Restauruotos „Aušros“ muziejuje saugomos unikalios dekoracijos

Šiaulių „Aušros“ muziejaus inf.
„Aušros“ muziejuje saugomos restauruotos unikalios fotoateljė dekoracijos.
Lietuvos nacionalinio dailės muziejaus P. Gudyno restauravimo centre metų pabaigoje restauruoti Šiaulių „Aušros“ muziejaus eksponatai – unikalios fotoateljė dekoracijos.

Restauratoriams buvo perduoti penki išskirtinio dydžio, bet labai pažeisti, blogos ir kritinės būklės eksponatai.

Fotoateljė dekoracijoms konservuoti ir restauruoti netiko įprastos tapybos ar tekstilės konservavimo metodikos, tad buvo taikyti unikalūs procesai ir netradicinės medžiagos. Fotoateljė dekoracijų konservavimo naujų metodikų paieška ir eksperimentiniai tyrimai atlikti P. Gudyno restauravimo centro Mokslinių tyrimų skyriuje.

Kelios atnaujintos fotoateljė dekoracijos bus eksponuojamos naujoje Fotografijos muziejaus ekspozicijoje. Viena iš fotografui Juozui Karazijai priklausiusių fotoateljė dekoracijų bus demonstruojama jo fotoateljė studijos rekonstrukcijoje. Kitus atnaujintus eksponatus bus galima apžiūrėti atvirose Šiaulių istorijos muziejaus saugyklose.

Išlikusių fotoateljė dekoracijų Lietuvoje yra labai mažai. Šiaulių „Aušros“ muziejuje iš viso saugoma vienuolika fotoateljė dekoracijų, jos datuojamos XX amžiaus I puse ir viduriu. Pačios vertingiausios yra tarpukario laikotarpiu pagamintos fotoateljė dekoracijos, priklausiusios žymiam Lietuvos fotografui J. Karazijai, kilusiam iš Kupiškio.

Šios fotoateljė dekoracijos nutapytos profesionaliai, spėjama, kad buvo užsakinėjamos iš katalogų. Jose vyrauja pilkos ir rudos pastelinės spalvos.

Fotografijos muziejuje yra saugoma fotografijų, kuriose matosi fotoateljė fotografuoti žmonės prie anksčiau minėtų fotoateljė dekoracijų. Vienas fotoateljė dekoracija, spėjama, nutapyta Karaliaučiuje, datuojama XX amžiaus I puse. Kitos penkios fotoateljė dekoracijos yra vėlesnio laikotarpio, jose vyrauja gamtos peizažai, spalvos įvairesnės ir ryškesnės nei anksčiau minėtų fotoateljė dekoracijų.

XX amžiaus pradžioje Lietuvos miestuose ir miesteliuose kasmet daugėjo fotografų profesionalų, jie kūrė savo fotoateljė. Jos buvo steigiamos prestižinėse vietose: centre, pagrindinėse gatvėse, prie turgaviečių. Daugelis tarpukario fotoateljė buvo įrengtos paviljonuose, privačiuose namuose.

Fotoateljė interjeras būdavo kuklus. Dažniausiai fotografas naudojo vieną ar dvi fotoateljė dekoracijas (per visą sieną ant drobės tapytus miesto ar gamtos peizažus, ar interjero detales) ir rekvizitą (krėslus, kolonas, staliukus, dekoratyvines tvoreles ir t. t.). Siena, kurios fone buvo fotografuojama, paprastai būdavo papuošta atitinkama fotoateljė dekoracija. Ypač madingos buvo kolonos ir medžiai. Medines grindis pridengdavo kilimais.

Šalia patalpos, kurioje fotografuodavo, būdavo įrengiama laboratorija, o kituose kambariuose dažnai gyvendavo fotografas, vienas ar su šeima.

Atnaujintus eksponatus galima pamatyti virtualioje Lietuvos integralioje muziejų sistemoje (LIMIS).