Naujausios
Net žodį "reforma" nuvertinome
– Tris dešimtmečius kalbame apie švietimo reformą, o sakote, kad ji nė neprasidėjo. Kodėl?
– Reforma, aišku, prasidėjo su valstybės Atgimimu. Tada tai buvo neišvengiama, nes reikėjo keisti ugdymo turinį. Iš tarybinio – į nepriklausomos Lietuvos.
Kai ugdymo turinys buvo aptvarkytas, reikėjo įvardyti problemas ir daryti esmines reformas, kurios keistų ugdymo kokybę. Kaip Estijoje ar Suomijoje.
Tai, kas dabar priešokiais vyksta, nevadinčiau reforma. Tą žodį nuvertinom. Darbai daromi tik dėl darymo – tai etatinis darbo apmokėjimas įvedamas, tai dar kažkas.
Reforma yra strateginis matymas ir mąstymas, išankstinis projektavimas, ko siekiame, konkretūs planai ir darbai. Nematau realių darbų ir rezultatų. Tai rodo ir tarptautiniai tyrimai.
– Politikai nuolat deklaruoja, kad švietimui teiks prioritetą. Ar kada realiai jautėte tokį prioritetą?
– Tik pačioje Atgimimo pradžioje – tuometinio švietimo ministro Dariaus Kuolio, Meilės Lukšienės, Vandos Zaborskaitės ir kitų grandų, kurie tuomet dirbo prie švietimo programų, laikais.
Po to – nieko panašaus nebebuvo.
Pastaraisiais metais kalbama, kad reikia keisti ugdymo turinį, jis vėl pasenęs, kad reikia naujas ugdymo programas sukurti. Padaryti ketina greitai. Bet ne per vienerius metus tokie dalykai padaromi.
– Po garsiojo streiko prie Švietimo ir mokslo ministerijos pedagogams buvo pažadėta patobulinti etatų sistemą. Ministras tikina, jog visu etatu dirbantiems atlyginimai didės 7–8 procentais. Bet tų etatų dauguma pedagogų neturi. Kokia gimnazijos situacija?
– Manau, jog etatinis darbo apmokėjimas atsirado vienos profsąjungos lyderio sumanymu, tam pritarė ministerija, Vyriausybė ir Seimo nariai.
Kas iš to išėjo?
Profsąjungos lyderis Lietuvos mokytojams pažadėjo, jog jie turės po etatą. O jeigu, kas nepavyks, bus kalti direktoriai. Taigi, nepralošiama partija.
Dabar dauguma mokytojų viso etato neturi, mokyklos supriešintos, nuvertinta pamoka, papildomo darbo ir problemų gerokai daugiau.
Man patinka kitos profsąjungos lyderio A. Navicko mintis. Jis sako: jeigu taip atsitiko, tai yra padaryta sisteminė klaida. O jeigu sisteminė, tai jos kosmetinėmis priemonėmis juk nebepataisysi.
Kita vertus, ką etatai pakeitė? Iki tol mokytojams taip pat buvo mokama už pamokų skaičių, taip pat mokėta ir už papildomus darbus. Tik tvarka tapo griozdiška, sudėtinga ir sunkiai kontroliuojama.
Anksčiau gimnazijoje per metus net susitaupydavo lėšų ir jas metų pabaigoje priemokomis išmokėdavome pedagogams už papildomus nenumatytus darbus ir numatytus, kuriems lėšų nebūdavo skirta. Yra tokių pedagogų, kuriems ir dviejų etatų būtų negaila, galėjome jiems ir atlyginti, ir paskatinti.
Įvestų etatų pasekmė – šiemet trūkstame apie 20 tūkstančių eurų atlyginimams mokėti. Kas bus gruodžio mėnesį, nežinau. Sumažinome vieno vadovo ir vieno specialisto pareigybes – vis tiek pinigų trūksta. Tiek metų kūrėm specialistų komandą, o ją reikia mažinti. Tie specialistai – socialinis pedagogas, psichologas, specialusis pedagogas, profesijos patarėjas, bibliotekininkai.
Mūsų gimnazijoje viskas buvo skirta mokiniui: ir individualios konsultacijos, ir net trumpalaikės privalomos konsultacijos, jeigu mokiniams sunkiai sekasi, stinga motyvacijos. Mūsų ugdymo rezultatai geri. Dabar turime problemų.
Politikai kartu su profsąjungomis prie tokio rezultato mus privedė. Lėšų beveik nepadidino, tik atėmė iš vienų mokyklų ir pridėjo kitoms.
Apie raktą į sėkmę
– Ar tikrai mokinių lygis, raštingumas krenta, kaip tvirtina ekspertai?
– Raštingumo, kalbėjimo, net mąstymo – be jokios abejonės. Tai vyksta ne tik su gimnazijos, Lietuvos, bet viso pasaulio vaikais. Jie juk iš rankų nebepaleidžia mobiliųjų telefonų. Vaikams nebereikia bendrauti, nebereikia sėdėti prie knygų skaityklose. Jie gyvena mobiliajame telefone. Menksta kalbėjimo ir rašymo įgūdžiai, siaurėja matymo laukas.
Iš žmogaus, ištisai sėdinčio feisbuke ar internete, atimamas laikas – jo nebelieka judėjimui, gamtai, menui, bendravimui, šeimai. Tėvai trejų-keturių metų vaikui jau numeta telefoną: žaisk, netrukdyk.
Viena moteris man pasakojo, kaip anūkas paprašė padėti parašyti rašinėlį apie draugystę. Sako, kai paklausiau, ar žino, kas yra draugystė, čiupo į rankas mobilųjį: "Palauk, tuoj pasakysiu."
IT – tai fantastinis žmonijos išradimas. Bet juo reikia protingai naudotis. Beje, išradėjai savo vaikams iki 14 metų nedavė tuo naudotis. Matyt, suprato, kokios yra rizikos.
– Turite ugdymo programą "Raktas į sėkmę". Kur yra tas raktas, kokias duris atrakina?
– Tas raktas – žmogiškųjų vertybių, atsakomybės auginimas. Įprasta manyti, kad mokykla ruošia egzaminams, pagal egzaminų balus ir mokiniai, ir mokyklos vertinamos. O mokykla privalo ruošti vaiką gyvenimui. Tai vyksta tik iš dalies, nors dideles pastangas dedame.
Lemiantis veiksnys mokykloje yra mokytojas. Jeigu turime tinkamus mokytojus, galime labai daug padaryti. Bet kiek ilgai dar jų turėsime?
Mokytojų rengimas "pramiegotas"
– Yra iškelta idėja didinti mokytojo profesijos prestižą, gal dedamas tam pagrindas?
– Apie prestižą geriau nė nekalbėkime. Kol kas yra tik plepalai. Raskite nors kokį mokytojų parengimo planą – jo nėra.
Kai kurių mokytojų jau tragiškai trūksta. Prieš dešimt metų apie tai kalbėjau visose konferencijose. Prieš porą metų nutilau, tiesiog atsibodo, nes pamačiau, kad ta tema niekam neįdomi.
Valstybė pramiegojo mokytojų rengimą. Esame užprogramuoti būti duobėje artimiausius penkerius–dešimt metų.
Tik kelios dešimtys dar įstoja į pedagogikos studijas, bet reikia, kad dar ateitų ir į mokyklas. O mokyklose dirbtų dar penkis ar dešimt metų, nes, kol patirties neįgysi, rimtu mokytoju netapsi. Būna deimančiukų, kurie jau po metų talentingai dirba, bet tokių – išimtys.
Štai ir skaičiuokime: mažiausiai dešimt metų reikia, kad pasirengtum mokytoju dirbti.
Dalis mokyklų gali sakyti, ką čia tas Budraitis šneka – mes turime visus mokytojus. Ir mes kol kas gimnazijoje dar visus turime ir daug puikių mokytojų turime. O kas toliau?
Gal atsiras, kas pakeis direktorius, nors ir jų Lietuvoje jau labai trūksta. Bet kas gerus mokytojus pakeis?
Pas mus gimnazijoje mokytojų amžiaus vidurkis 53 metai, panašiai, kaip visur Lietuvoje. Jaunų mažai, o šešiadešimtmečių daug. Greitai jie masiškai pradės eiti į pensiją.
Deklaruojama, kad yra trys mokytojų rengimo centrai – Vilniaus universitetas, Šiaulių universitetas ir Vytauto Didžiojo universitetas. Sunyko buvę pedagogų rengimo centrai.
Kiek, pavyzdžiui, abiturientų stoja studijuoti į gamtos mokslų mokytojo specialybes? Į tas pozicijas mokyklos seniai neranda mokytojų. Prisivilioja iš kitos mokyklos, bet ten lieka tuščia vieta.
– Kaip manote, ko reikia, kad jaunimas ryžtųsi įgyti mokytojo profesiją?
– Reikia, kad bent patikėtų, jog po kelerių metų bus geresnė situacija: ne vien dėl atlyginimų, bet ir dėl bendro suvokimo, kas yra švietimas valstybėje, ar mokytojas bus svarbus ir vertinamas.
– Rugsėjo 1-osios proga ko linkėtumėte sau, kolegoms, bendruomenei?
– Laikau save pedagogu. Didžiuojuosi mokytojais, su kuriais dirbu, džiaugiuosi mūsų mokiniais, nors darbe visko būna.
Mokykla yra šventa vieta. Gal ir negalima taip sakyti, bet taip turi būti. Mūsų gimnazija ypatinga savo istorija. Dovana yra čia dirbti, mokytis.
Australijos lietuvių paramos dėka turime galimybių modernizuoti gimnaziją, skatinti mokinius premijomis. O studentams, buvusiems abiturientams, net mokėti stipendijas. Tokių galimybių neturi kitos gimnazijos.
Į mokyklą reikia atsigręžti valstybės lygiu. Suprasti, ką reiškia švietimas valstybei ir kas yra mokytojas švietimo sistemoje.
Galų gale bent pakelkime mokytojams atlyginimus. Kai jaunimą pritrauksime studijuoti pedagogines profesijas ir ateiti dirbti į mokyklas, tai bus pasiekimas.
Pedagogams linkiu kantrybės ir sveikatos, o visuomenei – pedagoginio sąmoningumo. Sokratas yra pasakęs, jog laiminga ta šalis, kurios geriausieji sūnus ir dukros tampa mokytojais. To ir linkiu.
Tai, kas dabar priešokiais vyksta, nevadinčiau reforma. Tą žodį nuvertinom. Darbai daromi tik dėl darymo – tai etatinis darbo apmokėjimas įvedamas, tai dar kažkas.