
Naujausios
Paulius Normantas išėjo visam
Iš Akmenės rajono Kalniškių kaimo netoli Papilės kilęs pasaulinio garso keliautojas ir fotografas 68 – erių Paulius Normantas po sunkios ligos mirė šeštadienio naktį Vengrijoje. Išėjo išskirtinė Lietuvos ir Vengrijos asmenybė, Akmenės krašto žmogus.
Vytautas RUŠKYS
vytautas@skrastas.lt
Kiekvienus metus Paulius Normantas dalydavo po pusmetį ekspedicijoms po Himalajų kraštus, pas finougrų tautas, likusį laiką gyveno Vengrijoje, kurioje buvo jo šeima, ir Lietuvoje.
Pačiu gražiausiu metu – vidurvasarį – maždaug porai mėnesių atkakdavo į tėvynę. Apsistojęs Vilniuje spręsdavo naujų ekspedicijų, kurių susidarė per dvi dešimtis, organizacinius reikalus. Rūpindavosi fotografijų albumų, kurių išspausdinta keliolika, leidyba. Imdavosi vis naujų autorinių fotografijų parodų, kurių susidarė keli šimtai. Sėkmingai. Tik nebepavyko pastarųjų kelerių metų svajonė – Vilniuje įrengti Tibeto sakralinio meno muziejų. Eksponatus šiam muziejui buvo suvežiojęs – dažniausiai įprastoje kelionių kuprinėje.
Savaitė antra buvo skiriama gimtinei. Apsistodavo Viekšniuose (Mažeikių rajonas).
Viekšniuose mokėsi vidurinėje mokykloje, vėliau palaikė ryšius su bendraminčiais. Ir su kuprine vis traukdavo pėstute pušynų takais, Ventos pakrantėmis.
Tik praėjusią vasarą Paulius čia nebevaikščiojo. Liga neleido išvažiuoti iš Vengrijos.
2011 metais interviu „Šiaulių kraštui“ Paulius paatviravo, kad vienintelis, kas traukia į Lietuvą – tėvų žemė:
„Vaikščiodamas po Viekšnių pušyną supratau, kuo mes, žemaičiai, panašūs į airius – nekalbame tėvų kalba. Belieka džiaugtis, kad dar turime lietuvių kalbą. Man ji – gražiausia pasaulyje. Nes turiu su kuo palyginti – esu fotografavęs daugiau kaip šimtą tautų, tad girdėjau visų jų kalbą. Tad gimtoji kalba mane gydo sugrįžusį. Tą kalbą geriu kaip deguonį. Kaip vaistą. Kaip maistą“.
Keliautojas labai vertino savo žemaitiškas šaknis, todėl labai vertino žemaitišką apdovanojimą – Žemaičių šlovės žvaigždę, kuria 2009 metais jį apdovanojo Telšių rajono savivaldybė. 1992 metais P.Normantas apdovanotas Vengrijos Pro Cultura Hungarica medaliu, 2006 metais – Vengrijos Respublikos Riterio kryžiumi, 1999 metais jam įteiktas DLK Gedimino 5 laipsnio ordinas, 2008 metais Lietuvos žurnalistų sąjungos medalis ir asociacijos LATGA Aukso žvaigždė.
P. Normantas buvo uždaro būdo, todėl ilgai ruošdavosi viešiems susitikimams.
Traukė klausytojų dėmesį savo autentišku žodžiu, betarpiškumu. P. Normantas, didžiuodamasis savo tradicija – kas penkeri metai kopti į aukščiausią pasaulio kalną Everestą, Viekšniuose pabrėžė, kad būtinai tai pakartosiąs būdamas 85 metų. Apie tokius tuomet vos į septintą dešimtį įkopusio keliautojo planus išgirdusi viekšniškė močiutė, kuri prisimena globojusi Paulių dar vaiką, replikavo: „Mes to būtinai palauksime“. Dabar neaišku, kuris iš juodviejų juokavo.
Šių eilučių autoriui Viekšniuose vakarojant ar naktinėjant su Pauliumi, jis sakė žinąs, kiek jam likę gyventi pagal Rytų aiškiaregių pranašystes. Kaip paaiškėjo šiomis netekties dienomis – pranašystės išsipildė.
Šių eilučių autorius keletą kartų iš P. Normanto ėmė interviu, kurie buvo išspausdinti „Šiaulių krašte“..
2013 metų rugpjūčio 31 dieną spausdintas interviu „Everestas – gimtadienio proga“. 65 metų P. Normantas neseniai buvo ketvirtą kartą kopęs į Everestą, nes taip kas penkeri metai švęsdavo gimtadienį. Pradėjo nuo 50-ojo.
– Ar pensinio amžiaus žmogui nesudėtinga kopti į Everestą?
– Nesudėtinga. Jei ypač būčiau pervargęs ir neturėčiau tam patyrimo – jau šįkart nebūčiau įkopęs iki bazinės stovyklos 5140 metrų aukštyje. Dažniausiai tokia yra mano norma. Jei būna gražus oras, tada pakopti aukštyn dar kokius 400 metrų prasminga, nes atsiveria Everesto viršūnė, įmanoma ją fotografuoti.
Pasirinkau kopti vasarą, nes tada nereikėjo mokėti už nakvynę. Mat keliautojams prastas yra tuo metu lietingas metas, ir tekopia vos šimtas kitas keliautojų. Nemažai sutaupiau, nes ekspedicija užtruko penkiolika dienų.
Tuo tarpu vien balandžio mėnesį į Everestą keliavo 9 tūkstančiai atvykėlių iš Europos, Amerikos, o dar tiek pat – palydą sudarančių vietinių žmonių.
Taupiau ir jėgas, kai dvi dienas ėjau, o vieną ilsėjausi. Turėjau nusisamdęs nešiką. Jei pats tempčiau dvi kuprines, tada nepafotografuočiau.
Dar padėjo „viršininkas“ Buda. Jo dovana – pasiekus bazinę stovyklą iškart prašvito saulė, atsivėrė dangus, nors iki tol ištisai buvo apniukę. Galėjau fotografuoti panoraminius vaizdus.
– Kodėl į Everestą kopiate kas penkerius metus?
– Anksčiau daug metų vis sukiojausi netoli Everesto. Bet lipti neleido intuicija. Nepaaiškinama, kodėl.
Pasiryžau 50 metų jubiliejaus proga. Po to kopimo bendravau su aiškiaregiais – baltaisiais magais ir jie paaiškino, kad vyrui yra labai didelis laimėjimas 50 metų atšvęsti Everesto magiškoje zonoje. Everestas yra kaip žemės antena su kosmosu.
Pats maždaug po metų pajutau, kad ekspedicija į Everestą man tapo didžiuliu „energetiniu“ įdirbiu, tuo apsidžiaugiau ir apsisprendžiau kopti kas penkeri metai.
Iš viso esu buvęs kokių 8 ar 9 pasaulio aukščiausių viršukalnių bazinėse stovyklose. Bet nerenku skaičių kolekcijos, nes kiekvienas kopimas yra dėl fotografijų, dažniausiai – parodyti budistinį tikėjimą ar mažas, nykstančias tauteles.
– Kiekvienoje ekspedicijoje fotografuojate. Į Everestą kopiate ne pirmą kartą. Ką tokio reikšmingo galima pamatyti per objektyvą, kai kalnų vaizdai praktiškai tie patys? Ar nėra pavojaus nukrypti į saldžiąją fotografiją?
– Nėra saldumo. Šiemet fotografavau tik pačią Everesto galvą ir aplinkinių kalnų grandinę. O prieš penkerius metus to nepajėgiau. Nes buvo prastas oras. Palaukiau dieną, bet prognozės nieko gero nežadėjo, todėl leidausi žemyn.
O fotografuoti visada yra ką. Kaimuose – tvoras, akmenis, namukus ir jų fragmentus, detales. Keliaujant tuo laiku, kai daugiausia lyja – matomumas tėra 15-20 metrų. Daug ko nepadarysi.
Prieš dešimtmetį pasitaikė kelios saulėtos dienos, todėl pakelėje buvo galima nufotografuoti kelias dešimtis viršukalnių. Tada naudojau plačiakampį objektyvą, parsinešiau kosminių peizažų.
Vietinių žmonių portretų nepadarysi – retas kuris neužsidengia veido, pamatęs nukreiptą objektyvą. Tai aš ir nefotografuoju.
2012 metų rugpjūčio 18 dieną interviu „Į budistų vienuolynus – nusilenkus“ Pauliaus paklausta:
– Šioje ekspedicijoje keliavote po Kampučiją, Nepalą, Tailandą, Indiją, o išskirtiniausia vieta laikote Pietų Korėją. Čia daugiausia fotografavote vienuolynuose. Juose, kaip ir viso pasaulio panašiose šventovėse, nėra mielas svečias su fotoaparatu, tuo labiau – užsienietis. Bet Jums pavyko?
– Pietų Korėjoje iš aštuonių svarbiausių vienuolynų fotografavau penkiuose. Kiekviename jų praleidau nuo kelių dienų iki beveik savaitės. Iš viso padariau 1,5 tūkstančio fotografijų. Jos papildė per porą dešimtmečių užfiksuotus 100 tūkstančių kadrų apie budizmo kraštus. Ši medžiaga bus panaudota budizmo enciklopedijai, kurią ruošiuosi išleisti.
Be jokios abejonės, nebūčiau galėjęs tiek ilgai ir laisvai fotografuoti korėjiečių vienuolių be jų hierarchijos leidimo. Jei jį gauti pačiam būtų pavykę, tai gal kokiai valandai kitai užeiti į šventyklą. Tačiau nakvoti tikrai nebūtų priėmę. O aš gyvenau vienuolių celėse. Ir turėjau išskirtinę galimybę – kaip fotografas galėjau daryti, ką noriu.
– Kokie yra vienuolių fotografavimo niuansai?
– Turiu tokią 23 metų patirtį. Gerai, kai maldų metu žinai, kas po ko seka, kokie vyksta aukojimai. Tada gali būti pirmesnis už tą lamą. Tam, kad pasiruoštum nuspausti reikiamą kadrą, įsižiūrėtum koks apšvietimas. Pavyzdžiui, kad pataikytumei, kada šventykloje yra saulės spinduliai.
– Bet juk buvo kraštų, kuriuose fotoaparato objektyvas sukeldavo įtarimų.
– Būtent taip, kai dirbau Kinijos okupuotame Pietų Tibete 1989 ir 1994 metais. Ten vienuoliai geranoriški, bet aplink buvo kinų specialiųjų tarnybų darbuotojų. Tad fotografuojant tekdavo rizikuoti.
Panašiai ir Laose 2003 – aisiais. Tuo metu šioje socialistinėje valstybėje gausėjo turistų, tačiau profesionaliai fotografuoti reikėdavo atsargiai. Aš dirbdavau su dviem fotokameromis, tad dažnai prieidavo koks vienuolis ir sakydavo: „Taigi matosi, kad esate žurnalistas“.
Turėdavau įtikinėti, kad Vengrijoje skaitau paskaitas apie budizmą, kad kaupiu vizualinę medžiagą. Taip pavykdavo nukreipti dėmesį ir kitose režiminėse valstybėse. Juk kur generolai, kur komunizmas – fotografui labai sunku, nes įtaria – gal atstovauji kokiai BBC. Tad fotografus prafiltruoja.
Nelengvai sekėsi fotografuoti ir Nepale dešimtmetį trukusio pilietinio karo laiku. Ten žiniasklaidos fotografai pakliūdavo gal kokį kartą per metus, o aš – beveik kasmet. Bet nefotografavau mūšių, o traukdavau į atkampias vietas ieškoti budizmo kasdieniame žmonių gyvenime ir, aišku, vienuolynuose.
2011 metų rugpjūčio 27 dienos interviu „Atsarginė Lietuva – byrančios Europos fone“ Paulius kalbėjo apie situaciją Lietuvoje ir siūlė: „Reikia grįžti ir prie bazinės vertybės – meilės. O jos nebėra žmonių akyse. Ir veiksmuose nebėra. Bet sunku tą meilę turėti, kai tautiečiai panikoje ir nusiteikę evakuotis.
– Kaip vertybės turi grįžti?
– Kartoju – pirmiausia žmogui reikia žiūrėti į dangų.
– Bet jei žmogus to nenori?
– Nepriversi. Ateis laikas, kai panorės. O iki tol gulėsime bedugnėje.
Juk stipriau laikosi mažos tautos, kuriose žydi vienybė. Pavyzdys – norvegai. Juos sukrėtė kruvini įvykiai. Bet norvegai konsoliduojasi, neišsigąsta, lieka solidarūs. Demonstruoja vienybę. Šalyje nepradės stambaus sekimo operacijų, nepristatinės stebėjimo kamerų. Nes tauta pasitiki savo vidumi, savo jėga.
Autoriaus nuotr.
Ne visada Pauliaus šypsena paslėpdavo nuovargį.
Paulius Normantas, sakydavo, kad laužo ugnis jam visada padeda susikaupti.
Į Viekšniuose kas vasarą bent savaitei atvažiuodavo Paulius Normantas.