Keliuose tiksi bomba

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Tūkstančiai Kelių eismo taisyklių pažeidimų, šimtai eismo įvykių – kova už saugumą keliuose tęsiasi.
„Prasipučiam!“ – tokie pranešimai pastarosiomis savaitėmis kone kas dieną mirga įvairiose feisbuko grupėse, skirtose „pagalbai vairuotojams Šiauliuose“. Pranešimai apie „prasipūtimus“ plaukia iš Liejyklos, Architektų, Gegužių, Tilžės ir kitų miesto gatvių – policijos „pamėgtų“ vietų patikroms, akivaizdu, nėra.

Šiaulių apskrities kelių policija praneša: 2022-uosius metus pradėjo visu stiprumu. Todėl pataria eismo taisyklių pažeidėjams pamiršti bet kokią toleranciją.

 

„Įkaušusių“ prie vairo – šimtai

Sustiprintomis pajėgomis šiuos metus pradėję Kelių policijos tarnybos pareigūnai ir toliau dirba visa jėga ir visoje Šiaulių apskrityje. Daugiausiai dėmesio skiriama pavojingiausiems Kelių eismo taisyklių pažeidėjams – neblaiviems vairuotojams.

Šiaulių apskrities kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio specialistė Kristina Strelcovienė sako, kad daug dėmesio neblaiviems vairuotojams skiriama neatsitiktinai, o remiantis praėjusių ir ankstesniųjų metų statistikomis – deja, skaičiai, kai vairuojama ir „įkaušus“, ir esant sunkiam girtumui, kelia nerimo.

„Nieko naujo nepasakysiu, neblaivių prie vairo vis dar nemažai, nemažai ir jų sukeltų eismo įvykių. Neblaivūs vairuotojai – grėsmė visiems eismo dalyviams“, – sakė pareigūnė.

Anot jos, skaičiai ypač stebino šventiniu laikotarpiu, kuomet buvo išaiškintas rekordiškai didelis neblaivių (esant lengvam girtumui) vairuotojų skaičius.

Pernai Šiaulių mieste iš viso išaiškinti beveik du šimtai vairuotojų, kuriems nustatytas lengvas (iki 1,5 promilės) neblaivumas: daugiau nei 180 asmenų policijai įkliuvo pirmąsyk, o 14 neblaivūs sustabdyti pakartotinai.

Neblaivių vairuotojų, kuriems taikyta baudžiamoji atsakomybė (neblaivumas didesnis nei 1,5 promilės) – apskrityje 331. Vyrai ir moterys prie vairo sėdo neretai gerokai padauginę – kai kuriems nustatytos ir trys promilės.

„Tiksinti bomba“, – taip alkoholio vartojimo ir vairavimo problemą keliuose įvardijo K. Strelcovienė.

Todėl Kelių policija ir toliau neketina mažinti patikrų ne tik Šiaulių miesto, bet ir apskrities rajonų keliuose.

Šiuo metu šalies valdžia aukščiausiu lygiu analizuoja, kokių veiksmų reikėtų imtis, suvaldant į kelius išvažiuojančius neblaivius vairuotojus. Nustatyta, kad piniginės baudos pažeidėjus drausmina tik sankcijų sugriežtinimo pradžioje, o vėliau vairuotojai atsipalaiduoja ir neblaivių prie vairo skaičiai sugrįžta į senas vėžes. Svarstoma, kokios priemonės efektyviau sutramdytų vairuotojus.

Problema – greitis

Bet keliuose kovos vyksta ne tik su neblaiviais. Ne mažesnė problema – važiavimo greitis.

Policijos duomenimis, praėjusiais metais šalies keliuose vien Šiaulių apskrities vairuotojai greitį viršijo daugiau nei 11 tūkstančių kartų.

Šiaulių apskrityje pernai iš viso nustatyti 18 435 Kelių eismo taisyklių pažeidimai, daugiau nei pusė visų – dėl greičio viršijimo, dėl naudojimosi mobiliuoju telefonu, dėl draudžiamo šviesoforo signalo nepaisymo, dėl chuliganiško ir pavojingo vairavimo, dėl neblaivių. Ne paskutinėje vietoje ir saugos diržų nesegėjimas, dviratininkų ir pėsčiųjų padaryti pažeidimai.

Statistikos duomenimis, pagal pažeidimų keliuose skaičių Šiaulių miestas – penktoje vietoje po Vilniaus, Kauno, Klaipėdos ir pakaitomis – po Panevėžio arba Marijampolės.

Tai todėl Kelių policija visus metus nežada tolerancijos ne tik neblaiviems, bet ir visiems pažeidėjams, keliantiems pavojų kelyje. Patikrų visoje apskrityje numatyta itin daug.

Artimiausi reidai sausio pabaigoje ir vasario pradžioje: pavojingo ir chuliganiško vairavimo, manevravimo, lenkimo, kur tai draudžiama daryti, važiavimo per sankryžas, šviesoforo signalų nepaisymo. Taip pat bus vykdoma vairuotojų, įskaitant dviračių ir elektrinių paspirtukų, blaivumo, apsvaigimo nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolė, privalomų priemonių (saugos diržų, saugos šalmų, vaikams skirtų specialių sėdynių (prisegimo sistemų) naudojimo kontrolė.

Visagaliai keliuose

Kelių policijos tarnybos pareigūnė K. Strelcovienė įvardija ir dar vieną, tik prieš kelerius metus atsiradusią, bet vis labiau įsigalėjusią eismo problemą – elektrinius paspirtukus.

„Skaudžiausia aktualija. Turime ne vieną sunkiai susižalojusį paspirtukininką arba nuo jo nukentėjusį pėsčiąjį“, – sakė pareigūnė.

Dažniausi liūdnas pasekmes turintys atvejai – dviejų paspirtukų susidūrimas, pėsčiojo kliudymas, atsitrenkimas į automobilį ir panašiai. Vienas skaudžiausių įvykių, kainavusio paspirtuko 32 metų vairuotojo gyvybę – praėjusių metų liepos pradžioje Šiauliuose, Vytauto gatvėje. Politraumą patyręs vyras komos būsenos medikų nuvežtas į Respublikinės Šiaulių ligoninės Priėmimo skyrių, kuriame po kelių valandų mirė.

Paspirtukininkų „pasirodymus“ keliuose K. Strelcovienė apibendrina tiesiai šviesiai: kultūros nerasta.

„Kai kurie bent jau Kelių eismo taisyklių knygelę paskaitytų. Gal tada nesijaustų keliuose visagaliais...“ – sakė pareigūnė.

Privalu žinoti

Nuo šių metų pradžios Kelių eismo taisykles (KET) papildė visa puokštė naujų reikalavimų. Pirmąją metų savaitę Šiaulių apskrities policija vairuotojus apie pasikeitimus tik informavo. Tačiau tolerancija, anot K. Strelcovienės, negali tęstis visą laiką, o nežinojimas nuo atsakomybės neatleidžia.

Taigi pristatome esmines KET naujoves.

* Keliuose nuo sausio 1 dienos pradėtas taikyti avarinio koridoriaus sudarymo principas, pagal kurį vairuotojai keliuose su viena eismo juosta kiekviena kryptimi privalės duoti kelią specialiajam transportui pasitraukdami dešinėn. Tuo tarpu keliuose su daugiau nei po vieną eismo juostą kiekviena kryptimi – kraštinėje kairėje eismo juostoje esančios transporto priemonės trauksis kairėn, o transporto priemonės, esančios dešiniau, – trauksis dešinėn.

* Eismo tvarka bendrose greitėjimo ir lėtėjimo juostose. Vis pasitaikant klaidinančioms interpretacijoms ir skirtingoms nuomonėms dėl eismo tvarkos bendrose greitėjimo ir lėtėjimo juostose iškilo poreikis tikslinti KET reikalavimus. Nuo sausio 1 dienos aiškiau reglamentuojama eismo situacija, kuri susidaro greitėjimo juosta į transporto srautą ketinančiam įsilieti (persirikiuoti) vairuotojui. Pagal KET 112 punktą toks vairuotojas privalo duoti kelią juo važiuojančiam automobiliui arba į lėtėjimo juostą persirikiuojančiam automobiliui.

Jei greitėjimo juosta važiuojančio automobilio vairuotojas neketina persirikiuoti, įsilieti į gretimoje eismo juostoje judantį transporto srautą, o tęsia judėjimą ta pačia eismo juosta, kuri iš greitėjimo juostos pereina į lėtėjimo juostą, tokioje situacijoje kelią duoda iš kelio išvažiuojantis ir į lėtėjimo juostą besirikiuojantis transporto priemonės vairuotojas.

* Posūkis į kairę ir lenkimas. Pagal naują tvarką vairuotojas, sukdamas į kairę (apsisukdamas) ne sankryžoje, privalo duoti kelią ne tik priešinga kryptimi tiesiai arba į dešinę važiuojančioms transporto priemonėms, bet ir jį lenkiančioms transporto priemonėms, kai lenkiantysis jau yra persirikiavęs į priešpriešinio eismo juostą ir atlieka lenkimo manevrą, kur toks lenkimas yra leidžiamas.

* Lenkimas. Lenkimo manevrą tikslinga atlikti tuo atveju, kai jis būtinas – pasivejama lėčiau važiuojanti transporto priemonė ir lenkimas gali būti atliktas neviršijant leistino važiavimo greičio. Tokių lenkimų, kai esant itin intensyviam eismui „nardoma“ sraute, lenkiama transporto priemonių kolona, taip trukdant visų joje važiuojančių transporto priemonių eismą – visi verčiami stabdyti, lenkiamos maksimaliu leistinu greičiu važiuojančios transporto priemonės ir panašiai, privalu vengti.

* Draudimas stovėti gatvės ir įvažiavimo į teritoriją (kiemą) sankirtoje. KET papildytos nauju punktu, kuris draudžia sustoti ir stovėti kelio ir įvažiavimo į šalia esančią teritoriją važiuojamųjų dalių sankirtoje ir arčiau kaip 5 metrų atstumu nuo jos, išskyrus tuos atvejus, kai ten stovėti leidžia stovėjimo vietą nurodantys kelio ženklai. Svarbu atminti, kad draudimas taikomas toje kelio pusėje, kurioje yra nurodytas įvažiavimas į šalia kelio esančią teritoriją arba išvažiavimas iš jos.

* Apsisukimas reguliuojamose sankryžose. Pagal KET papildymą, apsisukdamas sankryžoje, kurioje eismas reguliuojamas šviesoforu, vairuotojas privalo duoti kelią iš kitų krypčių pagal leidžiamąjį šviesoforo signalą judantiems eismo dalyviams.

Išimtis. Apsisukantis vairuotojas turės pirmumą vieninteliu retai pasitaikančiu atveju – kai į dešinę sukama degant draudžiamam raudonam šviesoforo signalui, ties kuriuo pritvirtinta lentelė su žalia rodykle. Tokiu atveju į dešinę sukantis vairuotojas privalo praleisti visus eismo dalyvius, kurių judėjimo kryptį kerta.

* Asmenų, turinčių individualių poreikių, transporto priemonių eismas. Į zoną, pažymėtą kelio ženklais „Eismas draudžiamas“ ir „Motorinių transporto priemonių eismas draudžiamas“, bus leidžiama įvažiuoti ne tik skiriamuoju ženklu „Neįgalusis“, bet ir neįgalių asmenų automobilių statymo kortele pažymėtoms transporto priemonėms.

Nuo šių metų birželio Kelių eismo taisyklės turėtų pasipildyti ir dar vienu pluoštu pakeitimų bei papildymų.