
Naujausios
V. Gulbiną nesunku įsidėmėti: jo laikysena tiesi, eisena sportiška. Prie mikrofono jis šokte prišoka dažniausiai su gitara rankose. Ilgais mintijimais ar keliolikos posmų eilėraščiais klausytojų nevargina – poetinę žinią praneša trumpais tekstais arba dainomis. Viktoras – dainuojantis poetas. Bardas, sukūręs savo tekstais apie šimtą dainų!
Manėme, kad Gulbinas bus amžinai lyrikas. Bet štai šiais metais pasirodė jo eilėraščių knyga „Urbanistinis vienetas“. Nustebome – iki šiol tokių žodžių jo poetiniame žodyne neaptikome. Norėjome kuo skubiau perskaityti, bet ... mus aplenkė humanitarinių mokslų daktaras Ramūnas Čičelis. Klausydamiesi naujausios lietuvių poezijos knygų apžvalgos LRT klasikos laidoje „Ryto allegro“, išgirdome minint ir Gulbino pavardę.
Knygai „Urbanistinis vienetas“ buvo skiriamas didžiulis dėmesys. Cituojame ištrauką: „Mokykloje buvome pratinami prie tokios prielaidos, kad menas reaguoja į politikos ir visuomenės gyvenimą. Iš tiesų, dažniausiai estetikos pokyčiai patys sukelia grandinines reakcijas sociumo gyvenime. Su V. Gulbino poezija lietuvių poezijoje turbūt baigėsi laikas, kai technika aukštinta, garbinta ir vadinta šiuolaikiško žmogaus privalumu, - asmuo prieš šimtmetį mėgavosi tuo, kad gali kurti ir valdyti naujus daiktus, o knygos „Urbanistinis vienetas“ eilėraščių subjektas yra atsidūręs tų daiktų valdžioje. Nei asmeninė istorija, nei grožio, gėrio ir tiesos kategorijos tokio žmogaus jau neveikia“... Taigi šia naująja knyga Vytautas Gulbinas pasireiškia kaip svarbus lietuvių poezijos virsmo dalyvis. Jis kelia klausimą – kurlink einame?
O gal dabar grįžkime į pradžią. Kur ir kaip brendo „Urbanistinio vieneto“ autorius? Kada susivokė, jog nori ir gali kurti eiles?
Poetas Gulbinas gimė 1950-ųjų sausio 18-ąją Liolių bažnytkaimyje (Kelmės rajonas). Dar iki mokyklos išmoko skaityti ir tuoj pat prikrito prie knygų. Pakliuvo į reiklias, bet teisingas pradinių klasių mokytojos, vėliau lituanistų rankas. Visiems jiems iki šiol jaučia dėkingumą, kad iš mokyklos išėjo raštingas – rašo dailiai ir be klaidų. Dėkoja ir už tai, kad nebaudė už eiliuotus posmelius paraštėse.
Patiko literatūros pamokos. Domino programiniai autoriai, net ir Donelaitis. Įsiklausė į jo rupų, vaizdingą žodį, įsižiūrėjo į peizažą. Jau mokėjo pasirinkti, ką skaityti laisvai. Tuomet mokykloje buvo madinga eiliuoti – tarp kuriančių jam atsistoti nebuvo sunku. Lengvai plėtojo rašinių temas. Pajuto trauką humanitariniams mokslams. Manė – stosiąs į žurnalistiką. Juk tada nereikėjo išankstinio pasiruošimo – užteko labai gerų pažymių atestate ir gebėti kūrybiškai vystyti temą.
Bet reikalai pakrypo visiškai kitaip. Jau surinkti reikalingi dokumentai. Jau kryptis – Vilnius! Bet sustojo Kaune, įdėmiai perskaitė skelbimą ant Kūno kultūros instituto durų – ši mokykla jam tinkamiausia, čia galės studijuoti mėgstamus dalykus ir sportuoti – juk nėra dienos ne tik be knygos, bet ir be sportinukų...
Niekada nesigailėjo šitaip pasielgęs!
Labai svarbus etapas kūrybiniame Gulbino kelyje yra susijęs su Tytuvėnais. Čia 19 metų mokytojavo Žemės ūkio technikume, bendravo su žymiais Kelmės krašto kūrėjais, čia rado puikią erdvę skleistis talentui. Veikiai Gulbino, kaip poeto, vardas tariamas vis garsiau. 1992-aisiais metais išleistame Šiaulių krašto almanache „Kas esi“ jo eilės išspausdintos tarp vyresnių, jau garsių poetų –Janinos Jovaišaitės, Stasio Bulzgio, Juozo Jaro, Eduardo Juchnevičiaus – kūrinių. Jis laimi du prestižinius anoniminius eilėraščių konkursus. Jo eiles mielai publikuoja respublikos spauda: „Nemunas“, „Literatūra ir menas“, „Naujoji Romuva“ ir kiti laikraščiai bei žurnalai.
Bet dar daug laiko praėjo, kol poetas pasiryžo išleisti pirmąją knygą. Spyriojosi – o kam? Rašytojų juk yra daugiau nei skaitytojų... Pasidavė skatinamas kauniečių - Dovilės Zelčiūtės, Tautvydos Marcinkevičiutės, Viktoro Rudžiansko pastūmėtas.
Pirmoji eilių knyga „Lietaus moteris“ skaitytoją pasiekia
2005-aisiais. Tai lyriškai trapi knyga apie amžiną jausmą - meilę. Už leidinį jam buvo paskirta Reginos Biržinytės premija.
Labai greitai išleidžia ir antrąją. Tai „Dialogai“, sukurti kartu su poete Vilija Stančiauskaite, gyvenančia Olandijoje. Ši knyga – jautrus poetinis duetas, intelektualus vyro ir moters pasikalbėjimas apie meilę.
Vėl netikėtas posūkis V. Gulbino gyvenime. Tai verslas. Individualioji prekybos įmonė „Ieva“ pareikalauja daug laiko, bet niekada nenusavino laiko kūrybai. „Ieva“ taip pat susieta su grožiu: lentynos nukrautos suvenyrais, parsivežtais iš kelionių į Vakarus, meno dirbiniais, aptiktais Lietuvos meistrų dirbtuvėlėse, papuošalais, knygomis.
Vis dėlto tarpas tarp antrosios ir trečiosios knygos ilgesnis. Trečioji poezijos rinktinė – „Veidu į Vakarus“ – brandinta apie dešimtį metų. Šiai knygai „Šiaulių kraštas“ skyrė didžiulį dėmesį. 2018-ųjų „Atolankose“ pasirodė Reginos Musneckienės straipsnis „Iškalbūs nutylėjimai“, jame autorė atskleidė poeto eilėraščių gyvasties ir žavesio paslaptį, gebėjimą išgauti minties ir jausmo niuansus, vos vos girdimus širdies virpesius. Ne vieną šio rinkinio eilėraštį galėtume pažymėti etalono ženklu.
Atsargiai, išstudijavę mokslingas R. Čičelio įžvalgas, imame į rankas V. Gulbino rinktinę – „Urbanistinis miestas“. Viršelis varno juodumo, šviesiai išrašyta autoriaus pavardė, baltumu švyti knygos pavadinimas. Tai pagarba knygai, kūrybai, poezijai! Išleido Kauno leidykla „Kauko laiptai“. Redaktorius – Viktoras Rudžianskas. Jo kompetencija seniai patikėjome.
Knygos pavadinimo žodžius leidinyje randame tik kartą – eilėraštyje „Svetimas“: „Tau šitas miestas / tėra urbanistinis vienetas“. Bandome pagauti eilėraščio lyrinio subjekto jauseną. Kaip stipriai jį purto svetimumo jausmas! Atgrasūs, įtartinai pavojingi neįvardinto miesto regimieji vaizdai: „spindi / šio miesto grakštūs dangoraižiai, / tinkami savižudybei, bet per žemi šuoliui / parašiutu ---“, tyliai taikiam jo balsui nemalonūs skardūs ritmai, kuriuos groja karinis pučiamųjų orkestras, „kas dieną traukiantis centrine miesto gatve“ („Pulko muzikantai“). Mieste gęsta taurūs jausmai, prarandama bendrystė: „Pro elgetą praeini / į jį nepažvelgęs: / neturi grynųjų kišenėse (...) viskas kortelėse, / internete, navigacijose, / planšetėse, telefonuose “. Bevardžiame mieste „nesudomina niekas - / jautiesi lyg užkoduotas / nebendrauti, nebūti / kūrybišku“ („Tuščiagarbis“).
Šių V. Gulbino eilėraščių forma visai kita, nei buvome įpratę matyti. Eilės ilgesnės, vienakryptės, be jausmo niuansų. Pakitęs žodynas: daug daiktavardžių, reiškiančių daiktiškumą, abstrakčių žodžių, žyminčių sąvokas, išvadas, apibendrinimus. Eilėse maža gyvybės, įsitvirtinęs konstatavimas.
Grįžtame prie lyrinio eilių subjekto. Absoliuti svetimumo jausena atitirpus, bandoma ieškoti pusiausvyros tarp to, kas prarasta ir kas neįprasta: mieste „vis dar jautiesi / pametęs kryptį / išvirkščias ar ištrintas“ („Virtualas“), bet jau esi išsiaiškinęs priežastį – bijai likti bevardžiu anonimu: „neprijaukinama baimė likti nepastebėtam („Barjeras“).
Įdomu, ką apie tai komentare rašo R. Čičelis? Cituojame: „Vis dėlto klaidinga būtų manyti, kad „Urbanistinio vieneto“ subjektas yra visiškai nieko nejaučiantis anonimas. Kai kuriuose knygos eilėraščiuose labai ryškus meilės ilgesys, kylantis iš paties mąstymo prigimties: taip pabrėždamas daiktiškumą ir siekdamas, kad ši tendencija būtų suprantama skaitytojui, autorius pagal patį reikšmės radimosi dėsnį turi pateikti ir daiktiškumo priešpriešą – artumos, švelnumo, išklausymo galimybę. Būtų galima sakyti, kad „Urbanistinio vieneto“ žmogus blaškosi tarp kraštutinumų ir neranda vidurio kelio, kuris reikštų išmintį. Vis dėlto tas blaškymasis yra įdomus, dirbtinai nedramatizuojamas ir neforsuojamas. Tokią poetinę ramybę knygos autoriui padeda pasiekti ironija ir autoironija...“
Labai įdomūs lyrinio subjekto nuotaikų svyravimai, kontrastingų jutimų suartėjimai: „Mes tokie svetimi / šitame mieste, / bet vienatvė / visai nebaugina... („Sapnas apie svetimus“) ir „tu pasirenki rytą supratęs - / mes klydom šita naktimi, / ir žodis, kuriuo lig šiol netikėjai, / brėkšmės įkalbėtas, / išlaisvina („Rytas kaip ežeras“ I). Ir lyrinis herojus tarytum nejučia pasiduoda miestui:
Atsargiai
tariu
lyg tą žodį laikyčiau
už pavadėlio
paleisk
sakai
seniai
prijaukintas („Prijaukintas“)
Padėties nedramatizuoja, išlaisvėjimas ramina: „išgryninto būtojo laiko tęsinyje / šitokios laisvės / dar niekada neturėjau - / mylėjau - / nesvarbu, ar tai buvo - („Nušvitimas“). Realybės kartumą – didėjantį kontrastą tarp išpuoselėto kūno ir merdinčios dvasios – jaučia („Nugalėtojai“), auganti grėsmė gyvybei sukrečia („Greitkelis“), bet greitai tikrovę išmoksta priimti stoiškai – apie buvimą mieste kalba su ironija, iš tam tikros distancijos stebėdamas, kaip lengvai iškraipomos tradicijos, kaip degraduoja vertybės: pašte „neperka vokų, pašto ženklų, atvirukų, / čia įsigyja sargių, agurkų sėklų, plaukams dažų...“ ( „Tuščiagarbis“), į etnografines šventes „susirenka švęsti / vyrai su peteliškėm ir smokingais / moterys / žaižaruojančios dirbtiniais / deimantais (...) dekoltuotom suknelėm / dar nespėjus susėsti / muzikantas diktuoja toną“ iki pat šventės pabaigos ( „Etnografinis“ ). Save dažnai ramina autoironijos piliule:
kas vakarą
paguldai šalia savęs
liūdesį;
kaip ir dera
gerai išauklėtam,
jis nubunda pirmas,
į miegamąjį
paslaugiai
atneša kavą,
pagardintą
melancholijos
prieskoniu --- („Paslaugus“)
Kažkur giliai giliai slepiasi ir visai kitoks lyrinio subjekto balsas.
Jis primena:
Nepamiršk
paskutinio veiksmo! –
esi
dar nereiškia -
būsi! („Lemtis“).
Klausia:
Kas mus išves iš dviveidžio pasaulio? Kuo nuskausminsim atmintį? („Atmintis“).
Ilgisi šilumos, artumo:
įšoka į delną
nedrąsus spindulėlis
ir prašo pasūpuoti--- („Vakaras“)
„Urbanistiniame mieste“ dar ryškiau atsiskleidžia kūrėjo talentas. Pasigirsta nauji, dar negirdėti motyvų akordai. Atsiranda įvairesnių kompozicinių dėlionių. Trūkinėjantį besikeičiantį jausmą subtiliai paslepia miniatiūrinis poetinis ažūras, panoraminį reginį fiksuoja vientisas arba nedaug strofų turintis eilėraštis, sudėtingesnės temos skyla į atskiras kūrinio dalis, kartais į ciklus. Didelis vaidmuo skiriamas punktyrui - minties slėptuvei, potekstei. Net žodžio vieta eilėraštyje išjudinta – pagal svarbą! Į poetinį audinį darniai įsiterpia šnekamosios kalbos intonacijos, inteligentiškai taikli ironija, nauja metafora - jau iš megapolio panoramos:
Virpančiame
iš nekantrumo laike
singsta išbalę
oro uostų kvadratai,
springsta miestai kvartalais naujais,
rasodami limuzinų ir reklamų lašais,
po vasaros lietsargiais
vysta fontanai („Žvilgsnis“).
O dabar norėtume užduoti klausimų pačiam autoriui: kas jam yra poezija? Ką mąsto apie dabartį? Ko viliasi iš rytojaus? Poezija jam yra pakilimas virš kasdienybės į aukštesnes – mąstymo, vaizduotės, svajonių – erdves, kur širdis atsigauna. Dabar, kai užvėrė verslo duris, tokių palaimos valandų daugiau. Tam sąmoningai rengėsi: kaupė knygas, jas skaičiuoja jau tūkstančiais, namų bibliotekos lentynas papildo ir naujomis. Stengiasi perskaityti naujausią lietuvių poeziją. Artimiausias jam Donaldo Kajoko, Antano A Jonyno, Rimanto Stankevičiaus, Kornelijaus Platelio poetinis braižas. Visi jie tokie skirtingi. Įdomu pasinerti į gilius ir paslaptingus jų kūrybos vandenis. Patinka ir klasika – Salomėja Nėris, Justinas Marcinkevičius, Eduardas Mieželaitis.
Jis – Gulbinas, paukštis – jo tapatybės atitikmuo. Oi, kaip mėgsta skraidyti! Plasnoja ne tik į „Poezijos pavasario“, poetinio „Druskininkų rudens“ šventes, bet ir į Tauragę, Rietavą, visur ten, kur būriuojasi bendraminčiai. Mūsų autorius mėgsta ir naktinius pasisėdėjimus šviečiant mėnuliui ar spragsint židinio ugnelei su vyno taure rankoje. Tada atsiveria širdys, plėtojasi draugingas pašnekesys, poeziją girdi širdimi. Bet kūrėjui reikia ir tylos. Kai lieki vienas, į save geriau įsiklausai.
O kas toliau? Gal jau atėjo laikas stoti į sąjungą? Gal? Bet tik į Lietuvos rašytojų sąjungą. Jau pradėjau ruoštis. Apie ateities planus neklausiame. Žinome - poetas vidinį pasaulį kasdien raidėmis ir punktyrais dėlioja. Gražus tas kuriančio žmogaus gyvenimas savo šalelėj.
Su jo
buvimu –
virš mūsų nedrąsiai –
nelyg kibirkštėlė sniege -
žiebiasi ateitis („Rytas kaip ežeras“ II).

Viktoras GULBINAS
Vienišius
Jis ryte
su kaimynu
už sienos
kimiai
pasilabina
kosuliu,
neįžiebdamas
šypsenos,
rūko „Marlboro“
ir varto
žodynus,
o, baigiantis dienai,
žvilgsniu pro
akinių viršų
vangiai
pasisveikina
su vienatve,
vėl sugrįžtančia
vakaru.
Gal
---o gal visada
buvo ruduo:
nepailstantis vėjas
ieškojo nukritusių lapų
ir bėgo nuo mūsų birželis,
rūkais, debesim,
lietumi prisidengęs?
Gal visą laiką
buvo ruduo:
ir mes niekada niekada -
vienas kito?
Neišsipildęs
stovėtum kantriai
eilėje
prie apspurusių
žodžių keityklos
- šie nevaldomi
daugina šaknimis
beskonybę
gula
rikiuojasi
į eilutes ir strofas
daugiasluoksnes –
tik
teksto girnapusė
po kaklu
neleidžia pakilti
aukščiau pripažinimo
griežtos vaterlinijos
skiriančios genijų
nuo vidutinybės
Atlaidus
Žinau,
sukūrei mane,
kad Tau tarnaučiau
gerais darbais,
teisingomis mintimis,
humaniškais poelgiais,
kad Tave šlovinčiau,
žodį Tavo
ir sau, ir kitiems
kartočiau;
žinau,
kad saugai
nuo pavojų ir negandų
bei paklydimų,
kad globoji
ir myli mane,
žinau...
---------------------------
Mano priešą – taip pat.