
Naujausios
Kiekvienam klientui reikia skirtingo aptarnavimo
Klientai gali būti visokie: nekantrūs, pesimistai, konservatyvūs, neryžtingi, plepiai, tačiau kiekvienas jų išėjęs apie jus galės papasakoti kitiems. O ką jis kalbės, priklausys nuo sugebėjimo bendrauti taip, kaip būtent jam reikėjo, Joniškio turizmo ir verslo informacijos centre vykusiame susitikime pasakojo lektorė, psichologė Enrika Margienė, atskleidusi ir daugiau psichologinių bendravimo detalių.
Loreta RIPSKYTĖ
loretar@skrastas.lt
Nekantrieji, plepiai, neryžtingieji
Psichologė Enrika Margienė sakė, kad klientai gali būti skirstomi į keletą grupių ir su kiekviena iš jų reiktų elgtis skirtingai. Vadinamieji „nekantrieji“ visada kur nors skuba ir mano, kad jų problemą reikia spręsti nedelsiant. Tad bendraujant teks apsišarvoti kantrybe. Šio tipo klientų dabar, kai visi skuba, lekia, verčiasi per galvas, pasitaiko daugiausia.
„Kietuoliai“ viską žino ir apipils paslaugos teikėją specifiniais klausimais. Jiems, kaip ir pedantams, svarbūs neginčijami argumentai, o tokiais gali tapti tik rašytiniai dokumentai, įstatymai.
Pesimistas niekada netiki, kad jam bus pagelbėta, kad viskas pasiseks, todėl būtina išklausyti ir parodyti rūpestį, o „tyleniui“ būtina pateikti atvirus klausimus, nes kitu atveju jis gali išeiti taip ir neprakalbęs apie tikrąją problemą.
Konservatyvūs klientai, anot lektorės, įsitikinę, kad seniau viskas buvo geriau, tad neverta eksperimentuoti, geriau siūlyti įprastas prekes, pažįstamus sprendimo būdus. Novatoriams – atvirkščiai – patiks, jei parodysite kuo įvairesnes naujoves, kurias jie turėtų išbandyti.
Dar yra vadinamieji „plepiai“, kurie ateina lyg ir turėdami reikalų, bet kalba apei bet ką ir labai daug, nuolat nukrypdami nuo temos. E. Margienės teigimu, reikia nebijoti juos stabdyti jau po 3 ar vėliausiai – 5 minučių ir įsiterpti savo klausimais.
Patys sunkiausi, pasak psichologės, vadinamieji neryžtingieji klientai, nes paprastai prašo ne to, ko iš tikrųjų atėjo. Todėl jie dažniausiai lieka nepatenkinti ir neigiamą nuomonę paskleidžia kitiems potencialiems klientams. Ką daryti? Tokį žmogų pirmiausia reikia atpalaiduoti, pamažu jį įtraukiant į pokalbį, kažką jam papasakojant.
Svarbu tikti klientui
Yra ir dar viena grupė, pati geriausia, tai – „auksiniai“ klientai, kurie labai aiškiai žino, ko nori, greitai išsirenka tinkamą variantą iš pasiūlytų ir dar atveda naujų klientų.
„Tačiau psichologų tyrimai rodo, kad „auksiniai“ gimsta kartą per 20 metų“, – sakė E. Margienė.
Pardavėjas, paslaugos teikėjas neturi patikti ir įtikti klientui, nes tai – trumpalaikiai dalykai, bet turi jam tikti.
Asmeniniame lygmenyje bendraujant su klientais svarbi empatija – supratimas ir neskirstymas pagal stereotipus. Lektorė papasakojo įdomų tyrimą, kaip veikia stereotipai. Pasirodo, teisėjai, spręsdami smurto bylas (kai smurtautojos moterys), simpatiškoms, gražioms moterims skyrė mažesnes bausmes, nes juk kaip tokios galėtų smurtauti, o sukčiavimo bylose tokias moteris kaip tik baudė griežčiau.
Taip pat bendraujant būtinas gyvybingumas, tai yra – domėjimasis, valia neatidėti užduoties, darbo, kantrybė, sugebėjimas kontroliuoti situaciją, emocijų valdymas.
Daugiausia informacijos – iš kūno kalbos
Įdomu tai, kad klientas per 10–30 minučių bendravimo įsisavina tik 7 procentus pateiktos žodinės informacijos, net 38 procentus informacijos jam suteikia mūsų balso tonas, o net 55 procentus – kūno kalba: gestai, mimika.
Bendraujant labiausiai trukdo perfekcionizmas, kada žmogus siekia tobulybės ir niekada nebūna patenkintas, dėl to save ima graužti; proto filtravimo sistema, kada viską norima daryti patikrintu būdu, nieko nekeičiant, neišbandant naujo. Taip pat nereikia nei „susimažinti“, nei puikuotis prieš klientą.
Autorės nuotr.
Psichologė Enrika Margienė sako, kad pati geriausia yra „auksinių“ klientų grupė, jie labai aiškiai žino, ko nori, greitai išsirenka tinkamą iš pasiūlytų variantą ir dar atveda naujų klientų.