
Naujausios
Spalio 14 d. Acokavuose (Radviliškio raj.) buvo užbaigtas iškilaus lietuvių fotografo ir kultūros metraštininko, etnografo ir kraštotyrininko, pedagogo ir spaudos bendradarbio Balio Buračo (1897–1972) 120-ųjų gimimo metinių renginių ciklas, kurio metu Sidarių, Liepiškių ir Acokavų kaimai, pasipuošė medžio drožėjų ir kalvių plenero metu sukurtomis skulptūromis, o Acokavų bendruomenės namai – tautinės kulinarijos kūriniais.
Čia vyko tradicinė „Pyraginės“ šventė, kurios metu grupavosi apylinkės gardžiausių pyragų kepėjos, čia skaniai kvepėjo cinamonu ir obuoliais, vanile ir šokoladu, čia akcijos organizatoriai apdovanojo naujųjų skulptūrų autorius, padėkojo visiems bendruomenės nariams, padėjusiems įamžinti B. Buračo atminimą.
ACOKAVŲ „PYRAGINĖS“ KARVOJUS
Po to, kai renginio vedėjas Alvidas Kantauskas ir atvykęs LR Seimo narys Aurimas Gaidžiūnas pasidžiaugė ant stalų besipuikuojančių pyragų įvairove ir gausa, atėjo laikas solidžiai pyragų vertinimo komisijai. Jos nariai – labdaros ir paramos fondo „Gyvenimo šviesa“ direktorius Antanas Jasudavičius, Skėmių „Traktieriaus” „gaspadinė Morta” – Regina Dambrauskienė, Vanda Špukienė ir aš, šiaulietis dizaineris, alkanais veidais ėmėme mandagiai ragauti gardžius liaudies kulinarijos kūrinius, salėje grojant Šeduvos kultūros ir amatų centro liaudiškos muzikos kapelai.
Po ilgo, skanaus ir atsakingo svarstymo, komisija sugrįžo su tvirtomis nuomonėmis, nominacijomis ir dovanomis kiekvienai konkurso dalyvei. Nominacija „Svajingas pyragas“ atiteko jaunajai pyragų kepėjai Rūtai Plačinskaitei. „Tradicišką“ obuolių pyragą iškepė Birutė Arbušauskienė. Net trys Irmos Glincerienės pyragai man buvo vieni skaniausiųjų. Gražinos Olišauskienės „Avietinis“ pyragas komisijai pasirodė pats gaiviausias, Reginos Kantauskienės moliūginis pyragas pasivadino „Paslaptinguoju“, o „Raminamuoju“ tapo Tyrulių bendruomenės pyragas įdarytas aguonomis. „Žiovulingo“ pyrago nominacija atiteko Minaičių bendruomenei, o Kairėnų bendruomenės pyragas gavo „Laumės bučkio“ pavadinimą. Garbinga „Pyragų pyrago“ nominacija buvo skirta net trims konkurso dalyvėms: Vilmai Grabauskienei iš Šiaulėnų, acokaviškei Rasai Altukavičienei ir Liudmilai Stankienei, pateikusiai net tris pyragus. Vienas jų, pyragas – „Bobų vargai“, tapo atradimu net visko mačiusiai komisijai.
Kodėl? Paaiškinsiu: ragavome XVI amžiaus LDK rūmų kulinarijos gaminį, viduramžių Vilniuje XVII a. vadintą „Sapiegų tortu“. Tokio kepinio apvalkalui reikalinga bemielė sluoksniuota tešla, iš kurios gaminamas „dubuo“, įdarui, gaminamam iš raugintų kopūstų, džiovintų grybų, rūkytos šoninės ar kumpio, svogūnų... Galite suprasti komisijos nuostabą, paragavus „autentiško“ kepsnio iš LDK karališkų archyvų.
Verta prisiminti, kad anuomet, kartu su karalienės Bonos 1518 m. atvykimu į Lietuvą, čia atkeliavo ir renesansinė epocha su Valakų reforma, architektūra, rūbais, papročiais ir, kas be ko, renesanso kulinarija su būsimo torto seneliu, šventiniu pyragu. 1642 metų K. Širvydo žodyne jis įvardintas „dvikalbiu-miltaristiniu“ lietuvišku pavadinimu – „karwoius“ (šio sutapimo kažkodėl nepastebėjo kalbininkai: liet – kar-as, rus – voj-na), atlikdavęs, hm.., anuometinių iškilmių „stalo karvedžio“ vaidmenį.
Kulinarijos istorija aiškina, kad anie „renesansiniai tortai“ – vieni kūrybingiausių patiekalų, kurių pagrindą sudarė tešlos formoje įkeptas įdaras – mėsiškas ar saldus. Barokas, paveldėjęs saldųjį, visose šalyse iki mūsų laikų jį išsaugojo tortų formoje ir saldžioje tradicijoje, gi mėsiškasis XVIII a. nunyko. Mūsų tauta išlaikė jam pagarbą folklore, šeimos papročiuose.
Po nominacijų įteikimo bendruomenės pirmininkė Laima Šlekienė pakvietė visus likti vakaronėje, vaišintis konkurso kūriniais, dalintis receptais ir gera nuotaika. O aš apsidairiau – mažai kam žinomi Acokavai Šiauliams kulinarinę idėją mestelėjo.
Tekstas asociacijos „Acokavų bendruomenė“, nuotraukos Laimono Simaičio.
Vilius Puronas