Studentas tyrinėjo kraštiečių šeimas

Studentas tyrinėjo kraštiečių šeimas

Stu­den­tas ty­ri­nė­jo kraš­tie­čių šei­mas

Is­to­ri­ją Šiau­lių uni­ver­si­te­te stu­di­juo­jan­tis iš Kel­mės ra­jo­no ki­lęs Lau­ry­nas Gied­ri­mas at­li­ko ty­ri­mą, ko­kios bu­vo jo kraš­tie­čių Do­mei­kių, Mi­nu­pių, Šu­ni­kių ir Že­be­rių kai­mų pa­sku­ti­nio­sios bau­džia­vi­nės kar­tos gy­ven­to­jų šei­mos.

Sa­vo kraš­tu be­si­do­min­tis, jo is­to­ri­ją įam­ži­nan­tis stu­den­tas yra su­rin­kęs daug me­džia­gos ir apie Už­ven­čio pa­ra­pi­ją. Sa­vo pro­jek­tus pri­sta­to Už­ven­čio bib­lio­te­ko­je, kai­mų bend­ruo­me­nė­se. Se­niū­ni­jos gy­ven­to­jai vai­ki­ną va­di­na ži­no­mo Už­ven­čio kraš­to­ty­ri­nin­ko Vac­lo­vo Rim­kaus, iš­lei­du­sio ver­tin­gą kny­gą „Kel­mės kraš­tas“, pa­se­kė­ju.

Re­gi­na MUS­NEC­KIE­NĖ

reginamus@skrastas.lt

Kas vy­ko prieš du šim­tus me­tų

Šiau­lių uni­ver­si­te­to tre­čia­kur­sis Lau­ry­nas Gied­ri­mas da­ly­vau­ja Lie­tu­vos moks­lo ta­ry­bos fi­nan­suo­ja­ma­me pro­jek­te. At­lie­ka ty­ri­mą „Vals­tie­čių na­mų ūkis ir so­cia­li­nis mo­bi­lu­mas XIX am­žiaus pir­mo­je pu­sė­je Že­mai­ti­jo­je. Mik­rois­to­ri­nis ty­ri­mas pa­gal Už­ven­čio pa­ra­pi­jos duo­me­nis.“ Ty­ri­mui va­do­vau­ja pro­fe­so­rė Ri­ta Re­gi­na Tri­mo­nie­nė.

„Ma­ne jau ke­le­ri me­tai do­mi­na tai, kas vy­ko to­je te­ri­to­ri­jo­je, ku­rio­je aš šian­dien gy­ve­nu, prieš šim­tą ir dau­giau me­tų, – pa­sa­ko­ja Lau­ry­nas. – Bū­tent šis smal­su­mas ir at­ve­dė į uni­ver­si­te­tą stu­di­juo­ti is­to­ri­jos.“

Do­mė­tis sa­vo kraš­tu pa­ska­ti­no ir laiš­ki­nin­ku dir­ban­čio tė­vo pa­sa­ko­ji­mai. Su pa­šti­nin­ku la­bai no­rė­da­vo iš­si­kal­bė­ti se­ni Už­ven­čio kraš­to žmo­nės. Jie pa­sa­ko­da­vo daug is­to­ri­jų apie sa­vo jau­nys­tę, tė­vus, praei­tį. Sug­rį­žęs na­mo, jis kar­tais šias is­to­ri­jas per­pa­sa­ko­da­vo.

Lau­ry­no ty­ri­nė­ji­mai tru­ko pus­me­tį. Pir­miau­sia jis stu­di­ja­vo Už­ven­čio pa­ra­pi­jos baž­ny­čios met­ri­kų kny­gas, ku­rio­se įfor­min­tas ne tik gi­mi­mo, mir­ties ar san­tuo­kos fak­tas, bet ir prieš­san­tuo­ki­nė ap­klau­sa. Iš tų kny­gų pa­vy­ko gau­ti ne­ma­žai ty­ri­mui rei­ka­lin­gos me­džia­gos.

Fak­tų pa­si­pil­dė iš Lie­tu­vos vals­ty­bės is­to­ri­jos ar­chy­vo ir iš Že­mai­čių vys­ku­pys­tės mu­zie­jaus.

Stu­den­tas sa­ko, jog in­for­ma­ci­ją rink­ti bu­vo ne­leng­va. Do­ku­men­tai su­ra­šy­ti ru­sų ar­ba len­kų kal­bo­mis, kar­tais la­bai sun­kiai į­skai­to­ma ra­šy­se­na. Ta­čiau ga­liau­siai pa­vy­ko po kruo­pe­ly­tę at­kur­ti da­le­lę sa­vo kraš­to is­to­ri­jos.

Pra­din­gęs gim­ta­sis kai­mas

– Ku­ris kai­mas iš ke­tu­rių jū­sų ty­ri­nė­tų yra se­niau­sias?

– Anks­čiau­siai ra­šy­ti­niuo­se šal­ti­niuo­se bu­vo pa­mi­nė­ti Šu­ni­kiai. Dar 1609 me­tais, įku­riant Už­ven­čio pa­ra­pi­ją, Šu­ni­kių kai­mas bu­vo pa­do­va­no­tas Už­ven­čio kle­bo­nui. Ta­da kai­mas va­di­no­si Mi­ni­kai­čiais, o Šu­ni­kių pa­va­di­ni­mas gy­ven­vie­tei pri­li­po vė­liau. Už­ven­čio kle­bo­nui kai­mas pri­klau­sė iki 1853 me­tų.

Apie Dang­vie­tus, Mi­nu­pius ir Že­be­rius ži­nių ran­da­ma tik aš­tuo­nio­lik­to­jo am­žiaus pa­bai­go­je. Šios gy­ven­vie­tės, kar­tu su Kur­šų kai­mu, bu­vo su­ra­šy­tos 1879 me­tais Už­ven­čio dva­ro in­ven­to­riu­je.

– Jūs pa­ts ki­lęs iš Dang­vie­tų kai­mo. Ko­dėl ne­rin­ko­te is­to­ri­jos apie šio kai­mo šei­mas?

– Dang­vie­tų is­to­ri­ja – kiek komp­li­kuo­ta. Nors 1879 me­tais kai­mas mi­ni­mas ra­šy­ti­niuo­se šal­ti­niuo­se, ta­čiau de­vy­nio­lik­to­jo am­žiaus vi­du­ry­je jo nė­ra. Nuo de­vy­nio­lik­to­jo am­žiaus ant­ro­jo de­šimt­me­čio iki 1861 me­tų šia­me kai­me neuž­fik­suo­ta nė vie­no gi­mi­mo, nė vie­nos mir­ties ir nė vie­nos san­tuo­kos, nors 1789 me­tais ja­me re­gist­ruo­ta net 200 gy­ven­to­jų. Išei­tų, kad tuo lai­ko­tar­piu kai­mo iš vi­so ne­bu­vo. Kė­liau klau­si­mą, gal gy­ven­to­jai iš­mi­rė nuo 1853 me­tais Už­ven­čio se­niū­ni­jo­je siau­tu­sios cho­le­ros. Ta­čiau šią ver­si­ją te­ko at­mes­ti, nes jo­kių ži­nių apie Dang­vie­tų gy­ven­to­jus ne­pa­teik­ta jau anks­čiau. Be to, nuo cho­le­ros tik­rai ne­ga­lė­jo iš­mir­ti vi­si du šim­tai žmo­nių.

To­dėl la­biau­siai ti­kė­ti­na, kad tuo lai­ko­tar­piu Dang­vie­tai ga­lė­jo bū­ti su­jung­ti su už ki­lo­met­ro esan­čiu Že­be­rių kai­mu. Jis tuo me­tu bu­vo ant­ra pa­gal dy­dį Už­ven­čio pa­ra­pi­jos gy­ven­vie­tė. Duo­me­nys apie Dang­vie­tų kai­mo gy­ven­to­jus vėl pra­dė­ti fik­suo­ti tik de­vy­nio­lik­to­jo am­žiaus aš­tun­ta­ja­me de­šimt­me­ty­je.

Kai­mai bu­vo pil­nes­ni

– Kiek gy­ven­to­jų tuo me­tu bu­vo ki­tuo­se kai­muo­se?

– 1848 me­tais di­džiau­sias bu­vo Že­be­rių kai­mas. Ja­me gy­ve­no 212 žmo­nių. Mi­nu­piuo­se bu­vo 157, Šu­ni­kiuo­se – 78, Do­mei­kiuo­se – 97 gy­ven­to­jai.

– Ty­ri­nė­jo­te ir tų kai­mų gy­ven­to­jų pa­var­des. Dar­be mi­ni­te, jog kai ku­rios jų bu­vo su­len­kin­tos, o kai ku­rios – įpras­tos, že­mai­tiš­kos.

– Že­be­rių kai­me 1848 me­tais gy­ve­no dvi Nor­vi­lių, dvi Kas­pa­rų, dvi Za­ka­rų, bro­lių Ta­do ir Do­mi­ny­ko Gu­maus­kų, Bar­bo­ros La­ba­naus­kie­nės, Pa­liu­lių, Mic­kų, dvi Vo­sy­lių, Pi­li­pa­vi­čių, Ro­za­li­jos Stul­pi­nie­nės, Ged­vi­lų šei­mos.

Įdo­miau­sia tai, kad tuo lai­ko­tar­piu Že­be­riuo­se bu­vo net še­ši Ku­čins­kių ūkiai. Ke­tu­rių ūki­nin­kų Ku­čins­kių su­ta­po ir var­dai – vi­si bu­vo Jo­nai. Iš vi­so tais me­tais Že­be­rių kai­me bu­vo 22 ūkiai.

Mi­nu­piuo­se gy­ve­no Stul­pi­nų, Gre­be­lių, Lu­cai­kių, Ja­ru­čių, Tu­gau­džių, Rim­kų, Ba­ra­naus­kų, Ma­cų, Venc­kų, Pranc­kai­čių, Jo­no Ku­čins­kio, Ka­džių, Mar­ci­jo­nos Bud­rie­nės, Ža­lių, Vai­gaus­kų, Te­re­sių, Šim­kų šei­mos. Mi­nu­pių kai­me vi­sų šei­mų pa­var­dės bu­vo skir­tin­gos.

Do­mei­kiuo­se šei­mų bu­vo daug ma­žiau.1848 me­tais čia gy­ve­no Bag­do­nų, Šui­šių, Za­kų, Na­vic­kių, Ūsių, Va­ra­na­vi­čių, Šuk­lių, Gal­mi­nų šei­mos ir ga­li­mai ba­jo­riš­kos kil­mės Vit­ke­vi­čių šei­ma. Iš vi­so kai­me tuo me­tu bu­vo 9 na­mų ūkiai.

Šu­ni­kiuo­se gy­ve­no Gau­die­šių, dvi Bud­rių, Gied­ri­mų, dvi Ga­li­šans­kių, Vil­kaus­kų, Pu­te­lių, Tru­bų ir Šuk­lių šei­mos. Kai­me dar gy­ve­no Ta­do Var­pu­čians­kio šei­ma, ku­ri vie­nuo­se do­ku­men­tuo­se pri­ski­ria­ma ba­jo­rams, ki­tuo­se – vals­tie­čiams. Ga­li bū­ti, jog jie bu­vo nu­si­gy­ve­nę ba­jo­rai. Iš vi­so Šu­ni­kiuo­se 1848 me­tais gy­ve­no 11 šei­mų.

– Ar gau­sios tuo me­tu bu­vo šei­mos?

– Že­be­riš­kių šei­mos bu­vo di­de­lės. Po vie­nu sto­gu vi­du­ti­niš­kai glau­dė­si nuo 9,6 iki 10,2 žmo­nių.

1848 me­tais Mi­nu­pių kai­me vie­na­me ūky­je vi­du­ti­niš­kai gy­ve­no 9,2 as­me­nys, 1853 me­tais – 8,75.

Do­mei­kiš­kių šei­mo­se vi­du­ti­niš­kai bu­vo po 10,75 as­menys vie­no­je šei­mo­je.

Šu­ni­kių kai­mo šei­mos bu­vo pa­čios ma­žiau­sios. Jo­se vi­du­ti­niš­kai bu­vo tik po 7,1 na­rį. Tai ga­li reikš­ti, jog žmo­nės šia­me kai­me gy­ve­no pra­sčiau.

Vi­suo­se kai­muo­se do­mi­na­vo bran­duo­li­nės šei­mos. Bran­duo­li­nė­mis lai­ko­ma, kai vie­no­je šei­mo­je gy­ve­na su­si­tuo­ku­si po­ra, jų vai­kai, dar­bi­nin­kai ir vie­ni­ši kam­pi­nin­kai. Tos šei­mos, ku­rio­se gy­ve­na dvi ar dau­giau su­si­tuo­ku­sių po­rų, yra va­di­na­mos di­džio­sio­mis.

Dar ga­li bū­ti šei­mų, ku­rio­se gy­ve­na du su­si­tuo­kę pa­gy­ve­nę as­me­nys, ku­rie ofi­cia­liai yra ūkio šei­mi­nin­kai, ir kar­tu su jais sa­vo šei­mą su­kū­ręs sū­nus ar­ba duk­ra. To­kios šei­mos yra va­di­na­mos šei­mo­mis-gi­mi­nė­mis, bet Už­ven­čio pa­ra­pi­jo­je jų bu­vo la­bai ne­daug. Toks šei­mos ti­pas bu­vo vy­rau­jan­tis Tran­sil­va­ni­jo­je (da­bar­ti­nė­je Ru­mu­ni­jos te­ri­to­ri­jo­je).

Vė­ly­vos san­tuo­kos, bet daug vai­kų

– Ko­kio am­žiaus žmo­nės anuo­met kur­da­vo šei­mą?

– Vi­sų šių kai­mų gy­ven­to­jai tuo­kė­si su­lau­kę bran­daus am­žiaus. Mo­te­rys pir­mą kar­tą te­kė­jo su­lau­ku­sios vi­du­ti­niš­kai 25,6 me­tų, o ant­rą kar­tą, jei tap­da­vo naš­lė­mis, – 36 me­tų. Vy­rai ve­dė vy­res­ni. Pir­mą kar­tą jie daž­niau­siai tuok­da­vo­si su­lau­kę 31,5, o ant­rą kar­tą ves­da­vo bū­da­mi 42,4 me­tų.

Šian­die­nos lie­tu­viai vy­rai ve­da 1 me­tais ir 8 mė­ne­siais anks­čiau, ne­gu ti­ria­mo­jo lai­ko­tar­pio Už­ven­čio pa­ra­pi­jos vals­tie­čiai, o mo­te­rys – 1 me­tais ir 8 mė­ne­siais vė­liau, ne­gu XIX a. I p. už­ven­tiš­kės.

Vė­ly­vos san­tuo­kos bu­vo bū­din­gos ir Va­ka­rų Eu­ro­pai. Dar XVIII a. pran­cū­zės tuok­da­vo­si su­lau­ku­sios vi­du­ti­niš­kai 26,5 me­tų, o len­kės – 24,6 me­tų. Tuo tar­pu vy­rai ves­da­vo vi­du­ti­niš­kai su­lau­kę 28 – 30 me­tų.

XIX a. I p. gy­ven­to­jai daž­niau­siai tuok­da­vo­si su ne­to­li­mų kai­mų gy­ven­to­jais.

– Ar spė­da­vo vy­res­nio am­žiaus su­tuok­ti­niai su­si­lauk­ti vai­kų?

– Daž­na po­ra su­si­lauk­da­vo daug vai­kų. Už­ven­čio pa­ra­pi­jo­je šei­mos vi­du­ti­niš­kai su­si­lauk­da­vo aš­tuo­nių vai­kų. Jų gim­da­vo ir dau­giau. Ta­čiau da­lis mir­da­vo kū­di­kys­tė­je.

As­me­ni­nės nuo­tr.

Šiau­lių uni­ver­si­te­to stu­den­tas Lau­ry­nas Gied­ri­mas ty­ri­nė­jo, ko­kios šei­mos gy­ve­no Už­ven­čio pa­ra­pi­jo­je prieš šim­tą me­tų.

Lau­ry­nas Gied­ri­mas my­li sa­vo kraš­tą ir do­mi­si jo is­to­ri­ja.