
Naujausios
Geriau būkim avinais...
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Lietuviai unikalūs tuo, kad daugelį dalykų geba pateikti ne gerąja, o išvirkščiąja puse. Taip tarsi paimtų puošnų, prabangų drabužį ir demonstruotų ne gražiąją išorinę jo pusę, o išvirkščiąją, kurioje matyti visos dailios ir nedailios jo siūlės.
Neseniai viešoje erdvėje pasklido informacija, jog Lietuvoje aukštąjį išsilavinimą turi 54 procentai žmonių. Pagal šį rodiklį esame ketvirtieji pasaulyje. Nedidelei šaliai – tai didžiulis pasiekimas! Atrodo, turėtume šokinėti iš laimės ir didžiuotis savo tauta. Tačiau tuoj pat ši puiki žinia išverčiama į blogąją pusę. Esą šis skaičius rodo blogą studijų kokybę. Be to, Lietuvai nereikia tiek mokytų žmonių. Labiau reikalingi aukštesnės kvalifikacijos darbininkai.
O svarbiausia Europos pavyzdys! Mat Europos senbuvėse aukštąjį išsilavinimą turi tik 40 procentų žmonių.
Taigi, faktą, į kurį galėtume įsikibti reklamuodami savo šalį, paleidžiame vėjais ir toliau jaučiamės nereikšminga maža tautele, avinų banda, runkeliais, šunauja ir kuo tik nori. Tik ne oria, protingų žmonių valstybe! Atrodo, jog patys tiesiog kratomės gražesnio, geresnio įvaizdžio, menkinamės toliau būdami darbo jėgos donorais turtingesnėms Vakarų šalims.
„Klausimėlio“ laidoje gatvėje pagauti ir intelektualių klausimų užbombarduoti žmonės kartais totaliai nusišneka. Ir tuos nusišnekėjimus televizija su pasimėgavimu rodo. Kam to reikia? Kad parodytume, kokia kvaila mūsų tauta?
Lietuvos statistikos departamento duomenimis, 98,3 procento visų dešimties – 64 metų Lietuvos gyventojų turi aukštąjį, aukštesnįjį, vidurinį, pagrindinį ar bent pradinį išsilavinimą. Daugiausia išsilavinusių žmonių gyvena Vilniaus apskrityje, antroje vietoje – Kauno, trečioje – Klaipėdos, ketvirtoje – Šiaulių apskritys.
Ypač daug aukštąjį išsilavinimą turinčių moterų. Sparčiai auga kaimo gyventojų išsilavinimo lygis.
Neraštingų, nebaigusių nė pradinės mokyklos gyventojų – tik 1,7 procento. Tuo tarpu Vokietijoje tokių žmonių priskaičiuojama 14 procentų.
Ar senosiose Europos valstybėse tikrai tiksliai subalansuotas darbo rinkos poreikis ir universitetuose bei profesinėse mokyklose rengiamų specialistų skaičius? Labai abejočiau.
Jeigu taip, kodėl tose šalyse gydytojais dirba indai, irakiečiai. Kodėl išskėstomis rankomis priimami lietuvaičiai, parengti Lietuvos sveikatos mokslų universitete? Jeigu mediciną studijuotų pakankamai gabių vokiečių, britų, švedų ar norvegų, kitataučių į tokią jautrią gyvenimo sritį jie neįsileistų.
Deja, gydytojų trūksta ir ten. Nes į gyvenimo džiaugsmus ir pilnatvę orientuotas jaunimas tingi užsiimti sudėtingomis studijomis, o vėliau – labai atsakingu darbu.
Kodėl užsienio šalyse trūksta paprasčiausių statybininkų, suvirintojų, elektrikų? Kodėl šio deficito neužpildo į darbo rinką orientuoti profesinio rengimo centrai? O gal užpildo? Tik parengti jaunuoliai tiesiog nenori dirbti, nes sistema jiems užtikrina visai neblogą gyvenimą iš pašalpų. Pašalpos skiriamos pagal poreikį – ne tik apsiginti nuo bado kaip Lietuvoje, bet ir užsimokėti už būstą, automobilio draudimo mokestį, įsipilti kuro, išlaikyti vaikus, nusipirkti maisto. Pavyzdžiui, Vokietijoje skurdo riba jau laikoma, kai vienam žmogui tenkančios pajamos siekia 1080 eurų.
Siekti aukštojo mokslo lietuvaičius skatina genuose dar užsilikusi pagarba mokslui. Antai vienas iš Lietuvos raštijos puoselėtojų Liudvikas Rėza šešerių metų likęs našlaitis nuo žąsiaganio prasimušė iki universiteto studentų, kur mokėsi teologijos, antikinių kalbų, literatūros istorijos, retorikos, filosofijos. O būdamas 24 metų jau pradėjo savarankišką gyvenimą. Tapo ne tik teologu, bet ir poetu. Suvokdamas literatūros vertę pirmasis pasirūpino išleisti K. Donelaičio „Metus“ ir „Pasakėčias“.
Tokių pavyzdžių iš garsiųjų Lietuvos žmonių gyvenimo galėtume rasti ne vieną.
Lietuvio troškimą siekti aukštojo mokslo, matyt, bus įskiepiję ir sovietiniai laikai. Šiandieninių šešiasdešimtmečių tėvai ir seneliai neturėjo galimybių mokytis. Todėl troško, kad būtų mokyti bent jų vaikai. Įstoti į universitetą ar institutą sovietiniais laikais būdavo sunkiau negu dabar. Tačiau jį baigus, darbo vieta ir stabilus gyvenimas buvo garantuotas.
Šiais laikais ne vienas inteligentas yra baigęs po kelias aukštąsias mokyklas. Nes vienas aukštasis išsilavinimas ir viena įgyta specialybė neužtikrina darbo visam gyvenimui. Daugelis yra tiesiog priversti persikvalifikuoti, kitiems papildomos studijos – atsarginis variantas.
Nemažai jaunų žmonių, baigusių aukštuosius mokslus, diplomus palieka dulkėti stalčiuose, ir skrenda dirbti valytojais ar padavėjais į užsienį. Lietuvoje negauna darbo arba netenkina darbo užmokestis.
Tačiau darbininkiškas profesijas įgijusių arba profesijos visai neturinčių žmonių išvyksta kur kas daugiau.
Be to, aukštąjį išsilavinimą turintys emigrantai greičiau integruojasi, turi daugiau kognityvinių kompetencijų, lengviau randa jų išsilavinimą bent iš dalies atitinkančio darbo. Jie geriau ir atsakingiau reprezentuoja Lietuvą pasaulyje. Taigi, baigti aukštuosius mokslus bet kokiu atveju apsimoka. Galiausiai jie giliau mąsto, geba realiai įvertinti savo situaciją svetimoje šalyje ir dažniausiai grįžta į Tėvynę.
Antra vertus, aukštasis išsilavinimas dažnam lietuviui yra tik bazinis laiptelis į mokslo sritis. Lietuvos mokslininkų pasiekimai biomedicinos, technologijų ir kitose srityse žinomi visame pasaulyje.
Kai nusipirksime svarstykles, kurios parodys ne tik mūsų svorį, bet matuos ir kraujospūdį, pagal tai, kokiu greičiu kraujas atkeliauja nuo širdies iki pėdų nustatys arterijų būklę ir netgi kalio kiekį kraujyje, gal nė nesusimąstysime, kad jas sukūrė lietuvių mokslininkai.