
Naujausios
Šiauliuose – naujas vadas ir naujos manieros. Viena iš jų – sveikintis vadinamuoju žaibu, kai susidaužiama kumščiais ir pirštais švelniai pabraižomi delnai. Gal ateis laikas, kai ,sutikę Šiaulių kokį vadą ar vaduką, turėsime sveikintis kariškai – ištiesta plaštaka ar pirštu prie smilkmenio?
Šiaulietis Jonas
KAIP ATIDUOTI PAGARBĄ?
Nežinau, kas kariškiams sugalvojo tokią nesąmonę – atiduoti pagarbą, t. y. dalinti savigarbą, kuri kiekvienam reikalinga, kaip neatskiriama žmogaus vertybė, kaip moralinė prievolė. Ir tėvus reikia gerbti, ir algas gaunančius pusgalvius valdžioje, nes jei negerbsi... O čia – dalinti moralinę nuosavybę...
Nė už ką! Bet šnekėkime plačiau.
Mes, buvę kariškiai, žinome, kad pagarba atiduodama saliutuojant, t. y. prie smilkinio pridedant ištiestos dešinės rankos plaštaką, žiūrint tvirtu žvilgsniu į tą subjektą, kuris yra aukščiau tavęs pagal rangą.
Žinome ir auksinę taisyklę, kad „ranka prie tuščios galvos nepridedama!“ Taip elgiasi visų valstybių kariškiai – ir vokiečiai, ir indai, ir rusai, ir brazilai. Kodėl?
Pasirodo, tas paprotys – iš mūsų LDK husarų, iš XVI amžiaus. Tai užfiksavo mokslininkai, tyrinėję Oršos mūšio pergalę (1514). Mūsų sunkiųjų husarų galvas dengė šalmai.
Muziejuose išliko anuometiniai šalmai – skardinės kepurės su ausinėmis. Tos ausinės, saugojusios ausis ir kitas galvos dalis kirstynėse, rikiuotėje trukdydavo girdėti vado postringavimus, komandas ar moralus. Todėl husarai, klausydami vado, ištiesta plaštaka pakeldavo dešinę šalmo ausinę.
Koks rikiuotės vaizdas! Plieno vyrų plieno rankos prie plieno smilkinių! Šarvuotos gretos ir jas vienijantis pakeltų rankų žvilgesys.
Kito laikai, keitėsi šalmai, vadai ir papročiai, tačiau toji dekoratyvi elgesio prievolė delnu gerbti nukeliavo per pasaulio armijas, statutus.
Įdomu, kad Lietuvoje tebegyva husarų šalmus menanti ausinės kepurės forma. Ji matoma Kazio Šimonio piešinėliuose iš XX a. pirmųjų dešimtmečių. Pokaris šią tradiciją pakeitė rusiškomis „ušankomis“. Tokių lietuviškos žieminės kepurės atmainų galime užtikti mugėse... Tautodailės tyrinėtojams toks sutapimas kažkodėl praslydo pro ausis ir akis.
Nuklydau nuo temos.
..............................................................................................................................
Ak, tas žaibavimas kumščiais vietoj rankų paspaudimo?
Tai – madingas „šikas“. Taip mane, kaip „chebrantą“, sveikino vienas iš „bomžų“, pajutęs, kad esu „savas tarp savų“, nors, kai pavadino „tėvu“, atrėžiau, kad nesu brokdarys, o kai paprašė dvidešimt euro centų – pasiunčiau...
Nesigilindamas į bendravimo subtilybes primenu:
MADA – TAI BJAURUMO FORMA, IŠEINANTI IŠ MADOS.
Svarbu mums, kraštotyrininkams, ją laiku pastebėti ir dokumentuose užfiksuoti.
Smetoniškoje nuotraukoje iš P. Kaminsko kolekcijos – Šiaulių centrinėje aikštėje saliutuoja grupė Lietuvos kariškių.
Smetoniškoje nuotraukoje iš P. Kaminsko kolekcijos – pagarbos žestai tarp vado ir pavaldinio.
Sunkiojo husaro šarvuotė. Fragmentas iš XVII a. graviūros apie LDK karvedį Karolį Chodkevičių.
Dail. Kazio Šimonio iliustracija