Mokytoja Staselė: vaikus reikia ugdyti jau dabarčiai

Mokytoja Staselė: vaikus reikia ugdyti jau dabarčiai

Mo­ky­to­ja Sta­se­lė: vai­kus rei­kia ug­dy­ti jau da­bar­čiai

Kur­šė­nų Pa­ven­čių mo­kyk­los mo­ky­to­ją eks­per­tę Sta­se­lę Riš­kie­nę pres­ti­žiš­kiau­sios sos­ti­nės mo­kyk­los kvie­čia pa­lik­ti pro­vin­ci­ją ir pri­si­jung­ti prie jų. Jos pa­var­de pa­si­puoš­ti są­ra­šą pra­šė ne vie­na po­li­ti­nė par­ti­ja. Sta­se­lė sa­vo pa­šau­ki­mą ži­no – ji ren­ka­si mo­ky­to­jos ke­lią. Be ste­reo­ti­pų, be bai­mių, be hie­rar­chi­jos. Ir be nie­kam ti­ku­sių be­raš­čių vai­kų – to­kių vai­kų ne­bū­na.

„Šiau­lių kraš­to“ in­ter­viu su ša­lies me­tų mo­ky­to­ja kur­šė­niš­ke Sta­se­le RIŠ­KIE­NE.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Mo­ky­to­jo au­to­ri­te­to paieš­kos

– Jū­sų kla­sė­je suo­lai iš­dės­ty­ti ra­tu. Sa­ko­te, tai su­tei­kia jaus­mą, kad mo­ki­niui pa­mo­ko­je yra ski­ria­mas pa­grin­di­nis dė­me­sys, o mo­ky­to­jui su­tei­kia­mas pa­gal­bi­nin­ko vaid­muo. Ar taip tik pa­tvir­ti­na­te po­pu­lia­rius nuo­gąs­ta­vi­mus, kad mo­ky­to­jas ir mo­ky­to­jo pro­fe­si­ja pra­ra­do kaž­ka­da tu­rė­tą au­to­ri­te­tą ir ta­po tik mo­ki­nio tar­nai­te, kaž­kaip tu­rin­čia užau­gin­ti Lie­tu­vos atei­tį?

– Es­mės rei­kia ieš­ko­ti ta­me, kad mo­ky­to­jas anks­čiau bu­vo be­veik vie­nin­te­lis ir pa­grin­di­nis ži­nių šal­ti­nis. Da­bar mo­ki­nys in­for­ma­ci­ją apie is­to­ri­nį mū­šį, ma­te­ma­ti­kos dės­nį ar fi­zi­kos reiš­ki­nį ga­li su­si­ras­ti pa­čiu pa­pras­čiau­siu bū­du – in­ter­ne­te. Tam mo­ky­to­jas ne­be­rei­ka­lin­gas.

Mo­ky­to­jas da­bar yra rei­ka­lin­gas tam, kad vai­kai ne­pa­sik­lys­tų tarp di­džiu­lio in­for­ma­ci­jos srau­to, kad jie iš­mok­tų at­si­rink­ti, kas yra rei­ka­lin­ga, pri­si­tai­ky­ti sau, ana­li­zuo­ti.

Mo­ky­to­jo funk­ci­ja ves­ti vai­ką ir ug­dy­ti ne tik atei­čiai, o jau da­bar­čiai. Dau­ge­lis mo­ky­to­jų sa­vo įpro­čiais, nau­do­ja­mo­mis prie­mo­nė­mis esa­me įstri­gę praei­ty­je. Ko­dėl mes bi­jo­me at­si­sa­ky­ti praei­ties? Ko­dėl mo­ky­to­jai bi­jo su­vok­ti, kad gy­ve­ni­mas smar­kiai pa­si­kei­tė?

Kaž­ko­dėl da­lis mo­ky­to­jų mėgs­ta sa­ky­ti, kad iš­ma­nie­ji įren­gi­niai yra atei­ties įran­kiai. Ne, ne atei­ties, o da­bar­ties. Mes jau gy­ve­na­me tarp gau­sy­bės in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gi­jų įren­gi­nių ir gau­sy­bės in­for­ma­ci­jos. Tai la­bai svar­bu su­vok­ti, to­dėl mo­ky­to­jas ir ta­po par­tne­riu.

– Be au­to­ri­te­to?

– Au­to­ri­te­tas – la­bai svar­bus. Jis da­bar yra net svar­bes­nis nei anks­čiau. Anks­čiau mo­ky­to­jas sa­vo ži­nio­mis vai­kus ga­lė­da­vo nu­ste­bin­ti ir taip įgau­ti au­to­ri­te­tą. Da­bar ne­re­tai yra taip, kad vi­siš­kai nau­ją fak­tą mo­ki­nys grei­čiau su­ži­no ne­gu mo­ky­to­jas. Ži­nių priei­na­mu­mo ly­giu mo­ky­to­jas ir mo­ki­nys ta­po ly­gia­ver­čiai.

O kaip tu­rė­ti sa­vo nuo­mo­nę, kaip pri­tai­ky­ti leng­vai priei­na­mas ži­nias, kaip for­muo­tis po­žiū­rį į įvai­riau­sius reiš­ki­nius, – čia mo­ky­to­jo as­me­ny­bės ir jo au­to­ri­te­to la­bai rei­kia.

Nes­ki­rian­čių -iai nuo -ei kar­ta

– O kaip pa­tei­sin­ti tai, kad iš mo­kyk­los vai­kai (taip tei­gia pa­tys pe­da­go­gai) išei­na vis ne­raš­tin­ges­ni, ne­mo­kė­da­mi ra­šy­ti be klai­dų gim­tą­ja kal­ba, ven­gian­tys ma­te­ma­ti­kos, ne­su­vo­kian­tys is­to­ri­jos?

– Ko­dėl žmo­nės įsi­ti­ki­nę, kad šian­die­ni­niai mo­ki­niai yra be­raš­čiai? Pa­žįs­tu to­kių pat be­raš­čių ke­tu­rias­de­šimt­me­čių, pen­kias­de­šimt­me­čių. Jie taip pat ra­šo elekt­ro­ni­nius laiš­kus be lie­tu­viš­kų raš­me­nų, be kab­le­lių, ne­ski­ria -iai nuo -ei.

Tai ro­do, kad pro­ble­ma ne vai­kai. Suau­gu­sie­ji tu­ri ro­dy­ti pa­vyz­dį, kaip elg­tis su in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gi­jų įren­gi­niais.

La­bai daž­nai šei­mo­se iš­ma­nu­sis te­le­fo­nas tam­pa auk­le: tė­vai, užuo­t už­siė­mę su vai­ku, pa­bend­ra­vę, jam pa­ki­ša mo­bi­lų­jį te­le­fo­ną pa­žais­ti. O pa­skui, kai vai­kas su­si­du­ria su dė­me­sio, bend­ra­vi­mo pro­ble­mo­mis, kai vai­kas net prie sta­lo įkri­tęs į mo­bi­lų­jį ar plan­še­tę, ta­da jau kal­ta tech­no­lo­gi­ja. Ne tė­vai, ku­rie tą įpro­tį su­for­ma­vo...

To­dėl esu įsi­ti­ki­nu­si, kad di­džių­jų tech­no­lo­gi­nių po­ky­čių lai­ku, mums yra skir­ta di­džiu­lė at­sa­ko­my­bė mo­ky­ti vai­ką gy­ven­ti nau­jų­jų tech­no­lo­gi­jų są­ly­go­mis.

Į Mai­ro­nį per M. Mi­ku­ta­vi­čių

– Jūs ne­nu­ra­šo­te šiuo­lai­ki­nių vai­kų?

– Juos ma­tau žy­miai kū­ry­bin­ges­nius nei so­vie­ti­niai, po­stso­vie­ti­niai vai­kai. Pri­si­me­nu sa­ve ir sa­vo bend­raam­žius: dau­ge­lis bu­vo­me už­gui­ti, pil­ni bai­mių, ne­tu­rin­tys drą­sos.

Ang­lų kal­bą dės­tau vai­kams nuo penk­tos kla­sės. Penk­to­je kla­sė­je su mo­ki­niais kal­ba­me apie žy­mius žmo­nes ir vai­kai ren­ka­si sa­vo au­to­ri­te­tus. Pas­te­bė­da­vau, kad anks­čiau vai­kams bū­da­vo sun­ko­ka pa­si­rink­ti au­to­ri­te­tus, pa­pras­tai ap­si­ri­bo­da­vo Lie­tu­va, šei­ma, Kur­šė­nais.

Šie­met da­lis ma­no penk­to­kų rin­ko­si „you­tu­ber'ius“ – jau­nus žmo­nes, ku­rie tu­ri sa­vo „You­tu­be“ ka­na­lą ir ja­me da­li­ja­si pa­tir­ti­mi. Mer­gi­nos mo­ko ki­tas pa­ne­les da­ry­tis ma­kia­žą, vai­ki­nai daž­niau­siai bend­rau­ja apie kom­piu­te­ri­nius žai­di­mus. Penk­to­kai jau ren­ka­si bend­ra­vi­mą pa­sau­lio mas­tu su tais jau­nais žmo­nė­mis, ku­rie yra įdo­mūs, sie­kian­tys tiks­lų, mo­ko­si iš jų, kad kiek­vie­nas ei­li­nis vai­kas ga­li bū­ti kaž­kam įdo­mus, siek­ti sa­vo tiks­lų, ga­li pa­si­ti­kė­ti sa­vi­mi.

– O be­si­mo­ky­da­mi ma­kia­žo kom­piu­te­ry­je vai­kai dar iš­girs­ta Mai­ro­nio ar Čiur­lio­nio pa­var­des?

– Ži­no­ma! Elekt­ro­ni­nė­je bib­lio­te­ko­je yra įra­šy­ti žy­miau­si kū­ri­niai skait­me­ni­niu for­ma­tu. Ten ga­li­ma ras­ti Mai­ro­nio „Tra­kų pi­lį“, ku­rią skai­to Ma­ri­jo­nas Mi­ku­ta­vi­čius.

– Jie do­mi­si Mai­ro­niu ar M. Mi­ku­ta­vi­čiu­mi?

– Mes pa­sie­kė­me tiks­lą, kad su­do­mi­no­me vai­kus. Mes ne­be­ga­li­me su­do­min­ti ta pa­čia vie­nin­te­le vi­suo­se va­do­vė­liuo­se spaus­din­ta Mai­ro­nio nuo­trau­ka, tuo pa­čiu sau­su skai­ty­mu. Mes ska­ti­na­me ry­šį – čia ir da­bar klau­sy­tis Mai­ro­nio, ku­ris yra įdo­mus įdo­miam, po­pu­lia­riam šiuo­lai­ki­niam žmo­gui.

Kaip ku­ria­mas bau­bas

– Kaip ver­ti­na­te tai, kad vai­kai iš es­mės mo­ko­si tam, kad iš­lai­ky­tų eg­za­mi­nus. Ar ne per di­de­lė reikš­mė šian­die­ni­nė­je mo­kyk­lo­je tei­kia­ma bū­tent eg­za­mi­nams?

– Eg­za­mi­nams Lie­tu­vos švie­ti­me tei­kia­ma tik­rai per di­de­lė reikš­mė. Ne iš vie­no mo­ki­nio esu gir­dė­ju­si, kad vie­nuo­lik­ta ir dvy­lik­ta kla­sės lyg ir bergž­džiai praė­jo: vai­kas iš­ti­sai ka­lė pa­si­rink­tus da­ly­kus dėl tos vie­nos eg­za­mi­no die­nos.

– Ką da­ry­tu­mė­te ki­taip, jei­gu bū­tų jū­sų va­lia, kad vie­nos die­nos sėk­mė ar ne­sėk­mė ne­nu­lem­tų vi­so žmo­gaus gy­ve­ni­mo?

– Eu­ro­po­je yra tik ke­le­tas ša­lių, ku­rio­se eg­za­mi­no pa­žy­mys ir yra vie­nin­te­lis su­da­ran­tis sto­ja­mą­jį ba­lą.

Vi­so­se ki­to­se ša­ly­se sto­ja­mo­jo eg­za­mi­no ba­las yra pa­da­lin­tas pu­siau: pen­kias­de­šimt pro­cen­tų – kau­pia­ma ir pen­kias­de­šimt pro­cen­tų le­mia eg­za­mi­nas. Lie­tu­vo­je jau ren­gia­ma­si ei­ti tuo ke­liu. Aš – už.

Vai­kai, pa­si­mo­kę už­sie­ny­je, pa­sa­ko­ja, kad yra žy­miai ge­riau, kai ži­nios mo­kyk­lo­je kau­pia­mos per pa­ži­ni­mą, per da­ly­va­vi­mą pro­jek­tuo­se. Lie­tu­vo­je, de­ja, dar yra pa­vyz­džių, kai mo­ki­niai tik sė­di ir skai­to va­do­vė­lį.

Va­ži­nė­ju po Lie­tu­vos mo­kyk­las ir ve­du mo­ky­to­jams mo­ky­mus apie iš­ma­nių­jų tech­no­lo­gi­jų tai­ky­mą pa­mo­ko­se. Mo­ky­to­jai la­bai kei­čia­si, kei­čia ir me­to­dus, ir po­žiū­rį – man tai sma­gu ma­ty­ti.

Ki­ta ver­tus, koks yra tė­vų po­žiū­ris į mo­kyk­lą. Ar­gi re­tai šei­mo­je vai­kui su­lau­kus še­še­rių me­tų kal­ba­ma apie tai, koks koš­ma­ras, kad vai­kui rei­kia ei­ti į mo­kyk­lą? Užuot džiau­gę­si, kad vai­kas eis la­vin­tis, mo­ky­tis, su­ži­no­ti, su­si­ras­ti drau­gų, pa­tys tė­vai ku­ria bau­bą. Vai­kas, gir­dė­da­mas tė­vų kal­bas, ne­re­tai ir atei­na į mo­kyk­lą su nuo­sta­ta, kad čia bus la­bai blo­gai.

Apie ką ge­riau ne­kal­bė­ti

– Ta­rian­tis su ju­mis dėl in­ter­viu, jūs per­spė­jo­te, kad ka­te­go­riš­kai at­si­sa­ko­te kal­bė­ti apie mo­ky­to­jų strei­kus ir mo­ky­to­jų at­ly­gi­ni­mus. Ko­dėl?

– Ma­tau la­bai daug įvai­riau­sių po­li­ti­nių žai­di­mų.

– Ar dėl strei­ka­vu­sių mo­ky­to­jų, ar dėlto, kad Prem­je­ras mo­ky­to­jus iš­va­di­no vos ne Ru­si­jos agen­tais?

– Su­si­de­da daug da­ly­kų... Tur­būt ne­bu­vo par­ti­jos, ku­ri ne­bū­tų kal­bi­nu­si ma­nęs bent „pa­sko­lin­ti“ sa­vo pa­var­dę par­ti­jos są­ra­šui. Ki­ti kal­bi­no ma­ne ver­tin­da­mi ma­no as­me­ny­bę.

Aš ge­riau­siai jau­čiuo­si kla­sė­je su vai­kais, ne­tek­čiau sa­vęs, jei­gu pa­sielg­čiau ki­taip. Ma­no pi­lie­tiš­ku­mas ir yra dirb­ti tai, ką ge­riau­siai iš­ma­nau ir kas man la­biau­siai pa­tin­ka.

Aš net va­do­vau­jamo dar­bo ne­no­rė­čiau. Man bai­siau­siai ne­pa­tin­ka pil­dy­ti do­ku­men­tų, ra­šy­ti ko­kias nors ata­skai­tas, nie­ka­da tai ne­si­se­kė. Bet kū­ry­bi­nė veik­la su vai­kais man la­biau­siai pa­tin­ka ir tin­ka.

– Tu­ri­te mo­ky­to­jos eks­per­tės var­dą, ku­ris ga­ran­tuo­ja ir di­des­nį at­ly­gi­ni­mą, vyk­do­te įvai­rius pro­jek­tus. Nes­kurs­ta­te?

– Kar­tais pa­gal­vo­ju, kad dirb­da­ma mo­kyk­lo­je ne­ga­li sau leis­ti įsi­gy­ti nau­jo iš­ma­nio­jo įren­gi­nio, pa­ke­liau­ti, leis­ti sau dau­giau... Bet pri­si­me­nu, kad yra tiek daug mo­ky­to­jų, ku­rie gau­na tiek, kiek va­ly­to­jai.

– Švie­ti­mo mi­nist­rė su­skai­čia­vo, kad Lie­tu­vo­je 10 tūks­tan­čių mo­ky­to­jų ir taip yra per daug.

– Yra dau­gy­bė įvai­rių spren­di­mų. Ma­čiau Suo­mi­jo­je, kaip mo­ky­to­jui ir mo­ki­niams pa­mo­ko­je pa­dė­jo du ar trys asis­ten­tai. Ko­dėl to nė­ra Lie­tu­vo­je? Taip iš­spręs­tu­mė­me ne­rei­ka­lin­gų žmo­nių pro­ble­mą ir juos pa­da­ry­tu­me la­bai rei­ka­lin­gais žmo­nė­mis. Bet pas mus te­be­gar­bi­na­mas ta­ry­bi­nis mo­de­lis, ku­ris dau­ge­liui at­ro­do ge­riau­sias, ir nors tu ką. Ma­nau, kad tai yra tie­siog ne­no­ras gal­vo­ti.

– Ar su­tik­tu­mė­te su nuo­sta­ta, kad mo­ky­to­jams rei­kė­tų anks­čiau išei­ti į pen­si­ją?

– Kai ku­riems rei­kė­tų. Yra žmo­nių, ku­rie per­vargs­ta, ne­be­ma­to sa­vo pro­fe­si­jos džiaugs­mo. Ki­ta ver­tus, o kaipgi da­lis iš jų atė­jo į šią pro­fe­si­ją? Juk ne pa­slap­tis, kad di­džio­ji da­lis ne pa­čių ge­riau­sių stu­den­tų sto­ja į pe­da­go­gi­nius uni­ver­si­te­tus. Juk daž­nai abi­tu­rien­tai ren­ka­si ki­tas spe­cia­ly­bes, bet, tik neįs­to­ję ten, lie­ka prie pe­da­go­gi­nės spe­cia­ly­bės.

Ne kar­tą ir ne du į ma­ne krei­pė­si pe­da­go­gi­nių stu­di­jų stu­den­tai dėl pe­da­go­gi­nės pra­kti­kos mo­kyk­lo­je. Jie tie­siai švie­siai man sa­kė: „Pa­si­ra­šy­kit, man tik rei­kia pa­ra­šo, aš mo­kyk­lo­je tik­rai ne­dirb­siu.“ Aš sa­kau: tik­rai ne­pa­si­ra­šy­siu, nes, ne­duok Die­ve, ne­ga­vęs ki­tur dar­bo atei­si į mo­kyk­lą ir vai­kai nuo ta­vęs ken­tės.

Nors da­bar sto­jant į pe­da­go­gi­nes spe­cia­ly­bes yra mo­ty­va­ci­nis tes­tas ir į pe­da­go­gi­ką atei­na la­bai įdo­mių jau­nų žmo­nių.

Ga­li­my­bės

– Kaip at­si­ti­ko, kad jūs į pro­vin­ci­jos mo­kyk­los pa­mo­kas „at­ve­dė­te“ iš­ma­niuo­sius įren­gi­nius?

– Užuot sė­dė­jus ir ver­kus, kad nie­kas nie­ko ne­duo­da, rei­kia veik­ti. Pir­muo­sius mo­bi­liuo­sius įren­gi­nius mo­kyk­la ga­vo, kai aš, kaž­ko­kios eu­fo­ri­jos apim­ta, iš­drį­sau pa­ra­šy­ti laiš­ką Švie­ti­mo in­for­ma­ci­nių tech­no­lo­gi­jų cent­rui. Pa­tei­kiau sa­vo idė­ją, kad ma­tau, kaip mo­bi­liuo­sius įren­gi­nius bū­tų ga­li­ma pui­kiai pri­tai­ky­ti pa­mo­ko­se. Jie man pa­dė­ko­jo ir pa­siū­lė da­ly­vau­ti bandomojoje pro­gra­mo­je.

Ta­da mo­kyk­lo­je at­si­ra­do ir plan­še­ti­niai kom­piu­te­riai, ir daug ki­tos įran­gos, mo­ki­niai jas nau­do­ja pa­mo­ko­se, ku­ria, ieš­ko. Bu­vo su­kur­tas tink­lala­pis ik­la­se.lt.

– O jū­sų nie­kas ne­klau­sė, ko­dėl sė­di­te pro­vin­ci­jo­je su sa­vo ga­li­my­bė­mis, idė­jo­mis ir veik­lu­mu?

– Dau­gy­bę kar­tų, nuo­lat klau­sia, ka­da aš kel­siuo­si į Vil­nių. Aš nie­kur ne­si­kel­siu. Man ge­rai Kur­šė­nuo­se. Man pa­tin­ka Vil­niaus ga­li­my­bės, ren­gi­niai, ju­de­sys. Bet ga­li veik­ti ir sa­va­me kraš­te.

Man Die­vas da­vė ini­cia­ty­vu­mą, ti­kė­ji­mą idė­ja. Aš ir ei­nu tos idė­jos ve­da­ma.

Vy­tau­to RUŠ­KIO nuo­tr.

POŽIŪRIS: Mo­ky­to­ja Sta­se­lė Riš­kie­nė tei­gia, kad jau se­niai bu­vo lai­kas įsi­są­mo­nin­ti, kad šiais lai­kais mo­ky­to­jas ir mo­ki­nys – ly­gia­ver­čiai par­tne­riai. Hie­rar­chi­jos čia ne­be­ga­li bū­ti.

VIE­TA: Mo­ky­to­jos Sta­se­lės Riš­kie­nės daž­nai klau­sia, ko ji su sa­vo ga­li­my­bė­mis sė­di pro­vin­ci­jo­je. Ji tvir­tai at­sa­ko no­rin­ti dirb­ti sa­va­me kraš­te.


DOS­JĖ

Sta­se­lė Riš­kie­nė, Kur­šė­nų Pa­ven­čių mo­kyk­los ang­lų kal­bos mo­ky­to­ja eks­per­tė. 40 me­tų, dvie­jų sū­nų ma­ma, vie­nas sū­nus – stu­den­tas, ki­tas – moks­lei­vis.

2011-2012 m. pa­ren­gė ir įgy­ven­di­no tarp­tau­ti­nį Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos pro­gra­mos „Co­me­nius“ kla­sių mai­nų pro­jek­tą „Pa­šė­lę, bet sau­gūs in­ter­ne­te“.

2013 m. mo­ky­to­jos ruoš­ta kla­sė lai­mė­jo res­pub­li­ki­nį „Eu­ros­co­la“ kon­kur­są ir bu­vo ap­do­va­no­ta ke­lio­ne į Eu­ro­pos Par­la­men­tą.

2014 m. pa­ren­gė, lai­mė­jo ir pra­dė­jo įgy­ven­din­ti tarp­tau­ti­nį EK pro­gra­mos „Erasmus+“ pro­jek­tą „Mo­ky­to­jų mo­bi­lu­mas mo­bi­lio­jo mo­ky­mo sis­te­mos to­bu­li­ni­mui“. Kas­met vyk­do Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos mo­kyk­li­nio bend­ra­dar­bia­vi­mo pro­gra­mos „eT­win­ning“ pro­jek­tus, o nuo 2011 m. yra šios pro­gra­mos am­ba­sa­do­rė Lie­tu­vo­je.

2013–2014 m. at­sto­va­vo Lie­tu­vai ir da­ly­va­vo Eu­ro­pos Ko­mi­si­jos Švie­ti­mo ir kul­tū­ros ge­ne­ra­li­nio di­rek­to­ra­to už­sa­ky­ta­me Eu­ro­pos IKT po­vei­kio švie­ti­mui bei švie­ti­mo stra­te­gi­jų for­ma­vi­mui pro­jek­te „NMC Ho­ri­zon Re­port: 2014 Eu­ro­pean Schools Edi­tion“ kaip vie­na iš 24 eks­per­čių.

Nuo 2013 m. nuo­lat kon­sul­tuo­ja Lie­tu­vos mo­kyk­lų bend­ruo­me­nes ir įvai­rių da­ly­kų mo­ky­to­jus apie mo­bi­lių­jų įren­gi­nių tai­ky­mo ug­dy­mo pro­ce­se prin­ci­pus, me­to­dus bei nau­jo­ves.

2014 m. – Šiau­lių ra­jo­no me­tų mo­ky­to­ja.

2016 m. – 2015-ųjų Lie­tu­vos me­tų mo­ky­to­ja