Naujausios
Kunigai ir spauda
Iš provincijos pranešama, kad pastaruoju metu bažnyčiose buvo surengtos „Spaudos dienos“. Jų metu per pamokslus kunigai plačiai kalbėjo apie spaudą ir rūšiavo ją į katalikams patartiną ir nepatartiną. Ir pasirodo nepatartina beveik visa spauda, išskiriant katalikiškus krikščionių demokratų krypties laikraščius.
Nepartinių tarpe pirmoje eilėje figūruoja „Mūsų Rytojus“, „Lietuvos Aidas“, „L. Žinios“, „Sekmadienis“. Ir net „Trimitai“ ir „Vienybė“ paminėti.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. balandžio 19 d.
Streikas bažnyčioj
Nuo kovo m. sustreikavo Šiaulėnų bažnyčios giedoriai. Dėl to, kad nebeliko kur jiems tedėti. Mat klebonas, nebeturėdamas iš ko kita pasipelnyti, išnuomojo visus suolus, imdamas po 5 lt. už vietą. Taigi bažnyčioj dabar kita tvarka: kur sėdėjo seneliai, luoši ir giedoriai, dabar sėdės tie, kurie 5 lt. turi.
Žmonės kalba, kad klebonas jokios teisės tų suolų išnuomoti neturėjo ir bijosi, kad neateitų laikai, kada ir į bažnyčią su bilietais teks eiti. Žada skųstis kam reikia, o giedorių streikas tebesitęsia.
Valstietis.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. balandžio 19 d.
Parapijos garsenybės
Šiupyliai. Šis kampas, turbūt, visuomenei yra mažiausiai žinomas, nes jis randasi tolokai nuo visų centrų ir gerų susisiekimų. Vienok parapija turi gana daug „garsenybių“. Didžiausia Šios parapijos „garsenybė“, tai žmonių tamsumas, nes visoj parapijoj tėra tik du moksleiviai: vienas studentas ir vienas gimnazistas. Dabartinių vaikų jau niekas nebemano leisti į mokslus. Už tai turi būti dėkingi vietiniam klebonui, kuris tėvams pataria vaikų nemokyti, nes tapsią bedieviai. Todėl tėvai atsidavę kunigo fanatizavimui nebeleidžia savo vaikų į jokius mokslus, o juk buvo laikai, kada Šiupylių parap. gimė ir augo žymūs vyrai, pav., dr. Šliupas ir kt.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. balandžio 26 d.
Numirėlis sukėlė ginčą
Pasimirė Ilgosios g-vės vienas gyventojas. Jo kūną palydėti į kapines atvyko į namus kunigas P. Giminės norėjo lydėti kūną Tilžės g., o kunigas P. užsispyrė lydėti Rygos g-ve, iš ko ir kilo tarp kunigo P. ir giminių ginčas. Ginčo įkaršty kunigas P. metęs paimtus už apeigas pinigus įsėdo į vežiką ir parvažiavo namon. Kūnas buvo palydėtas į kapines be kunigo.
Kunigas P., pasirodo, sugeba ne tik iš sakyklos draskyti laikraščius ir politikuoti, bet ir negražiai elgtis laidojant j kapines mirusius. Gėda, pone P.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. gegužės 31 d.
Badavimo epidemija
Ne taip seniai smarkiai „sirgo“ badavimu kėdainiečiai, kauniečiai, o paskutinėmis dienomis pradėjo badauti ir daugelis šiauliečių. Jie įtikėjo prof. Voronovo gydymosi metodui, nes, esą, badaujant galima pasveikti nuo kai kurių ligų.
Šiaulietis p. Likanderis badauja antru kart ir paskutiniu laiku išbadavo 15 dienų, p. Bardauskienė badavo 7 d., p. Vaišvila 7 dieną*, mokyt. Pr. Šerkšnys 9 dn. ir daugelis kt.
Badavimo epidemija plečiasi ir kas kartą tenka pastebėti vis daugiau šiauliečių silpnai begalint kalbėti. Vis tik reikia manyti, kad badavimas – menki vaistai.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. gegužės 31 d.
Sumušė kunigą
Laidojant darbininkę Aleną Daukienę, užmuštą Aleksandrijos plytinės plytoms griūvant, velionę iš namų į kapus lydėjo Šv. Jurgio bažnyčios kunigas Syrus. Procesijai pradėjus labai iš lėto eiti, kunigas pareikalavo, kad eitų greičiau. Procesininkai atsisakė jo reikalavimą išpildyti, aiškindami negalį greičiau žengti, nes karstą nešą. Kunigas, supykęs metė procesiją ir nuėjo į Sv. Petro ir Povilo bažnyčią.
Priėjus eisenai Šv. Petro ir Povilo bažnyčią per kurios šventorių eina keliais į kapines, iš bažnyčios išėjo kunigas Syrus, kuris vėl pradėjo eiti su procesija, bet antrą kart pareikalavo, kad eisena eitų greičiau. Procesija ėjo tuo pačiu greitumu.
Kunigas, supykęs, vėl metė procesiją ir pasuko į zakristiją. Tada minia, įpykusi, ėmė kunigą kolioti, šaukdama: „kunigui laiko nėra, jis tur būt į mitingą skuba“. Kiti puolė kunigą mušti. Teko 5sikišti policijai ir tik 15 policininkų būreliui pavyko jį išgelbėti iš minios ir nulydėti į zakristiją.
Vėliau, kun. Syrus, stiprios policijos apsaugos lydimas, nuėjo į kapines ir atliko apeigas. Pamokslą sakydamas jis atsiprašė minios: „gal jūs kalti, gal aš“, – pasakė kunigas ir apsiverkė.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. birželio 28 d.
Afrika Šiaulių gatvėse
Šiauliai prigūžėjo juodukų ir juodžikių. Tai žinomas negrų Louis Douglas balaganas. Statė „Kapitoliuj“ operetę „Lousiana“, bet rodosi, kad negrai Šiaulių gatvėse geriau vaidino savo donžuaniškas komedijas, negu savo operetėj. Ir publikos jie gatvėse turi daugiau: visur juos seka vaikų minios. Dėl tokių balaganų naudos šiauliečių kišeniams išsitarsime vėliau.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. birželio 28 d.
Šieną sudegino, bet arklio neiškepė
Šaukėnų v. gyventojas Š. prisišienavo iš paimto nuomon pievos sklypo apie 2 vežimu šieno. Nuvažiavo jau išdžiovinto šieno parsivesti namo. Prieš lietų diena buvo labai karšta, tvanku. Todėl miške, kur buvo išnuomota pieva, nė mažiausiam vėjeliui nepučiant, musės ir bimbalai ėmė net per daug arklį kankinti. Norėdamas arklį nuo bimbalų atginti, netoli arklio ir kraunamo šieno kupečio Š. sukūrė nemažą laužą. Mat anksčiau buvo pastebėjęs, kad musės, uodai ir bimbalai dūmais atsiginti yra lengviausia.
Džiaugdamas savo sumanumu Š. baigė vieną vežimą šieno krauti. Staiga arklys, matyt, bimbalo per daug įskaudintas, vežimą kelis žingsnius pavežė ir sustojo kaip tik prie degančio laužo. Bežiūrint liepsnoje paskendo visas sauso šieno vežimas. Berniukas, mynęs šieno vežimą, spėjo laimingai nušokti žemėn. Pilietis puolė laikyti išsigandusi arklį. Nuo didelės liepsnos išsigandęs ir kaitros kankinamas arklys nebesidavė iškinkomas.
Degančio vežimo ugnis persimetė ant arklio, ir arklys ėmė degti. Tada jį dviese vos tegalėjo nulaikyti. Žmonių arti nebuvo, todėl niekas negalėjo nelaimėje padėti. Niekeno negesinamai ugniai užgesus, paaiškėjo gaisro padaryti nuostoliai. Sudegė: 2 vežimai sauso šieno, nauji ratai ir arklio uodega. Pats arklys smarkiai apdegė, dabar serga. Brangiai Š. kaštavęs „išradimas“, tur but, nė didesnių už jį gudragalvių nebus praktikuojamas, nes karšta ugnis gali ir didesnių nuostolių padaryti, ne tik arklį iškepti.
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. rugpjūčio 9 d.
Šiaulietiškos poezijos kampelis
Algimantas St. Bundza
Myliu tave,myliu, mažyte,
Ir žodžių jausmui stinga.
Nemoku savo meilės išsakyti,
Nors mano plunksnos
daug kas man pavydi.
Myliu tave ir tavo plaukų
garbanas,
Akių tą dangišką mėlynę.
Kas naktį ir kasdien
aš tave garbinu
Svajonių mistiškam gėlyne.
Myliu tave ir tavo lūpų
karštą liepsną,
Lyg saulę pliaže, nuo vakaro
svajonių.
Kaip ta vargdienė ten
ant kelio liepa.
Kaip širdis išbridusi
iš sunkių dejonių.
Myliu tave, – gyventi nesinori
Kada tavęs akyse nematau...
Ir meilė mano taip gili, padori, –
Kaip gėlelę, kasnakt
ją nuraškau...
Ateik brangi ir pamatysi
naują rytą
Tau pabučiavimų liepsnoj
sudegs širdis.
Visas gėles iš mano sodo
nuraškysim
Ir meilės pelenuose naują laimę
mes išvysim...
„Šiaurės Lietuva“,
1931 m. rugpjūčio 2 d.
Kalba ir stilius netaisyti.
Iš Viliaus PURONO ir Vlado Vertelio senosios spaudos rinkinio
Mums rašo
Žydų Zurnamerių turtai
Įprasta girdėti, kad Lietuvos žydai kėlėsi į Afriką. Afrikoje ir dabar gausiai gyvena litvakų palikuonys. Bet užtikau tokią įdomią istoriją.
Pasirodo Žagarėje, XIX amžiuje, gyveno žydų, išeivių iš Afrikos, Zurnamerių šeima. 1933 metais jie jau gyveno Šiauliuose. Čia juos ir užfiksavo „Įdomus mūsų momentas“.
„Kaip mėgsta sakyti vienas VU profesorius „gyvename kaip miške“ ir nieko nežinome apie Zurnamerių turtų likimą. Tuo tarpu „Momentas“ 1933 metų rugpjūčio pradžioje dar kartą pabandė grįžti prie tos temos.
Tiesa sakant, mane labiau sudomino ne tie milijonai o pilietiškai gana moderni redakcijos pozicija:
„Dabar nežinia, ar visas reikalas sustojo dėl lėšų stokos, ar dėl kitų priežasčių? Gal reikalui trukdo dabartinė Vokietijos tvarka, nes įpėdiniai žydai? Gal advokatas Desau žydas ir jis negali veikti? Gal tas advokatas vokietis ir jis nenori įpėdinių pusę palaikyti? Žodžiu buvęs aiškiu reikalas vėl gaubiasi paslaptimi.
Įdomu, kad niekas iš Lietuvos įtakingų asmenų ar įstaigų tuo klausimu nė kiek iki šiol nesusidomėjo. O dėmesio verta, nes užinteresuoti asmenys – Lietuvos piliečiai.“
Evaldas Balčiūnas