mūsų dėmesio. O galbūt ir pasirodymas prieš kaimyną, kuris ateis ir pasakys, kad štai ant jūsų kapo gražiau negu ant mūsiškio...
Iš kitos pusės patys lyg ir manome, kad Amžinybėje veikia tas pats principas kaip ir žemiškajame gyvenime: jei neturime laiko savo artimiesiems, tai dėmesį jiems bandome parodyti pirkdami dovanas. Juk panašiai su savo vaikais elgiasi ir užimti ar daug keliaujantys tėvai, pirkdami jiems geresnius daiktus, brangesnes planšetes, mobiliuosius – kuo brangesnė dovana, tuo, atrodytų, daugiau dėmesio parodoma. Lygiai taip pat daroma ir lankant mirusiuosius.
– Nepaisant visko, niekas nepaneigs, kad lietuviai tikrai rūpinasi artimųjų kapais...
– Truputį pajuokaudamas pasakysiu trumpą anekdotą. Sakoma, jei nori turėti gerą žmoną, tai reikia jų turėti tris. Pirmiausia turėti slaviško kraujo žmoną – nes jos, sako, labai smagios jaunystėje. Antra žmona geriau būtų vokietė: ji griežtai laikosi visų taisyklių ir gerai auklėja vaikus. O trečioji žmona – būtinai lietuvė. Kodėl? Nes atsakingai kapus prižiūri. Tai anekdotas, bet tiesos dėl lietuvių atsakingumo tame tikrai yra.
Mes išties turime labai gražią tradiciją lankyti artimųjų kapus ir gražiai juos prižiūrėti. Galbūt ir yra truputis ne visai sveiko lenktyniavimo, galbūt yra perdėto noro pasirodyti prieš kitus, esą kuo didesnis, kuo brangesnis paminklas, tuo labiau mylimam žmogui. Bet kartais to priežastis gali būti visai pateisinama.
Turiu omenyje kad ir emigraciją. Daug kapų dabar uždengiama marmuro, 3D formato plokštėmis, stiklo plokštėmis, įvairiais piešiniais ar marmuro plytelėmis dėl to, kad žmonės gyvena toli ir nėra kam pasirūpinti gėlių sodinimu ir auginimu. Ne paslaptis, yra žmonių, kurie gyvendami toli samdo kapų tvarkytojus. Taigi graži kapinių tvarkymo tradicija nebūtinai yra pasipuikavimas, kai kuriais atvejais tai daroma praktiniais sumetimais.
O bažnyčia savo ruožtu už artimuosius ragina melstis. Nes gėlių kiekis, žvakių kiekis ar kiek ilgai dega liepsnelė ant kapo, be maldos mirusiajam nedaro jokios įtakos. Malda yra vienintelis būdas, kuris gali pasiekti Amžinybėje esančiuosius ir kreiptis į Dievą gailestingumo. Malda pirmiausia reikėtų ne tik prašyti šviesios amžinybės ir šviesaus dangaus mūsų mirusiems, ne tik melsti Dievą atleidimo už nuodėmes, suprantant, kad kiekvienas iš mūsų, ar mūsų mirusieji, ar mes patys, nė vienas netobuli, bet DĖKOTI.
– Dėkoti už tai, kad mums brangaus žmogaus nebėra šalia, kad jis plėšte išplėštas iš jį mylinčių žmonių tarpo?
– Pirmųjų amžių krikščionys Mirties dieną vadindavo Gimimo dangui diena. Romos katakombose yra užrašai ant kapų, kur rašoma, kad štai būdamas keturiolikos metų gimė Dangui. Tai reiškia, kad žmogus, būdamas keturiolikos metų, mirė žemiškame gyvenime ir gimė Dangui.
Savo šventuosius gerbianti Bažnyčia taip pat mini ne jų gimimo dieną, o mirties. Gimimo diena švenčiama tik kelių šventųjų – mūsų išganytojo Jėzaus gimtadienis švenčiamas per Kalėdas, Marijos, Jono Krikštytojo, o visų kitų šventųjų gimtadienių bažnyčia nešvenčia, jie pagerbiami mirties dienoje, kaip išėjimo į Dangų dieną.
Tiesą sakant, mūsų visų požiūris turėtų po truputėlį keistis, kad neliktume vien tik stovėti po Jėzaus kryžiumi. Mūsų religijoje ir lietuviškame katalikiškumo supratime labai daug kančios. Kartkartėmis atrodo, kad mes esame tiesiog užstrigę ties Golgotos kalnu ir vis dar tebestovime po Jėzaus kryžiumi pamiršdami apie Prisikėlimo rytą. Mes į mirtį žvelgiame, kaip į baisiausią įvykį gyvenime ir nematome nieko šviesaus, o, atėję į kapines, raudame lyg nebūtų Amžinojo gyvenimo.
Be abejonės, labai suprantamas vyresnių žmonių skausmas. Kuomet išgyvenama 50 ar 60 metų kartu, yra labai sunku išsiskirti, nes, to žmogaus nebelikus šalia, staiga imi nebesuvokti savęs. Va, tada ir atrodo, kad tie žmonės neįžvelgia Amžinojo gyvenimo, nemano, kad kažkas po mirties laukia jų mirusiųjų ir kad vieną dieną jie patys susitiks su jais Dievo Tėvo artumoje – atrodo, kad mirtis nukirto viską.
Bet taip tikrai nėra. Pasikartosiu, tikinčiam žmogui mirties diena yra Gimimo dangui diena. Todėl laidotuvių dieną aš savo parapijiečius raginu dėkoti už mirusio žmogaus gyvenimą, už laiką, kurį kartu praleido, už įvykius, kuriuos kartu patyrė, už pamokas, kokių tas žmogus išmokė savo pavyzdžiu. Šitie dalykai padeda išgyventi mirtį kiek kitaip, ne taip bauginančiai.
Nes mirtis yra neišvengiama tikrovė, nes kiekvienas iš mūsų du dalykus patiria asmeniškai ir neišvengiamai – gimimą, kurio neatsimename, ir mirtį, kurios taip pat greičiausiai negalėsime atsiminti. Mirtis – tai slenkstis į gyvenimą, kuris niekada nesibaigia: kai baigsis žemiškasis gyvenimas, prasidės Amžinasis. Ir negalima sakyti, kad tai kitas gyvenimas, veikiau jo tąsa, kitas etapas, tik kitoje tikrovėje.
– Kokios būna Jūsų artimųjų Vėlinės?
– Asmeniškai aš Mirusiųjų dieną paaukoju šventas mišias. Su giminaičiais ant artimųjų kapų nešame ne daugiau negu po vieną žvakutę. Savo seneliams, mamos tėvams, kurie yra palaidoti Kelmėje, nupirkau didelę stiklinę žvakidę, į kurią vis įdedame keičiamą žvakutę. Tai tam, kad nereikėtų nešti daugybės žvakių, kurios vėliau tampa stiklo, plastiko atlieka ir sėkmingai pildo sąvartynus. Jei galvoti apie tuos žmones, kurie tas žvakes atnešė, tai nešė jie jas tikriausiai galvodami apie savo artimuosius, gal net ir melsdamiesi už juos. O paskui jų dovana išmetama į sąvartyną...
Sakau tai omenyje turėdamas ir ekologinę pusę. Kiekvienas, manau, turime jausti atsakomybę už pasaulį. Ekologija nėra pati seniausia Bažnyčios tema, bet pastaraisiais metais pabrėžiama ir Popiežiaus, ir mūsų ganytojų. Taigi Vėlinių dieną galbūt tikrai geriau nešti mažiau žvakučių, galbūt naudingiau naudoti keičiamas žvakutes indeliuose negu vis nauja žvakė su stiklu ir metalu.
Taip pat ir dirbtinės gėlės. Jos gi pagamintos iš plastiko, kuris vargu, ar perdirbamas. Gal tikrai mažiau žvakelių ir gėlių, o daugiau maldos? Ir kuo šviesesnės maldos!
Ir ašara prie kapo, kuri yra nuoširdi, kuri yra dėl šviesaus prisiminimo – juk verkiame nebūtinai, kai skauda. Ir jei prie kapo nuriedės ašara prisiminus tą žmogų, jo laikytą ranką, jo pamoką, žodį, reikia džiaugtis. Žinoma, kvailai atrodytų, jei sakyčiau, kad reikia atėjus ant kapo šypsotis, kai tuo tarpu širdis tiesiog rauda. Tiesiog turime suvokti, kad mirtis nėra taškas žmogaus gyvenime. Juk Vėlinių dienoje ateiname prie kapo tam, kad padėkotume už to žmogaus gyvenimą ir kad mūsų širdis nenustotų viltis, jog vieną dieną, kai Dievas pašauks mus, mes susitiksime.
