
Naujausios
Rūmai – buvusio stambaus dvaro centras, jie įeina į ištisą dvaro statinių kompleksą. Rūmai pastatyti, tikriausiai, per du etapus. Pirmoji dalis, skliautuoti rūsiai,pirmas aukštas, keturių kolonų portikas – tai ir turėjo atrodyti senieji dvaro centro namai savo charakteriu artimi klasicizmo stiliui ir paplitę to meto Lietuvos dvaruose. Galima spėti, kad jie statyti XVIII amžiaus pabaigoje, karališkosios Šiaulių ekonomijos valdytojo A.Tyzenhauzo iniciatyva išplanavus miestą pagal klasicizmo principus. Antrasis ir trečiasis aukštai buvo pristatyti panaudojant visai kitas statybines medžiagas ir techniką. Tai padaryta irgi gana seniai, XIX amžiaus sandūroje, Šiaulių dvarus pradėjus valdyti grafui Platonui Zubovui.
Vieno iš palikuonių, architekto V.Zubovo liudijimu, apie 1875 m. rūmai turėję dabartinę išvaizdą. Žinoma ir tai, kad architekto senelis Vladimiras Zubovas (1862-1933), besimokydamas Šiaulių gimnazijoje, įsijungė į pažangią pogrindinę veiklą. Naudodamasis šeimos „imunitetu“ jis perkėlė į rūmus slaptą mokinių bibliotekėlę ir rotatorinę spaustuvę. Jie buvę viename iš rūmų bokštų – trečiame aukšte.
Per ilgus metus rūmuose susikaupė daug knygų, gausus archyvas.1902 m. biblioteka buvo atidaryta visuomenei su skaityklos ir abonemento skyriais. Ji įsikūrė antrajame aukšte. 1904 m. pasirodė Varšuvoje išspausdintas sisteminis bibliotekos katalogas, pagal kurį be grožinės literatūros klasikos ten buvę ir F.Engelso, V.Belinskio, K.Timiriazevo veikalų. 1914 m. biblioteka ir archyvas, taigi ir Šiaulių ekonomijos dokumentai, buvo evakuoti į Rusijos gilumą ir dingo.
Prieš I-ąjį pasaulinį karą dalyje rūmų buvo įrengti gyvenamieji kambariai, kuriuose yra gyvenę net tuo metu persekiojamųjų žmonių.
Vladimiras Zubovas 1920 m. rūmus ir parką padovanojo miestui ir nuo tada iki 1949 metų juose veikė Šiaulių mokytojų seminarija, o šalia esančiame namelyje buvo mokomoji pradinė mokykla. Praūžus Antrajam pasauliniam karui, labai nuniokotame parke rūmai stovėjo nesudegę ir nesugriauti. Ir jau 1944 m. rudenį, dar tebevykstant karui, per miestą kartais praskrendant vokiečių lėktuvams, šiuose rūmuose pradėjo dirbti Mokytojų seminarija, berniukų, mergaičių ir suaugusiųjų gimnazijos. Dirbama buvo trimis ir net keturiomis pamainomis, menkai buvo pakūrenama, moksleiviams patiems tekdavo pasigaminti malkų miške. Tą darbą atlikdavo vyresniųjų klasių mokiniai-berniukai, deja, tokios talkos metu vienas miške žuvo. Vienoje iš didesniųjų patalpų buvo rengiami vieši saviveikliniai koncertai, mėgėjiški moksleivių spektakliai, kuriuos dažniausiai režisuodavo aktorė Potencija Pinkauskaitė.
Tais karo ir pirmaisiais pokario metais čia būta ir kitų atsitikimų. Pertraukų metų kiemas šurmuliuodavo nuo gausybės vaikų. O priešais, kitoje gatvės pusėje buvo išlikę rūmai, kuriuose jau buvo įsikūręs saugumas. Teko stebėti sargybos atvedamus ir išvedamus kalinius (specialių automobilių tada, matyt, trūko). Ir štai kartą dviejų sargų atvedamas jaunas vyrukas ties posūkiu nuo gatvės į rūmus staiga šoko į priešingą pusę ir per būrį klykiančių vaikų nudūmė parko link. Iš paskos atlėkė abu sargai, sušovė kelis kartus į viršų – į pabėgėlį, įsimaišiusį tarp vaikų,vis tik nešovė. Praėjus kiek laiko, per kiemą į parką nuėjo būrelis sargų su šunimis. O mokiniai džiaugėsi pabėgėlio, tikriausiai, partizano drąsa.
Pokario metu Zubovų parkas buvo labai nuniokotas ir užterštas. Ir štai organizuojama parko valymo tvarka, tam darbui pasitelkiami gimnazistai. Pradėjom tas šiukšlių ir lapų krūvas deginti. kai pasigirdo pirmieji šovinių sprogimai, driokstelėjo kelios granatos ar net sviediniai. Visi skubiai pasišalinom, apsupo parką, jis visas paskendo dūmuose, kai kurie žmonės pagalvojo, kad prasidėjo karo veiksmai.
Teko dalyvauti ir Kaštonų alėjos sodinime, ir naujojo parko buvusioje Šapiro pievoje kūrime. Vėlgi einant Aušros gatve vis pasižiūriu ir pasidžiaugiu, kad kairėje keli pirmieji mano sodinti medžiai tebėra. Gaila būtų jų netekus...
Palaipsniui gimnazijoms išsikėlus kitur, rūmuose liko Mokytojų seminarija, nuo 1949 m. reorganizuota į Pedagoginę mokyklą, vėliau palaipsniui šie rūmai atiteko Pedagoginiam institutui. Apie du dešimtmečius čia buvo įrengta viena piešimo auditorija, kurioje piešimo buvo mokomi pradinių klasių, ikimokyklinio auklėjimo ir defektologijos specialybių studentai. 1967 m. institute steigiama piešimo, braižybos ir darbų mokytojų specialybė, palaipsniui plečiamas studijų-auditorijų skaičius ir visi rūmai atitenka šiai specialybei.
1960-1961 metais 1-ojo aukšto auditorijose buvo surengta keletas viešų dailės parodų, veiksmingai pagyvinusių Šiaulių dailės gyvenimą. Antai 1960 m. buvo surengtos parodos: tarprajoninė liaudies meno, latvių akvarelės, dailininkų mažeikiečių kūrybos. 1961 m. buvo eksponuojama V.Mackevičiaus tapybos paroda, kilnojamoji plakatų paroda, V.Jurkūno grafikos paroda, pirmoji J.Kmieliausko tapybos paroda.
Reikšmingi rūmams buvo 1975-1976 metai: atliktas kapitalinis remontas, išgriautos krosnys, įvestas centrinis šildymas, pakeisti langai ir durys. Visus rūmus užėmė Piešimo ir darbų fakultetas, įsteigtas 1978 m.
Rūmai buvo nuosekliai puošiami ir turtinami – daugiausia studentų diplominiais darbais. Čia susikaupė gana didelė diplominių darbų kolekcija rūmų interjeruose. Pirmas darbas – diplomanto A.Rakštiko vienos ir trijų lempų iš metalo iškalinėti šviestuvai vestibiulyje ir prie įėjimo (vad. V.Puronas). Toliau, 1976 m.. sekė V.Vandžio dekoratyvinis kalinėto metalo pano budinčiojo kambaryje ( vad.V.Trušys) ir A.Aleliūno trys dekoratyvinės keramikinės plokštės „Muzikantai“, puošiančios metodinį kabinetą (vad.A.Visockienė). R.Ničajaus skulptūrinis-tapybinis pano „Vaišių nuotaikos“ buvo numatytai studentų kavinei pusrūsyje (vad.J.Dobkevičienė).
Vaisingi buvo 1978 metai – įdiegti net trys diplominiai darbai : Z.Beniušytės ir V.Laužonytės keramikos pano laiptų aikštelėje ( vadovai A.Visockienė ir I.Ambrazienė), R.Šiaulyčio freska „Dailė“ antrojo aukšto koridoriuje (vad.J.Dobkevičienė) ir E.Griciaus vitražas antrojo aukšto koridoriuje (vad. P.Dobkevičius).
Tais pat metais diplomantas V.Tallat-Kelpša iš betono nuliejo ir metalu apkalė du grifonus, kurie papuošė fasadinį įėjimą (vad.D.Lukoševičius). Tai itin didelės apimties darbas, pareikalavęs diplomanto, vadovo, keleto instituto darbuotojų nemažų pastangų. Grifonai į vietą buvo pastatyti 1978 m. lapkričio 4 dieną. Beje, panašios dekoratyvinės skulptūros yra stovėjusios ir anksčiau, tačiau jas išsivežė vokiečiai Pirmojo pasaulinio karo metais.
Skverelyje prieš rūmus 1974 m. buvo pastatytos trys iš ąžuolo iškaltos dekoratyvinės pelėdos ( A.Žąsyčio diplominis darbas, vad.D.Lukoševičius), vėliau šios pelėdos buvo perkeltos į instituto poilsio bazę Pašvinyje. 1978 m. į vestibiulį buvo perkeltas dėstytojos A.Visockienės keraminis pano. Prieš fasadą, kairėje pusėje pirmosios piešimo mokytojų laidos pasodino savuosius atminimo ąžuoliukus, kurie dabar jau galingai sužaliavo.
Rūmuose nuolat buvo dirbama, vyko ir plėtėsi mokomasis, auklėjamasis, kūrybinis gyvenimas. Didėjo studentų skaičius, buvo priimama į pirmąjį kursą po 50, o nemaža dalis dar nepraeidavo ir konkurso. Drauge mieste stiprėjo bendras dailės gyvenimas, gausėjo dailininkų profesionalų, buvo įsteigtas Dailininkų sąjungos Šiaulių skyrius.
Veikla tęsėsi ir pedagoginiam institutui tapus Šiaulių universitetu 1997 metais. Kaip tik čia išaugo dailės mokslininkai, meno docentai ir profesoriai. Ir ne tik baigę kitas aukštąsias meno mokyklas, bet ir šią, savąją. Sąrašas būtų gana ilgas, deja, dalis jau yra ir mirusių. (Prof.V.Trušys, docentai D.Lukoševičius, R.Vilkauskas, V.Tribandis...). Kita dalis – jau pensininkai: profesoriai A.Toleikis, V.Gečas, A.Visockis, docentai R.Buivydas, A.Visockienė, I.Ambrazienė, G.Vingrienė... Ir šią aukštojo dailės mokslo tradiciją tebetęsia, nors jau be studentų, prof.R.Garbačiauskas, prof.V.Janulis, dalis to paties buvusio menų fakulteto auklėtinių.
Apie šio, jau buvusio Menų fakulteto veiklą ir rezultatus galima kalbėti labai daug, bet pažymėsime tik svarbiausius. Apie Šiaulių dailės centro, meninio gyvenimo formavimąsi jau kalbėta. O čia, šioje mokykloje paruošti dailės, darbų, dizaino mokytojai pakėlė visos respublikos dailės mokymo lygį, tapo pagrindu provincinių dailės centrų ( Mažeikiuose, Raseiniuose, Joniškyje, Dusetose ir daug kur kitur). O G.Merkys, A.Venckus jau tapo profesoriais, dirba Kaune ir Vilniuje.
Šiame fakultete buvo studijuojama vaikų kūryba, suruoštos pirmosios vaikų kūrybos parodos. Moksleivių, net darželinukų kūryba buvo įjungta į meninio gyvenimo eigą, tarptautinį šios meno srities lygmenį. Buvo aštriai ir gausiai diskutuojama dėl dailės pedagogikos, kaip ir ko mokyti vaikus. Prisiminta ilgametė Gerardo Bagdonavičiaus patirtis, neretai tartum prieštaraujanti oficialiajai to meto pedagoginei praktikai. Buvo išleista keletas J.Kmieliausko, V.Trušio ir A.Toleikio piešimo vadovėlių, kurių dabar beveik nebeįmanoma rasti, susidėvėjusių dėl aktyvaus naudojimosi.
Ir štai vėl praeinu pro šalį, rūmai stovi... Tušti, aplink nei gyvos dvasios. O juk čia praėjo per 40-ties mano darbo, mano gyvenimo metų. Kodėl taip atsitiko? Gal savo vaidmenį suvaidino visuomenės slinktis: emigracija, jaunimo mažėjimas, iš dalies gal ir miesto vadovybės, švietimo sistemos klaidos. Tačiau yra kaip yra. Rūmai, pragyvenę du pasaulinius karus ir miesto griūtį, tebestovi. O jų didžiausias svoris, jų funkcionavimo kodas – tarpukario Mokytojų seminarija ir dviejų amžių sankirtos Menų mokykla – jau istorinė praeitis. Tad kas jų, tų rūmų laukia?
Šiauliečiai tikisi, kad į šiuos rūmus sugrįš kultūra. Kokios tos kultūros formos – sunku numatyti, bet jau bent galvoti, pradėti veikti – būtina.
