
Naujausios
Pacientai daktarams nebeįstatys „ragų“
Šalies gydymo įstaigos skundžiasi, jog nedrausmingi pacientai, užsiregistruojantys pas gydytoją ir neatvykstantys, ne tik didina eiles, bet ir sukelia finansinių nuostolių. Įstaigų vadovai įsitikinę, jog tokius pacientus privaloma drausminti. Jiems pritaria ir sveikatos apsaugos ministras Vytenis Povilas Andriukaitis. Tiesa, kokie drausminimo būdai būtų tinkamiausi, dar neapsispręsta.
![]() |
Sveikatos apsaugos ministras Vytenis Andriukaitis ELTA nuotr. |
Apie registraciją pamiršta
Klaipėdos respublikinės ligoninės konsultacinės poliklinikos vedėja Vilija Platakienė tikina, jog nesąžiningi pacientai – didžiulė medicinos įstaigų bėda.
„Jeigu registracijos laikas ilgesnis nei dvi savaitės, po 2-4 ligonius per dieną neateina ir apie tai nepraneša. Gydytojas per dieną priima apie 15 pacientų, taigi neateina kartais net apie trečdalį. O kitiems juk poreikis yra didelis. Daktaras negali tada priimti kito žmogaus, laukia, kol tas užsiregistravęs pacientas pasirodys, laikas praeina tuščiai. Susidaro eilės, patiriame ir finansinių nuostolių“, – pasakojo V.Platakienė.
Vedėja pasakojo, jog pacientai dažnai į konsultaciją neatvyksta ne specialiai, bet todėl, jog pamiršta. Yra buvę atvejų, kai susirgus gydytojai, bandyta perspėti visus pacientus, tai dalis jų nustebo, jog apskritai yra užsiregistravę ir tarsteli, jog ir taip nebūtų atėję.
„Būtinai reikia kažką galvoti. Ar baudos, ar mokestis kažkoks už registraciją turėtų būti. Kažkokias priemones reikia sugalvoti. Manau, kad visose poliklinikose ši problema yra. Reikia sugalvoti gerą mechanizmą, aš jo dabar negaliu pasiūlyti. Valdžia turi galvoti, ką daryti, kaip sudrausminti tuos pacientus. Galbūt kompiuterinėje programoje prie paciento galėtų būti pažymima, kad jis jau buvo prasižengęs, galėtų būti kažkokie sąrašai“, – sakė Konsultacinės poliklinikos vadovė.
Jos teigimu, pacientai nesąžiningai dažniausiai elgiasi tada, kai eilės registracijai yra ilgesnės nei dvi savaitės. Tada jie registruojasi keliose vietose, laukia, kur greičiau sulauks sėkmės, o kitoms įstaigoms apie tai pranešti neskuba. Tokios problemos nesusidaro, jei pavyksta pas gydytoją patekti per kelias dienas.
Reikia pacientų atsakomybės
Kad ši problema egzistuoja, patvirtino ir Vilniaus rajono centrinės poliklinikos vyriausioji gydytoja Vida Žvirblienė.
„Yra ta problema. Ypač pas specialistus užsiregistruoja ir neateina. Pavyzdžiui, vakar vaikų traumatologas skundėsi, jog paprastai pagal tvarką turėtų priimti keturis pacientus, tačiau iš tų keturių dažnai net du neateina. Ir gydytojas sėdi be darbo, kadangi kiti pacientai ateina jau kitu laiku. Ir visiems specialistus taip. Mes susiskaičiuojam, kiek gali būti konsultacijų, kad būtų geras prieinamumas. O tie, kurie neateina, sukuria chaosą“, – sakė V.Žvirblienė.
Vyriausioji gydytoja pabrėžė, jog iš gydymo įstaigų visada reikalaujama daug, o kol kas iš pacientų nereikalaujama nieko. Ji teigė sutinkanti, kad tokie pacientai turėtų būti drausminami, pavyzdžiui, kitą kartą jau turėtų tikrintis už savo pinigus.
„Mes tarpusavyje visada pasišnekame. Juk yra žmonių, kurie serga įvairiomis ligomis, tačiau nevartoja vaistų, rūko, išgėrinėja, paskui juos ištinka dar didesnės bėdos, o tada jau gydytojai kalti. Galbūt reikėtų didesnės pačių pacientų atsakomybės. Vietoj vaistų reklamos reikėtų daugiau žmonėms kalbėti apie tai, kad žmogus pats yra atsakingas už savo sveikatą. O dabar jie prieš nieką neatsakingi, juk jeigu vaikas blogai pasielgia, tai tėvai jį bent sudrausmina, o mes neturime teisės paciento net pabarti. Kol nebus paciento atsakomybės už savo sveikatą, tol visa tai tęsis“, – mano V.Žvirblienė.
Vytenis Povilas ANDRIUKAITIS, Sveikatos apsaugos ministras:
- Ar pacientų neatsakingumas taip pat yra sveikatos priežiūros įstaigose susidarančių eilių priežastis?
- Pacientų eilių problema susideda iš dviejų dalių. Jos susidaro dėl specialistų trūkumo, siuntimų tvarkos, šeimos gydytojų ir specialistų nesusikalbėjimo, brangių tyrimų ir t. t. Bet yra kita problema, kuri plačiai paplitusi. Pacientai ieško blato, jie nori apeiti eiles. Mes vieni kitus apgaudinėjame. Tas pacientas, kuris užsirašė, bet susiveikė greičiau kažkur kitur ir nepranešė, taip pat kelia problemų. Šiuo atveju laukia specialistas, aparatūra, laboratorija, tuščias kabinetas. Gydytojas laukia ir nežino, ateis pacientas ar ne. Yra dešimtys tūkstančių tokių atvejų kiekvienoje didžiojoje poliklinikoje. Tada mūsų specialistai ir gydytojai negali priimti kitų žmonių.
- Kas turi spręsti šias problemas?
- Čia yra bendras reikalas. Šiaip susidaro įspūdis, kad kalti tik medikai, bet gatvė šiuo atveju yra dvipusio judėjimo. Yra pacientų organizacijos. Ar jos negali prisidėti sprendžiant šitą problemą? Kaip mums priversti, kad pacientai būtų drausmingi – neieškotų blato, neapeitų eilių, o jeigu jau apėjo, tai bent jau praneštų?
- Kokie būdai galėtų būti veiksmingi?
- Yra įvairiausių būdų – išankstinis įspėjimas, kitose šalyse yra užstatai ir kt. Aš siūlau specialistams galvoti, kokie būdai Lietuvoje yra priimtini. Reikia ieškoti sprendimo. Jeigu mes kartu neaptarinėsime tų problemų, jos bus sunkiau valdomos.
- Ar problemų kelia tik susidarančios eilės, ar patiriame ir finansinių nuostolių?
- Tai mūsų visų finansiniai nuostoliai. Sėdi daktaras, jam tuo metu mokamas atlyginimas. Iš jūsų pinigų. Ar jūs sutinkate, kad jam mokėtų atlyginimą už tą laiką, kai jis nieko nedirba? Gydytojas kabinete, seselė kabinete, aparatūra yra, kabinetas šildomas. Tai nuostoliai ar ne? Mieli žmonės, juk mes patys sau darome pačią didžiausią kiaulystę. Aš nenoriu mokėti mokesčių, kai pinigai naudojami neefektyviai. Ir šiuo atveju daktaras nekaltas, nes jis negali tuo metu priimti kito žmogaus.
- Ar sulaukiate pasiūlymų, kaip šią problemą galima būtų išspręsti?
- Kol kas pacientų organizacijos dar savo pasiūlymų nepateikė. Neseniai buvo diskusija su sveikatos apsaugos organizatoriais, specialistais. Ieškome būdų, galvojame, ką daryti. Reikia sukaupti didesnį pasiūlymų krepšelį. Bet nespręsti tų problemų negalime. Tai pirmas mano prašymas – viešai kalbėkime apie šitą problemą.
- Kokia yra kitų šalių patirtis?
- Pati įvairiausia. Yra užstatai ir kt. Jeigu kažkas siūlo baudas, reikėtų panagrinėti, kaip tai galima įgyvendinti. Kol kas nėra jokio teisinio reguliavimo. Lauksime pasiūlymų ir iš organizacijų, ir iš specialistų.
Parengta pagal dienraštį „Vakaro žinios“