
Naujausios
Dvi legendos iš 1956 metų fotografijos
Šiaulių rajono Bazilionų mokykloje atidaryta unikali Lietuvos nepriklausomybės Akto signataro Romualdo Ozolo paroda „1957“. Ši paroda ne tik atskleidė dar vieną signataro talentą, bet ir į savus kraštus sugrąžino kitą legendinę asmenybę – fotomenininką Rimantą Dichavičių. Abu bičiulius vienijo ne tik fotografija, bet ir Grimzelių kaimo vištidėje atrastos brangenybės.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
1957-ųjų mistika
Legendinis Lietuvos fotomenininkas Rimantas Dichavičius ir filosofas, redaktorius, Lietuvos nepriklausomybės Akto signataras Romualdas Ozolas (1939 – 2015) buvo pažįstami mažiausiai šešiasdešimtmetį.
Rengiant R. Ozolo fotografijų parodą „1957“ Bazilionų mokyklos direktorius Rimantas Gorys archyvuose surado, kur jiedu sėdi geldoje prie ežero: jauni, besirengiantys gyvenimui, jau sukaupę svajonių, jau spėję paskaityti protingų knygų. Rimantas, beveik porą metų vyresnis už Romualdą, jau nučaižytas Sibiro taigos. Abiejų tėviškes skiria vos keliolika kilometrų: R. Ozolo tėvų namai – netoli Bazilionų, Meškių kaime, R. Dichavičiaus – Kelmės rajone, Grimzeliuose.
Dėl daugelio priežasčių R. Dichavičius turėjo atsirasti R. Ozolo fotografijų parodos atidaryme šį trečiadienį. Ir atsirado. Pats Romualdas jį sapne pakvietė. Maždaug prieš mėnesį fotomenininkas sapnavo, kad sutiko einantį Romualdą, kuris prasilenkiant tarp daugybės žmonių įbruka jam rankraščių knygą ir nueina nieko nepasakęs. Maždaug po savaitės R. Dichavičiui paskambino iš R. Ozolo tėviškės – Bazilionų ir pakvietė į jo fotografijų parodos atidarymą.
„Mistika? Esame jos liudytojai!“ – sakė R. Dichavičius.
Legendinio fotomenininko laukė pilnutėlė Bazilionų mokyklos salė, kurioje ir eksponuojamos R. Ozolo fotografijos. R. Dichavičius stojo šalia bičiulio fotografinio palikimo ir leidosi į prisiminimus. Apie Romualdą ir save. Apie epochos, kurią abu išgyveno, skonį ir kvapą. Apie laikmetį, klimatą, sustabdytą Romualdo fotografijose, bet gyvenantį atmintyje.
Išdeginta žemė ir žmonės
Žvelgdamas į išdidintą jų su Romualdu fotografiją, darytą 1956 metais, R. Dichavičius pasakojo, kad tai buvęs netikėtas susitikimas, kai jis buvo atvažiavęs „ieškoti laimės“ į savus kraštus.
„Susipažinome, susidraugavome. Pajutau jo tam tikrą statusą – mąstančio, įdomaus, apsišvietusio žmogaus, – prisiminė 1956-ųjų vasarą R. Dichavičius. – Buvau grįžęs iš Uralo, kur liko gulėti tėveliai, senelis. Atvažiavau į savo tėviškę Grimzeliuose, nuo Bazilionų keliolika kilometrų“.
Fotomenininkas parodos atidaryme pasakojo apie emocinį klimatą, koks buvo tuometinėje Lietuvoje – kitaip būtų sunku suprasti, įvertinti R. Ozolo fotografijų kalbą, toną.
R. Dichavičiaus šeima buvo ištremta, visi ten ir žuvo. Liko gyvas jis vienintelis. Dalis tremtinių mirė jau pakeliui, taip ir nepasiekę galutinio tremties taško. Pakeliui į tremtį mirė ir R. Dichavičiaus mama, „nežinia, kur, nežinia, kaip palaidota“. Nebelikus artimųjų, R. Dichavičius buvo nuvežtas į vaikų koloniją.
Iš tremties R. Dichavičių parsivežė tolima giminaitė Elena Karalaitienė. Ji Rimantą surado vaikų kolonijoje prie Uralo, tada dar Molotovo apskrityje (dabar – Permės), Komiu apylinkėje, gavusi laišką „Prijezdžiai za Romanom“.
Kolonijoje niekas nesiceremonijo su neįprastais ten lietuviškais vardais ir pavardėmis, ir Rimantas Dichavičius ten gavo kitą vardą ir į Lietuvą grįžo „Dichovič Roman Vladimirovič“. Taip iš vaikų kolonijos į Lietuvą R. Dichavičius su teta grįžo „pusiau rusiukas“, nes vaikų kolonijoje lietuviškai kalbėti buvo draudžiama, kitaip – mušdavo.
Lotynišką abėcėlę prisiminė, bet rašyti lietuviškai beveik nemokėjo, teta nuvedė mokytis į Šiaulių rusų vidurinę mokyklą. Kai teta jį nuvedė į Šiaulių dailės mokyklą, egzaminus jis laikė rusų kalba: „Kalbėjau lietuviškai, bet raštu buvau nulis, o ne lietuvis“. Pirmieji Rimanto diktantai raudonavo nuo klaidų, mokytojai niekaip nesuprato, kodėl taip keistai tas vaikas rašo ir daro tokias klaidas. Jis lietuviškai rašė iš klausos.
„Grįžęs į Lietuvą dar radau kortelių sistemą, stovėdavome eilėje prie duonos, o žmonės čia dar kalbėjo lietuviškai, nors man atrodė, kad čia jau išdeginta žemė, kad tėviškėje jau nieko neberasiu ir viskas jau yra tapę Rusija. Toks buvo to laikmečio emocinis kodas, vaiko supratimas, ribotumas“, – mena R. Dichavičius.
Švytėjimas, dovanojęs namų brangenybes
R. Dichavičius pasakojo mistika apipintą kelionę su R. Ozolu į savo tėvų namus, iš kurių šeima buvo ištremta.
– Maždaug tokiame fone mes susitikome su Romu Ozolu. Po tokių patirčių Romas man priminė oazę, nes jis buvo žymiai daugiau apsiskaitęs, žymiai daugiau žinantis. Romas augo visai kitoje kultūrinėje aplinkoje nei aš. Šalia jo buvo tėvai, o mano penkeri metai brandos buvo – taiga, ledas, sniegas, vilkų kauksmas ir nabašnikų laidojimas. Juk pirmąją tremties žiemą išmirė tiek, kad nedaug ir likom iš to vežimo vagonų, – pasakojo R. Dichavičius. – Švytėjimas tas mūsų susitikimas buvo!
– Romas tada mane ir palydėjo iki mano Grimzelių. Nuvažiavom, žiūriu, tėvų troba dar stovi, bet žmonės visi svetimi, svetimi daiktai. Kažkas nurodė, gal senasis Gudmanas ką padės rasti iš tėvų namų. Senajam Gudmanui tada buvo gal jau apie 90 metų, jis dar atsiminė „japonska vainą“ (Japonijos–Rusijos karas 1904–1905 metais).
Pasisakiau jam, kas toks esu. Prisiminė, kad su mano seneliu buvo „japonskoj vainoj“, kad senelis buvęs vyras, o ne kuzbezdis! Ir toliau bekalbėdamas kapojo beržines kalades. Pasižiūrėjo į mane ir sako eiti į vištinyką, ten kažkas turi būti likę iš mano namų.
Užsilipom į vištinyką ir pamačiau vaizdą, pagal kurį galima siurrealistinį filmą statyti: vištos tupi ant laktų, o po jomis tokia didelė vištų fekalijų krūva. Tos fekalijos per daug metų sukietėjo – suakmenėjo. O iš tų fekalijų išlindęs kažkoks kampas – lyg rėmas. Pragrandau, akurat, pasimato paveikslas! Senukas Gudmanis davė pjūklą, kirvį, kiek papjoviau, kiek pakapojau vištų fekalijas ir išsilupau fantastiško grožio paveikslą!
Vaikštau toliau. Mano senelis Gruzdys buvo daktaras, mokęsis profesijos dar prie caro. Randu vinjetę, kurioje parašyta „Vypusk medikov Charkovskovo imperatorskovo universiteta 1891 god“! (Charkovo imperatopriškasis universitetas, 1891 metų medikų laida). Muziejinio grožio vinjetė! Tarp šiaudų ir mėšlo!
Vaikštau toliau vis paspardydamas šiaudus, vištų mėšlą ir žiūriu – guli rankinukas. Mamos rankinukas! O jame – laiškas, rašytas 1937 metais. „Miela Elenute, sveikinu su Rimučio gimimu“. Mamą sveikina su mano gimimu! Ir aš visa tai randu tremties išnaikintuose savo namuose! Saugau tą laišką, rašytą lygiai prieš 80 metų ir išlikusį po mėšlo krūva ir šiaudais! Įsivaizduojat, koks bagotas grįžau namo! – baigė pasakojimą apie mistinius įvykius R. Dichavičius.
Po šios kelionės su R. Ozolu į savo namus, jiedu išsiskyrė ilgesniam laikui ir susitiko jau tik Vilniuje, būdami studentais: R. Dichavičius – Vilniaus dailės instituto Grafikos fakultete, R. Ozolas – Vilniaus universiteto Istorijos–filologijos fakultete.
Bičiulių emociniai kodai sutampa
Legendinis fotomenininkas įvertino R. Ozolo fotografijų parodą, sakydamas, kad ji alsuoja tuo pačiu laiku, kai jiedu brendo.
– Tuose R. Ozolo užfiksuotuose kadruose matau emocinį kodą, kuris sutampa su manuoju. R. Ozolo kadrai man labai brangūs, labai šilti ir su giluminiu pajautimu. R. Ozolo fotografijose vaizdai, metaforos padeda pasinerti į buvusį laiką ir irstytis jame, prisiminimuose, pažinime.
Žmogus turi fotoaparatą ir mato prieš save didžiulį lauką – tūkstančius detalių. Labai svarbu – į ką nukreipi dėmesį, ką matai, ką jauti, ką nori perteikti. Kai kurios R. Ozolo nuotraukos – fotografiniai šedevrai. Jose sukauptas to laiko kvapas, skurdas, minimalizmas, kuris buvo tuo laiku. Briliantiniai kadrai ir keista, kad tuos kadrus pagavo bachūrėlis, kuriam buvo maždaug aštuoniolika! – pristatydamas R. Ozolo parodą sakė R. Dichavičius.
Vėliau bičiulių keliai šiek tiek nutolo, skyrėsi profesijos, bet juos visada suvesdavo fotografija. Tiesa, R. Dichavičiui kartais būdavo keista, kaip pirmoji Sovietų Sąjungoje įsikūrusi Lietuvos fotomenininkų sąjunga vis kviesdavo R. Ozolą į įvairius renginius, aptarimus. Sąjungai kurtis padėjęs ir R. Ozolas.
– Suprantu, kad R. Ozolas fotomenininkams buvo ir savotiškas šydas, kadangi dirbo redaktoriumi, vėliau Vyriausybėje. Jis fotomenininkams buvo ir savotišku atramos tašku. Jaunimas gal nežino, kad ne viską anuomet galima būdavo fotografuoti. Pavyzdžiui, mane yra areštavę už tai, kad aš nufotografavau bobutę, renkančią vaistažoles prie dulkėto kelio Šalčininkų rajone. Kam tokia nuotrauka, kur matosi dulkėtas kelias ir purvini vaikai! Uždėjo man antrankius ir nuvežė į Šalčininkų daboklę, – pasakojo R. Dichavičius.
Jis mena, kaip užėjęs pas R. Ozolą, kai jis dirbo vicepremjeru Vyriausybėje, pamatė grindis nuklotas popieriaus lapais.
– Supratau, kad jeigu jis būtų susidėjęs į krūvą visus tuos lapus, laiškus, raštus, jis galėjo kažką užmiršti, kažkam neatsakyti į jo raštą. Jis to sau negalėjo leisti! Jis įvaldė, rodos neįvaldomą lauką – išlikti labai sąžiningu labai sudėtingu laiku.
R. Dichavičius pasakojo turintis surištą iš vatmano lapų „Svečių knygą“. Kai kartą pas jį užėjo R. Ozolas su abiem savo vaikais – Džiugu, kuriam tuo metu galėjo būti maždaug dešimt metų ir jaunesne dukrele Jurga, – jis įteikė flomasterius ir prašė palikti ten savo piešinius ir įrašus.
– Viską, ką mes šiandienoje užfiksuojame, įvertiname fotografijose, piešiniuose, įrašuose, tas ir lieka, kaip turtas, kaip lobis, kaip dvasinė atrama, kaip mūsų visų paveldas, su kuriuo žmogus jau nėra nulis, – sakė Rimantas Dichavičius per bičiulio fotografijų parodą grįžęs arti namų.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Romulado OZOLO nuotraukų reprodukcijos
Nuotraukoje du bičiuliai (iš kairės) Romualdas Ozolas ir Rimantas Dichavičius prieš kelionę į R. Dichavičiaus tėviškę. Ant nuotraukos R. Ozolo ranka užrašyta „1956 m. Mekiai“. Mekių kaimas – R. Ozolo tėviškė.
Fotomenininkas Rimantas Dichavičius į Bazilionus atvažiavo pristatyti savo bičiulio Romualdo Ozolo fotografijų parodos. Abu juos vienijo ne tik fotografija.
R. Ozolo autoportretas su pirmojo modelio „Smena“ fotoaparatu, kuriuo darytos fotografijos ir eksponuojamos parodoje „1957“.
R. Ozolo fotografija, kurią profesionalai vertina, kaip vieną geriausių jo fotografijos darbų.
R. Ozolo fotgrafija – pomidorų daigai tėvų namo lange. R. Ozolai pirmieji į Bazilionus atsivežė ir pradėjo auginti pomidorus.
R. Ozolo fotografijoje – jo tėvai javų lauke.