
Naujausios
KOMENTARAS
Už poros indelių jogurto – pažeidžiamas žmogus
Regina MUSNECKIENĖ
Neįgaliųjų draugijos kiemelyje vyko šventė. Draugijos autobusėlis suvežė neįgalius žmones iš viso rajono į priemiestyje esančią būstinę. Ten jų laukė ne tik programa, bet ir vaišės.
Tačiau negirdinti moteris iš vienos seniūnijos kaimo nedrįso brautis prie vaišių stalo. Pastovėjo prie medžio. Iš tolo stebėjo savo likimo seses ir brolius. O jos tarsi nepastebėjo niekas. Namo sugrįžo alkana. Kaip toje pasakoje: „Ir aš ten buvau, alų midų gėriau, per barzdą varvėjo – burnoj neturėjau.“
Dar labiau susisielojusi iš neįgaliųjų vakarėlio grįžo Parkinsono liga serganti kelmiškė. Moteris gėdijosi valgyti jogurtą prie visų, nes dreba rankos. Šalia stovėjusi likimo draugė patarė pasiimti porą indelių, įsidėti į rankinę. Suvalgys namuose niekieno netrikdoma.
Tačiau tai pastebėjusi neįgaliųjų draugijos tarybos narė pripuolė prie moters, atėmė jogurto indelius ir išvadino sergančią moterį vagile. Grįžusi namo vagile išvadinta moteris ašaroja jau pora savaičių. Jaučiasi nepagrįstai apkaltinta ir pažeminta.
Iš peštynių dėl jogurto indelio galėtum tik pasijuokti. Tačiau už jų – neįgalus, jautrus ir pažeidžiamas žmogus, turintis tokią pat teisę gyventi, dalyvauti renginiuose, vaišintis, nes tos vaišės, finansuotos kokio nors projekto ar savivaldybės biudžeto lėšomis skirtos visiems: ir prie medžio prastovėjusiai kurčiajai, ir Parkinsono liga sergančiai.
Bet, pasirodo, net tarp neįgaliųjų įmanoma sudaryti tokias konkurencines sąlygas, kai prie stalo prieina tik drąsesni.
Šis vaizdelis dar kartą patvirtina jau seniai apie įvairias nevyriausybines organizacijas sklandančias kalbas, jog draugijų, bendruomenių, klubų ir kitokių darinių vadovai neretai pasijaučia vos ne ministrais.
Ką ten ministrai... Daugelis jų pasivadina visokiausių asociacijų prezidentais.
Viršininko sindromas – vienas iš ryškiausių kaimiškos lietuvių kultūros ypatumų. Nes ir žemiausio intelekto žmogus geba įsisąmoninti, jog būti viršininku yra gerai. Tad jeigu pats neprasimuši bent iki nevyriausybinės organizacijos vaduko, tuomet didžiuojiesi aukštas pareigas einančiu savo giminaičiu, pažįstamu, draugu. Pažintimi ir draugyste gąsdini visus, kas tik pasimaišo tavo kelyje. Daugelis dėl šventos ramybės patenkina tavo norus. Jei nepatenkina, draskaisi tol, kol pasieki savo.
Panaši tarpusavio santykių kultūra klesti ir kituose visuomenės lygiuose bei sluoksniuose.
Ar ne kultūros stoka, kai rajono vadovai nuostolingai dirbančios įmonės finansines problemas visu svoriu užkrauna gyventojams ant pečių?
Ar kultūringa, kai verslininkas su darbuotoju dalijasi tik nuostoliais, o pelnu jau nebesidalija? O kartais, motyvuodamas nuostoliais, net nesumoka atlygio darbininkams, neatsiskaito su rangovais ir subrangovais, negrąžina skolų pagalbos ranką sunkiu momentu ištiesusiems?
Ar gražu, kai rajono Tarybos narys išsireikalauja savo gatvei apšvietimo, o kaimyninę gatvę palieka skendėti tamsoje? Kai įtakingi asmenys valstybės lėšomis išsiasfaltuoja gatves, kuriose gyvena, o neįtakinguosius palieka gerti dulkes ir trankytis duobėmis?
Dešimt metų Anglijoje gyvenusi dabar į Lietuvą grįžusi „Šiaulių krašto“ herojė Birutė Juodienė pastebi daug gerų dalykų Lietuvoje, bet pastebi ir tai, jog lietuviams labai trūksta bendravimo kultūros. Mes lipame vieni kitiems per galvas.
Tą patį sako šimtai lietuvių, gyvenančių užsienyje. Neįsigilinę teisiame. Netoleruojame kitokios nuomonės. Nekankinami sąžinės graužaties galime vienas kitą apgauti, nuskriausti. Doras žmogus turi būti nuolatinės kovos būsenos, kad laikus suspėtų apsiginti.
Kartais situacija Lietuvoje primena gedulingus pietus kaimo valgykloje. Po ilgai užtrukusų giesmių ir poteriavimo ima barškėti peiliai ir šakutės. Visi skuba prisikrauti savo lėkštes, nes, gink Dieve, gali nelikti. Paskubomis kišasi į burnas. Daug nekramtydami ryja. Ir kraunasi dar, kad visko suspėtų paragauti.
Gal dėl to kaltas dar sovietinį prieskonį turintis neišsigryninęs mūsų kapitalizmas? Gal ir lietuvio nacionalinis charakteris?
Juk tiek nedaug laiko buvome laisvi. Vis pavergti, vis okupuoti. Lyg tie našlaičiai. Vieni nuolankiai dairydamiesi, kas iš svetimųjų mus paglostys. Kiti nuolat pašiaušę nugaras ir pasiruošę kovai.
Tik okupuoti gyvenome su lozungu „Žmogus žmogui – bičiulis, draugas, brolis“, todėl ir užuojautos vienas kitam buvo daugiau.
Dabar protus sumaišė dar ir ne pats geriausias vakarietiškos kultūros prieskonis, kai kiekvieno problema yra tik jo problema, kai laimi tas, kuris garsiau rėkia ir gražiau vaidina, kai tylusis ir nedrąsusis niekam neįdomus, kai svetimas skausmas beveik visiems svetimas.
Viename Samariečių bendrijos renginyje smuikeliu profesionaliai griežė radviliškietis Rolandas Sereika. Paprastas, nuoširdus žmogus, scenoje ir vienybėje su savo smuikeliu pavirstantis virtuozu. Jokio susireikšminimo, jokios pozos! Nieko daugiau ir nežinau apie šio žmogaus gyvenimą. Tik visas jo kuklumas labai asociavosi su Mykoliuku iš Juozo Tumo Vaižganto „Dėdžių ir dėdienių“.
Tokių žmonių Lietuvoje taip pat yra daug. Jie profesionaliai dirba savo darbą, įgyvendina verslo idėjas, čirpina smuikelį, atsiduoda savo vaidmeniui scenoje. Jie – gerieji, tikrieji Lietuvos mykoliukai, deja kartais atsiduriantys nieko neturinčių ir nieko neužgyvenusių dėdžių padėtyje.
Nes ten, kur neįgali vidinė kultūra, trūksta ir teisybės. Tad konflikto priežastimi gali tapti net šimtas gramų jogurto.