
Naujausios
Laimė pražysta aguonomis
Šiaulių miesto ir krašto dailės gyvenimas neįsivaizduojamas be šiaulietės menotyrininkės Michalinos Adomavičienės. Beveik 50 metų ji stebi, analizuoja, vertina Šiaulių miesto ir krašto profesionalų ir mėgėjų kūrybą.
Michalina suspėja visur. Visus apkabinti, pagirti, padrąsinti. Tik ne visada pati suspėja pabūti greta laimės. Nebent tada, kai tapo aguonas, jūrą ar akmenis. Ir paukščius.
Rita ŽADEIKYTĖ
rita@skrastas.lt
„Lauksiu, mano žiogeli“
Be jos vertinimo, šilto ir nuoširdaus pagyrimo, padrąsinimo neapsieina nė viena Šiaulių krašto tautodailės meistrų paroda, jubiliejus, ekspozicija, kūrybinės dirbtuvės ar palydėtuvės į konkursą „nuskinti“ kokio nors tautodailės meno prizą.
Beveik 60 metų ji dirbo pedagoginį darbą įvairiose mokyklose. Iš Šiaulių pedagoginio instituto Dailės fakulteto, vėliau persivadinusio į Šiaulių universiteto Menų fakultetą, per bene 40 metų ji yra išlydėjusi į kūrybinį ir pedagoginį gyvenimą daugybę savo studentų, kurie taip pat jau užaugino ne vieną savo mokinių kartą.
Gali būti, kad Šiaulių krašte nėra dailininko ar tautodailininko, kurio ji nebūtų pagyrusi, padrąsinusi, pažinusi jo kūrybą. Daugybė jų suminėta jos straipsniuose, įžanginiuose žodžiuose, bukletuose ir jos knygose.
Dar daug kas iš Michalinos Adomavičienės biografijos yra tikra ir beveik chrestomatiškai nekintama, kaip ir griežto kirpimo švarkas, iš toli atpažįstama trumpo žingsnio eisena ir iš džiaugsmo visada suplojanti delnais, susitikusi jai mielą žmogų gatvėje, turgaus aikštėje ar parodoje.
Nelabai nustebino ir tai, kad jos paroda šiemet sausio 25-ąją, tą dieną, kai jai, žinomai menotyrininkei, akvarelės klasikei, sukako 80 metų, nesulaukė ypatingo Šiaulių dailės elito dėmesio. Devynios jos įrėmintos akvarelės jubiliejaus proga buvo eksponuojamos ne kurioje nors iš trijų oficialiųjų miesto galerijų, o bibliotekos parodų sienoje. Šypsenų, apsikabinimų ir bučinių buvo labai daug – tai irgi labai būdinga Michalinai.
„Žiūriu, kad nuo apsikabinimų dūstu“, – laiminga pasakos savo įspūdžius iš jubiliejinės parodos M. Adomavičienė.
Nelabai drąsiai skambinu praėjus nuo jos jubiliejaus trims mėnesiams ir bandau atsiprašyti, kad ji suspėjo visus laiku pasveikinti, įvertinti parodas, parašyti recenzijas, o pačiai reikėjo sulaukti 80 metų, kad apie ją kas nors parašytų apybraižą.
„Gerai. Lauksiu tavęs, žiogeli“, – po ilgų įkalbinėjimų sutiko su jai būdingu linksmumu, kuriame visada juntami keli mikronai vos vos užčiuopiamos graudulio užuominos.
Didžioji Michalinos stirta
Ant kuklaus buto sienų – šiek tiek paveikslų. Vieni jų dovanoti, kiti pačios lieti akvarele, treti – jos sūnaus Gintaro tapyti.
Nuo bufeto ji kelia ir glosto molio dirbinius. Tai – Karalių dovanos. Yra beveik visų Puodžių karalių dovanotų dirbinių.
Kuris mieliausias? Karalienės Silvos!
Silva, pasirodo, Michalina vadina Virgiliją Silvestrą Šufinskienę, unikaliąją kuršėniškę keramikę, nuo kurios darbų, kuriuose ypatingai subtiliai sujungta keramikos archaika ir menas, alpsta net Amerikos, Italijos menotyrininkai.
„Žiūrėk, koks Valiušis! (Puodžių karaliumi tituluotas uteniškis keramikas Vytautas Valiušis – R. Ž.). Ąselė ne iš tos pusės! – kikena, bet staiga surimtėja pamačiusi nuo puodynių nukreiptą fotoobjektyvą į ją. – Oi, aš turiu būti rimta, solidi, ką jūs!“.
„Nejauku, kai man dovanoja tokius šedevrus. Juk jie labai brangūs. Kai padovanoja, vos nemirštu iš laimės“, – pasakoja kilnodama Karalių dovanas Michalina.
O kur jos pačios kūryba, juk kuria kelis dešimtmečius? Kambaryje nesimato dailininkų dirbtuvėms būdingų stelažų nuo grindų iki lubų, nors ji juk viena iš klasikinės akvarelės meistrų Lietuvoje. Juk per jos jubiliejinės parodos atidarymą vienas žymiausių Šiaulių ir Lietuvos akvarelininkų šiaulietis Antanas Visockis, pristatydamas jos darbus pasakė, kad šiuolaikinės akvarelės meistrai vis ginčijasi – ką dar atrasti akvarelėje, ir ieško, ginčijasi, todėl yra gerokai nuo jos nutolę, o M. Adomavičienės kūryba – Lietuvių akvarelės klasika!
Akys nukrypsta į kamputį tarp rašomojo stalo ir balkono durų. Portretai, natiurmortai ir peizažai sukrauti į stirtą. Tik kai atriša segtuvus ir ima skleisti ant grindų, ką padariusi per gyvenimą, nuo gausos darbų, kuriuos reikia pakilnoti, pažiūrėti, įsižiūrėti, ima pilti prakaitas, ilgai pasilenkus įskausta nugarą.
„Manęs paprašė atrinkti devynias akvareles į jubiliejinę parodą, sakau – gerai, jeigu mano gyvenimas tik toks mažas...“ – šypsosi, bet ir vėl tas mikronas užuominos į šiek tiek dygų ir skaudų liūdesį.
Laukia paukščio periodo
Portretuose, pieštuku ir akvarele – atpažįstami Šiaulių žmonės: gydytojai, dailininkai, aktoriai, mokslininkai. Nemažai metų Šiauliuose veikė neoficialus piešimo būrelis, į kurį rinkdavosi daugiausia žinomos Šiaulių dailininkės moterys. Michalina dažniausiai paorganizuodavo modelių.
Ir vėl Michalinai labiau, nei kitiems reikia?..
„Todėl, kad aš nebijodavau pašnekinti!.. Eina, pavyzdžiui, universiteto rektorius, aš prieinu, paimu už rankos ir sakau: „Oi, koks Jūs gražus, koks išraiškingas, ar nesutiktumėte ateiti tokią ir tokią valandą pabūti mūsų modeliu. Mes jus nupiešime. Ir ateina. Nereikia bijoti viršininkų. Jie juk irgi – žmonės!“ – šypsosi.
Akvarelėse – spalvingi gėlių žiedai, peizažai.
Michalina tik vieną savo akvarelę mūsų akivaizdoje pavadina vykusia, daugelį jų palydi: „Ai, saldu... Ai, cukrus... Ai, neįdomu“.
Pasakoja, kodėl jos kūryboje buvo užėję ir praėję saulėgrąžų, aguonų galvų, tulpių, akmenų ar jūros periodai. Dabar norėtų, kad užeitų paukščių periodas. Vis bando, vis taikosi pagauti teptuku kokį paukščio siluetą, bet nusprendžia, kad paukščių nemokanti piešti.
– Nežinau kodėl, bet mano aguonos jau subrendusios, be žiedų...
Vėliau papasakoja, kaip Šiaulių dailininkai vežė į Švediją savo paveikslus, Aloyzas Toleikis paklausęs Michalinos, o ko ji savo darbų neatnešusi?
„Eik tu, sakau... Bet tą patį vakarą greitai padariau, nunešiau ir padėjau prie visų nieko nesakiusi. Visi žiūri – o kieno čia tokie?.. Nė vieno atgal iš Švedijos nebeparvežė. Pardavė!..“ – pasakoja, lyg tai būtų ją pačią labai nustebinęs pokštas.
Ir tada papasakoja, kad menotyrininkui labai sudėtinga, nes jis mato savo klaidas ir tada labai nervinasi.
„Kaip man pačiai nematyti, jeigu anūkėlis priėjo ir sako: „Nu, babyte, kad prikleckinai!..“ Iš karto suplėšiau! Džiaugiuosi, kai išdrįstu suplėšyti. Dažniausiai pritrūksta drąsos“, – tarsi juokais, tarsi rimtai sako M. Adomavičienė.
„Čia mano problema, kai nežinau, kas esu... dėl to ir kankinuosi“, – apie tai, kad dažnai tenka rinktis tarp akvarelės ir meno tyrinėjimo, tarp to, ko labai nori, ir ką – privalo, sakė menininkė.
Kai aplink dideli
„Pasižiūrėkit, kokia aš didelė! Ką tu!..“ – nutraukusi tylą vėl tarsi juokus krečia, tarsi labai rimtai sako menininkė.
Šypsodamasi klausėsi ir klausimo apie tai, ar sunki dalia visada būti kieno nors šešėlyje.
Profesinėje srityje ji visada buvusi kito garsaus Šiaulių menotyrininko Vytenio Rimkaus šešėlyje. Kitaip ir negalėję būti dirbant ir kuriant greta tokios plačiašakės asmenybės, kaip profesorius V. Rimkus – neįmanoma buvo jo nei pralenkti, nei praaugti, kol jiedu tik du ir tebuvo savo kartos menotyrininkai Šiauliuose. Tik gerokai vėliau pradėjo dirbti nauja plejada jaunųjų.
Profesorius Vytenis Rimkus jai visada buvo ir labai svarbi užuovėja nuo daugelio skersvėjų. Būtent jis ją pakvietė dirbti į tuometinį Šiaulių pedagoginį institutą ir ją globojo.
Per jubiliejinę M. Adomavičienės parodą profesorius Vytenis Rimkus su didele meile kalbėjo apie Michaliną: ji visada visa galva savo ūgiu buvusi už jį žemesnė, bet tautodailės tyrinėjimuose ji ne kartą jį buvo praaugusi – taip pat visa galva.
Pastaruoju metu Michalina Adomavičienė tapo nuolatine „Laiptų“ galerijos menotyrininke – kviečiama pristatyti galerijoje rengiamų parodų.
– Nuolatinė... Kai paskambina ir prašo, sakau – tai negali jau jūsų tie filosofai? Ir tie kiti menotyrininkai irgi negali?... „Būkit gera, tik jūs galit, tik jūs, miela Michalina“. Gerai, – sakau aš jiems... Žinau, kad aš esu gelbėjimosi ratas. Gerai. Ateisiu.
– Niekada nesat niekam atsakiusi?
– Ne... Negaliu. Nemoku. Kartą nuvažiuoju pristatyti parodėlės į pietinį. Pamačiau, kas eksponuojama ir nusigandau!.. O Jėzau, ką aš pasakysiu?...
– Ir radot ką pasakyti?
– Radau. Visada tokiais atvejais galvoju ne apie darbus, o apie žmogų. Jis dirbo, stengėsi, jam tas darbas ir tas rezultatas yra labai svarbus. Ir tada pradedu ieškoti tuose darbeliuose nors ką nors gero. Kai ieškai ir surandi...
Michalina ilgai pasakoja, kad jai ne kartą yra tekę dalyvauti Šiaulių universiteto studentų baigiamųjų darbų gynimuose. Kolegos jau žinodavo – kai kuriuos silpnesnius studentus gali „ištraukti“ tik Michalina – kitaip jie po penkerių metų studijų tiesiog negaus diplomo. Ir eidavo, prašydavo, kad Michalina būtų darbo recenzentė.
– Kompromisai su menotyrininko sąžine?
– Kai sprendžiasi žmogaus likimas, svarbiausias tampa ne koks nors paveiksliukas, kurių per gyvenimą dar bus visokių, o – žmogus. Jo likimas. Jo ateitis. Kaip galėtumei gyventi žinodamas, kad nukirtai žmogaus ateitį?
Žinot, apie silpnus darbus kalbėti yra labai lengva, nes viskas, ką pasakysi – tiks. Žymiai sunkiau kalbėti apie išskirtinius, labai gerus darbus. Kalbant apie juos turi atrasti ir įvardinti tai, kas būdinga tik tam darbui, tam paveikslui, skulptūrai.
Michalina papasakoja, kad niekada nėra parašiusi neigiamo pažymio, nors vieną kartą norėjo. Atėjo dvigubai už ją aukštesnis augalotas studentas į egzaminą ir reikalauja pasirašyti. Michalina jį pirmą kartą matanti – nė vienos paskaitos nelankęs.
„Nežinau, kaip jo atsikratyti. Pyktelėjau ir sakau, atnešk kavos, o tada žiūrėsim! O jis man sako: „O pinigų duosi?“. Ach tu, galvoju, stuobry“.
Gyvenimas gražus
„Man – tik 80! Neįsivaizduodavau, kokia aš sena būsiu, kai man bus 10 metų! O 20-ies ar 30-ies tai iš viso kažkas baisaus! O dabar reikia taip priprasti“, – šypsosi šiek tiek surimtėjusi.
Prie daug ko ji turėjo priprasti nuo pat savo vaikystės. Ir svarbiausia – susitaikyti su tokia dalia.
Jos šaknys – lenkiškos. Iki tol, kol pas Viešpatį iškeliavo jos mamos mama – Michalinos močiutė, namuose – jokio lietuviško žodžio.
„Ne lenkai mes, o Lietuvos lenkai. O tiksliau – lietuviai, nes juk parėjom į Lietuvą“, – sako Michalina.
Jos močiutė – iš Naujosios Vilnios. Iš ten ir jos gražuolė mama, užauginusi penkis vaikus – Michalina jauniausia. Michalina dar menanti, kaip pas mamą, jau turinčią penkis vaikus ir jau gyvenančią pamario krašte, važiuodavo piršliai, bet ji buvo nepalenkiamo charakterio. Michalinos mama labai gražiai piešė, todėl Michalinai ir buvo iš ko paveldėti talentą.
Šilutėje baigusi mokyklą Michalina išvažiavo stoti į Dailės institutą – noras buvo begalinis. Michalina žiūrėjo per stojamuosius, kaip kiti tapo aliejiniais dažais ir nusprendė – išmoks ir ji! Privalo!
Tada išvažiavo į tuometinį Kauno Stepo Žuko dailės technikumą ir įstojo į medžio apdirbimo specialybę. Sužinojo, kas yra oblius, kas – leistuvas, išmoko tekinti, gamino skulptūras, žaislus. Buvo sunkiausia, kai reikėjo pagaminti taburetę. Bet ir taburetę pagamino. Kurso vyrukai, daugelis dabar jau seniai ir gerai žinomi dailininkai skubėdavo padėti, bet Michalina nesileido padedama. Pati – nors tu ką!
Jai ne kartą jau taip gyvenime buvo, kad padarė neįmanomų dalykų. Pamanyk tik – taburetės nepasidarys, jeigu ji tik ką išmokusi važiuoti dviračiu, dar būdama mokinukė, numynė vyrišką dviratį iš Šilutės į Vilnių – taip norėjo dalyvauti turistų sąskrydyje ir gauti turisto ženklelį!
Kauno S. Žuko technikumą Michalina baigė puikiais pažymiais ir net buvo labai pamilusi medžio darbus – drožinėjo, šlifavo. Mena, kad net pasimatyme su tada dar būsimu savo vyru, žinomu fotografu Vaclovu Adomavičiumi, Šiaulių poilsio parke ji šlifavo mažus medinius karoliukus būsimam vėriniui – ir drovumą gali paslėpti ir laikas veltui neina.
S. Žuko technikumas M. Adomavičienei padėjo stiprius meno pagrindus, kurių jau niekas nebesugebėjo išmušti. Grįžusi po vasaros atostogų, dėstytojams paprašius parodyti, ką per vasarą nuveikė, auditorijos grindis bematant nuklodavo savo darbais – kartais net nepatogu būdavo nuo kitų studentų, nes jie nelabai turėdavo ką parodyti.
Bet „stepžukis“ jai buvo tik tramplinas. Ji ruošėsi akademinėms studijoms.
„Žinojau, kad sustoti negaliu. Noriu judėti“, – pasakojo.
Juozapavos užkariavimas
Kaune ji sutiko ir savo būsimą vyrą Vaclovą, tik griežtai atsisakė tekėti, kol negaus diplomo.
„Galvoju, Jėzau, kaip baisiai skambėtų, jeigu pašauktų mane atsiimti diplomo per visą salę: „Adomavičienė!“. Bet kokia „-ienė“ man tada skambėjo, kaip beviltiška „boba“. Ne ne. Adomavičiui sąlyga buvo – tik po diplomų įteikimo!“ – prisiminė menininkė.
Tačiau didieji išbandymai Michalinos laukė visai ne dėl pavardės. Puikiais pažymiais baigusi technikumą ji galėjo pasirinkti, kuriame mieste norėtų dirbti.
„Palanga! Vilnius! Druskininkai! Man tik skamba, tik galva sukasi! O kursiokai šnypščia – imk Druskininkus. Paėmiau“, – mena įvykius prieš 50 metų M. Adomavičienė.
Nuvažiuoja į Druskininkus ir ten girdi, kad jiems net nereikia specialistų, duos labai mažai valandų... Michalina kreipiasi į ministeriją, kad nelabai jos nori Druskininkai, o ten suokia: ar ji nenorėtų vykti į Dirvonėnus! Būtų labai puiku, nes labai gera vieta dailės mokytojui! Kur tie Dirvonėnai? Prie Kuršėnų! Ten jos labai laukia ir labai nori!
Kuršėnus Michalina buvo girdėjusi garsėjus gerais vaikų namais. Sutiko.
„Veža mane į paskyrimą, jau ir Kuršėnus pravažiavom, o Dirvonėnų vis nėra! Ima raminti, kad už Kuršėnų – tik 12 kilometrų... Atveža į Juozapavą, šalia Dirvonėnų. Apgyvendina pas tokius Bagdonus name be elektros, nes jie tiesiog nenorėjo įsivesti elektros. Nieko jie tokie žmonės, tuoj žibalinę lempą atneša!.. Už lango 1960-ieji! Galvoju, – nieko tokio, būsiu kaimo liktarna!“ – mena savo odisėją į Juozapavos kaimą.
M. Adomavičienei buvo žadėtas lengvas gyvenimas, bet ji vos parslinkdavo iš Dirvonėnų mokyklos pervargusi.
Į Juozapavą – Dirvonėnus ją likimas buvo nubloškęs šešeriems metams, gelbėjo tik tai, kad ji žinojo, jog tai laikina. Juozapava meno tyrinėtojos biografijoje irgi turėjo savo pliusų – Michalina užsigrūdino, kaip universali mokytoja, nes išdrįso prieštarauti tik dėl to, kad jokiu būdu nedėstys matematikos, nes jeigu neišspręs kokio uždavinio prieš klasę – bus negerai, o mokytojas juk negali nemokėti. Visus kitus dalykus, net fizinį lavinimą, jai teko dėstyti. Nors Dirvonėnų mokykloje buvo įdarbinta dailės mokytoja.
Būtent gyvendama Juozapavoje Michalina įstojo į Vilniaus dailės institutą, neakivaizdines menotyros studijas. Pradėjo rašyti recenzijas į spaudą. Kai vietinės mokytojos pašpilkuodavo, kad jau, matai, lenda į laikraštį, ji atšaudavo: „Spausdintis bus mano duona!“
Išmegzti nervai
Nedaug ji ir apsiriko dėl „duonos“, tik ta duona visada buvusi labai skalsi.
„Sūnus Gintaras rinkosi dailę, dukra Jūratė – informatiką, o Marius – radiotechniką, bet Mariuko pasirinkimu labiausiai džiaugiausi, nes žinojau, kad jis niekada netrūks duonos. Beveik neapsirikau“, – pasakoja M. Adomavičienė.
Po Juozapavos buvo Šiaulių dailės mokykla, Šiaulių 5-oji vidurinė mokykla (dabar – Didždvario gimnazija), kol V. Rimkus pakvietė M. Adomavičienę ateiti į Šiaulių aukštosios mokyklos Dailės fakultetą.
Beje, 5 vidurinės mokyklos metus M. Adomavičienė prisimena „ir kaip gerus ir kaip labai žiaurius“. Tuo metu mokykla buvo remontuojama ir jiems reikėjo ne tiek mokytojo, kiek apipavidalintojo.
„Aš tiek plakatų nebuvau piešusi: spalinės, gegužės šventės – kas tik nori, o kai jau darbas buvo padarytas, kitam prireikė mano piešimo mokytojos valandų... Na jau ne! Tačiau tada aš netikėtai Šiauliuose buvau išpopuliarėjusi! Manęs staiga visur prireikė – kvietė miesto vyriausiąja dailininke, kvietė tuometinė 13 vidurinė mokykla, Dailės mokykla. Labai pasikėliau, bet supratau, kad nežinau, ko aš noriu... Žinojau tik tai, kad labai norėjau išeiti iš mokyklos“, – mena M. Adomavičienė.
Baigusi neakivaizdžiai Dailės institutą ji studijavo ir aspirantūroje (dabartinis terminas – doktorantūra – R. Ž.). Rašė darbą „Monumentalioji tapyba Lietuvoje“ ir beveik jį parašė.
„Nebeištempiau. Trys vaikai. Namai. Darbas. Pradarau stalčių su savo disertacija – bloga pasidaro ir uždarau. Taip ir užgesinau“, – šiek tiek suspindi akies kraštelyje trumpam pro debesį prasmukusi saulė.
Michalina skuba vaišinti kava ir kloja ant stalo iš storų vilnonių įvairiaspalvių siūlų numegztas servetėles. Pagavusi šiek tiek nustebusį žvilgsnį ji paaiškina, kad mes neieškotume tuose jos mezginiuose jokios spalvų ir raštų dermės.
„Čia išmegzti mano nervai. Kai labai blogai – mezgu. Ir išmezgu. Arba morkas imu ravėti. Nieko nėra baisiau už morkų ravėjimą! Iš vieno galo paraviu, iš kito, tada sujungiu ir nervai šiek tiek praeina“, – tyro gerumo akimis žiūri menininkė.
Virsmas
Nė viena tautodailės darbų paroda ar tautodailininkų susiėjimas neapsieina be Michalinos Adomavičienės. Ji tapo savotišku tautodailininkų ir tautodailės simboliu. Todėl ir jos žodis apie tautodailę labai svarus:
– Reikia pripažinti, kad tautodailė labai keičiasi. Labai krypsta į globalizacijos procesus. Kai darome atrankas į tautodailės parodas jau yra siaubingai sunku atrinkti, kur savas, būdingas lietuvių tautodailei, o kur svetimas.
Maišosi siaubingai, vyksta didžiulis virsmas. Nekalbu apie visus kūrėjus, bet yra kurie net nesupranta, kodėl negerai kopijuoti iš užsienietiškų žurnalų ir pristatyti kaip lietuvių tautodailę.
Privalai labai stipriai „įjungti“ savo žinias, nuojautas, nuomones, įžvalgas, kad atskirtumei, kas yra mūsų tautos, o kas jau nebe. Kur jau nebe mūsų teritorija.
Michalinos laimė
Pokalbį baigiame banaliu klausimu: „Kokia yra Michalinos laimė?“
– Laimė – kai jau žinau, kad visiems mano vaikams ir anūkams viskas gerai ir aš galiu užsiimti tuo, kuo aš noriu. O ko aš noriu? Tapyti, lieti akvarelę!. Mane labai vargina tai, kad aš turiu išsidėlioti popierių, akvareles ir vėl viską susivynioti, nukrauti ir statyti į kampą. Aš nesugebėjau turėti kūrybinių dirbtuvių. Deja.
Mano laimė buvo toks vienas momentas, kai aš turėjau savo kūrybai visą kambarį! Išsitiesiau sulankstomą stalą, išsidėliojau popierių ir iš karto net tris darbus tapiau. Lakstau nuo vieno prie kito, kavą geriu, kaifuoju ir dirbu tiek, kiek aš noriu. O kai reikia nusikraustyti kūrybinį stalą, man – viskas!...
TRUMPAI
Michalina Adomavičienė-Sorakaitė gimė 1938 metų sausio 25 dieną Kvėdarnoje, Tauragės apskrityje. 1955 m. baigė Šilutės 1-ąją vidurinę mokyklą, 1960 m. – Kauno Stepo Žuko dailės technikumą. 1968 m. baigė Vilniaus dailės instituto Menotyros fakultetą. Dirbo Šiaulių rajono Dirvonėnų aštuonmetėje mokykloje. Šiaulių universiteto Menų fakulteto Tapybos katedros lektorė.
Nuo 1971 m. su akvarelėmis dalyvauja parodose Lietuvoje ir užsienyje, nuo 1992 m. – Lietuvos Dailininkų Sąjungos narė. Pirmoji personalinė paroda surengta 1993 m. Svarbesni darbai: „Saulėgrąžos“ (1997 m.), „Putinai“ (1998 m.), „Kurtuvėnai“ (1998 m.), „Žiema“ (1997 m.).
Publikuoja straipsnius dailės klausimais respublikinėje ir miesto spaudoje, skaito pranešimus tarptautinėse konferencijose.
Bibliografija: „Monumentalioji dekoratyvinė tapyba mokomoje veikloje“, (1996), „Tautodailė: keramikos tradicijos ir dabartis“, Šiaulių universiteto leidykla, (2004).
Už etninės kultūros puoselėjimą, tradicijų tęstinumą Michalinai Adomavičienei įteikta 2007 metų Šiaulių miesto kultūros ir meno premija.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Michalina Adomavičienė savo namuose tarp savo darbų.
Puodžių Karalių dovanos – garbingiausioje namų vietoje.
Per daugelį metų Michalinos Adomavičienės sukurti piešiniai, akvarelės nuklojo buto grindis.
Michalinos Adomavičienės autoportretas.
Chrestomatinis klasikinės akvarelės M. Adomavičienės darbas „Kurtuvėnai“ (1998)
M. Adomavičienės peizažai.
M. Adomavičienė tekina Kauno S. Žuko dailės technikume apie 1957 metus.
Diplominis darbas baigiant studijas Kauno S. Žuko dailės technikume 1960 metais.