
Naujausios
„ŠIAULIŲ KRAŠTO“ DISKUSIJA
Nuo „ačių“ iki „emigrantų iš praeities“
Vienai Šiaulių rajono mokytojai po incidento su mokiniais pradėtas ikiteisminis tyrimas pagal du Baudžiamojo kodekso straipsnius. Kiekvieną birželį po brandos egzaminų skaičiuojama – kiek dar mokinių nebemokės parašyti žodžio „ąžuolas“ ar „ačiū“, ar nepaseks buvusios ministrės pavyzdžiu ir nesuraitys „ačių“? Akivaizdu – mokykla ir jos vertybės keičiasi. Kaip mokykloje atrasti vietą mokytojui ir mokiniui?
Apie tai – „Šiaulių krašto“ diskusija, kurioje dalyvauja Loreta TAMULAITIENĖ, Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazijos direktorė, Staselė RIŠKIENĖ, Šiaulių rajono Kuršėnų Pavenčių mokyklos anglų kalbos mokytoja ekspertė, Vaidas BACYS, Šiaulių rajono Aukštelkės mokyklos direktorius, ir Inga MASLAUSKIENĖ, Šiaulių pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
– Sprendimai dėl ilgesnių mokslo metų, būsimi pasikeitimai dėl mokytojų darbo apmokėjimo, dėl mokinio krepšelio. Kaip apibūdintumėte dar vieną naują tarpsnį jau 26-erius metus trunkančioje švietimo reformoje?
Vaidas BACYS. Kažko labai naujo neįžvelgčiau: nuolat ir jau senokai kalbama apie ugdymo programų atnaujinimą, etatinį mokytojų darbo apmokėjimą, švietimo struktūrą. Tiesiog dabar turime situaciją, kai susikaupė daug problemų vienu metu, kurios reikalauja sprendimų ir tai labai vargina švietimo bendruomenę.
Blogiausia, kad Lietuvos švietime vis kažkas pradedama ir nebaigiama ir tada puolama į kitą kraštutinumą. Švietimas yra labai plati sritis, kurioje reikia turėti daug kantrybės ir išminties suvokti, kad atskiras atvejis negali apibendrinti visos sistemos. Antra, mokytojai iš esmės yra perfekcionistai – jie viską nori tobulai padaryti, bet tai yra neįmanoma.
Manau, kad nėra aiškios krypties, ar mes norime savarankiško, laisvo mokytojo, gebančio priimti sprendimus, ar norime tikrai savarankiškos mokyklos, kuri savo bendruomenėje gali priimti sprendimus, ar vis dėlto norima viską reglamentuoti ir kontroliuoti. Kai taip blaškomasi, tada ir atsitinka įvairių keistų ginčų.
Mums reikia ne blaškytis, o apsispręsti. Nieko blogo nematau, jeigu tam tikri procesai mokyklose būtų ir griežtai standartizuoti, bet kartais turi turėti labai kietą stuburą, kad pasakytumei ne, nes paprasčiau yra tiesiog bijoti ir nieko nedaryti.
– Šių metų esminė švietimo sistemos pertvarka – mokslo metai pailginti dešimt dienų. Kaip vertinate?
Loreta TAMULAITIENĖ. Jokių emocijų. Jeigu mes jas panaudosime sulėtindami tempą „lekiant“ per programas – labai gerai.
Vaidas BACYS. Kartais kai kurie dalykai primena požiūrį į jauną žmogų – reikia jam liepti būtinai viską perskaityti mokykloje, nes greičiausiai jis baigęs mokyklą nebeskaitys! Blogiausa, kad dalis tiesos tame yra.
– Kaip vertinate tai, kad švietimo sistemą vis tvarko politikai?
Loreta TAMULAITIENĖ. Švietimo sistemoje esu jau beveik trisdešimt metų ir visą tą laiką vyko reformos. Meilės Lukšienės Tautinės mokyklos koncepcija nebuvo patvirtinta būtent dėl politinių ambicijų – kažkam iš politikų tai pasirodė nepriimtina, pakvipo nacionalizmu. O Lietuvos švietimas per tiek metų neturi pamato, ant kurio statytume ugdymo rūmą.
Kiekviena politikų karta nori palikti savo indėlį ir pamatyti labai greitą rezultatą: politikai sugalvoja ir permeta tai vykdyti mokykloms. Iš vienur atsitempiama viena idėja, iš kitos šalies – kita, bet nieko nepadarome iki galo ir nuosekliai – iš gabaliukų sudėliojame ir norime labai greito rezultato. Susidūrę su pirma menkiausia nesėkme mes atsisakome idėjos, metame ją į šoną ir griebiamės kitos.
Laikas suvokti, kad švietimo procesas – labai lėtas. Rezultatas niekada neateina greitai. Ar pirmokui palanki buvo tokia švietimo sistema, įmanoma nustatyti tik dar po dešimties metų, kai jis jau baigė mokyklą. O mes norime per metus ar dvejus, per vieną kadenciją pamatyti, ar tikslingai buvo kuriama kažkuri sistema. Per vieną kadenciją mes nieko nepamatysime.
– Viename renginyje teko matyti vienos savivaldybės švietimo įstaigų vadovus. Reto jų akyse – entuziazmas, džiaugsmas, dažniau – baimė, susikaustymas, nuovargis, pasimetimas. Kaip šiandienos švietimo situacijoje jaučiasi mokyklų vadovai, mokytojai?
Loreta TAMULAITIENĖ. Savivaldybės skelbia konkursus į laisvas mokyklų vadovų vietas, kurių tikrai – ne viena, bet norinčių vis neatsiranda. Kodėl?
Stebėjau situaciją Suomijoje: mokyklos vadovas atsakingas tik už ugdymą, o visu kitu rūpinasi švietimo skyrius. Lietuvoje mokyklos vadovas atsakingas už viską – nuo žolės pjovimo iki ugdymo rezultatų. Mokyklų vadovams užkraunama didžiulė atsakomybė, o atlygis neadekvatus.
Mokytojai taip pat nesijaučia laisvomis asmenybėmis. Tik pastaruoju metu šiek tiek sumažėjusi mokytojų emigracija. Bet juk dar visai neseniai išgyvenome laikotarpį, kai mokytojai masiškai emigravo, ypač užsienio kalbų. Gabūs, talentingi, drąsūs, laisvi išvažiavo dėl to, kad labai pradėjo mažėti krūviai, atlyginimai, o atsakomybė, įtampa tik didėjo.
Staselė RIŠKIENĖ. Tikrai nėra taip baisu ir tikrai ne visi mokytojai išvažiavo. Ir tikrai ne visi mokytojai yra bailiai, nieko nedaro. Taip, politiniai vėjai yra, bet mokytojas jų gali nepaisyti ir dirbti kaip dirbo nepaisydamas kažkokių „nuleistų iš viršaus“ nurodymų. Mokytojas turi ir gali rinktis.
Žinoma, pripažįstu, kad nedaug tokių drąsių mokytojų, bet jų yra, tik jie nerėkia garsiai, kaip jie dirba.
– Atlikus menkutį eksperimentą – į „Google“ paiešką įvedus frazę „skandalas mokykloje“ – surandama apie 115 tūkstančių paieškos rezultatų. Geografija – visa Lietuva, nuo sostinės iki mažų miestelių. Bylos teismuose tarp mokinių ir pedagogų, abipusis psichologinis ir net fizinis smurtas, kuriame kovoja mokiniai ir pedagogai, mokyklų vadovai.
Staselė RIŠKIENĖ. Tik ką grįžau iš tarptautinės konferencijos Florencijoje, kur buvo pedagogai iš 42 šalių. Tendencijos pasaulio mokyklose yra panašios: tokio smurto, koks buvo nufilmuotas vienoje Kuršėnų mokykloje, patikėkite, Amerikos mokyklose yra žymiai dažniau. Žinoma, tai absoliučiai nėra normalu, tai rodo mokyklų krizę.
Bet tokie atvejai rodo ir tai, kad senoji švietimo sistema yra mirusi seniai – prieš penkiolika, dvidešimt metų metų, o naujos mes dar niekaip nepagimdome. Ir dėl to visi turėtų prisiimti atsakomybę. Žiniasklaida – taip pat. Už savo antraštes, rėkiantį rašymą. Nekaltinkime tik mokyklos. Visuomenės, šeimos „indėlis“ – didžiulis, kai maži vaikai iš šeimos į mokyklą atsineša žodį iš „trijų raidžių“. Mokykla yra mūsų visuomenės, kuri labai įvairi, atspindys.
Vaidas BACYS. Visuomenėje vyrauja stereotipas, kad mokykloje negali būti klaidų. Klaidos, brokas įmanomas įmonėje, gamykloje, o mokykloje draudžiama parodyti „broką“, tiesiog bijoma pripažinti savo netobulumą. Tada ir susiformuoja sisteminiai dalykai: kai nepastebima, ar nenorima pastebėti, kad kažkuriam vaikui ar mokytojui reikia pagalbos. Tada visi apsimeta, kad problema neegzistuoja, nes rodyti „broko“ juk negalima. O kai išlenda į paviršių, jau nieko nebegalima padaryti.
– Kai viešai buvo išplatintas įrašas apie tai, kad mokinys pastūmė mokytoją, socialiniai tinklai mirgėte mirgėjo, jog fizinio smurto atvejų mokyklose vis dėlto pasitaiko – tai nėra atsitiktinumas. Atsitiktinumas yra veikiau tai, kad buvo paviešintas įrašas. Smurtas mokyklose – švietimo ar socialinės aplinkos pasekmė?
Loreta TAMULAITIENĖ. Kažkodėl kalbama apie mokymosi rezultatus, programas, užduotis, egzaminus – nutekės ar nenutekės koks klausimas, bet menkai kalbame apie mokytojo asmenybę.
Nemažai švietimo analitikų teigia, kad mokytojo asmenybės reikšmė – didžiulė. Apie 30 procentų mokymosi rezultatų lemia ne metodikos, programos, o būtent mokytojo asmenybė, santykiai su mokytoju.
Vaidas BACYS. Kad mokytojas, mokyklos vadovas šiandieninėje visuomenėje yra nesaugus – faktas. Ir tame yra daug dedamųjų. Visko bijoma ir nebesusivokiama, už ką mus gali nubausti, kas klasėje gali nutikti, kas bus apkaltintas, jeigu vaikas mokykloje paslys ir nugriuvęs susižalos.
– Kai 2016 metais buvote paskelbta Lietuvos metų mokytoja, sakėte, kad šiandien mokytojo užduotis mokykloje jau yra gerokai pasikeitusi. Mokytojas nebėra žmogus, kuris mokiniui praneša naujienas, suteikia žinias. Jis šiandien – mentorius, kuris atidaro duris, bet žinias vaikai pasiima patys. Minėjote, kad dėl to kyla nemažai problemų, kai mokytojai nesuspėja su laiku ir bando dirbti senoviškai – mokiniui dar vis būti „vadovėliu“.
Staselė RIŠKIENĖ. Mokytojai dar vis skuba kuo greičiau „išeiti“ programas, užuot leidę mokiniams patiems atrasti kelią ir žinias pagal duotą kryptį, išmokti kritinio mastymo.
Daug kalbama apie patyriminį mokymą, kai mokinys susipažįsta su tam tikra informacija per savo patirtį. Žinoma, mokytojui tokioje pamokoje žymiai sunkiau, nes jis nežino, kokie klausimai mokiniui gali iškilti. Juk daug lengviau pasiruošti tokiai pamokai, kurioje pats mokytojas viską išdėsto ir reikalauja tik to, ką pats mokiniams pasakė griežtuose rėmuose.
Vaidas BACYS. Problema yra ir skirtingas rezultato suvokimas. Žinome, kad pereiti prie kompetencijų ugdymo yra labai svarbu, bet tėvams, visuomenei mes nepaaiškinome – kodėl tai yra svarbu.
Visi žavisi suomių švietimo sistema, bet Lietuvoje pabandyk pasakyti, kad mokykloje nebebus dalykinės sistemos. Per mažai visoje švietimo sistemoje dirbama su tėvais ir per mažai paaiškinama jiems, kas vyksta ir dėl to susilaukiama įvairių neigiamų reakcijų.
Daugeliui, pavyzdžiui, koncerto klausymasis, kita kultūrinė pažintinė veikla atodo kaip žaidimas, o po to kalbame, kad nusigręžėme nuo vertybių.
Akivaizdu, kad mokyklose viena deklaruojame, kita darome, trečia – ko iš mūsų tikisi tėvai, o galiausiai nieko nepadarome iki galo.
Loreta TAMULAITIENĖ. Galbūt problema yra ir tai, kad švietimo klausimus imasi spręsti bet kas. Reikia specialaus išsilavinimo, kad galėtum dirbti mokykloje, bet apie švietimo sistemą išmano visi. Juk ligų gydyti žmonės neina pas šaltkalvį?
– Kokius šiuolaikinės švietimo sistemos „rezultatus“ vaikuose mato mokyklų psichologai?
Inga MASLAUSKIENĖ. Į psichologus neretai kreipiamasi dėl žemos mokymosi motyvacijos. Tik labai nedidelė dalis vaikų į mokyklą ateina suvokdami, kad nori išmokti, sužinoti. Paprastai, didesnė dalis vaikų ateina į mokyklą su nuostata, kad reikia – tėvai liepia, o tada mokytojai spaudžia dėl rezultatų. Iš čia ir dideli konkfliktai, nesutarimai, problemos.
Matau didelę pažangą tame, kad jau išmokta, jeigu kažkas nesiseka, neišsprendžiama problema savarankiškai – kreiptis į psichologus. Kai pradėjau dirbti mokyklose psichologe prieš septyneris metus – net ir mokytojai nežinojo, kokia psichologo paskirtis mokykloje. Dabar kartais jau prie mokyklos psichologo konsultacijos atsiranda net ir eilė.
– Ar eilė prie psichologo reiškia tai, kad visuomenė labai serga?
Inga MASLAUSKIENĖ. Tai reiškia, kad mokomasi prašyti pagalbos, jeigu jaučiama, kad yra blogai.
– Po kai kurių įvykių aiškėja, kad ne tik vaikai, bet ir suaugusieji nemoka valdyti savo emocijų, jų atpažinti?
Inga MASLAUSKIENĖ. Tyrimais bandoma nustatyti, kiek svarbus asmeniui yra emocinis raštingumas, dar vadinamas ir emociniu intelektu, ir protinis intelektas – dalykinės žinios. Be emocinio intelekto, nemokėsi suvokti savo emocijų, jų valdyti, nesuprasi kitų žmonių.
Labai svarbu ugdyti emocinį raštingumą, kad, pavyzdžiui, mokytojas mokėtų laiku ir tinkamai sureaguoti į kokį nors vaiko poelgį. Blogiausia, kai skandalą, konfliktą „užaugina“ abi pusės – mokinys ir mokytojas, kai abu nebežino, kaip valdytis, reaguoti, spręsti situaciją, kol ji nesprogsta su labai skaudžiomis pasekmėmis.
Loreta TAMULAITIENĖ. Neretai į tam tikras taisykles norima sudėti vaikų ir mokytojų santykius. Ko gero, ir mokymasis būtų lengvesnis, ir bendravimas, ir bendradarbiavimas, jeigu tiesiog gyventume gyvenimą. Juk vaikai namuose visai nesunkiai išmoksta, pavyzdžiui, kepti, virti, siūti, ar naršyti kompiuteryje, išmaniajame telefone. Vaikui juk visiškai nesunku – jeigu įdomu, jeigu gyvenamas tikras gyvenimas.
– Turbūt teko girdėti situacijų, kai tėvai neretai namų darbus geba padėti rengti tik pradinių klasių vaikams, vyresnių klasių užduočių tiesiog nebesupranta. Kaip vertinate mokymosi programas? Ar jos nėra per sudėtingos, perkrautos menkai reikalinga siaura informacija ir dėl to po brandos egzaminų skaičiuojame vis daugiau elementariausių rašybos klaidų, tokių, kokias padarė viena švietimo ministrė žodyje „ačiū“?
Vaidas BACYS. Kai viena pedagogė diskusijoje pareiškė, kad programos „vis sunkėja ir sunkėja“, prisiminiau, kad jos paskutinį kartą keistos 2008 metais. Pagrindinio ugdymo programos beveik 10 metų nekeistos, kaip jos gali sunkėti?!
Labai lengva, pavyzdžiui, istoriku buvo būti XIX amžiuje, kai nebuvo dviejų pasaulinių karų! Tai mokytojo profesionalumas ir mūsų visų susitarimas, ką mes patys atsirenkame. Galbūt šiandienos kontekste mums yra svarbiau suprasti globalią valstybės situaciją, nei mintinai žinoti upių ilgį arba kada kokie kunigaikščiai kažkur buvo nužygiavę? Tai amžina dilema ir dėl to vyks amžina diskusija.
Manau, kad programos neretai yra tai, kuo mes prisidengiame, kai kažkas nesiseka arba nesusivokiama, ko reikia.
Manau, kad pagrindinė daugelio problemų mokyklose priežastis yra tai, kad daugelis mokytojų šiandieninėje mokykloje esame tiesiog emigrantai iš visai kito pasaulio. Ankstesnės kartos mokėsi visai kitaip: aiškiai žinojo, kiek uždavinynų turi išspręsti, ką turi mokėti atkartoti mokytojui per egzaminą. Dabar vaikams reikia visai kitų dalykų, bet „emigrantai iš praeities“ to niekaip nesupranta.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
„Šiaulių krašto“ surengtoje diskusijoje dalyvavę (iš kairės) psichologė Inga Maslauskienė, pedagogai Vaidas Bacys, Loreta Tamulaitienė ir Staselė Riškienė sakė, jog problemos mokyklose atsiranda dėl daugelio priežasčių – psichologinių, kartų nesusikalbėjimo, skubėjimo, politikų perdėto reguliavimo.
Loreta TAMULAITIENĖ, Šiaulių Stasio Šalkauskio gimnazijos direktorė: „Kiekviena politikų karta nori palikti savo indėlį ir pamatyti labai greitą rezultatą: politikai sugalvoja ir permeta tai vykdyti mokykloms“.
1
Staselė RIŠKIENĖ, Šiaulių rajono Kuršėnų Pavenčių mokyklos anglų kalbos mokytoja ekspertė: „Mokytojai dar vis kuo greičiau skuba „išeiti“ programas užuot leidę mokiniams patiems atrasti kelią ir žinias pagal duotą kryptį, išmokti kritinio mastymo.“
Vaidas BACYS, Šiaulių rajono Aukštelkės mokyklos direktorius: „Manau, kad pagrindinė daugelio problemų mokyklose priežastis yra tai, kad daugelis mokytojų šiandieninėje mokykloje esame tiesiog emigrantai iš visai kito pasaulio.“
Inga MASLAUSKIENĖ, Šiaulių pedagoginės psichologinės tarnybos psichologė: „Matau didelę pažangą tame, kad jau išmokta, jeigu kažkas nesiseka, neišsprendžiama problema savarankiškai – kreiptis į psichologus“.