Kelininkai tikina esantys pasiruošę

AB „Kelių priežiūra“ nuotr.
Žiemos sezonas prasidėjo.
Žiemai rodant ragelius, vis sudėtingesnės ir eismo sąlygos šalies keliuose. Vairuotojai, kaip ir kiekvienais metais linkę kaltinti kelininkus, esą jiems ir vėl prisnigo netikėtai. Ar išties netikėtai ir kaip pasiruošta kelių priežiūrai?
Pokalbis su AB „Kelių priežiūra“ Šiaurės regiono vadovu Arvydu NARADAUSKU.

Sandėliai pilni

– Pasnigus lapkričio 18-ąją, pasipylė replikos, kad kelininkams žiema ir vėl atėjo netikėtai. Ar tikrai netikėtai?

– Žiemos sezono ritmu AB „Kelių priežiūra“ darbą pradėjo jau daugiau nei prieš mėnesį – spalio 15 dieną. Ruoštis žiemos sezonui sekėsi gerai, didžioji dalis technikos, kuri dirbs žiemos sezono metu, patikrinta ir suremontuota. Druskos ir smėlio-druskos mišinio sandėliai pilni, tad buvome pasiruošę nedelsiant išvažiuoti į kelius. Be to, bendrovė naudoja nemažai IT sprendimų, kurie mums irgi padeda būti pasiruošusiems ir parodo, kokie meteorologiniai duomenys yra kelyje, kokia dangos temperatūra ir panašiai.

Pirmuosius medžiagų barstymus gamta padiktavo praeitos savaitės pabaigoje. Mūsų ekipažai darbus pagal nustatytus grafikus atitinkamuose ruožuose vykdė lapkričio 18-osios naktį.

Kartu norėčiau dar kartą priminti svarbią detalę – AB „Kelių priežiūra“ komanda atsako tik už valstybinės reikšmės kelių būklę užmiesčiuose, rajonų centruose bei mažesniuose miestuose ir miesteliuose. Už kitų gatvių priežiūrą gyvenamosiose vietovėse atsakingos savivaldybės. Juokaudamas galėčiau pasvarstyti: gal eismo dalyvių replikos apie netikėtą žiemą nukreiptos į šalies savivaldybių gatvių tvarkytojus?

– Minėjote, kad sandėliai pilni žiemos keliams prižiūrėti reikalingų medžiagų. Ar pakaks jų ne tik keliams aplink (arba į) didžiuosius šalies miestus, bet aplinkui atokesnius, sakykime, tokius kaip Akmenė, Pakruojis, Joniškis?

– Atokesnių rajonų nėra – visuose rajonuose (Joniškis, Akmenė, Kelmė, Pakruojis, Radviliškis) yra kelių tarnybų padaliniai, iš kurių vyksta identiška priežiūra kaip ir Šiaulių rajone (ten yra ir druskos sandėliai, ir kelių priežiūros technika).

Dirbti keliuose padeda ir informacinės technologijos

– Galbūt šiuo visuotinio taupymo laikmečiu pasikeitė prioritetai, kelių priežiūros eiliškumas?

– Teisingai pastebėjote ir džiaugiuosi, kad vis daugiau žmonių žino, kad kelius prižiūrime ir skirstome į penkis lygius – pagal eismo intensyvumą. Magistraliniais, krašto ir rajoniniais keliais automobilių eismo intensyvumas yra skirtingas.

Todėl žiemos priežiūros darbai skirstomi į penkis priežiūros lygius, vadovaujantis eismo intensyvumu ir kelių svarba. Pirmiausia yra valomi ir (arba) barstomi didžiausio eismo intensyvumo keliai.

Šiaulių rajone I lygio kelių neturime, II lygio – 90,2 kilometro (pavyzdžiui, kelias Šiauliai–Palanga, Šiaulių aplinkkelis, Ryga–Šiauliai–Tauragė–Kaliningradas), III lygio – 131,7 kilometro (pavyzdžiui, Šiauliai–Pakruojis–Pasvalys, Kuršėnų aplinkkelis, Aleksandrija–Ginkūnai ir kt.), IV lygio – 79,4 kilometro (pavyzdžiui, kelias Joniškis–Linkaičiai–Staneliai–Gruzdžiai, Tytuvėnai–Pakapė–Šiauliai ir kt.), V lygio – 219,8 kilometro (pavyzdžiui, kelias Papilė–Gumbakiai–Švendriai, Žagarė–Juodeikiai–Piktuižiai, Kepaliai–Gasčiūnai–Meškuičiai ir kt.).

Klausiate, ar nėra nutarta atsisakyti kažkokio kelio dėl taupymo – tikrai ne. Netgi atvirkščiai – trečiojo priežiūros lygio keliuose šiemet nuspręsta barstyti ne druskos ir smėlio mišinį, o tik druską. Tas, žinoma, išaugina kaštus, tačiau leidžia užtikrinti didesnį eismo saugumą.

– Kaip gyvena Kaune įsikūrusios AB „Kelių priežiūra“ Šiaurės regiono Šiaulių apskrities rajonų tarnybos – pakalbėkime apie galbūt įsigytą techniką, galbūt naujus priežiūros metodus, gal dar kažką naujo, inovatyvaus...

– Kaip ir minėjau, didesnė naujiena, kad trečiojo priežiūros lygio keliuose nuspręsta barstyti ne druskos ir smėlio mišinį, o tik druską. Tai gera žinia mums visiems – ir vairuotojams, ir kitiems eismo dalyviams.

Kalbant apie naują techniką, galime pasidžiaugti, kad, pavyzdžiui, Šiaulių kelių tarnyboje šiemet įsigijome N3 klasės automobilį su valymo- barstymo įranga, traktorių „Valtra“ su sniego valytuvu ir žoliapjovėmis. Naujovių, žinoma, yra ir kituose mūsų taškuose, čia tik vienas iš pavyzdžių.

Iš esmės, norisi pasidžiaugti, kad vis daugiau žmonių geriau informuoti ir supranta kelininkų darbą. Džiugu, kad vis daugiau žmonių žino, kad visą informaciją apie kelių būklę ir eismo sąlygas valstybinės reikšmės keliuose galima sužinoti www.eismoinfo.lt, taip pat paskambinus į visą parą dirbantį Eismo informacijos centrą trumpuoju tel. numeriu 1871 arba numeriu 8 (5) 232 9677. Šiais kontaktais vairuotojai gali gauti ir perduoti informaciją apie eismo sąlygas.

Kalbant apie inovacijas žiemos darbuose, turime tam tikrų inovacijų. Kelių priežiūros darbų planavimas žiemą yra sudarytas iš kelių dalių. Visų pirma – analizuojant kelių būklę remiamasi Kelio būklės informacine sistema (KBIS), kuri pagal turimus meteorologinius ir kitus kelio duomenis apskaičiuoja specialią kelių priežiūrai žiemą pritaikytą orų prognozę 18 valandų į priekį. Ši prognozė atnaujinama kas valandą, kaskart įtraukiant visus turimus naujausius duomenis, todėl nuolatos galima matyti aktualią ir tikslią informaciją.

Papildomai darbuotojai gali išvažiuoti į savo prižiūrimus kelius, naudodami mobilius kelio būklės matuoklius – prietaisus, montuojamus ant automobilių ir tiksliai matuojančius kelio būklę, temperatūrą, sukibimo koeficientą ir kitus parametrus. Visi šie duomenys naudingi ne tik automobilyje sėdinčiam specialistui, bet ir perduodami į informacines sistemas, kur juos gali matyti kiti įmonės darbuotojai ir taip pat jais remtis priimant kelio priežiūros sprendimus. Suplanavus užduotis, jos perduodamos barstytuvų ir kitų mechanizmų vairuotojams.

Detalūs ir tikslūs duomenys yra itin svarbūs ir vertingi, todėl visi turimi technologiniai sprendimai toliau tobulinami, pvz., ateityje planuojama duomenis apie atliekamus darbus nuskaityti iš barstytuvų automatiškai, kad vairuotojams nereikėtų naudotis programėlėmis ir sumažėtų žmogiškų klaidų tikimybė.

Turime ir IT sprendimų visuomenei, pavyzdžiui, AB „Kelių priežiūra“ atvėrė slidžius kelius prognozuojantį žemėlapį, kuris pasiekiamas viešai https://keliuprieziura.lt/interaktyvus-keliu-prieziuros-zemelapis/571

Žemėlapyje vaizduojamos slidaus kelio rizikos kategorijos, kurios skirtos iš anksto perspėti kelių naudotojus apie pavojingus meteorologinius reiškinius bei padėti pasirinkti saugesnį kelionės laiką ar maršrutą.

– Kokio šių metų šaltojo sezono tikisi kelių prižiūrėtojai? Ir ką derėtų pasakyti eismo dalyviams, keiksnojantiems žiemos kelių būklę?

– Receptas bei patarimai vairuotojams, kaip ir kiekvienais metais, tie patys. Svarbu pasirūpinti, kad automobilis būtų techniškai tvarkingas ir atitiktų sezono sąlygas. Pavyzdžiui, ar laiku pakeistos automobilio padangos.

Nežiūrint į kelių priežiūros pastangas, vairuotojų visada prašome įvertinti žiemos sąlygas keliuose, pasirinkti saugų greitį, stebėti kelio ženklus, ypač tamsiuoju paros metu, esant minusinei oro temperatūrai, sningant, lyjant lietui ar vyraujant rūkui. Praktika rodo, kad bene pavojingiausia situacija kelyje labiausiai tikėtina nuo ketvirtos iki aštuntos valandos ryto. Ypač atidiems reikėtų būti ties tiltais ir viadukais.

– Kokie kelininkams buvo praėję metai?

– Pernai spalio 15 dieną oficialiai prasidėjęs žiemos sezonas kelininkams baigėsi šiemet balandžio 15 dieną. Per šešis praėjusių metų mėnesius šalies kelius prižiūrinti „Kelių priežiūra“ išbarstė apie 100 tūkstančių tonų druskos, o ja padengė bei nuvalė daugiau kaip 1,5 milijono kilometrų šalies kelių.

Sudėtingiausia diena kelininkams buvo sausio 21-oji, kai Lietuvos kelius barstė ir valė net 421 bendrovės mašina. Pernai intensyviausia diena pareikalavo 376 technikos priemonių.