
Naujausios
Vienuoliktas Dievo įsakymas: „Nepriekabiauk“
Regina MUSNECKIENĖ
Iškilus viešumon Seimo nario Kęstučio Pūko priekabiavimo skandalui, bumerangu iš praeities atsirito priekabiavimo istorijų banga. Moterys po septynerių ar dešimties metų prisiminė, kaip, pasinaudodami savo padėtimi (o gal iš nuoširdaus susižavėjimo?), prie jų meilinosi teatro vadovai, dailininkai, profesoriai, režisieriai ir kiti šiuo metu aukštas pozicijas visuomenėje užimantys, netgi nacionalines kultūros ir meno premijas gaunantys vyrai.
Pūką prismeigusi priekabiavimo adata pervėrė netgi Egidijų Vareikį, siuntinėjusį savo eiles kolegėms, žurnalistėms ir kitoms pažįstamoms.
Skeptikas sakytų: „Toms moterims niekaip neįtiksi. Kaip Pūkas parodysi dvigulę savo lovą – blogai, kaip Vareikis nusiųsi eilėraštį, į kurį sudėjai visą širdį, – vėl blogai.“
Palyginus su Jonaičiu, kuris moteris išprievartaudavo, nužudydavo, ir užkasdavo miške arba su Dembavos tragedija, kai gyva mergaitė, neprisišaukusi pagalbos, sudeginta automobilio bagažinėje, šios istorijos kelia tik juoką.
Keista, kad tos studentės problemos į viešumą nekėlė tuomet, kai tie palaidūnai profesoriai prie jų priekabiavo, o prakalbo tik dabar saugiai baigusios universitetus ir akademijas, patogiai įsitaisiusios profesijos srityje? Gal bijojo? Profesorius visais atvejais buvo stiprioji pusė. Bet kokią dvikovą, tikriausiai būtų laimėjęs jis.
Bet dar keisčiau, kai Seimo nariai, užuot vertę kalnus tautos labui, galvoja, kaip įvertus į lovą padėjėjas, kad, užuot kūrę įstatymus, kuria eilėraščius ir siuntinėja kolegėms. Neturi ką veikti?
O į profesines aukštumas pakilę profesoriai, pasinaudodami savo padėtimi ir įgaliojimais, vilioja studentes.
Tarp dešimties Dievo įsakymų, kurie draudžia žudyti, vogti, svetimoteriauti nėra įsakymo „Nepriekabiauk“.
Vyresniosios kartos leksikone pats žodis turėjo kiek kitokią reikšmę. Kai dėl ko nors susinervinę tėvai pradėdavo bambėti, mamos juos ramindavo: „nepriekabiauk“, „nesikabinėk“, „neieškok pričinių“. O vyriškio lindimas prie moters buvo vadinamas kibinimu.
Mano kartos mergaitėms dar pradinėje mokykloje berniukai tampydavo už kasų, kartais kilsteldavo į viršų sijoną. Taip darydavo, nes turbūt matydavo, jog šitaip jų tėčiai kibina mamas. Tai gal dabar išsiaiškinti, kur tie buvę klasiokai gyvena ir apkaltinti juos priekabiavimu? Gal kuris nors būtų pasiekęs kokių profesinių aukštumų arba gavęs nacionalinę premiją? Visai neblogai būtų prispjaudyti į jų garbingą gyvenimą?
O jau kalbant apie universitetą maždaug pusė kursiokių buvo įsimylėjusios protingus, inteligentiškus profesorius. Bet neprisimenu, jog kuris nors prie studenčių būtų priekabiavęs. Gal sunkiomis pokario sąlygomis išaugę ir subrendę akademikai buvo moraliai stabilesni...
Šiais laikais prie žodžio „priekabiauti“ pridėtas rožinis žodeliukas „seksualiai“ taip sureikšmino šį veiksmą, kad jau ir akies pamerkimas ar stipresnis rankos paspaudimas kvepia nusikaltimu.
Riba tarp priekabiavimo ir dėmesio parodymo – labai plona. Vienas kolega pajuokavo, kad profsąjungos galėtų pateikti moterų ir vyrų bendravimo kolektyve tvarkos aprašą.
O gal tarp dešimties Dievo įsakymų įrašyti vienuoliktąjį :"Nepriekabiauk“. Tik ar tokie lazdos perlenkimai neatsisuks prieš pačias moteris? Ar neatsitiks taip, kad vyras prie moters iš viso bijos net prieiti arčiau kaip per penkis metrus? Kaip stovint eilėje banke...
Taip jau yra kai kuriose labai civilizuotose valstybėse, kur gyvena labai emancipuotos moterys. Ten sparčiai daugėja vienišų, nesusituokusių žmonių. Prastėja demografinė situacija.
Kartais atrodo, jog pasaulyje įjungta speciali protingų, civilizuotų žmonių populiacijos mažinimo programa. Liberalėja požiūris į šeimą. Tuoktis nori vyras su vyru, moteris su moterimi. Priimami įstaymai, kad iš darbo galima atleisti nėščias moteris. Viskas daroma, kad gimtų kuo mažiau vaikų.
Priekabiavimų sureikšminimas gali tapti dar viena bomba jau ir taip prastai Lietuvos demografinei situacijai. Į kompiuterius sulindę jaunuoliai nei drįsta, nei moka bendrauti su priešingos lyties atstovėmis. O jeigu dar pradės bijoti, kad bus apkaltinti seksualiniu priekabiavimu, iš viso nusispjaus ir nekurs šeimų.
Juk dabar yra daugybė kitų malonių dalykų, gal net malonesnių už dauginimąsi!
Ir kaip šiose priekabiavimo situacijose besmerktume Kęstutį Pūką, jis sugebėjo net penkis kartus vesti ir į pasaulį paleisti dešimt vaikų. Tikriausiai, ir alimentus visiems jiems mokėjo ir moka. Valstybei nereikia pridėti iš Vaikų išlaikymo fondo. Ne didvyris. Bet meilės žmogus – ir ne kitaip.
Dėl šių ironiškų pastebėjimų teneįsižeidžia moterų teisių gynėjos. Jos atlieka svarbų darbą, nes vyrai patriarchalinių reliktų tirštoje mūsų visuomenėje užima dominuojančią padėtį. Dažniausia jie mažiau dirba, bet gauna didesnes algas. Moteris turi būti kelis kartus pranašesnė už vyrą, kad laimėtų kokį nors su karjera ar talentu susijusį konkursą. Ji neretai diskriminuojama net savo pačios šeimoje: žeminama, niekinama, patiria fizinį, finansinį ir seksualinį smurtą. Gerai, kad bent po truputį bandoma šias negeroves išgyvendinti.
Bet... Berašant šitas eilutes į redakciją užsuko moteris. „Įdėkit skelbimą. Noriu susipažinti su vyru.“
Ir paneik tu, žmogau, nuo tų laikų, kai Dievas Adomui sukūrė Ievą, išsilaikiusią tradiciją – vyrui reikia moters, moteriai – vyro.
Tad poruokitės, mylėkit ir gimdykite vaikus. Vardan tos! Juk ateina pavasaris!