
Naujausios
Iškalbūs nutylėjimai
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Pernai dienos šviesą išvydusi kelmiškio poeto Viktoro Gulbino eilėraščių knyga „Veidu į vakarą“ sukėlė audrą Kelmės literatūrinio gyvenimo padangėje, kai ne jos autoriui, o buvusios Seimo narės A. Monkauskaitės knygai po autorės mirties buvo skirta anksti mirusios kelmiškės poetės Reginos Biržinytės premija.
Patys plunksną skrebinantys vietos literatai ir mokytojai bei su literatūra susiję inteligentai stebėjosi tokiu Savivaldybės Literatūrinių premijų skyrimo komisijos sprendimu.
Tačiau ne kovinė, o kaip tik pernelyg trapi ir švelni V. Gulbino lyrika atėjo ne kovoti, o paprasčiausiai gyventi, belstis į poezijai dar neabejingų žmonių širdis. Kiek skandalinga premijos skyrimo istorija trečiąjį poeto eilėraščių rinkinį „Veidu į vakarą“ padarė tik labiau žinomą.
Nedidelė, nė šimto puslapių neturinti eilėraščių knyga gali būti perskaityta vienu atokvėpiu arba mėgaujantis kelis vakarus, su ypatinga atida gilinantis į teksto prasmes ir emocinius virpesius. Lyrika pilna nutylėjimų, daugtaškių ir pauzių kaip ir pilnas netikėtumų gyvenimas, verdantis „tarp to, ko tikėjaisi ir to, ką radai“.
Leidėjai trečiojoje V.Gulbino knygoje įžvelgia pokyčius, eilėraščių žmogaus vidinį virsmą, kai malonumai ir hedonistinė pasaulėžiūra transformuojasi į egzistencinius apmąstymus. Iš to atsiranda savotiška dualumo būsena.
Knygos autoriui puikiai pavyksta ją suvaldyti. Iš jos gimsta ne vienas giliamintis eilėraštis, kuriam gyvybę įkvepia netikėtumo pojūtis.
Vienas gražiausių pavyzdžių eilėraštis „Priekaištas“, kuriuo ir pradedamas rinkinys „Veidu į vakarą“. Lakoniškomis metaforomis perteikiamas per protėvių ir tėvų genus į lietuvio pasaulėjautą įsigėręs atsargumas: „- – - be irklo prieš srovę – niekaip“ tarsi prilyginamas plaukimui pasroviui be inkaro.
Atsargumas ir troškimas drąsiai nerti į gyvenimo gelmes ryškus ir eilėraščiuose „Tylenis“, kurio lyrinis herojus aistromis urduliuojančiame gyvenime lyg nesibaigianti pauzė, bei „Atpildas“ su Dievo atodūsiu virš žmogaus paklydimų.
Pats rinkinio pavadinimas „Veidu į vakarą“ – aliuzija į žmogaus gyvenimo saulėlydį, duotojo laiko apmąstymą ir įvertinimą, bandymus stabtelti, nes „žodžiai jau išmeškerioti, mintys išsemtos tinklais"(eilėraštis „Žvalgyba").
Vis dėlto V. Gulbinas lieka ištikimas savo tematikai ir išraiškos formoms. Dominuoja eilėraščiai miniatiūros. Trumpos tarsi sutraukytos eilutės, kuriose apstu talpios prasmės ir gilios minties. Atskiri, tarsi vienas su kitu nesusiję fragmentai subėga į tą pačią buveinę, ir lyg ugnį įskelia eilėraščio gyvybę.
Kaip ir ankstesnėje V. Gulbino lyrikoje rinkinyje „Veidu į vakarą“ dominuoja meilės tema, švelnus ir nustebęs žvilgsnis į moterį kaip į paslaptį, o drauge ir gyvenimo lemtį. Poetas neslepia, jog moteris, jo nuomone, yra pats gražiausias Dievo kūrinys, kurio žavesiui neįmanoma atsispirti.
Meilė „vakarėjančiuose“ eilėraščiuose nebeliepsnoja aistra. Tik dilgčioja prisiminimų fragmentais apie išsipildžiusį ir neišsipildžiusį ryšį, „apie ne mano tave“ (eilėraštis „Abejojantis").
Neretai eilėraščio žmogus yra tik stebėtojas, sugeriantis ir ištransliuojantis daugybę skirtingų moters paveikslų. Neretas ir ironiškas požiūris į narciziškumą, savimylą ir kitas moterims būdingas savybes, kai jos „panyra į veidrodžio eketę“, kai tenka traukti „neištikimybės šaknį iš banaliausio meilės trikampio“. Keletas eilėraščių skirta netgi atskiriems Zodiako ženklams, pastebint ryškiausius jų bruožus.
Šiaip ar taip vyrauja pagarbus, vyriškas ir drauge švelnus požiūris į moterį, meilę, jų svarbą gyvenime.
Daug vietos poetas skiria žodžiui. Kaip poezijos įrankiui ir komunikavimo priemonei. Jeigu sudarytume V.Gulbino poezijos dažnuminį žodyną, „žodis“, veikiausiai, būtų vienas iš dažniausiai vartojamų žodžių. Beje, žodis kartais įskelia ir konfliktą. Tampa ne tik meno, bet ir melo įrankiu. Svarstomas ir poeto santykis su poezija.
Klaustukų verpetuose sukasi daugybė gyvenimo reiškinių, žmogaus dorybės ir klaidos, kai „eini ratu arba bėgi vietoje“ ir svarstai, „kiek tuštybės dar esi sau skolingas“.
Nemažos įtakos „Veidu į vakarą“ eilėraščių pasauliui turi gamta. Bėgimas į gamtą yra V. Gulbino gyvenimo būdo dalis. Gamta suranda ir lyrikos atitikmenį – ne vieną gražią kelių sakinių miniatiūrą ar ilgėlesnį eilėraštį.
Panteistinis pasaulio suvokimas, švelni ironija ir autoironija kartais padvelkia martinaitiškuoju pasaulio suvokimu, savotiška absurdo filosofija, liaudiškaisiais gyvenimo matmenimis, o drauge nekvestijonuojama meile pasauliui. (eilėraščiai „(Ne)paskenduolė“, „Nusivylęs“ ir kt.)
Gražių, su poetinio naivumo žavesiu miniatiūrų poetui įkvepia pati gamta, metų laikų virsmas:
„pūsteli
pavasario lumzdelį
vėjas
žiū
per sniegą
upeliukas
nuliuoksėjo“
(eilėraštis „(Pa)vasaris")
Netikėtumo įspūdis tiek minties ir emocijos, tiek formos prasme įskelia daugelio V. Gulbino eilėraščių gyvastį ir poetinę ugnį, kurioje išnyksta „vargana šios žemės kasdienybė“, sudūlėja arba išlieka „tavo pėdos virš negimusio tavęs“, kurioje kryžiuojasi nuojautos ir realybė.
Bet kiekviena eilutė alsuoja tikrumo ilgesiu, skaudžiu žinojimu, ko tau iš tikrųjų reikia, ką privalai kasdien „Turėti su savimi“. Būtent šio pavadinimo eilėraštyje tarsi sukoncentruota visa poetinio gyvenimo esmė:
„vos kylantį
nedrąsų
marių vėją
vis bandantį
paliesti
moters plaukus;
ir dar –
nors trumpą
atmintį –
su skaudžiai
atvira širdim“.
Autorės nuotr.
Atsisakęs verslo Viktoras Gulbinas visą savo laiką gali skirti rašymui ir kitai literatūrinei veiklai.