Keliuose yra ir gerų žinių

Redakcijos archyvo nuotr.
Šiaulių miesto išmaniosios sankryžos, anot policijos, užtikrina saugumą visomis kryptimis keliaujantiems eismo dalyviams.
Nors situacija keliuose ir toliau išlieka labai įtempta, Šiaulių apskrities Kelių policija pastebi ir vieną kitą optimistinę tendenciją. Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas Teisutis Beržinskas sako, kad įtakos, nors ir neženkliai, bet vis tik mažėjančiam pažeidimų keliuose skaičiui turi ne tik techninės eismo saugumo priemonės bei kontrolės įrenginiai, bet ir po truputį augantys eismo dalyvių sąmoningumas bei tolerancija.

Statistika – prieštaringa

Prieš kelias savaites Šiaulių apskrities Kelių policija atliko praėjusių metų eismo įvykių Šiaulių apskrities keliuose ir Šiaulių miesto gatvėse analizę. Jau aišku, kad kai kuriose 2020-ųjų statistikos eilutėse eismo situacija džiuginanti, kai kuriose – kelianti nerimą ir verčianti galvoti apie naujas efektyvesnes priemones pažeidimams keliuose sumažinti.

Ir toliau įtampa išlieka dėl žuvusiųjų keliuose. Jų skaičius, palyginti su 2019 metais, pernai toks pat: 15.

2020-aisiais keliuose žuvo: penki pėstieji, keturi keleiviai, trys vairuotojai, du motociklininkai ir vienas dviratininkas.

Prasčiausia padėtis – Radviliškio rajone, čia žuvusių – septynetas (2019 metais – keturi).

Šiaulių mieste pernai žuvo vienas žmogus – motociklo vairuotojas (2019 metais mieste avarijos nusinešė dviejų žmonių gyvybes).

Šiaulių rajone pernai žuvo trys žmonės (2019-aisiais – penki).

Statistiškai gražiausiu rajonu pareigūnai įvardija Joniškio ir Pakruojo rajonus – Joniškio rajone pernai žuvo vienas žmogus, Pakruojo rajone žūčių nėra nei 2020-aisiais nei 2019-aisiais. Ne tik tragiškų avarijų, bet ir tokių, kuriose sužaloti žmonės, šiuose rajone pernai buvo išskirtinai nedaug.

Kelių policijos tarnybos Veiklos organizavimo ir prevencijos poskyrio viršininkas T. Beržinskas sako, kad po kiekvienos tragiškos avarijos kaskart atsakingai išanalizuojamos galimos priežastys: kas ją galėjo nulemti, ar viskas teisingai įvykio vietoje buvo padaryta techniniu požiūriu, ką reikėtų dar atlikti, kad tai niekada nebenutiktų.

„Deja, kalbant apie tragedijas Radviliškio mieste ir rajone, atsakymus gauti sudėtinga – kiekviena nelaimė labai individuali. Ir kas galėtų atsakyti į klausimą, kodėl pėsčiasis išėjo į kelią degant raudonam šviesoforo signalui, kodėl kitas ėjo neleistinoje vietoje, arba kaip užkirsti kelią tragiškai avarijai, kurioje žuvo net du žmonės, jei vairuotojas staiga prastai pasijuto ir išvažiavo į priešpriešinę eismo juostą... Vargu ar įmanoma techninėmis priemonėmis išvengti tokių nelaimių“, – sakė T. Beržinskas.

2020 metais Šiaulių apskrities policijos aptarnaujamoje teritorijoje įvyko 247 eismo įvykiai, kuriuose nukentėjo žmonės (2019 metais – 288). Didžiausia šio nelaimių „pyrago“ dalis tenka Šiaulių miestui – 98 eismo įvykiai (2019 metais – 115). Antroje vietoje – Šiaulių rajono keliams – 54 įskaitiniai eismo įvykiai (2019 metais – 60).

Dėl neblaivių vairuotojų kaltės pernai apskrityje nukentėjo 21 žmogus (užpernai – 14). „Apdovanojimo“ šiuo klausimu nusipelno Radviliškio rajonas – girti vairuotojai 2020-aisiais čia sukėlė avarijas, kuriose sužaloti aštuoni žmonės (2019 metais – trys).

Vieninteliame Joniškio rajone neblaivių vairuotojų sukeltų įskaitinių avarijų per 2020-uosius metus neužfiksuota.

Greičio pažeidimų – mažiau

Anot T. Beržinsko, praėjusieji metai keliuose buvo išskirtiniai: dalį kelionių apribojo užsitęsęs karantinas. Neatmetama, kad tai viena iš sumažėjusio avaringumo priežasčių.

Kita vertus, pasak policijos pareigūnų, karantino laikotarpiu policija kone visąlaik dirbo sustiprintomis pajėgomis.

2020 metais keliuose pričiupti 843 neblaivūs vairuotojai, didžioji dalis tokių, kurių girtumas – per 1,5 promilės, o tai reiškia, kad žmonės „užsidirbo“ baudžiamąsias bylas.

„Karantino laikotarpiu dėl pareigūnų saugumo buvo atsisakyta kontaktinių reidų. Todėl daugiausiai „dirbta“ su tais vairuotojais, kuriems dėl girtumo keliuose nesisekė važiuoti tiesiai ir apie keistą jų manevravimą kelyje mus informavo kiti eismo dalyviai arba tokį važiavimo stilių pastebėjome patys“, – sakė T. Beržinskas, paaiškindamas, kodėl didžiąją dalis išaiškintų neblaivių vairuotojų sudaro viršijusieji vidutinio girtumo ribą.

Kalbančiųjų prie vairo mobiliaisiais telefonais pernai nubausta per 2 400.

Išskirtinis dėmesys pernai skirtas pėstiesiems. Apskrityje nustatyta per 3 000 pėsčiųjų, kurie užmiestyje vaikščiojo be atšvaitų, kurie kelią kirto neleistinose vietose ir t.t.

Greičio pažeidimų stacionariomis ir mobiliomis greičio matavimo priemonėmis pernai apskrityje užfiksuota apie 9 000 (2019-aisiais – per 10 000).

Nepaisant atskirų gatvių, tokių kaip Tilžės, Pramonės, Serbentų, policija pastebi, kad važiavimo greitis Šiaulių mieste akivaizdžiai sumažėjęs – daugiausiai užfiksuota „greituolių“, kurie leistiną važiavimo greitį viršija 20–30 kilometrų per valandą. Didesnio greičio mėgėjų skaičius, lyginant su ankstesniais metais, ganėtinai sumenkęs. Esą tam įtakos gali turėti modernūs infrastruktūriniai įrenginiai, pavyzdžiui, kad ir kryptinis apšvietimas, saugumo salelės, kurios riboja ne tik greitį, bet ir lenkimo galimybę.

Teigiamą greičio kontrolės darbą, anot T. Beržinsko, atlieka ir vadinamieji trikojai greičio matuokliai. Jų Šiaulių apskrities vyriausiojo policijos komisariato Kelių policijos tarnyba šiuo metu turi keturis. Kelių pareigūnai dirba ir dviem Šiaulių miesto savivaldybės nupirktais lazeriniais rankiniais greičio matuokliais.

Pažeidimai fiksuojami ir aukštos kokybės veidrodiniais fotoaparatais, taip pat dirbama ne tik specialiais ženklais pažymėtais automobiliais, bet vis dažniau – jokių skiriamųjų ženklų neturinčiais.

„Eismo dalyviai turėtų įsikalti į galvą, kad, jei gatvėje nėra pareigūno, nereiškia, kad galima elgtis, kaip panorėjus. Kad nereikėtų paskui nustebti sulaukus baudos“, – teigė poskyrio viršininkas.

Viena iš labai svarbių priemonių saugumo kontrolei Šiaulių mieste užtikrinti T. Beržinskas įvardijo adaptyviuosius (išmaniuosius) šviesoforus. Šiaulių mieste šiuo metu jie veikia 22 sankryžose.

Šiemet tokį šviesoforą planuojama įrengti ir Dubijos bei Serbentų gatvių sankryžoje. Beje, ši sankryža bus pertvarkyta iš esmės – atsiras papildomų eismo juostų.

Nepaisant kai kurių vairuotojų pabambėjimų, kad, veikiant išmaniesiems šviesoforams, sankryžose yra priversti stovėti ilgiau, policija juos vadina itin efektyviais, vienu didžiausiu pliusų įvardydama apsaugotą posūkį į kairę.

„Avaringiausiose sankryžose įrengus išmaniuosius šviesoforus, eismo įvykių arba labai sumažėjo, arba iš viso nebeįvyksta. Posūkis kairėn, kai reikėdavo sukti rizikuojant, būdavo didžiausia problema ir viena dažniausių avarijų priežasčių – sužaloti žmonės, sulamdyti automobilių šonai“, – paaiškino policijos komisaras.

„Ačiū, kad stabdote“

Gerų žinių policija eismo dalyviams taip pat turi. Anot pašnekovo, per pirmąsias 20 šių metų sausio dienų Šiaulių mieste neužfiksuota nė vieno eismo įvykio, kuriame nukentėtų žmonės. Šiaulių apskrityje tokių įvykių įvyko taip pat nedaug – trys.

„Mes juokais šnekame: gal policijos sistemos sugedo“, – šypsosi pareigūnas ir viliasi, kad sėkmingas sausis bus gera pradžia visiems 2021 metams.

T. Beržinsko žodžiais, pastebima ir dar viena daug vilties ateičiai teikianti tendencija: vairuotojai, nepaisant kai kurių individų, tampa vis atsakingesni ir vis labiau netoleruoja pažeidėjų, apie kuriuos operatyviai informuoja policiją – tai brandžios visuomenės ženklas.

„Prieš 15 metų sustabdyto vairuotojo pasakyto „ačiū, kad tikrinate, kad gaudote pažeidėjus, sulaikote girtus“ negalėjome net susapnuoti, o dabar, patikėkite, pareigūnai tokių žodžių sulaukia ne taip jau ir retai“, – sako pašnekovas.

Šiais metais Šiaulių apskrities Kelių policija pažeidėjams ramybės ir vėl nežada: bus vykdoma intensyvi greičio, neblaivumo, chuliganiško vairavimo, kalbėjimo mobiliaisiais kontrolė. Planuojami ir momentinės vairuotojų blaivumo patikros nuotoliniais alkoholio matuokliais, pavyzdžiui, automobiliui sustojus sankryžoje, kol dega raudonas šviesoforas.

„Ieškosime neblaivių vairuotojų, kurie važinėja gatvėmis, kuriomis vaikšto mūsų vaikai, mūsų tėvai, mūsų seneliai. Išlygų čia negali būti“.