SENATVĖ – JAU­NI­MO ATEI­TIS

SENATVĖ – JAU­NI­MO ATEI­TIS

IŠ PO SKRY­BĖ­LĖS

Vi­lius PU­RO­NAS

SENATVĖ – JAU­NI­MO ATEI­TIS

Jau­ni­mas vi­sais lai­kais bu­vo toks pat – jau­nas, no­rin­tis veis­tis, ma­ty­ti sa­vo atei­tį, jaus­tis rei­ka­lin­gas, ga­lin­tis sa­ve įpras­min­ti. To­kia bu­vo ma­no­ji kar­ta so­viet­me­čiu, to­kie bu­vo­me prie Vy­tau­to, toks ir da­bar­ti­nis jau­ni­mas Ar­tū­ro ir jo „cheb­ros“ lai­kais.

Jau­ni­mas vai­to­ja, nes jam skau­da, o ką da­ry­ti ne­ži­no – rė­kia iš ins­tink­to. Ir aš jų vie­to­je rėk­čiau. Jei bū­čiau bo­ba – juos guos­čiau, nes jau, be­rods, se­no­vės Pla­to­nas de­ja­vo, kad „ne­ti­kęs da­bar­ti­nis jau­ni­mas, ne tuo ke­liu ei­na...“. Aki­vaiz­dūs da­bar­ti­nės veik­los re­zul­ta­tai – „klo­ze­ti­nin­kų“ var­das ir pa­sie­ki­mai, ku­rių, šiukš­tu, ne­leis­ti­na uos­ty­ti ir šai­py­tis. Tai­gi – nie­ko nau­jo nuo prie­šis­to­ri­nių lai­kų.

Se­nat­vė – jau­ni­mo atei­tis, to­dėl jau­ni­mui duo­ti ke­lią – se­ni­mo pa­rei­ga. Re­ko­men­duo­ju apie tai šne­kė­tis su gy­dy­to­jais. No­ri­te – su vi­daus li­gų, no­ri­te – su vai­kų ar psi­cho­lo­gais, nes ne bio­lo­gi­nia­me am­žiu­je glū­di žmo­gaus gal­vos ir gy­ve­ni­mo pra­smė.

Ko­dėl nu­ty­li­ma es­mė – bran­da? Juk tai – pa­grin­di­nis gy­ve­ni­mo tarps­nis, biog­ra­fi­jos kū­rė­jo ir šei­mi­nin­ko, pa­ti kū­ry­biš­kiau­sia ir der­lin­giau­sia gy­ve­ni­mo da­lis. Jai, o ne se­nat­vei, yra skir­ta žmo­gaus pa­skir­tis, pra­smė ir es­mė. Ir pa­sie­ki­mų sta­tis­ti­ka.

„Ne­su­tin­ka­te? Dis­ku­tuo­ki­te!“ To­kį klyst­ke­lį siū­lo de­mok­ra­ti­ja, nu­ty­lė­da­ma, kad bet ku­ri dis­ku­si­ja – kvai­lių mo­no­lo­gai, todėl kad ple­pa­lai – ne kū­ri­niai.

Kū­ri­niams su­kur­ti rei­ka­lin­gos ži­nios, ta­len­tas, no­ras di­džiuo­tis sa­vo pro­tu ir ran­ko­mis su­kur­tu re­zul­ta­tu. O jei tas re­zul­ta­tas – vien tuš­čios dis­ku­si­jos ar kon­fe­ren­ci­jos? Nie­ko ne­duo­dan­čios, ne­bent iliu­zi­jas apie „dan­giš­kus mig­do­lus“, ku­rie sa­vai­me neįk­ris į iš­žio­tas bur­nas. Kiek to­kių dis­ku­si­jų pri­si­klau­siau dirb­da­mas Sa­vi­val­dy­bė­je, jos ka­bi­ne­tuo­se ar sa­ly­tė­se.

O mies­te – ma­žė­jan­ti gy­ven­to­jų sta­tis­ti­ka, ne­dar­bas, urz­ge­sys tau­to­je ir lais­vų dar­bo vie­tų gau­sa dar­bo bir­žo­je... Reiš­kia – ne bio­lo­gi­nia­me am­žiu­je ar jau­nys­tė­je es­mė, o ad­mi­nist­ra­ci­nio dar­bo bro­ke. Ži­nių sto­ko­je gal­vo­se, bet ne al­go­se. Pa­da­ri­nius ma­to­me.

No­rin­čių rėk­ti – ai­bės.

No­rin­čių dirb­ti – vie­ne­tai.

Ži­nau me­to­di­ką – vi­suo­met duok rėks­niui ga­li­my­bę ir rea­ly­bę pa­si­gar­sin­ti siū­lo­mu dar­bu, t. y. pa­čiam su­si­sta­ty­ti apim­tį ir ter­mi­ną, jį įvyk­dy­ti. Pa­dėk jam, bent ne­truk­dyk. Vi­sais lai­kais tie gar­sia­gerk­liai ap­si­dirb­da­vo, spruk­da­vo į krū­mus, iš ten šnypš­da­vo, inkš­da­vo. Tik vie­ne­tai sa­ve rea­li­zuo­da­vo. Jie lik­da­vo ma­no bi­čiu­liais, ko­le­go­mis. Be­je, tai jie XX am­žiaus pa­sku­ti­niai­siais de­šimt­me­čiais su­kū­rė tą Šiau­lių au­rą, tą įvaiz­dį, ku­riuo ir da­bar vi­du­ti­ny­bės, sė­din­čios ka­bi­ne­tuo­se, spe­ku­liuo­ja.

Rėks­niai rė­kia, nes jiems skau­da. Žur­na­lų rek­la­mos jiems siū­lo auk­so kal­nus, kai gy­ve­ni­me net žmo­ną rei­kia pro­tu ir darbš­tu­mu už­si­dirb­ti, ži­nia, jei tė­ve­lis ne iš tur­tin­gų­jų luo­mo... Nie­kas nie­ko už dy­ką ne­duo­da, „ark­lys ark­lio už dy­ką ne­ka­so“, ne­skai­tant nei ma­nęs, nei ma­nų­jų „skar­dų“. Ypač biu­rok­ra­ti­ja.

Ta­čiau tai – ki­ta šne­ka.

Apie ano­ni­mi­nius in­ter­ne­to ko­men­ta­to­rius. Zirz­liai – ne vien jau­ni­mas, nes zir­zia daž­niau­siai tie, ku­riems dan­tį ge­lia, kai dan­tis­tui pi­ni­gų trūks­ta.

Jei tu ano­ni­mas – „nu­lis“ ar „lais­vas“, tu – ne tik sa­vo, bet ir tau­tos sta­tis­ti­nis skaus­mas. Ko­dėl pikt­nau­džiau­ji in­ter­ne­ti­ne „lais­ve“ vie­šai der­gi sa­vo tau­tie­čius, ne­ži­no­da­mas išei­ties iš ak­la­vie­tės, ku­rio­je tu­pi­te kar­tu?

Aki­vaiz­du, kad „nu­lis“ vi­sa­da yra ir bus nu­lis, nes jis – ano­ni­mas. Net ma­te­ma­ti­kai ži­no, kad tik konk­re­tūs skai­čiai nu­liams su­tei­kia ver­tę. Prie nulio prirašius nulį bus du nuliai, o prie nulio prirašius vienetą – bus dešimt. Tę­siu min­tį to­liau: du nu­liai – tai iš­vie­tė, WC!

Fe! Vėl grį­žo­me prie pra­džios, prie pa­si­me­tu­sios „klo­ze­ti­nin­kų“ kar­tos.

Tė­vy­nės ne­mai­šy­ki­me su ka­den­ci­ja!

Mes – Lie­tu­vos pi­lie­čiai, mes – šei­ma,

ku­rią jun­gia praei­tis, da­bar­tis ir atei­tis.

Ir kal­ba...