Iš kiemo – ir žiemą, ir ydas

Iš kiemo – ir žiemą, ir ydas

Iš kie­mo – ir žie­mą, ir ydas

Šiuo­lai­ki­nį pa­sau­lį pa­sie­kę Už­ga­vė­nių per­si­ren­gė­liai, bly­nai, Mo­rė, links­my­bės ir kvai­lio­ji­mai – ne tik vi­siems ži­no­mi žie­mos iš­va­ry­mo at­ri­bu­tai. Se­no­ji lie­tu­vių kul­tū­ra pri­me­na tik­rą­ją šios šven­tės pra­smę – tai bend­ruo­me­nės šven­tė. Lai­kas drau­ge su at­gims­tan­čia gam­ta at­gim­ti ir žmo­nėms, at­si­kra­ty­ti ydų, ku­rios truk­do ir su kai­my­nu bend­rau­ti, ša­lį ir mies­tą val­dy­ti.

Ri­ta ŽA­DEI­KY­TĖ

rita@skrastas.lt

Bend­ruo­me­nės šven­tė

Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro apei­gi­nis folk­lo­ro an­samb­lis „Rė­da“ į Už­ga­vė­nes kvie­čia­mas ne tik pa­dai­nuo­ti, bet ir pa­mo­ky­ti švęs­ti se­ną­sias tra­di­ci­nes Už­ga­vė­nes sa­vo bend­ruo­me­nė­se, nes ne­re­tai Už­ga­vė­nės yra vir­tu­sios tik bly­nų pa­val­gy­mu, vai­kams – pi­ni­gų pa­kau­li­ji­mu.

An­samb­lio va­do­vai Jus­tė ir Do­vy­das Li­pins­kai, an­samb­lio dai­ni­nin­kai pir­miau­sia Už­ga­vė­nė­se pa­ta­ria nu­si­teik­ti bū­ti ne žiū­ro­vais, o da­ly­viais.

„Kaip Už­ga­vė­nes švęs­ti sa­vo ma­žo­se bend­ruo­me­nė­se, su kai­my­nais, ga­li­ma pa­si­mo­ky­ti tra­di­ci­jas iš­lai­kiu­sio­se Už­ga­vė­nė­se, ku­rios nuo se­no vyks­ta Šiau­lių ra­jo­ne – Kur­tu­vė­nuo­se, Kai­šia­do­rių ra­jo­ne – Rum­šiš­kė­se“, – sa­ko J. ir D. Li­pins­kai.

Li­pins­kų šei­ma kaip ir kas­met bū­ti­nai eis ap­lan­ky­ti sa­vo kai­my­nų.

Do­vy­das pa­sa­ko­jo, kad lan­ky­ti per Už­ga­vė­nes kai­my­nų vi­sa­da ei­na su vai­kais, kad šie ži­no­tų šven­tės pra­smę, ste­bė­tų ir mo­ky­tų­si švęs­ti.

„Vi­si mū­sų vai­kai da­ly­va­vo Už­ga­vė­nė­se dar kū­di­kių ve­ži­mė­liuo­se. Su­tik­ti žmo­nės net ne­ži­no­da­vo, kad ve­ži­mė­ly­je – mū­sų kū­di­kis su kau­ke, ma­ny­da­vo, kad kū­di­kio ve­ži­mė­lis tuš­čias – tik mū­sų kau­kės da­lis“, – juo­kė­si Do­vy­das.

Jis įsi­ti­ki­nęs, kad yra pra­smė ap­lan­ky­ti kai­my­nus taip pa­ro­dant, kad gy­ve­na­ma bend­ruo­me­nė­je, kad svar­bu bend­rau­ti.

„Jei­gu kai­my­nas neį­si­lei­džia, ne grie­kas ir ko­kią zbit­ką iš­krės­ti – du­ris už­rem­ti ar ko­kį ra­kan­dą už­kel­ti aukš­čiau, taip pa­ro­dant, kad rei­kia bend­rau­ti, o ne už­si­da­ry­ti du­ris nuo kai­my­nų. Bend­ra­vi­mas per zbit­kas – taip pat yra bend­ra­vi­mas, o po­kštai per Už­ga­vė­nes yra neats­ki­ria­ma šven­tės da­lis“, – sa­kė D. Li­pins­kas.

J. Li­pins­kie­nė pa­pil­do, kad rei­kia kai­my­nams ne tik pa­dai­nuo­ti, pa­si­vai­šin­ti bly­nais, bet ir pa­si­kal­bė­ti, ko­dėl to­kiu per­so­na­žu ap­si­rė­dęs, ko no­ri pa­lin­kė­ti.

Lan­kant kai­my­nus Už­ga­vė­nių me­tu yra dai­nuo­ja­ma. Vie­nos dai­nos ap­dai­nuo­ja gy­vū­nus, ki­tos yra žie­mos iš­va­ry­mo ir aug­me­ni­jos bu­di­ni­mo, pa­va­sa­rio kvie­ti­mo dai­nos. Dar vie­na gru­pė dai­nų  iš­juo­kia žmo­nių ydas ir silp­ny­bes: tin­gi­nys­tę, pa­leis­tu­vys­tę, me­la­gys­tes.

Virs­mas gam­to­je ir žmo­gu­je

J. Li­pins­kie­nė sa­ko, kad es­mi­niai Už­ga­vė­nių at­ri­bu­tai yra ne tik per­si­ren­gė­liai, bet ir su­pi­ma­sis, lais­ty­ma­sis van­de­niu, triukš­mo kė­li­mas, kad iš­si­gąs­tų žie­ma.

Ka­dan­gi gam­to­je vyks­ta virs­mas, o žmo­gus yra gam­tos da­lis, ja­me taip pat tu­ri vyk­ti virs­mas pa­lie­kant praei­ty­je tam­są, ydas, „at­si­grę­žiant į gam­tą dva­siš­kai, pro­tiš­kai, fi­ziš­kai“.

J. ir D. Li­pins­kai pa­ta­ria Už­ga­vė­nėms ruoš­tis iš anks­to.

„Pir­miau­sia rei­kė­tų ap­mąs­ty­ti, ko­kios yra svar­biau­sios šio lai­ko ak­tua­li­jos, kas tuo lai­ku žmo­gui bu­vo ne­ma­lo­nu, skau­du, ne­priim­ti­na, kas truk­dė ir ko žmo­gus no­rė­tų at­si­kra­ty­ti, tar­si ne­si­neš­ti tų ydų į pa­va­sa­rį, į at­gi­mi­mo lai­ką“, – sa­ko J. Li­pins­kie­nė.

Už­ga­vė­nių kau­kė tu­ri įkū­ny­ti ko­kią nors žmo­gui, bend­ruo­me­nei truk­džiu­sią ydą, su­kur­ti tos ydos per­so­na­žą pa­gal ak­tua­li­jas, pa­vyz­džiui, kaž­koks po­li­ti­kas, val­di­nin­kas, pa­rei­gū­nas, dak­ta­ras ar vais­ti­nin­kas, vers­li­nin­kas ar va­do­vas, mo­ky­to­jas ar kai­my­nas ką nors blo­go ar kvai­lo pa­da­rė. Iš ko bend­ruo­me­nė juo­kė­si, kas jai ne­pa­ti­ko, ko no­rė­tų at­si­kra­ty­ti.

J. Li­pins­kie­nė tei­gia, kad Už­ga­vė­nių kau­kė to­dėl ir ga­mi­na­ma tik vie­ne­riems me­tams. O bai­gian­tis Už­ga­vė­nėms kau­kė bū­ti­nai yra su­de­gi­na­ma, kad nei per­so­na­žas, nei yda „ne­nu­ke­liau­tų“ į ki­tus me­tus, ne­be­kenk­tų, ne­be­ner­vin­tų, o pra­ding­tų drau­ge su Mo­re lau­žo ug­ny­je.

„Tai ir yra pra­smė bent sim­bo­liš­kai at­si­kra­ty­ti to, ko žmo­nės ne­no­ri, kas juos pik­ti­no, var­gi­no, da­rė ža­lą. Tu­ri bū­ti gy­vas virs­mas žmo­gaus, bend­ruo­me­nės, vals­ty­bės gy­ve­ni­me. Iš­ryš­ki­no­me, pa­si­juo­kė­me, pa­si­šai­pė­me, su­de­gi­no­me blo­gį, ydą, iš­lei­do­me ga­rą ir su­vo­kia­me, kad ei­na­me gy­ven­ti ge­riau, gra­žiau“, – sa­kė J. Li­pins­kie­nė.

Ki­tais me­tais vėl ką nors ne­pa­tin­kan­čio, ne­rei­ka­lin­go įkū­nys kau­kė.

J. ir D. Li­pins­kai pri­me­na, kad Už­ga­vė­nės se­no­vė­je dėl sim­bo­li­nės ydų at­si­kra­ty­mo reikš­mės bu­vo suau­gu­sių­jų, o ne vai­kų šven­tė. Vai­kai, pa­vyz­džiui, su­so­din­ti į ku­bi­lą, ve­ža­mą ro­gė­se ar ra­tuo­se at­lik­da­vo ne­bent bi­čių avi­lio vaid­me­nį, imi­tuo­da­vo bi­čių dūz­gi­mą.

„Dau­ge­lį me­tų vai­kai bu­vo pa­leis­ti ei­ti pa­kie­miais be jo­kios pra­smės ir reikš­mės pi­ni­gų ar sal­dai­nių pa­si­rink­ti. Taip ny­ko tik­ro­ji Už­ga­vė­nių reikš­mė, tu­rė­ju­si stip­rų po­vei­kį bend­ruo­me­nės gy­ve­ni­mui, bet ją pra­ra­du­si. Svar­bu su­si­grą­žin­ti tik­rą­ją Už­ga­vė­nių pra­smę: pa­bū­ti po kau­ke, su­vok­ti sa­vo ir ki­tų ydas ir keis­tis“, – sa­kė J. Li­pins­kie­nė.

Iš­juo­kia­mos silp­ny­bės

Iki šių die­nų mus pa­sie­kė ke­lios kau­kių-per­so­na­žų gru­pės. Vie­na jų – su tau­tiš­ku­mu su­si­ję per­so­na­žai, ku­rie šian­dien ne­bea­ti­tin­ka ak­tua­lu­mo, ku­ris bu­vęs se­niau.

„Pa­vyz­džiui, Žy­do ar Či­go­no kau­kė Už­ga­vė­nė­se jo­kiu bū­du neiš­juo­kia ko­kios nors tau­tos. Tai tik atė­jęs iš praei­ties štam­pas. Iš­juo­kia­ma bū­da­vo jo­kiu bū­du ne tau­ta, o tam tik­ros pro­fe­si­jos – pre­ky­bi­nin­ko, atei­ties bū­rė­jo ydos, silp­ny­bės“, – sa­ko J. Li­pins­kie­nė.

Ji pri­mi­nė, kad Už­ga­vė­nė­se yra ir Ku­ni­go, Dak­ta­ro per­so­na­žai, bū­da­vo iš­juo­kia­mos šių pro­fe­si­jų silp­ny­bės, pa­vyz­džiui, ku­ni­go gy­ve­ni­mas su „gas­pa­di­ne“, go­du­mas ar­ba dak­ta­ro „gy­dy­mas“ tik dėl akių.

„Šian­dien rei­kia kur­ti sa­vo per­so­na­žus pa­gal šian­die­nos ak­tua­li­jas. Tai die­na, kai ga­li­ma pa­šiep­ti neuž­sit­rau­kiant už tai rūs­ty­bės, o pa­de­dant žmo­nėms keis­tis į ge­rą“, – sa­ko D. Li­pins­kas.

Gied­riaus BA­RA­NAUS­KO nuo­tr.

Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro apei­gi­nis folk­lo­ro an­samb­lis „Rė­da“ lin­ki dai­nuo­ti Už­ga­vė­nėms tin­ka­mas dai­nas, kad ši die­na praei­tų pra­smin­gai, o ne tuš­čiai kvai­lio­jant.

Šiau­lių kul­tū­ros cent­ro apei­gi­nio folk­lo­ro an­samb­lio „Rė­da“ va­do­vai Jus­tė ir Do­vy­das Li­pins­kai sa­ko, kad Už­ga­vė­nės tu­ri gi­lią pra­smę. Bū­ti­na rea­guo­ti ir pa­šiep­ti tai, kas ak­tua­lu bend­ruo­me­nės, ša­lies gy­ve­ni­me.