Naujausios
Konkursas penkiems maršrutams
Šių metų pradžioje Savivaldybės bendrovė "Busturas" gyrėsi, jog į jos garažus atvyko naujutėlaičiai dujomis varomi miesto autobusai "MAN Lion's City".
12 tokių autobusų nupirkta įgyvendinant valstybinį ekologiško transporto įsigijimo projektą penkiuose didžiuosiuose šalies miestuose. Beveik 3 milijonus kainavusio pirkinio didžioji dalis apmokėta iš Europos Sąjungos struktūrinių fondų skirtos paramos. Apie 400 tūkstančių prisidėjo pati įmonė.
Šią savaitę Savivaldybės administracijos direktorius Antanas Bartulis pranešė, kad šie autobusai yra ne "Busturo", o Savivaldybės ir jais keleiviai vežami gali būti tik po "konkurenciškos procedūros". "Busturui" autobusai patikėti laikinai, atlikus aplinkinių autobusų parkų apklausą.
Savivaldybės administracijos vadovas priminė, kad ne kartą Konkurencijos taryba buvo pasisakiusi ir kėlusi priekaištus Šiaulių miesto savivaldybei, kad keleivių vežimas vykdomas per vidaus sandorį, o ne per konkurencingą procedūrą. Savivaldybė buvo įpareigota situaciją ištaisyti. 2017 metų birželio 14 dieną buvo paskelbta, kad per vienerius metus organizuos konkursą vežėjui parinkti.
Tačiau Administracija susirašinėjo su Konkurencijos taryba, bandė miesto Taryboje patvirtinti porą konkurso sąlygų, anot A. Bartulio, "buvo procese".
Postūmiu šiam procesui tapo naujieji autobusai, kurie gali būti patikėti tik konkurso būdu parinktam vežėjui. Administracijos direktorius pabrėžė, kad konkursas atviras, jame gali dalyvauti ir užsienio šalių vežėjai.
Konkursas skelbiamas 5 miesto maršrutams, kurių numeriai 2, 8, 14, 20 24. Maršrutai parinkti taip, kad vienas autobusas per mėnesį galėtų nuvažiuoti ne mažiau nei 50 tūkstančių kilometrų.
Konkursas baigsis rugpjūčio 20 dieną, o sutartis su laimėtoju bus sudaryta dvejiems metams su galimybe pratęsti dar trejiems. Nugalėtoju bus paskelbtas vežėjas, pasiūlęs mažiausią 1 kilometro ridos kainą.
Vardijo privalumus keleiviams
A. Bartulis užtikrino, kad keleiviai dėl konkurso nepajaus jokio diskomforto. Jei konkursą laimės kita įmonė, ne "Busturas", naujieji autobusai vis tiek bus įtraukti į bendrą elektroninio bilieto sistemą ir keleiviams niekas nesikeis.
Į sutartį įtraukti tokie reikalavimai, kaip tinkamas keleivių aptarnavimas, kurio vienas iš elementų – autobusų tvarkaraščio laikymasis, punktualumas.
"Atsiradus konkurencijai naujasis vežėjas bus dar paslaugesnis, ir paslaugų kokybė turėtų pagerėti keleiviams. Jeigu miesto keleivius aptarnautų ne vienas "Busturas", bet dvi kompanijos, jos savo įvaizdį norėtų formuoti per paslaugumą ir keleiviai nuo to tik išloštų", – pripažįsta A. Bartulis.
Anot direktoriaus, keisis tai, kad jei šiandien naujieji autobusai aptarnavo visus 30 maršrutų pagal "Busturo" pasirinkimą, tai po konkurso jie bus sukoncentruoti į konkrečius 5 maršrutus.
Beveik pusė milijono už teisę į Savivaldybės autobusus
Nežiūrint A. Bartulio optimizmo, jog atsiradus konkurencijai keleiviai tik laimėtų, panašu, kad konkurso sąlygos tos konkurencijos gali ir neskatinti.
Savivaldybės administracijos direktorius sakė, kad pagal jungtinės veiklos sutartį Savivaldybė yra įsipareigojusi sumokėti "Busturui" autobusų įsigijimo prisidėjimo dalį – 400 tūkstančius eurų.
"Jei konkursą laimėtų kitas vežėjas, tada jis įgytų pareigą tą sumą sumokėti "Busturui". Šios įmonės įdėti pinigai jam turi grįžti, nes jis tų autobusų nebeeksploatuos o Savivaldybė turi atgauti tą prisidėjimą iš naujo vežėjo", – įsitikinęs A. Bartulis.
Administracijos vadovas pabrėžė, kad dabartinė sistema yra tokia, kad apie 60 procentų pervežimo kainos sumoka keleivis, 40 procentų dengia Savivaldybė.
"Čia atsiras trečias mokėtojas – įmonė, kuri veš ir bandys skaičiuoti tą prisidėjimą savo pelno sąskaita. Jeigu to nebus, tikėtina, kad dabartinis mūsų modelis ( su "Busturu" – red.past.) nesunkiai konkuruos ir bus efektyvesnis", – atskleidė A. Bartulis.
Jis tikino, jog konkurso sąlygose įdėti visi saugikliai, kad galimas naujasis vežėjas negalėtų dempinguoti kainos, turėdamas viltį, jog ateityje Savivaldybė padidins vienkartinio bilieto kainą.
Kada skelbs konkursą kitiems miesto maršrutams? A. Bartulis sako, jog tai "klausimas į ateitį". Pirmiausiai analizuos šio konkurso efektyvumą.
Tikslas ne paslauga, o įmonė?
Miesto ūkio ir plėtros komiteto narys ir buvęs Administracijos direktoriaus pavaduotojas Martynas Šiurkus stebėjosi, kad tokio konkurso sąlygos nebuvo teikiamos aptarti komitete.
Pasidomėjęs konkurso medžiaga, jis mano, kad jo "sąlygos – žiaurios". Anot jo, praktiškai nedirbanti Šiauliuose įmonė nelabai turi galimybių dalyvauti. Pavyzdžiui, ji privalo turėti savo servisą.
"Kam reikalauti susimokėti tuos 400 tūkstančius eurų? Juk jie yra kainos dalis, kuri didina paslaugos įkainį. Čia tas pats, kas pirktume rangos darbus už mažiausią kainą ir dar paprašytume susimokėti pusę milijono. Kiek yra įmonių, kurios turi beveik pusę milijono laisvų pinigų?", – dėstė politikas, pastebėjęs, kad laimėjusi įmonė, sumokėjusi minėtą sumą tų autobusų neįgis.
Jis įsitikinęs, kad Savivaldybė neskelbia vežėjo konkurso visiems miesto maršrutams, nes jos tikslas – ne paslauga, o įmonės "Busturas" išlaikymas. M. Šiurkus priminė, kad Tarybos posėdyje "Busturo"vadovas patvirtino, kad įmonė dar nėra pasirengusi dalyvauti vežėjo parinkimo konkurse. Anot Tarybos nario, Savivaldybė temps, kiek galima ilgiau, kad "Busturas" atsinaujintų parką ir galėtų dalyvauti konkurse.
"Man pavyzdys – Tartu miestas, kuris pasiskelbė švarų konkursą, įsivertino maršrutus, optimalų poreikį. Jie 10-čiai metų nusipirko paslaugą už 6,5 milijono eurų kasmet, kurią teiks 65 absoliučiai nauji autobusai. Mums "Busturas" beveik tiek pat kainuoja. O už nuolatinį bilietą Tartu keleiviai moka 15 eurų", – lygino M. Šiurkus.