
Naujausios
Vilius PURONAS
NEŽINOMASIS VYTAUTO DIDŽIOJO HERALDIKOJE
Mauricijaus vardas yra vedinys iš lotynų kalbos žodžio maurus, kuris reiškia „tamsiaodį“. Mauricijaus vardas yra labai retas Lietuvoje, nuo 1889 metų šis vardas buvo suteiktas tik 2 asmenims (taip tikina vikipedija – tai bent!).
Šv. Mauricijus saugo nuo dieglių ir podagros. Jis globoja Alpių karius, armijas, audinių dažytojus, audinių gamintojus, Pontifikato Šveicarijos sargybą, pėstininkus, kareivius, ginklų kalėjus, audėjus. Šv. Mauricijus yra Austrijos, Magerdburgo (Vokietija), Stadtsulzo (Vokietija), Pianello Val Tidone (Italija), Piedmonto (Italija), Sardinijos (Italija) ir Manresos (Ispanija) globėjas.
Šv. Mauricijaus vardadienis yra švenčiamas rugsėjo 22 dieną.
Neseniai „Lietuvos bajore“ (2015 m., Nr. 21, p. 19–28) mūsų akis pasiekė JAV mokslininkės Violetos Rutkauskienės straipsnis apie Konstancos suvažiavimo (1414–1418) dalyvių herbyną, kuriame pirmą kartą reprodukuojamas Vytauto Didžiojo herbas, jo pasiuntinių vėliava, tuometinės LDK žemių ir didikų heraldika. Lietuvos visuomenė juos išvydo pirmą kartą, tuo labiau kad rankraštyje „Livro de Arautos al. De ministerio armorum“, datuojamame 1416–1417 metais, Lietuvos valdovų vėliavų atvaizdai kartu su pieštiniais Lietuvos delegacijos atstovų herbais yra patys ankstyviausi spalvoti heraldiniai simboliai, žinomi Lietuvos istorijoje. Nenuostabu, nes Portugalijos karališkojo heroldo paliktas rankraštis tik dabar pastebėtas, taigi – net nenagrinėtas.
Dokumente, nesileidžiant į profesinių subtilybių brūzgynus, lengva pastebėti, kad jei Jogailos Lenkijos (Polonio) delegacijos vėliava, karūna karūnuota, primena Žečpospolitos herbo heraldinę schemą – Piastų erelio ir Lietuvos Vyčio šachmatinė kompozicija (iliustr. B.), tai antroji vėliava, įvardinta kaip Vytauto Didžiojo dinastinė vėliava, kelia daugybę klausimų, net šokiruoja. Jos atvaizdą reprodukuoju (iliustr. C.) ir V. Rutkauskienės tekstu komentoju:
„Ji yra dviejų spalvų – raudonos ir geltonos, išdėstytų šachmatiškai keturiuose laukuose. Raudonuose laukuose atvaizduotas Lietuvos Vytis (raitelis) su pakeltu kalaviju ir tamsiai mėlynu skydu su geltonu dvigubu kryžiumi jame. Geltonuose laukuose atvaizduota juoda figūra – pėsčias karys/riteris, vienoje rankoje laikantis pakeltą juodą kalaviją, kitoje – juodą skydą. Virš vėliavos – karūna, greičiausiai pažyminti valdovo rangą“. Prie vėliavos nėra jokio įrašo, bet ji identiška U. Richentalio, vėliau, apie 1420–1431 m. aprašiusio Konstancos suvažiavimą, iliustracijoms, kuriose galima išvysti Vytauto Didžiojo ir jam atstovaujančių pasiuntinių herbų piešinius.
Dauguma mūsiškių buvo šokiruoti – kas tas juodas karys geltoname lauke, niekada negirdėtas LDK valstybinėje simbolikoje? O gal girdėtas, bet Vilniaus nutylėtas, kaip ufonautai ar prieš keliolika milijonų metų klestėjusi civilizacija, save susinaikinusi, tarpusavyje bekovodama dėl teisybės... Gal tai – istoriografinis atsitiktinumas, gal politinis falsifikatas?..
Visiškai mums nematytas analogiškos konstrukcijos Vytauto herbas – iš keturių laukų, raudonos ir geltonos spalvų, išdėstytų šachmatine tvarka (iliustr. D.). Raudonuose laukuose pavaizduotas iškilmingai ristele ant balto žirgo jojantis baltas riteris su stačiai pakeltu kalaviju, geltonuose laukuose – toji juoda figūra su kalaviju vienoje rankoje ir mėlynu skydu kitoje. Virš herbo – du riteriški šalmai, virš jų – skydininkai, atkartojantys paties herbo figūras – baltą raitelį ir juodą figūrą, t. y. pėsčią karį/riterį, vilkintį juodu ilgaskverniu apsiaustu, kuris rankose laiko mėlyną skydą ir pakeltą kalaviją (iliustr. E.). Nors šiame herbe raitelis atvaizduotas gana tiksliai, tačiau Vytauto herbo juodasis karys kol kas lieka mįslinga figūra Lietuvos heraldikoje.
Šie ir kiti Vytauto herbo vaizdai yra minimi ir keliuose kituose, vėlesniųjų amžių herbynuose, besiremiančiuose Konstancos metraštininkų paliktais piešiniais. Istorijos tyrinėtojai pastebi, kad Vytautas galėjo naudoti ir kitą heraldinių ženklų sistemą, apie kurią mes taip pat mažai žinome.
Keblu šnekėti už istorikus, tačiau verkiant reikia.
Dailininko akims tas juodaodis ginkluotas pėstininkas – žiū, kankinys, ne didvyris! Tą aiškiai sufleruoja jo neryžtinga poza, o ginkluotė – tik atributika, iliustruojanti karišką figūros prigimtį. Juodaodžio siluetas aiškiai vaizduoja šv. Mauricijų, tiek kartų minėtą anuometinėse XIV a. Pabaltijo krikšto kasdienybėse, kurių dalis šiame straipsnelyje minima. Jam alternatyvų rasti sunku.
Verta prisiminti net kelis Vytauto Didžiojo bedradarbiavimo su kryžiuočiais atvejus, iš pagoniškos Lietuvos kuriant katalikišką, taip pat apie jo leidimu statytas ir degintas kryžiuočių pilis Žemaitijoje, kurių vieną, ant Salduvės kalno, Šiaulių legendos išsaugojo tautosakoje.
Nenuostabu, o realu, kad šventojo Mauricijaus relikvija į kuklią Šiaulių bažnytėlę atkeliavo Vytauto dėka, gi jo atvaizdas – į besiformuojančią Lietuvos valstybinę heraldiką.
Konstancos atveju, šventojo Mauricijaus įvaizdis pabrėžtinai turėjo parodyti europiečiams, kad pagoniška Lietuva jau ne pagoniškas, o katalikiškas kraštas, kad šv. Mauricijus – tai katalikybės simbolis. Negana to, jis – lygiavertis lietuviškam Vyčiui, tą heraldikoje aiškina šachmatinė simbolių kompozicija. Tai, kad jis negrįžtamai nusimėtė istorijos audrose – natūralus „pirmo blyno“ likimas. Heraldika nubarstė tai, kas buvo negyvybinga ar neturėjo giminystės sekos.
Tegul manasis straipsnelis būna ir hipotezė, ir draugiška provokacija, ir taktiška paspirtis mokslininkams, tyrinėjantiems Lietuvos istoriją. Ir, žinoma, konkretus indėlis į Šiaulių 780-mečio jubiliejų.
B. Jogailos (Lenkijos karalystės) vėliava iš 1416–1417 m. Konstancos suvaž. rankraščio.
C. Vytauto (LDK delegacijos) vėliava iš 1416–1417 m. Konstancos suvaž. rankraščio.
D. Vytauto Didžiojo herbai iš U. Richentalio 1420–1431 m. kronikos.
E. Senosios Lietuvos ir jos valdovo herbas iš K. Grunenbergo 1480 m. herbyno. Bavarijos biblioteka, Vokietija.