Šiauliuose prasidėjo festivalis „Enter“

Šiaulių dailės galerijos nuotr.
Penktadienį Šiaulų dailės galerijoje atidarytas festivalis „Enter“.
Penktadienį Šiaulių dailės galerijoje parodomis, medijų ir viešųjų erdvių projektais atidarytas festivalis „Enter'20“.

Fotomenininkas Valentyn Odnoviun parodoje „Nuosekli fiksacija“ pristato keletą fotografijų ciklų. Projekte „Stebėjimas“ užfiksuotos buvusių politinių kalinių kamerų durų stebėjimo akutės. Serijoje „Įrodymo architektūra“, naudojant šiuolaikinio meno formą, pasakojama apie buvusius KGB ir gestapo kalėjimus, koncentracijos bei karo belaisvių stovyklas Lietuvoje; serijoje „Horizontai“ – apie slaptas vietas Lenkijoje, kur buvo vykdomos mirties bausmės.

Projektas „Atminties pėdsakai“, kuriame analoginė skaidrių projekcija sujungta su Julijaus Fučiko tekstu, pasakoja apie nežmonišką gestapo veiklą Berlyne; projektas „Procesas“ pristato nepanaudotą fotopopierių, kuris buvo skirtas kalinių fiksacijai ir rastas buvusio kalėjimo fotolaboratorijoje, o serija HKP-562 yra apie istorinių įvykių vietas, kurios šiuo metu naudojamos kaip gyvenamosios patalpos.

Alnis Staklė, atidaręs parodą „Lengva apokalipsė“, teigia, kad vaizdų pasaulis tampa vis labiau prisotintas, o mūsų galimybės jį suvokti ir suvokti darosi vis ribotesnės. Autorių domina kanonizuotų meninių, mokslinių ir publicistinių vaizdų likimas ir jų galimybės įkūnyti šiuolaikines prasmes. Menininkas naudoja vaizdus iš atviro kodo muziejų, mokslo institucijų ir vaizdų bankų kolekcijų, kurių archyvai gali būti laikomi ikoniniais dabarties ir praeities liudijimais.

Andriaus Repšio parodos „4 m² laisvės“ fotografijose lemtingai susitiko kalėjimas ir dronas. Tai – dvi kontrolės, biovaldžios, sekimo ir žmogaus sudaiktinimo priemonės, jos A. Repšio darbuose įgauna veidrodinių atspindžių principą ir radikaliai vizualizuoja pavergimo technikas.

Vilniaus dailės akademijos studentai pristatė filmų programą „Paveikslo istorija“ (kuratorius Marius Žalneravičius), Augustė Tomkutė – projektą „Nowness“. Atidarymo acid/dub/techo atmosferą kurė Pijaus Chraptavičiaus ir Salvijaus Misevičiaus duetas.

Penktadienį parodos pasklido ir už Šiaulių dailės galerijos ribų – Fotografijos muziejuje atidaryta Visvaldo Morkevičiaus paroda „Tikiuosi susitikti save“ ir Elenos Kanarskaitės interaktyvi instaliacija „Pasilikti veidrodyje“.

Meno erdvėje „S_IN“ parodą „Privati optika“ pristatė Vilniaus dailės akademijos Telšių fakulteto studentai.

Globalaus sekimo ir optikos sąsajas Šiaulių bulvare demonstruoja Mariaus Puskunigio monumentali „Visamatanti akis“. Matymo ir persekiojimo temą plėtoja festivaliui sukurta Jono Aničo „Saugotojo“ skulptūra.

Šeštadienį Šiaulių dailės galerijoje vyko paskaitos ir diskusija „Menas medijuoto karo akivaizdoje“. Paskaitas skaitė Vytauto Didžiojo universiteto Menų fakulteto docentė dr. Linara Dovydaitytė ir Kembridžo universiteto doktorantė Geistė Kinčinaitytė.̇

„Globalų pandemijos siaubą labai greitai nustelbė totalinio karo nuojauta. Naujoje tikrovėje nebėra vietos stabilios realybės pojūčiui, joje įsisiautėja vaizdiniai. Vyksta įnirtingas, visus įtraukiantis informacinis mūšis. Sofose prie ekranų prirakinti medijuoto karo šauktiniai mutuoja į ekspertus, vojeristus, kanibalus, blogio estetus ir rezignuojančius melacholikus. Globalaus karo įkaitams nelengva rasti vietos individualiai meninei raiškai, juolab – medijų srityje. Visgi medijų meno festivalis „Enter“ šį įššūkį priima ir siūlo meninę distanciją, intelektualią refleksiją, paradoksalų, nevienamatį vaizdą,“ – sako menotyrininkas Virginijus Kinčinaitis.