Naujausios
Įsimintina A. Budzinsko bičiulio, rašytojo Vytauto Kirkučio apybraiža "Kitoniškas žmogus ir jo tamsioji palėpė". Nuoširdus pasakojimas apie kūrėją, draugą, kuklų žmogų ir sudėtingą asmenybę, odė vienatvei.
"Puikiai žinau, Antanai, kad tu – vienas iš tų, pro kuriuos galima praeiti pro šalį jų net nepastebėjus. Paprastas, kuklus, ramus (...) Tavo vieta – būti tarp visų. Arba – pasislėpus nuo visų", – rašoma apybraižoje.
Vytautas ir daugelis kitų autorių pažinojusių žmonių jį matydavo ant suoliuko Šiaulių bulvare berymantį, bemąstantį, žvilgsniu sutinkantį praeivius. Ten ir aš jį sutikdavau.
V.Kirkutis rašo: " Vienintelė vienatvė geriausiai suprasdavo Antaną, jį išklausydavo, niekada nepriekaištaudavo, nemokydavo ir nesibraudavo sielon. Vienatvė, kuri po mamos mirties liko vienintelė globėja ir guodėja." Neatsitiktinai ir A.Budzinsko knyga pavadinta "Vienatvė – draugė mano..."
Antano portretui savitų spalvų suteikia, papildo interviu ištraukos, muziejininko, kraštotyrininko Jono Tamulio, žurnalisto, eseisto Algirdo Dankiso (1942– 2014), kitų jį pažinojusių, su juo bendravusių žmonių prisiminimai, spaudai paruoštas J.Tamulio darytas garso įrašas."Kai per atostogas išvažiuoji keliom dienom, traukia atgal. Kažkaip tave prirakina Šakyna", – sakė Antanas. Kaip ir jo eilėraštyje "Šakyna – šiaurės vakarai", tapusiame miestelio daina ir himnu:
Šakyna čia, kur jau seniai
Į dangų lipa apyniai,
Kur lygumos vėl dalgį kala,
O vakarais – alus ant stalo...
Didžiausioji ir svarbiausioji rinktinės dalis – pirmąkart spausdinami romanai "Paradoksai" ir "Julija" – ne storaknygiai, labiau priskirtini mažiesiems romanams.
"Paradoksai" sudėlioti iš gausybės gyvenimo vaizdelių. Pagrindinis veikėjas, keista pavarde Juozas Kvašas, Šiaurės Lietuvos miestelio gatvelėmis ir keliukais veda skaitytoją nuo keturiasdešimtųjų metų iki devintojo dešimtmečio pabaigos. Vaiko, jaunuolio, subrendusio žmogaus akys fiksuoja karo pradžios ir pabaigos, pokario detales, stalinizmą, Chruščiovo kukurūzų epochą bei Brežnevo brandųjį socializmą.
Pažinojus autorių romaną galima iš dalies laikyti ir autobiografiniu kūriniu. 1982–1987 metais artimiau bendraujant su Antanu, girdėjau ne vieną "Paradoksų" epizodą: iš pokario, stovint prie duonos, iš mokyklos. Nors Šakyna ir neįvardyta, bet iš geografinių nuorodų: vieškeliu pro Mašinų ir traktorių stotį (MTS), Napoleono karių senkapius, pro stebuklingai išlikusį Vytauto Didžiojo paminklą – į Žagarę, galima teigti, kad veiksmas vyksta šiame miestelyje.
"Šakynos mano kūryboje – daug. Čia yra ir Gruzdžių, ir Žarėnų, ir Girkautų, ir Raudėnų... Ir Šiaulių... Šakynoje gimiau, Šakynoje augau. Ir dabar gyvenu. Jei nebūčiau suleidęs šaknų į šitą žemę, gal ieškočiau prieglobsčio kitur", – pokalbyje užfiksuoti A. Budzinsko žodžiai.
Romanas nepasižymi įmantriais siužeto vingiais. Nedideli epizodai. Keliomis detalėmis apibūdinta daug kūrinio veikėjų: šeimynykščiai, kaimynai, draugai, mokytojai, viršininkai. Daugelis jų, trumpam šmėkštelėję, vėliau grįžta, tęsia "Paradoksų" neriamą viją. Pirmoji meilė Sigita – šoko prie vieno, antro, romanas su mokyklos direktoriumi, iširus šeimai, parvyksta į miestelį išpurtusiu nuo gėrimo veidu. Mokyklos ūkvedys Grimaila, kelio meistras Daunys, milicininkas Kupstas, švietimo vadovas Valius. Po keliolikos metų miestelyje pasirodo Katkienė, buvusi pokario aktyvistė, pamišusi, kai keršto liepsnose sudegė ne tik trobesiai, bet ir dukra bei namų darbininkė Marytė Vaikytė, kažkada paklususi miško reikalavimui nedirbti valdiško darbo.
Autorius nesigilina į personažų vidinius išgyvenimus, herojai aprašyti keliais sakiniais, paryškinti ryškesnėmis detalėmis. Jie labiau pasireiškia dialoguose. Viena iš A.Budzinsko stiprybių – keliais potepiais, bet sodriai, įsimintinai. Pavyzdžiui, apie Praną Vaitį, kuris "liko vienišas vienišas": Vaitys taiso ūkiui pakinktus, lupa pripjautą karvę... Nuo rytojaus kiaulių fermą saugos.
Vaizdelis – labiau laikraštinis žanras, išpopuliarėjęs ano meto žurnalistikoje, todėl literatūra jis dažniausiai virsta kaip kūrinių visuma. Tai ir atsitiko "Paradoksuose". Skaitydamas bandžiau užčiuopti vaizdelių jungiamąją grandį, suprasti, kodėl – romanas? Juolab, kad ir vaizdeliai – gana netolygūs, kai kurie jų buitiški, neišvengta deklaratyvumo, moralizavimo.
Antanas – savo krašto kūrėjas – rašė apie tai, ką matė, gerai suprato, pajautė, ką girdėjo. Dėl to ir "Paradoksų" trečioji dalis "Nuo tėviškės tolyn...", skirta tarnybai sovietinėje kariuomenėje, yra literatūriškai silpnesnė, nes tai, kas ten vyksta, autoriui, kaip ir jo herojui, buvo svetima. Stipriausia, kai pasakotojas Kvašas yra tarp saviškių: mokosi, sportuoja, kuria, dirba ir paslapčia myli. Kartu su savo šeima, draugais ir kaimynais išgyvena miesteliui užneštus išbandymus.
Atsakymo, kodėl papasakoti gyvenimo epizodai virsta literatūra, o jų visuma – romanu, reikia ieškoti paradoksuose. Įdomiausia, kad jų lyg ir nėra daug: kai kurios situacijos, veikėjų poelgiai, kai kas paslėpta po lengva autoriaus ironija. Jų beieškodamas supratau, kad visas romane aprašomas laikmetis ir yra paradoksas. Žemė – ta pati, bet – ne sava; laikinumo ir netikrumo pojūtis; visus visuomenės sluoksnius užvaldęs didysis Prisitaikėlis. Nobelio premijos laureatas, lenkų poetas Česlovas Milošas (1911– 2004) šį Rytų Europos visuomenes apėmusį politinį, socialinį ir dvasinį fantomą pavadino ketmanu. Didžioji dalis žmonių be ypatingo pasipriešinimo tapo ketmano sektantais. Anot Milošo: kiek suleista dialektinio materializmo... Kaimuose, miesteliuose šių vaistų pavartota, bet ne tiek daug, kiek administraciniuose, kultūros ir mokslo centruose. Mažiau šviesos, bet sveiko proto – daugiau. ( Dar vienas paradoksas.) Provincijoje žmonių prisitaikimas buvo panašus į tylų protestą, į vis labiau užgožiančią neviltį.
Paskutinėse romano pastraipose autorius papasakotus epizodus, dešimtis personažų sujungė į kūrinio visumą.
Sapnas. Klajonės Maskvos suvažiavimų rūmuose. Rašomasis stalas...
Stalas kaip stalas – toks bibliotekoje pastatytas. Už jo susigūžęs Leonidas Brežnevas. Veidas nuvargęs, randuotas, dulkėm apneštas. Rodos, Iljičius ką tik iš blindažo išlindęs (...) Brežnevas basas, sumerkęs kojas į sūraus vandens dubenį. Manęs jis nemato – žvilgsnis sustingęs akmeniu... O kur mes eisime? Kur pasidėsime?.. Jis tik vienas turbūt žino...
A. Budzinsko "Paradoksai" – ne tik vaizdelių, bet ir būsenos romanas: lyg ir gyveni, bet nežinai, kaip ir kodėl gyveni. Yra poeto Tomo Venclovos eilėraščio eilutė: Aš gyvenau, bet mokiausi nebūti.
"Paradoksų" Kvašas stebėjo laikmetį, rinko gyvenimo detales ir mokėsi nedalyvauti. Kaip ir Antanas. Citata iš V. Kirkučio apybraižos: "Jo vieta visada gale. Už nugarų, kad būtų kuo mažiau matomas."
Romanas "Julija", skirtas autoriaus mamai, taip pat – Julijai. Kiek giliai šis kūrinys yra biografinis, pasakytų tik pats Antanas ir jo artimieji.
"Julija" – bemokslės kaimo moters ir jos šeimos gyvenimo istorija. Nuo praėjusio amžiaus pradžios epizodo kumečio Prano Žičkaus trobeliukėje, sodžiaus gale, kur "ūgesnė šešerių metų Julė ir ožką vedinėja, ir vištas iš lysvių veja", iki gyvenimo pabaigos mažame miestelyje, sulaukus brandaus socializmo.
Moters ir jos artimųjų gyvenimas papasakotas jautriai, taip – kaip buvo. Autorius "Julijoje" (kaip ir "Paradoksuose") nesistengia įrodinėti ar pateisinti išorės tiesų, neieško neišvengiamybės pagrindimų, jam svarbiausia – Julijos dvasinė teisybė.
Kai kurie "Julijos" epizodai yra iš "Paradoksų", pavyzdžiui, išsigelbėjimo nuo tremties istorija, bet šiame kūrinyje tai atskleidžiama plačiau, atviriau ir įtaigiau.
Koks Julijos gyvenimas? Nei herojiškas, nei tragiškas. Kaip daugelio to meto pusmergių, mergų, miestelio moteriškių. Įprasta gyvenimo tėkmė. Mažos laimės... Eilutė iš Antano epigramos: O aš labai laimingas, suradęs geležėlę... Nelaimės. Vestuvės, gimsta vaikai, į kalnelį palydimi tėvai, ateina senatvė, širdį džiugina ir užduoda vaikai. Todėl Julija – archetipinis personažas. Ji aukojasi, kad išgelbėtų nuo nelaimės savo artimus. Iš tėvų ir prosenelių patirties.
Jeigu A.Budzinsko "Paradoksai" išsiskiria originalia forma, kantriai suponuojama idėja ir būsenos pojūčiu, tai "Julija" – labiau tradicinis kūrinys: subtilus ir jautrus etnografinis, socialinis pasakojimas, pasižymintis gražia kalba, nuspalvinta Žagarės ir kaimyninių vietovių šnekta. Kad ir Julijos paskutinis gyvenimo atodūsis:
Ir Julė palengva geso, užgeso. Ranką ir koją paralyžius atleido, tačiau po laiko.
Ir bėga Andrius klupdamas ir bėga klupdamas iš miestelio į laukus. Kelią ašarom laisto našlaitis.
Rajono biblioteka, parengusi ir išleidusi A.Budzinsko kūrybos rinktinę, pateikė kultūros įvykį. Šios knygos pasirodymas – ne tik sėkmė, bet ir prievolė bibliotekai – A. Budzinsko kūrybinio palikimo saugotojai – toliau ieškoti Antano kūrinių, kaupti ir skleisti juos. Manoma, kad yra dar vienas romanas, gal ir daugiau nežinomų darbų.
A.Budzinsko kūrybą, o ypač romanus, turi vertinti literatūros specialistai, nes, akivaizdu, kalbame ne apie Šiaulių rajono, Šakynos, ne apie kaimo literatą, o apie originalaus talento, gražaus žodžio meistrą.
Šalia Žagarės, Šakynos, Gruzdžių krašto rašytojų Mariaus Katiliškio, Augustino Griciaus atsistojo ir Antanas Budzinskas.