
Naujausios
Skola, kurios nėra kam grąžinti
Regina MUSNECKIENĖ
Prieš Mirusiųjų pagerbimo dieną Elena įrėmino seną, apibraižytą ir apdilusį savo tėvų trobos raktą. Rėmelį pasistatė ant savo rašomojo stalo. Senojo rakto specialiai neatidavė namo pirkėjams. Spausdama jį delne, moteris dar jautė mamos rankų šilumą. Juk tūkstančius kartų ji laikė savo namų raktą. Juo atsargiai, tarsi šventovę atrakindavo duris.
Žiūrėdama į neįprastą atviruką su raktu moteris prisimena tą dieną, kai ligos kankinamą savo mamą prikalbėjo važiuoti į miestą. Surinko reikalingiausius jos daiktus, nuvežė į savo namus.
Kai atvažiavo paimti jos pačios, mama paglostė kiekvieną savo trobos sieną, peržegnojo visas kerčias, padėkojo už prieglobstį ir atsisveikino visam laikui. Žinojo, kad daugiau nebegrįš.
Tie prisiminimai Eleną ir šildo, ir trikdo. Kartais jaučiasi skolinga mirusiems tėvams, kad anksčiau, kol dar buvo stipresni, neparsivežė jų į miestą. Kartais svarsto – vargu, ar būtų pratęsusi jų gyvenimą. Gal be savo namų, kuriuos sunkiai dirbdami pasistatė, tėvai būtų dar greičiau užgesę?
Aušra po keturiolikos metų sugrįžo iš Airijos. Į kapines prieš lapkričio pirmąją atėjo vedina būriu vaikų. Gimę emigracijoje jie nematė gyvų savo senelių. Moteris atvedė parodyti bent amžinąją jų poilsio vietą. Aušros skola – žymiai didesnė negu Elenos. Išskridusi į Airiją ji nė karto neaplankė savo tėvų. Neskambino ir nerašė.
Tėvai kreipėsi į policiją. Pareigūnai jų dukrą surado sveiką ir gyvą. Bet ji pareiškė nenorinti bendrauti su niekuo iš artimųjų. Esą tėvai, brolis ir seserys prašo paramos. Įsivaizduoja, jog užsienyje sninga pinigais. O ji pati verčiasi sunkiai. Vienas po kito gimsta vaikai. Pačiai pinigai reikalingi.
Jonas jaučiasi labai skolingas jaunesniajai savo seseriai. Norvegijoje dirbęs vyras vis žadėdavo jai ir sau nupirkti kelionę į Turkiją. Visą savaitę bendrautų, išsikalbėtų už visą gyvenimą.
Kaimo rutiną ir sunkius darbus kentusi sesuo kiekvieną žiemą svajojo, jog pavasariop brolis ją pakvies į kelionę. Tačiau broliui atsirasdavo vis svarbesnių reikalų. Namas Novegijoje, paskola bankui, darbai, darbai, darbai... Sakydavo – gal kitąmet. Bet kitų metų nebuvo. Seserį pakirto vėžys.
Vyras padeda krepšelį gėlių ant sesers kapo, uždega žvakelę ir, nubraukęs šykščią ašarą, sunkiu žingsniu pėdina į automobilį. Iš kapinių tiesiai į keltą. Vėl į Norvegiją. Į vienatvę, kurioje nėra nė vieno savo žmogaus. Ten vyksta gyvenimas be tų, su kuriais praleidai vaikystę, žiūrėjai tuos pačius filmukus, su kuriais gali prisiminti smagius jaunystės nuotykius.
Koks tas gyvenimas? Ar tikrai toks, koks turi būti? O gal tik klimpimas į moralines skolas sau ir patiems artimiausiems žmonėms?
„Kokios skolos geriau? Piniginės ar moralinės? Kokios lenvgiau ir paprasčiau grąžinamos?“ – klausia Jonas trinkteldamas automobilio dureles.
Lapkričio pirmąją, kai beveik visi kapai pražysta gėlėmis ir sušyla žvakelių liepsnomis, nes gyvieji ateina grąžinti neatiduotas meilės, pagarbos ir dėmesio skolas, ypač skaudžiai pajaučiame žmogaus ir žmogiškumo ryšį.
Tuomet suvokiame, jog Amžinybės kalneliuose guli ne generolai ir ne eiliniai, ne profesoriai ir ne bemoksliai, ne prezidentai, premjerai, merai ir ne paprasti jų rinkėjai... Tiktai žmonės. Ir titulus, ir užtarnautą ar neužtarnautą garbę, ir nuodėmes sunaikino mirtis. Čia visi lygūs. Titulai čia nebetenka prasmės.
Nebetenka prasmės ir turtai, dėl kurių taip aršiai kaunamės gyvenime. Viskas lieka šiapus. Ir deja, neretai neišmintingai iššvaistoma.
Nebetenka prasmės valdžios galia. Nes čia nėra nei viršininkų, nei pavaldinių. Visi be išimties lygūs. Žmogus matuojamas tik žmogiškumu. Kiek žmogiškumo turėjome ir kiek jo dovanojome kitiems, tiek mus ir atsimins.
Žinoma, istorija atsimena kunigaikščius, valdovus, signatarus, parlamentarus ir kitas asmenybes, kurių vėlesnės kartos nė nebuvo sutikę. Bet tai tik šalta ir oficiali istorinė atmintis.
Yra atmintis širdimi. Ji mus atveda prie tėvų, senelių, brolių, seserų, sielos dvynių, kolegų kapų. Kuo daugiau jie turėjo žmogiškumo, tuo labiau norisi pabūti šalia kauburėlio ir patylėti.
Jie, ir būdami ten, anapus, moko mus nesielgti taip tarsi būtume nemirtingi. Juk neretai pastumiame šalia esantį silpnesnį, perlipame per naivesnio galvą, pakenkiame doram, nes žinome, kad jis mums nekeršys. Paminame žmogiškumo principus, „ardydamiesi“ dėl karjeros ir geresnės socialinės padėties, kol vieną dieną paaiškėja, jog mums viso to nereikėjo, kad visko turime užtektinai, gal net per daug.
Mūsų mirusieji ragina mus suklusti ir paklausti savęs, ar tikrai teisingai išnaudojame šioje žemėje mums skirtą laiką. Tą klausimą sau užduoda sūnus, nė karto neaplankęs motinos, kai ji gulėjo mirties patale, paklydėlė dukra, užkrovusi savo vaikus ir visas savo nuodėmes gyvenimo išvargintiems tėvams.
Nors ateiname grąžinti jiems skolos už netesėtus lūkesčius, jie ir peržengę Anapilio ribą, nieko neima, tik duoda žmogiškumo pamokas lyg savo namų raktą, kad įrėmintume į atviruką.