
Naujausios
Sentikiai – senojo tikėjimo saugotojai
Nuo Tambovo per Baltarusiją atklydę kelmiškio Jevgenijaus Kurganovo proproseneliai paliko Lietuvoje ne vieną sentikių kartą. Šiuo metu Kelmėje jų gyvena keturios: Jevgenijaus mama 88 metų Evdokija Kurganova, Jevgenijaus ir Svetlanos Kurganovų šeima, jų sūnūs Vitalijus ir Olegas bei pagal sentikių papročius krikštyti Vitalijaus vaikai Anna, Nikolas ir Oskaras.
Gatvėje, kurioje gyvena ponia Evdokija, anksčiau kas antroje troboje buvo įsikūrę sentikiai. Dabar jų bendruomenė nyksta.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Maldos kampelis
Vyriausios sentikių Kurganovų atstovės 88 metų Evdokijos namuose – užuolaida užtrauktas maldos kampelis. Mažytis paveikslėlis su ikona, dar keletas detalių. Turėjo didesnę ikoną. Bet ją padovanojo maldos namams, kai iš jų buvo pavogtos visos ikonos.
Senolė prieš simbolinį savo pačios susikurtą altorėlį kasdien meldžiasi. Graudinasi, kalbėdama apie prieš daugelį metų mirusį savo vyrą Trifoną. Apgailestauja, kad tik 48 metus išgyveno kartu.
Vyras taip pat buvo sentikis. Evdokija su savo tėvais gyveno Raseinių rajone, Šienlaukyje. Jos vyro tėvai – Kelmės rajone, Paberžės kaimelyje, esančiame netoli Gailių. Į pasimatymus vienas pas kitą ateidavo pėsti, per miškelį, nors gyveno skirtinguose rajonuose.
Vyresnioji sentikių karta stengdavosi tuoktis tik su savo tikėjimo atstovais, kad lengviau būtų laikytis palyginti griežtų tradicijų ir kad neišnyktų jų tikėjimas.
Evdokija šešias savaites prieš Kalėdas ir septynias savaites prieš Velykas griežtai laikosi pasninkų.
„Sentikių kalendoriuje pasninkų dienos pažymėtos geltona spalva. Tų dienų – du šimtai per metus. Kalendorius tiesiog geltonuoja, – sakė E. Kurganovos sūnus Jevgenijus. – Tačiau vyresnioji karta jų griežtai laikosi. Kai augome pas tėvus, su mumis kartu gyveno tėtės mama. Ji mums rodė pavyzdį, kaip reikia laikytis pasninkų. Galbūt todėl dauguma sentikių – ilgaamžiai.“
Pavyko išlikti
Vienas ponios Evdokijos sūnų Jevgenijus Kurganovas – Šlyžiškės sentikių bendruomenės pirmininkas ir sėkmingas septynias parduotuves bei kavinę turintis verslininkas.
Jo žmona Svetlana – sentikė, kilusi iš Jonavos. Sūnūs Vitalijus ir Olegas – taip pat sentikiai. Vedė lietuvaites. Tačiau Vitalijus savo ketverių metukų dukrelę Anną ir dvynukus Nikolą bei Oskarą krikštijo pagal sentikių papročius. Viliasi, jog jie išlaikys senąsias tradicijas.
Tuo tarpu kiti sentikiai sparčiai nyksta. Evdokija Kurganova sako, jog jos gatvelėje kas antroje troboje gyveno rusų sentikiai. Dabar senieji išmirė. Jų vaikai ir anūkai sukūrė mišrias šeimas, sentikių tradicijų ir tikėjimo atsisakė. Nors Vilniuje esančio sentikių centro vadovai specialiai rengia jaunimo stovyklas, kad sentikiai susipažintų ir tuoktųsi tarpusavyje, vis tiek jaunoji karta labiau linkusi asmiliuotis.
E. ir T. Kurganovai išaugino keturis sūnus. Visi jie laikosi savo tikėjimo ir tradicijų. Kaliningrade gyvenantis Povilas ypač griežtai pasninkauja ir džiaugiasi, kad pasninkas stiprina sveikatą. Viktoras ir Vladas turi savo verslą Biržuose.
Barzda – sentikio simbolis
Jevgenijus Kurganovas pasakoja, kad jo senelis nuo 23 metų neskuto ir nekirpo barzdos. Barzda nuo senų laikų būdavo sentikių skiriamasis ženklas.
Sentikiai po kitas šalis pasklido, kai 1653 metais Rusijos caras Aleksejus Michailovičius ir patriarchas Nikonas, norėdami suvienodinti Rusijos stačiatikių apeigas su graikiškosiomis, ėmė keisti senąsias tradicijas. Įsakyta žegnotis ne dviem, o trimis pirštais. Uždrausta nusilenkti iki žemės. Žodžio „Jėzus“ rašyba pakeista iš „“ į „“.
Pradėtos taisyti religinės knygos. Buvo keičiami dvasininkų drabužiai, imtos kitaip įrenginėti cerkvės.
Senosios rusų apeigos paskelbtos erezija. Pradėti persekioti sentikybę išpažįstantys dvasininkai ir jų sekėjai. Vienu metu buvo įvestas netgi mokestis už barzdos nešiojimą.
Būtent todėl sentikiai buvo priversti trauktis į Abiejų Tautų Respublikos žemes – dabartines Lietuvos, Latvijos, Baltarusijos, Ukrainos, Lenkijos teritorijas. Nemažai jų įsikūrė ir Estijoje.
„Įsižiūrėkite į Jėzaus paveikslą, kur jis žegnojasi. Jis žegnojasi dviem pirštais, – sako J. Kurganovas. – Barzda – taip pat savotiškas sentikio talismanas. Nors daugelis dabar jau nebenešioja barzdų. Gal patogumo, gal higienos sumetimais. Bet mūsų batiuška – dvasinis tėvas – būtinai turi būti su barzda.“
Pamaldos trunka kelias valandas
Praėjusį antradienį Šiauliuose, J. Jankausko gatvėje esančioje rusų sentikių cerkvėje, vyko Mergelės Marijos į dangų ėmimo atlaidai. Pamaldos truko nuo penkių ryto iki dvyliktos valandos.
Ilgai, po tris valandas, trunka ir kitos sentikių mišios. Pavyzdžiui, prie pašarvoto mirusio žmogaus tikintieji pasikeisdami kiekvienas po valandą skaito Šventąjį Raštą ir gieda ištisą parą.
Sentikiai savo mirusiuosius šarvoja namuose arba tik jų tikėjimo žmonėms skirtose šarvojimo salėse. Kartais leidžiama pašarvoti ir maldos namuose. Žmogus laidojamas praėjus trims dienoms po mirties.
Cerkvėje Mišios už mirusįjį kaip ir įprastinės sentikių pamaldos trunka tris valandas. Mirusysis laikomas atvirame karste, veidu į šventuosius paveikslus – ikonas.
Ant kapo kryžių stato palaidotojo kojūgalyje. Duobę pagal senuosius papročius galima kasti tik prieš pat laidojimą. Kapinėse karstas neatidengiamas. Iš karto lėtai nuleidžiamas į duobę ant ilgų namuose austų rankšluosčių. Mirusiajam linkima plataus ir saugaus kelio į rojų.
Kaip ir pagal katalikų papročius, sentikiai laidotuvių dalyvius kviečia pietų. Jei tuo metu pasninkas, valgomi pasninko valgiai: kopūstų barščiai, ryžių košė arba kisielius.
Mirusįjį sentikiai mini praėjus 9 ir 40 dienų po mirties, prisimena ir per mirties metines.
Pavasarį vyksta vadinamoji sentikių Trojica – Trejybės arba mirusiųjų pagerbimo šventė. Į sentikių kapinaites susirenka visa plati čia palaidotųjų giminė. „Atvažiuoja batiuška su grupele giedotojų. Jis kartu su palaidotųjų artimaisiais prieina prie kiekvieno kapo, jį pašventina, pagieda ir atlieka apeigas“, – pasakoja J. Kurganovas.
Tai viena iš kelių progų per metus į bendrą būrį susirinkti visiems po Lietuvą ir kitus kraštus išsibarsčiusiems tikėjimo broliams ir seserims.
Išpažintis – bendra
Į savo gimtuosius lizdus sentikiai suvažiuoja ir per Kalėdas bei Velykas. Dvi savaites prieš Velykas cerkvėse kasdien vyksta pamaldos. Sentikiai gali atlikti išpažintį. Jų išpažintis – bendra. Dvasinis tėvas vardija nuodėmes. Žmogus, padaręs pasakytą nuodėmę, persižegnoja.
"Jeigu esi labai sunkiai nusidėjęs arba padaręs kokią intymią nuodėmę, galima išpažintį atlikti ir individualiai, tiesiog susėdus akis į akį pasikalbėti su dvasiniu tėvu, nes tokių klausyklų kaip pas katalikus mūsų cerkvėse nėra", – sentikių nuodėmių išpažinimo subtilybes aiškina J. Kurganovas.
Išpažintį sentikiai paprastai atlieka vieną kartą per metus.
Vietoj Komunijos sentikiai šaukštu pakabina ir suvalgo virtų kviečių grūdų, sumaišytų su medumi ir vandeniu. Tuo pasirūpina kuris nors sentikių bendruomenės narys.
Visiškai kitokios nei pas katalikus ir sentikių krikšto apeigos. Į kubilą pripilama šimtas litrų vandens. Jis paliekamas pastovėti, kad šiek tiek apšiltų. Krikšto valandą kūdikis išrengiamas nuogai ir tris kartus panardinamas į vandenį, užėmus jam nosytę, burną ir ausis, kad neprigertų. Krikšto tėvai būtinai turi būti sentikiai.
Paskutinysis Šlyžiškės sentikis
Kelmės rajone yra dvi rusų sentikių bendruomenės. Viena Šlyžiškėje, Liolių seniūnijoje, kita Lykšilyje, Šaukėnų seniūnijoje. Abi bendruomenės turi kapinaites ir maldos namus. Sentikių parapijas aptarnauja iš Šlyžiškės kilęs dvasinis tėvas Viktoras Konošovas.
"Kai numirė senasis dvasinis tėvas, turėjome išsirinkti kas jį pakeistų. Viktoro Konošovo tėvas buvo labai pamaldus žmogus, o jo sūnus mokėjo skaityti senąjį religinį raštą. Todėl jį ir išrinkome. Išrinktą dvasinį tėvą patvirtina sentikių bendruomenės taryba. Paskui jo įšventinti atvažiavo aukšti sentikių hierarchijos atstovai" – pasakojo J. Kurganovas.
Kadangi Šlyžiškės maldos namai labai seni, jiems reikia remonto, pamaldos juose vyksta labai retai, tik tuomet, kai kas nors laidojamas. Dažniausia šios bendruomenės nariai melstis važiuoja į Šiaulius. Ten bendruomenė gavo pastatą, kurį pritaikė sentikių poreikiams.
Jau devyniolika metų dvasiniu tėvu dirbantis Viktoras Konošovas baigė Rygos dvasinę mokyklą, kuri rengia sentikių dvasinius tėvus. "Ketverius metus mokiausi neakivaizdžiai", – pasakoja V. Konošovas, aptarnaujantis visas Šiaulių apskrities ir Mažeikių rajono sentikių parapijas.
Dvasinis tėvas vedęs. Jo žmona yra Šiaulių sentikių bendruomenės pirmininkė. Vesti sentikių dvasiniai tėvai gali, tačiau tik vieną kartą gyvenime.
V. Konošovas nemažai laiko praleidžia Šlyžiškės kaimelyje. Čia jo gimtinė. Apsistoja namelyje, kuriame gyveno jo tėvai. Čia pat sentikių kapai. Dvasinis tėvas pats juos ir prižiūri. Liolių seniūnijoje yra įdarbintas puse etato. Čia pat ir sentikių maldos namai, kurie jau retokai beatveria duris tikintiesiems.
Tačiau neseniai Šlyžiškės sentikių cerkvę apvogė. Iš jos išneštos septynios aštuonioliktojo amžiaus religinės knygos.
"Plėšia mūsų maldos namus, – apgailestavo dvasinis tėvas. – Prieš keletą metų išvogė visas ikonas. Dabar pavogė ir knygas. Matyt, mūsų turtas iškeliauja į užsienį, parduodamas kolekcionieriams. Policija vagių nesuranda."
V. Konošovas išgyvena ir dėl nykstančios sentikių bendruomenės. Sentikių skaičių sužino pagal tai, kiek žmonių atliko išpažintį. Prieš Velykas išpažinties į Šiaulių maldos namus suvažiuoja ir iš Šiaulių miesto ateina apie tūkstantis žmonių.
"Į atlaidus Šiauliuose dar susirenka koks šimtas žmonių. Kaimuose iš sentikių belikusi viena kita močiutė, – apgailestauja V. Konošovas. – Aš – paskutinysis Šlyžiškės sentikis."
Autorės nuotr.
Kelmėje gyvena keturios sentikių Kurganovų kartos: 88 metų Evdokija Kurganova, jos sūnus Jevgenijus Kurganovas ir anūkas Vitalijus, jo vaikai krikštyti pagal sentikių papročius.
Šiaulių apskrities parapijas aptarnaujantis dvasinis tėvas Viktoras Konošovas (centre) sako esąs paskutinysis Šlyžiškės sentikis. 2009 metų nuotrauka.
Kuklūs Šlyžiškės sentikių maldos namai.
Į Šlyžiškės sentikių kapinaites atveža palaidoti mirusiųjų iš Kauno, Šiaulių ir kitų miestų. Kapai čia išsidėstę atskiromis grupėmis, kuriose palaidotųjų pavardės – vienodos. Matyt, vienoje vietoje palaidota visa giminė.