
Naujausios
KOMENTARAS
Pakeliui į niekur
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Skuba. Velnioniškas kasdieninis bėgimas neaplenkia ir lapkričio pirmąją, kai suvažiuojame į kapines pagerbti mirusiųjų. Daugėja akmens plokštėmis užvožtų kapų. Kad kuo rečiau lankytume. Kad nereikėtų sodinti ir ravėti gėlių. Nėra laiko.
Neturėjome laiko ir tuomet, kol gyvi buvo mūsų mirusieji. Jie išėjo... O mes ir toliau bėgame lyg pliekiami botagu. Lekiame, nespėdami įsidėmėti žmonių, tarp kurių gyvename, veidų. Nespėdami suvokti jų poreikių ir lūkesčių.
Nėra kada susitikti su gimine, pabendrauti su seserimis ir broliais. Vienintelė giminės susitikimų vieta – laidotuvės. Nes čia jau nebegalioja pasiteisinimas: neturiu laiko. Tai skola, kurią būtina grąžinti. Nes su gyvu mirusiuoju bendrauti neturėjome kada. Privalome ateiti bent atsisveikinti.
Mirusieji tarsi sujungia gyvuosius, priverčia juos susitikti, pabendrauti, įvertinti kelias dešimtis trumpų vasarų ir kiek ilgesnių žiemų, kurias trunka gyvenimas. Pasverti laiką. Suvokti jo prasmę.
Tik ar ilgam? Po gedulingų pietų vėl sėdame į automobilius ir visu greičiu spaudžiame gyvenimo akceleratorių. Kad tik greičiau. Kad tik suspėtume.
Kur? Ton pačion Amžinybėn, kur ką tik iškeliavo mūsų artimasis.
Jam jau tas pats uždegs ar neuždegs kas ant kapo žvakelę. Didingesnį ar kuklesnį paminklą pastatys. Mūsų pagarbos ir meilės jam reikėjo gyvam. Tik ar davėme? Gal susigriebėme tik tuomet, kai jau buvo vėlu?
Neseniai paskambino garbaus amžiaus tytuvėniškis Albinas Palaikis, rėmęs ir nuo skurdo gelbėjęs ne vieną savo tautietį, „Šiaulių krašto“ herojus, rodęs žmogiškumo pavyzdį savo darbuotojams.
Kito skausmui jautrus žmogus liejo pasipiktinimą dėl televizijos laidoje pamatyto senutės žeminimo. Į jos namus atvažiavę valdininkai ant savo gyvenimo kelionę jau baigiančios moters rėkę už tai, kad ji blogai prižiūrinti arklį, liepę pasemti vandens ir atnešti gyvuliui gerti. Senutė svirduliuodama vykdė jauno valdininko komandas, atsiprašinėjo dėl neprižiūrėtų arklio kanopų.
„Ir visa tai valdininkas drįso daryti filmuojant televizijos operatoriams!“ – sunkiai tramdė emocijas tytuvėniškis geradaris.
Valdininkas irgi, matyt, skubėjo. Rodyti savo valdžią. Mėgautis savo galia, kol jos dar neprarado.
Taip šakojasi daugelis viršininkų, darbdavių, valstybinių institucijų vadovų. Lyg šampane jie skuba maudytis savo valdžios valandoje. Nes intuicija kužda, kad ši valanda greitai baigsis.
Ir jiems visai nesvarbu, kad šalia iš skausmo raitosi žūstantis žmogiškumas. Kad nepagarbos žmogui metastazės plinta lyg nepagydomas ketvirtos stadijos vėžys.
Štai verslininku save tituluojantis kelmiškis kolektyvinių garažų komplekse pasistato keliolika automobilių. Dvi eilės garažų. Tarp jų ne toks ir didelis kelių metrų tarpas išvažiuoti ir apsisukti. Kai vienoje eilėje beveik prie pusės garažų durų stovi po automobilį, priešais esančiųjų savininkams išvažiuoti – tikras iššūkis.
Garbaus amžiaus ponia, netekusi kantrybės ir negalėdama rasti teisybės, kreipiasi į redakciją. Darykite tvarką.
Nors daryti tvarką labiau kitų įstaigų priedermė, bandome kalbėtis su keliolikos automobilių šeimininku ar remontuotoju.
O jis apkaltina senyvą moteriškę. Esą tegu iš naujo lanko vairavimo kursus ir laiko egzaminą, kad nesugeba iš garažo išvažiuoti. Arba tegu pasistato garažą aerodrome.
Kliūva ir žurnalistei. Išbara, kas ji per „ciocė“, kad kišasi ne į savo reikalus. Pagrasina, jog „suvaldys“, nes jam nėra nesuvaldomų. Galiausiai sutinka „vieną būdą“ – ilgą autobusiuką – patraukti, kad besiskundžiančiai moteriškei netrukdytų įvažiuoti ir išvažiuoti iš garažo. Bet dabar jau skundžiasi ir kiti jo garažo kaimynai. Kaip išvažiuoti jiems?
Kur nuskubės šitas tik savo interesų paisantis žmogus? Kokį pėdsaką paliks šioje žemėje? Ar kitų negerbdamas pats susilauks pagarbos? Ar nesigailės savo poelgių atsidūręs ties Amžinybės slenksčiu?
Naivūs klausimai. Iš jų nieko nebijantis verslautojas ir į jį panašūs žmogiškosios gyvūnijos atstovai tik pasijuoks. Kokia čia pagarba? Kas per kvaili sentimentai? Koks Amžinybės slenkstis? Jie negalvoja apie būties trapumą, laikinumą ir baigtį. Gyvena čia ir dabar. Taip, kaip šiomis dienomis propaguojama. Taip kaip patogu tik jiems. Ar patogu šalia jų savo ir ne savo valia atsidūrusiems – neįdomu.
Vyresnės kartos žmonėms mokytojai ir tėvai į galvas kaldavo mintį, jog žmogus negali nuskriausti kitų. Privalo būti kultūringas. O kultūringas yra tas, kuris savo buvimu ir elgesiu netrukdo kitiems. Kokias mintis jauniems žmonėms į galvas kalame šiandien?
Nuo mūsų skubančių gyventi, praturtėti, keliauti, linksmintis, rodyti savo valdžią ir galią, atiminėti iš tėvų vaikus, apvogti ir apgauti šalia esantį, tyčiotis, nes patyčių objektas negali arba nedrįsta pasipriešinti, daryti niekšybes, pasaulis tampa vis šaltesnis ir svetimesnis. Ar ne todėl dalis jautresnių žmonių savo noru išeina į nebūtį?
Tuomet sociologai ir medikai skaičiuoja prarastus darbingo amžiaus metus. Valdininkai ir visuomenininkai užsiima savižudybių prevencija. Turi pareigų ir darbo. Yra kuo pasigirti. Bet pasaulis nuo to nei gerėja, nei šiltėja.
Ir toliau vieni gyvena taip, kad gyvendami spėtų atsiimti visas gėrybes. Kaip sakoma Biblijoje ima nepadėję, pjauna nepasėję. Kiti sėja, kad svetimi nupjautų.
Ar sustosime? Ar vieną dieną atsiversime? Ar suvoksime, jog druska be sūrumo nebūtų druska, o žmogus be žmonių nebūtų žmogus?