Žiema, bėk iš kiemo!

Rasos LEIŠĖS nuotr.
Ko ieško giltinė?
Šiandien – Užgavėnės, žiemos išvarymo ir pavasario sutikimo šventė, krikščioniams – gavėnios išvakarės. Į duris belsis persirengėliai, bus daug triukšmo, namai kvepės blynais. Šiaulių kultūros centro organizuojamą „Užgavėnių balaganą Šiauliuose“ sudarys trys dalys: „Baisiai gražių Morių“ paroda-rinkimai, persirengėlių eitynės, Užgavėnių siautulys prie Talkšos ežero. Šeštadienį Užgavėnių linksmybės liejosi prie Žaliūkių malūno.

Užgavėnės – visą dieną

Šiandien nuo ryto iki vakaro Šiauliuose, Kaštonų alėjoje, veikia „Baisiai gražių Morių“ paroda. Paroda šiemet organizuojama šeštą kartą.

Kurti Mores buvo kviečiami visi – įstaigos, įmonės, organizacijos, institucijos, nevyriausybinės organizacijos, pavieniai asmenys: iš viso konkurse dalyvauja 24 įstaigos ir organizacijos. Balsuoti už nugalėtoją galima Šiaulių kultūros centro feisbuko paskyroje – trys daugiausiai patiktukų surinkusios Morės bus apdovanotos rėmėjų prizais.

Vakarėjant Užgavėnių dalyviai susiburs prie Kaštonų alėjos. Gausi, triukšminga, spalvinga, smagi persirengėlių eisena pajudės 17 valandą 30 minučių.

Persirengėlių eisena, keldama triukšmą ir ovacijas, nuo Kaštonų alėjos patrauks Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvaru, Vasario 16-osios gatve, Aušros taku – iki pat Talkšos ežero pakrantės.

Čia persirengėliai dūks, šoks, dainuos, žais, krės pokštus. Patys linksminsis ir kitus linksmins muzikantai – Šiaulių Dainų muzikos mokyklos folkloro ansamblis „Vieversėlis“ ir Šiaulių miesto kultūros centro „Laiptų galerija“ folkloro ansamblis „Salduvė“.

Į lemiamą kovą stos Lašininis ir Kanapinis, o Morė pavirs pelenais.

Žingsnis į gavėnios laikotarpį

Šeštadienį Užgavėnių šventę Žaliūkių malūnininko sodyboje organizavo Šiaulių „Aušros“ muziejus.

Šventės dalyvių neišgąsdino gūsingas vėjas ir krituliai. Prie malūno skambėjo muzika, sukosi poros ir rateliai, kvepėjo blynais ir kopūstais. Sukinėjosi išsipuošę jaunieji ir jaunosios, svetimšaliai, kariai ir daktarai, giltinės, raganos, velniai, arkliai, ožiai – ko ten tik nebuvo!

Scenoje grojo, dainavo Radviliškio kultūros centro folkloro ansamblis „Aidija“, Šeduvos kultūros ir amatų centro folkloro ansamblis „Melnyčia“, Kelmės folkloro ansamblis „Ramočia“, Šiaulių Gegužių progimnazijos folkloro ansamblis „Gasužis“, Šiaulių Dainų muzikos mokyklos folkloro ansamblis „Vieversėlis“, Šiaulių kultūros centro „Laiptų galerija“ folkloro ansamblis „Salduvė“, ukrainiečių asociacijos „Karpatai“ artistai, Vilniaus folkloro ansambliai „Nalšia“ ir „Poringės“.

Kokios Užgavėnės be blynų! Blynus kepė nemenka komanda: Šiaulių „Dermės” mokyklos, Lieporių bendruomenės, Vilniaus universiteto Šiaulių akademijos Botanikos sodo, ukrainiečių asociacijos „Karpatai” kolektyvai ir muziejaus darbuotojai.

Botanikos sodo specialistai vaišino žolelių arbata, o Žaliūkių malūnininko sodybos gaspadinės išvirė kopūstų su kiaulės uodega. Buvo sakoma: kas pirmas valgydamas suras kiaulės uodegą, tas pirmas ir ves. Dar tikėta: jei per Užgavėnes esi sotus, tai būsi sotus visus ateinančius metus.

Liesas Kanapinis įveikė dešromis apsikabinėjusį storą Lašininį – kad ir nenoriai, žiema turės pasitraukti ir užleisti vietą pavasariui. Suliepsnojo Morė, o su ja simboliškai sudegė visos negerovės.

Užgavėnės švenčiamos likus 7 savaitėms (46 dienoms) iki Velykų. Per Užgavėnes tradiciškai dirbami tik lengvi darbai, gaminamas maistas bei sočiai valgoma, pramogaujama. Nuo seno žinoma: jeigu sunkiai per Užgavėnes dirbsi, tai per visus metus nebus poilsio, nepabaigsi darbų.

Po Užgavėnių prasideda gavėnia – priešvelykinio pasninko ir atgailavimo laikotarpis. Pirmoji po Užgavėnių diena, trečiadienis, vadinama Pelenų diena. Tikintieji Pelenų dieną laikosi juodo pasninko. Pelenų dieną bažnyčioje šventinami pelenai, atliekama simbolinė apeiga: pelenai barstomi ant galvų primenant, kad žmogus iš dulkių gimęs, dulkėmis ir pavirsiąs.