
Naujausios
Suomių pamokos praverstų ir lietuviams
Eglė BOGVILAITĖ-ARONEN Suomijoje gyvena trylika metų. Nors būdama antro kurso studentė pagal mainų programą išvyko tik metams, liko Suomijoje. Ji sako nesijaučianti svetimšalė ar kitos kultūros atstovė, tarp suomių turi gerų bičiulių, vadovauja Suomijos lietuvių bendruomenei. Vaikų darželyje auklėtoja dirbanti lietuvė pasidalijo mintimis apie ugdymo sistemos privalumus Suomijoje ir pasiūlė idėją Lietuvai: investuoti į nemokamas aukštojo mokslo studijas.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Simbolinė plyta iš Lietuvos
Eglę Bogvilaitę-Aronen nuo pat atvykimo į Suomiją domino lietuviškumo sklaida, bendravimas su tautiečiais, teigiamo Lietuvos įvaizdžio kūrimas.
„Kai susipažįstu su suomiais, jie dažnai klausia, ar visi lietuviai tokie energingi ir draugiški. Atsakau, kad yra ir geresnių už mane“, – sako lietuvė. Ji lietuvių kalba rašo tinklaraštį apie Suomijos švietimo sistemą „Suomiškas ugdymas“ – nori perduoti tikras, neiškraipytas žinias.
– Ar daugėja lietuvių Suomijoje? Koks vietinių požiūris į atvykėlius?
– Nėra tikslios statistikos, bet turbūt vos tūkstantis. Suomija neatvėrė savo darbo rinkos nekvalifikuotiems ir nemokantiems suomių kalbos darbininkams, kai tą padarė kitos šalys. Tie, kurie atvyksta – dauguma labai inteligentiški ir išsilavinę, gyvena gana ramų suomišką gyvenimą.
Kadangi lietuvių mažai, suomiai nelabai ką gali apie mus pasakyti. Vieni, išgirdę kalbą, klausia, ar jūs kalbatės rusiškai? Kiti sako: „O, Lietuvos sostinė Ryga, puikus miestas!“ Treti nustebina puikiomis Lietuvos istorijos žiniomis.
Kartą lankiausi pas suomę, kuri savo namuose ant lentynos laiko plytos gabalą, parsivežtą iš Lietuvos 1991-aisiais. Tai – tiesiog gatvės griuvėsių liekana, jos rasta po Sausio 13-osios įvykių Vilniuje. Moteris labai džiaugėsi, kad Lietuva išsikovojo nepriklausomybę ir sakė, kad plytos gabalas jai kvepia laisve.
– Esate užsiminusi, kad išvykusiems svetur tautiečiams nepatinka, kai juos vadina emigrantais, nes šis žodis nejučia įgauna neigiamą atspalvį. Jūsų nuomone, kodėl įvyko susipriešinimas tarp išvažiavusiųjų ir likusiųjų Lietuvoje?
– Lietuvos žiniasklaida mėgsta rodyti ir aprašyti emigravusių žmonių istorijas. Dažniausiai jos būna apie nelengvą darbinę patirtį, kultūrinius skirtumus, vargus ir džiaugsmus, patirtus svetur. Tie išgyvenimai labai skiriasi nuo likusiųjų gyventi Lietuvoje. Todėl žodis „emigrantas“ ėmė asocijuotis su „kitokiu“, „svetimu“.
Taip neturėtų būti, nes dauguma po pasaulį išsibarsčiusių lietuvių labai brangina ir puoselėja lietuvybę, ilgisi gimtinės. Tikrai skaudu žinoti, kad gimtinėje jie jau yra svetimi, jų noras perduoti gerąją kitų šalių patirtį ignoruojamas.
– Siūloma emigrantus vadinti „pasaulio lietuviais“. Ar tai nesukels pasipiktinimo, kad tampame globalistais? Juk pastaruoju metu pradedama priekaištauti, esą jauni žmonės nebeturi, nebevertina savo šaknų.
– Terminas „pasaulio lietuviai“, mano supratimu, tarsi sumažina atskirtį nuo gyvenančiųjų Lietuvoje ir už jos ribų. Kiekvienas, kuris viduje jaučiasi esąs lietuvis ir tai brangina, neturėtų būti „išvarytas“ iš savo tėvynės identiteto prasme. Tik būdami vieningi ir apjuosdami lietuviškumu visą pasaulį išliksime stiprūs.
Išlaikyti identitetą nelengva. Užsienyje įsikūrę lietuviai labai stengiasi, kad jų vaikai gautų kuo stipresnes lietuviškas šaknis. Daug kur veikia šeštadieninės lietuvių mokyklos. O tai reiškia, kad vaikai, jau pakankamai mokęsi penkias dienas per savaitę, neturi laisvo šeštadienio. Jie mokosi Lietuvos istorijos, kremta sudėtingą lietuvišką gramatiką.
Suomijoje nėra šeštadieninių mokyklų, tad lietuvių kalbos pamokos vyksta darbo dienomis vakarais. Vaikai nelabai supranta, kodėl jie turi dar papildomai kažko mokytis. Mieliau eitų spardyti kamuolį. Tačiau ryžtingi tėvai ir geri mokytojai sugeba išugdyti ir palaikyti jų motyvaciją. Tai yra labai svarbi detalė lietuviškam identitetui išsaugoti.
Reikia investuoti į aukštąjį mokslą
– Kokie būtų jūsų, lietuvių bendruomenės Suomijoje pirmininkės, pasiūlymai mūsų valdžiai: ką ji turėtų daryti, kad gyventojai neišvažiuotų?
– Nors mano pasakymas nuskambės banaliai, tačiau maži atlyginimai ir prastos darbo sąlygos yra pagrindinės priežastys, kurios skatina gyventojus išvykti. Protingas žmogus nenori vergauti, žinodamas, kad kažkur kitur gali gyventi geriau.
Matant, kad auga stipraus lietuviško identiteto jaunoji karta užsienyje, nereikėtų leisti jai išnykti. Mano pasiūlymas būtų investuoti į aukštąjį mokslą: padaryti jį kokybišką ir nemokamą, kad užsienyje gyvenantys lietuvių vaikai būtų motyvuoti važiuoti mokytis į Lietuvą. Ir, žinoma, reikėtų padidinti darbo užmokestį, kad jaunieji specialistai, gavę diplomą, norėtų likti Lietuvoje.
Aš netikiu apokalipsės prognozėmis, kad Lietuva išnyks. Tikiu, kad Lietuva pasikeis. Bet pokyčių nereikia bijoti, nes jie yra natūralus procesas.
– Suomijoje dirbate vaikų darželyje. Ar vaikų darželių ten pakanka, ar lengva į juos patekti? Lietuvoje, didžiuosiuose miestuose, darželių trūksta, vaikai į eilę užrašomi vos gimę.
– Suomijoje sostinės regione taip pat sunku gauti vietą darželyje, bet kažkaip pavyksta, nors ir toliau nuo namų. Aukles retai kas samdo. Čia puikiai veikia unikali vaikų priežiūros forma, kai vienas asmuo, dažniausiai moteris, savo namuose gali prižiūrėti 4 vaikus. Tai – pilna darbo diena su vaikų priežiūra, maitinimu ir poilsiu. Dažniausiai tokią galimybę pasirenka mamos, turinčios savo vaikų. Valstybė prižiūri ir koordinuoja jų veiklą, bet stipriai nesikiša. Tėvai labai nori savo vaikus vesti į tokius namų aplinkos „darželius“, tik jų nėra daug.
Darželių Suomijoje yra ir valstybinių, ir privačių, tačiau privačiuose – prastesnė kokybė, nes jie priversti taupyti, kad išliktų rinkoje. Valstybiniai turi daugiau resursų, labiau kvalifikuotų darbuotojų, tad juos suomiai renkasi mieliau. Išimtys – speciali pedagoginė kryptis (Montessori, Steiner ir panašiai).
Kiekviena šeima už darželį moka priklausomai nuo pajamų, gali tekti pakloti ir keletą šimtų eurų. Skurdžiau gyvenantiems valstybė skiria nemažas kompensacijas. Tačiau visai neseniai buvo prabilta apie bendrą nemokamą ankstyvąjį ugdymą. Kai kurios savivaldybės pradėjo ruošti šios idėjos įgyvendinimo programas. Lauksime rezultatų.
Darželiuose vienai auklėtojai tenka 4 lopšelinukai iki trejų metų, o vyresnių vaikų – 7. Dažniausiai grupėje dirba 3 auklėtojos, taigi, vaikų skaičius yra 12 lopšelinukų arba 21 vyresnis vaikas.
– Lietuvoje tėveliai dažnai skundžiasi turintys ne tik mokėti nustatytą mokestį, bet dar ir pirkti visokias priemones, pavyzdžiui, tualetinį popierių ar medžiagas užsiėmimams. Suomijoje būna papildomų rinkliavų ar pirkinių?
– Visos priemonės duodamos, papildomai mokėti nereikia. Darželis padengia ir vieną kitą išvyką ar kultūrinę pramogą. Netgi mokyklose vaikai gauna nemokamai knygas, sąsiuvinius ir visas kitas būtiniausias priemones.
Mokyklose visiems vaikams skiriamas nemokamas maitinimas.
Trūksta laiko
– Įdomu, kaip Suomijoje vyksta vaikų su negalia integracija švietimo sistemoje, taip pat ir darželiuose?
– Suomijoje labai skatinama neįgaliųjų integracija į visuomenę. Mokyklose pajėgiems mokytis vaikams su negalia ar lengvesniu sutrikimu yra skiriami mokytojų padėjėjai. Turintiems stiprią negalią yra atskiros klasės, bet dažnai jos būna formuojamos paprastoje mokykloje. Taip norima lengviau integruoti neįgaliuosius ir ugdyti sveikuosius vaikus, kad jie priimtų neįgalius žmones.
– Net jei Suomija mums galėtų būti pavyzdžiu, norisi paklausti, su kokiomis problemomis susiduriama darželiuose?
– Auklėtojos išgyvena, kad negali skirti ugdymui laiko tiek, kiek reikėtų ar norėtų, nes labai daug laiko užima paprasčiausia vaikų priežiūra. Dar yra ir begalė taip vadinamųjų popierinių darbų, susirinkimų (ir komandos, ir su vadovu). Darželiai turi įvairiausių komitetų, darbo grupių.
Kiekvienam vaikui rudenį ir pavasarį sudaromi ugdymo planai. Auklėtojos dažnai juos rengia pasibaigus darbo dienai. Ir visas viršvalandžių minutes kruopščiai užrašo. Susikaupus viršvalandžiams, galima pasiimti laisvą, pilnai apmokamą dieną.
– Suomijos švietimo sistema – viena lyderiaujančių pasaulyje. Mokinių rezultatai puikūs, nors jie ir neturi tokio krūvio, kaip Lietuvoje. Kaip jiems tai pavyksta?
– Suomijoje yra stojamasis egzaminas į visas specialybes. Tai pats geriausias būdas nustatyti būsimo studento žinias ir pasirengimą profesijai. Suomiai turi ir brandos egzaminus baigiant mokyklą. Nors jų rezultatai ir nelemia stojamųjų egzaminų. Nebent už ypač didelį pažangumą mokykloje ir ypač gerus brandos egzaminus galima gauti papildomų taškų stoti į aukštesnę pakopą. Bet taip būna labai retai.
Brandos egzaminas yra savotiška tradicija, kurios vis dar laikomasi. Bet diskutuojama ir ieškoma naujų sprendimų, kaip atnaujinti egzaminų sistemą.
– Teko skaityti, kad Suomijoje tarp mokinių nėra konkurencijos, konkuravimo dvasia tiesiog neprigijo. Galbūt tokia aplinka yra sveikesnė ir taip pat prisideda prie vaikų rezultatų?
– Suomiai prabilo apie tai, kad reikėtų visiškai atsisakyti pažymių. Šiuo metu mokiniai iki 7 klasės nėra vertinami pažymiais. Satelitinė mokykla daro eksperimentą ir neberašo pažymių vyresnėse klasėse. Jeigu tai pasiteisins, pažymių gali būti atsisakyta visoje šalyje. Kodėl? Nes, pasak ekspertų, pažymys nemotyvuoja mokytis ir išmokti. Tai yra atgyvenusi priemonė, gramzdinanti visą švietimo sistemą.
Suomijoje vaikai mokomi įsisavinti ir pritaikyti žinias, o ne konkuruoti tarpusavyje aukštesniu įvertinimu, nes suprantama, kad ne balas, bet žinios yra svarbiau.
– Lietuvoje mokytojo atlyginimas nėra didelis, o vaikų darželių auklėtojų – dar mažesnis, nesiekia vidutinio. Iš dalies dėl to šios profesijos tapo neprestižinėmis. Kaip yra Suomijoje?
– Šių profesijų atstovai Suomijoje yra labai gerai parengiami. Jais ir jų darbu pasitikima. Mokytojų alga siekia 3 000–4 000 eurų. Tačiau vaikų darželio mokytojo alga žymiai mažesnė – truputį daugiau nei 2 000 eurų. Dėl to netgi ketinama streikuoti.
Autorės nuotr.
Eglė Bogvilaitė sako netikinti apokalipsės prognozėmis, kad Lietuva išnyks – Lietuva pasikeis.
Asmeninio albumo nuotr.
Suomijos lietuvių bendruomenės pirmininkė Eglė Bogvilaitė-Aronen siūlo Lietuvai investuoti į aukštąjį mokslą, padaryti jį geros kokybės ir nemokamą, kad pritrauktų studijuoti į užsienį išvykusį lietuvių jaunimą.