
Naujausios
Maloniai nustebau dar anksčiau – architektūros studijų metų draugo Vytauto Edvardo Beinorto – dabar Vilniaus pašušvėnų sambūrio prezidento - atsiųsta 350 puslapių knyga su kvietimu 2018 m. gruodžio 9 d. atvykti į knygos „Prie Šušvės ir Žadikės“ pristatymą Vilniuje Šv. Kazimiero bažnyčioje. Knygą skaičiau ne savaitę ir ne puslapiais, bet eilutėmis.
Ši knyga – tai Pašušvio parapijos žmonių gilios atminties ir gyvenimo išminties kruopštaus ir didžiulio kraštotyros darbo enciklopedinis aprašas. Jame – giliai apmąstytai sudėliota ir surašyta Pašušvio parapijos keliolikos kartų darbščių ir pamaldžių žmonių išgyvenimai bei didžiųjų istorinių perversmų atnešta jų gyveniman sumaištis ir praeities vertybių netektis.
Iš tiesų – surašyta ir apmąstytai sudėliota ne tik Pašušvio parapijos senolių savitos šnektos žodžiai, bet ir skausmingi istoriniai išgyvenimai ir net naujų pokyčių iššūkiai, atnešę, anot knygos sudarytojos Vidos Povilaitytės-Kazlauskienės, neregėtus didžiojo virsmo metus ne vien prie Šušvės ir Žadikės, bet ir visos Lietuvos žemėje, ko, kaip knygoje rašo ir Neringa Keserauskaitė-Maleckienė – iš atminties per daugelį kartų nebeištrinsim.
Taigi, šis leidinys – tai išgvildenta praeities atmintis, nelyginant gyvenimų metraštis – skirtas Lietuvos vaikų, anūkų ir gal net pro-proanūkų atminčiai įtvirtinti ir naudotis siekiant ramesnės ir šviesesnės ateities. Negaliu nepaminėti knygos baigiamajame lape esančio Vidos Povilaitytės-Kazlauskienės eilėraščio „Ilgesys kaip giesmė“ vilties ir Tėvynės bei gimtinės ilgesio skaudžios nostalgijos prasmingo šiandieninių aktualijų posmelio: „ Mes palikom, išėjom – Kas į mokslus, kas šiaip, Gal sugrįšim kada, O gal bus ir kitaip“.
Kaip Kauno technologijos universiteto akademinis emeritas, 2005 m. įkūręs humanitarinių mokslų krypties meno šakos Architektūros ir kraštotvarkos katedrą, plėtojusią integruotas kraštotyros, architektūros, paveldosaugos ir kraštotvarkos studijas, negalėjau likti abejingas senolių prisiminimams ir pašušvėnų šviesuolių triūsui sunešant keliolikos dešimtmečių žmonių išgyvenimus į šią netekčių ir vilčių knygą.
Džiaugiuosi Pašušvio parapijos žmonių užmoju ir studijų metų mano artimiausio draugo Edvardo Beinorto iniciatyva suburti tėviškėnų, gyvenančių Vilniuje sambūrį, sunešti didžiųjų perversmų laikmečio skausmo ir vilties išgyvenimus į šį kraštotyrinį enciklopedinį leidinį.
Perskaičius šią parapijos knygą, kilo interesas ir man savas mintis paviešinti „Šiaulių krašto“ spaudos skaitytojams bei Pašušvio parapijos žmonėms, kur gimė ir užaugo mano studijų ir jaunystės dienų draugas Edvardas Beinortas, nupiešęs net „Pašušvėnų“ sambūrio ženklą, puošiantį knygos viršelį ir paviešinantį jos turinį Pašušvio kraštui būdingais elementais. Vargu ar kas jausmingiau galėtų išreikšti neblėstančią pagarbą ir dėkingumą tėviškėnų kultūros, meno ir mokslo šviesuoliams, išėjusiems gyveniman po gyvenimo ir liekantiems amžinam gyvenimui ne tik Pašušvio parapijos kapinėse, bet ir mūsų tautos širdyje ir atminty.
Išskirtinę pagarbą jaučiu Vilniaus pašušvėnų sambūrio valdybai ir Pašušvėnų knygos sudarytojai, žurnalistei, valdybos narei Vidai Povilaitytei-Kazlauskienei savaip sudėliojusiai Pašušvio parapijos knygoje senolių pasakojimus bei gyvą šnektos išmintį su dar išlikusiais vietovardžiais, pavardėmis ir pravardėmis. Ir aš, kaip šios knygos skaitytojas, lieku dėkingas knygos redaktorei Gražinai Dunauskienei, atlikusiai didžiulį ir kruopštų darbą, bei knygos maketuotojai Gretai Simonavičienei, išmoningai sudėliojusiai nuotraukas, piešinius ir kitas iliustracijas. Žaviuosi kruopščiais brėžiniais-schemutėmis „iš akies“ ir turtinga informacija grafiniuose brėžiniuose-žemėlapiuose, kuriuos piešė Eduardas Povilaitis ir kiti pastabūs gamtininkai, geografai bei kartografai. Knygą aprašiau kaip nuodugniai atliktą kraštotyros darbą neliesdamas legitiminių klausimų, tačiau manau, kad šiai knygai tiktų pagarbus apdovanojimas ir suteiktas kolektyvinės monografijos statusas.
–-
Antras susitikimas su pašušvėnais vyko ne Vilniuje, o Pašušvio miestelyje 2019 m. birželio 15 d. Pašušvio miestelio bažnyčios šventoriuje susirinko būrys suvažiavusių ar pėsčia atkeliavusių iš Grinkiškio, Šaukoto, Baisogalos, Skėmių, Vosiliškio, Šiaulėnų ir kitų aplinkinių Pašušvio parapijos gyvenamųjų vietovių. Susirinkusius pasitiko ir sveikino Pašušvėnų sambūrio prezidentas –žemietis iš Kačiuškų Edvardas Beinortas. Atvykau ir aš iš Kauno pasigėrėti knygoje „Prie Šušvės ir Žadikės“ vaizdžiai aprašytomis vietomis, kur gimė ir augo mano studijų artimiausias draugas.
Suskambus senosios Visų Šventųjų bažnyčios varpams, suskubome išklausyti Šv. mišių ir maldos už gyvuosius ir mirusiuosius. Jaunas ir žavus klebonas Donatas Grigalius, kurio pavardės tuo metu dar nežinojau, pasveikino ir palaimino visus apsilankiusius. Po Šv. mišių Edvardas pakvietė renginio dalyvius greta bažnyčios parapijos kapinėse aplankyti šviesuolių kapus. Sustojome susikaupimui ir maldai prie Beinortų giminės kapo, kuriame išėję amžinam poilsiui Edvardo proseneliai, seneliai, tėvai, vyresnysis brolis Vaclovas ir vienintelė mažoji sesutė. Dar studijų metais teko susipažinti su Edvardo tėvais – Vladu ir Zofija Beinortais ir trimis jų vaikais: Algirdu, Vaclovu ir Edvardu, o trijų brolių mamą prisimenu ne kartą vaišinusią mane tarsi savąjį sūnų ne tik arbata. Aplankėme ir kitų čia palaidotų Pašušvio parapijos šviesuolių kapus. Su didžia pagarba ir susikaupimu maldai sustojome prie Rūtos Staliliūnaitės kapo ir įspūdingo antkapinio paminklo, menančio žaviąją Lietuvos teatro princesę Rūtelę, išėjusią tarsi gyveniman po gyvenimo ir liekančią amžinam gyvenimui ne tik pašušvėnų, Lietuvos teatralų, bet ir visos mūsų tautos atminty.
2019 m. birželio 15 d. Pašušvio kultūros namų salė, kurioje vyko knygos aptarimas, buvo pilnutėlė. Iškilmingai vyko garbaus amžiaus Pašušvio parapijos senolių, prisidėjusių gilia atmintimi prie savos parapijos knygos išleidimo pristatymas, parapijos šviesuolių pagerbimas ir apdovanojimai. Su gera nuotaika, šokiais ir žaidimais susitikimai užtruko iki vėlumos.
Po " Grinkiškio krašto" – " Prie Šušvės ir Žadikės"
Ilgai truko knygos rengimas. Pirmiausia, po 2011 metais išleistos knygos „Grinkiškio kraštas“, paaiškėjo, kad į ją netilpo dalis kraštotyrinės ekspedicijos metu surinktų tekstų. Buvo gaila juos išmesti. „Grinkiškio kraštas“ buvo rengtas iš ekspedicijos po Radviliškio rajono Grinkiškio seniūniją. Pašušvys – šios seniūnijos dalis, todėl Vilniuje susirinkę Pašušvio išeiviai nusprendėme išleisti savo apylinkių knygą. Sudėliojome pirmuosius tekstus, ir ėmė aiškėti, kad svarbiausias Pašušvio ženklas – Visų Šventųjų Bažnyčia. Vilniuje taip pat yra Visų Šventųjų Bažnyčia, kurios vyrų chore „Skliautai“ gieda ir yra to choro seniūnas pašušvietis Edvardas Beinortas. Tiksliau, jis ne visai pašušvietis, jis iš gretimo Kačiuškų kaimo, bet iš mūsų parapijos. Taip gimė idėja sudėti knygon prisiminimus iš visos parapijos, einant aplink Pašušvį pagal saulę, pradedant Kačiuškų, Dvilių kaimais, per Skėčius, Gulbinus, Giedraičius, Gegužinę, Bargailius, Mikailiškius, Nokšius, Paplanskius, Pagumerčius, Minaičius, Legečius, Čerkosus, Paberžius, Žitiškį, Ramoškius, Balandiškį, Godus, užbaigiant ratą Medeliukų dvaru, kuris susisiekia su Dviliais,.
Deja, apie dvarus skyrelis taip ir liko neparašytas. Svarbiausias čia būtų Pašušvio dvaras, kuris nuo miestelio yra už kilometro į šiaurę. Už kilometro į priešingą – pietų – pusę, pakeliui į Grinkiškį yra Viktorinės dvaras, už kurio – Karolinės kaimas, priklausęs jau Grinkiškio parapijai. Tai vokiečio Artelio (O`Aertel) dukterų Artelyčių (taip jos buvo vadinamos) vardais pavadintos valdos. Paties Artelio kapas yra senosiose Pašušvio kapinaitėse ant aukšto Žadikės kranto, pažymėtas akmeniniu paminklu: aplink nedžio kamieną apsivijęs žaltys, ryjantis savo uodegą. Artelio motina gyvenusi kitur, Pašimšėje (ten jau Kelmės rajonas, kita parapija, žemėlapiuose žymimas kaip „Pašimšės gynybinis įtvirtinimas ir akmuo (Oertelio)“), bet į Pašušvio bažnyčią atvažiuodavo, turėjo savo lonką prie altoriaus. Dar yra Bargailių dvaras, Gegužinės dvaras, Žitiškio dvaras, Medeliukų dvaras.
Mažai vietos teko malūnams: Žitiškio ir Dvilių vandens malūnams ant Šušvės, Gulbinų - ant Žadikės, Pagumerčių - ant Gomertos, Giedraičių vėjo malūnui ir t.t.
Liko neaprašyti Kelmynų pilkapiai, jie – prie Beržės ir Šušvės santakos, o Kelmynų kaimo net vardas niekur neberašomas, nors Valerija Nauckutė primena, kad jos motina buvo kaip tik iš to kaimo, turtingų ūkininkų Jankūnų dukra.
Iš pradžių maniau, kad surinkusi straipsnelius suredaguosiu, ir bus knyga. Bet tie straipsniai pasirodė tokie nevienalyčiai, vieni su ištisais geneologiniais medžiais, kiti tiesiog prisiminimų srautas, vieni aprašė savo kaimus, kiti – tik savo sodybas,vienur prisiminimai baigėsi pokariu, kitur jie siekė šias dienas, bet visi buvo nepaprastai įdomūs, vertingi. Teko kviestis patyrusią redaktorę, tuo labiau, kad pasijutau dar labai priklausoma nuo savo tarmės. Visų klausinėjau, pavyzdžiui, kaip jie ištaria kaimo pavadinimą „Dviliai“. Visi šaknies balsę tarė trumpai ir kirčiavo galūnę, kaip ir derėtų ketvirtąjai kirčiuotei, bet galop liko kaip dabar visur rašoma „Dvyliai“. Ir daugiau tokių dvejopumų liko, dėl to blogai jaučiuosi.
Bet taškas padėtas, reikia mąstyti, kaip knygą patobulinti. Juokinga, bet galvoju apie kitą laidą, šie 400 egzempliorų greitai buvo išpirkti, juk Pašušvys – tai buvusio svarbaus religinio centro bažnytkaimis, tai 1949 metų Lietuvos partizanų vadų susirinkimo sodybos, tai išnykę didžiuliai kaimai, dar buvę pilni gyvybės pokario metais. Vien ko vertos tų kaimų kaimelių „akies nuotraukos“, upių schemos...