
Naujausios
Be etnokultūros liekame pliki ir basi
Kelmės kultūros centro direktoriaus pavaduotoja Angelė Jovaišaitė vadovauja „Judlės“ folkloro ansambliui ir romansus atliekančiai muzikavimo grupei „Intriga“.
Jos sumanymas Kelmėje rengti tarptautinį folkloro festivalį „I pajauga žali leipa“, kapelų šventę „Graži mūsų šeimynėlė“, vaikų folkloro festivalį „Žaliū, žaliū žolynelia“. Neseniai pati išmoko austi, sėdo į stakles ir priaudė marškinių rankogalių savo ansambliečiams. „Be etninės kultūros liekame pliki ir basi“, – įsitikinusi Angelė.
Regina MUSNECKIENĖ
reginamus@skrastas.lt
Dvasia pasklido Rokiškyje
Angelė Jovaišaitė dar nuo mokyklos laikų ruošėsi tapti kultūros darbuotoja. Mokėsi groti akordeonu. Įstojo į Rokiškio kultūros mokyklą. Ketino tapti režisiere. Tačiau po metų kultūros mokykloje atsirado etnografo specialybė. Tuomet tarp studentų ir pasklido etnokultūros dvasia, kuria užsikrėtė ir kitas specialybes pasirinkusieji.
Galbūt todėl 1991-aisias atvykusi dirbti į Kelmės kultūros centrą su entuziazmu kiekvienais metais rengė ekspedicijas, rinko tautosaką, liaudies dainas. „Sutinki pievoje moterį, einančią prie karvikės. Kol ji melžia karvę, pasišneki apie ūkį. Paskui užsimeni apie dainas. Kaimo žmonės visuomet pradėdavo nuo romansų. Sakydavo, anos senovinės – negražios. Tačiau paskui padainuodavo ir senesnių laikų dainų“, – mena Angelė.
Taip po truputį kaupė senosios tautosakos archyvus.
Abi su šiandien etnokultūros sritį kuruojančia Nomeda Jokubauskiene pradėjo dirbti gegužės mėnesį, o liepą jau reikėjo organizuoti žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursus. Buvo nemenkas iššūkis!
Reikėjo susirinkti ir folkloro kolektyvus. Jauna specialistė keliavo per mokyklas, ragino vaikus puoselėti ir populiarinti prigimtinę kultūrą. Subūrė „Tadujos“ folkloro ansamblį. Kiek parepetavus jau teko vykti koncertuoti į Švediją. „Buvo labai sunku, bet įdomu. Kas prie dūšios, tam neskaičiuoji savo laiko,“ – pripažįsta moteris.
Per „mandrystę“ nuėjome į šoną
„Tadujai“ A. Jovaišaitė vadovavo penkerius metus. Vėliau ansamblį perdavė šiandieniniam savo kolegai Osvaldui Gerbeniui, jis dar studentas būdamas važinėdavo iš Šiaulių į repeticijas.
Pati pasiliko vaikų kolektyvą „Judlė“. Su etnokultūra užaugino dvi kartas. Šiuo metu „Judlėje“ groja, dainuoja ir šoka kai kurie nuo vaikystės šiame kolektyve užaugę etnokultūros puoselėtojai. Kai kurie į ansamblį jau atsivedė ir savo vaikus.
Šiandien „Judlės“ ansamblyje – 17 muzikantų ir dainininkų. „Tik iš pirmo žvilgsnio gali atrodyti, jog folkloras labai lengvas žanras. Iš tiesų tai labai sudėtingas dalykas, nes susipina ir šokis, ir daina, ir muzikavimas. O kolektyvo vadovas taip pat visus šiuos dalykus turi išmanyti“, – tikina Angelė.
Dalis „Judlėje“ muzikavusio jaunimo šiuo metu gyvena užsienyje. Tačiau per šventes sugrįžę namo jie visuomet užsuka pas Angelę. „Facebooke“ buvę ansambliečiai susikūrė net „Judlės“ paskyrą. Tai rodo, kaip jaunimui svarbu sava kalba, sava kultūra.
„Juk jie ten išvažiavę į užsienį be savo kultūros lieka pliki ir basi, – įsitikinusi Angelė. – Etnokultūra daro žmogų dvasiškai turtingesnį. Tai mūsų gyvenimas, mūsų apeigos ir mūsų šventės, mūsų dainos ir šokiai. Paskelbus Nepriklausomybę, mes labai norėjome modernumo. Grobėm viską, kas užsienietiška. Ir nutolome nuo savo šaknų. Per mandrystę nuėjome į šoną.“
Tiems, kurie bent kiek prisiliečia prie liaudies meno, priauga etninė kultūra, tampa žmogaus gyvenimo dalimi. Tačiau šis reiškinys, pasak kultūros specialistės, turėtų būti visuotinis. Antai Latvijoje jau vaikų darželiuose mokoma švęsti tradicines šventes, supažindinama su apeigomis, vaikai mokomi liaudies dainų ir šokių.
Užsieniečiai stebisi turtingu Lietuvos folkloru. Bet mes patys nevertiname to, ką turime.
Misija – skleisti prigimtinę kultūrą
Baigusi kultūros mokyklą Angelė dar studijavo edukologiją bei anglų kalbos filologiją Šiaulių universitete, tačiau neišsižadėjo su etnokultūra susijusio darbo.
Didieji folkloristai nenori pripažinti, jog romansai yra folkloras. Tačiau A. Jovaišaitės įsitikinimu, tai dvarų kultūros folkloras. Ir jį mielai atlieka jos suburta ir vadovaujama muzikavimo grupė „Intriga“. „Tekstai skaudūs, kartais naivūs ir juokingi. Tačiau žmonės kūrė tai, ką patys išgyveno“, – apie šios rūšies folklorą sako specialistė.
Ji parašė projektą ir gavo lėšų išleisti romansų kompaktinę plokštelę. Plokštelėje ne tik kelmiškių, bet ir Šiaulių rajono Verbūnų, Joniškio, Radviliškio grupės „Sidabrinė mėnesiena“ atliekami romansai.
Sekdama latvių pavyzdžiu specialistė stengiasi vaikams nuo mažens įteigti etninės kultūros pojūtį. Teikia projektus Lietuvos kultūros tarybai, o iš projektinių lėšų kviečia lektorius, Šiaulių apskrities folkloro ansamblių vadovus, kas antri metai rengia tarptautinį folkloro festivalį „I pajauga žali leipa“.
Rajono kolektyvai pasirodo vaikų folkloro festivalyje „Žaliū, žaliū žolynele“, kapelų šventėje „Graži mūsų šeimynėlė“.
Iš Kėdainių parsivežė stakles
Dar pirmaisiais savo darbo Kelmėje metais, kai organizuodavo ekspedicijas, teko pabuvoti pas audėjos Onutės Butvilienės mamelę, pašauktą audėją. Angelė susižavėjo tuo amatu. Daug metų puoselėjo svajonę išmokti austi. Ne per seniausiai nusipirko stakles. Su Onute Butviliene jų apžiūrėti ir parsivežti važiavo į Kėdainių rajoną. Tą pačią dieną ir sustatė Amatų centre.
„Iš karto užsipuoliau išausti skarą žematiškam tautiniam kostiumui. Tris dienas skaičiavau siūlus, paskui visą dieną užtrukau, kol apmečiau. Bet, kai užsispiri ką nors naujo išmokti, neskaičiuoji nei savo laiko, nei resursų. Tik esu labai dėkinga audėjai Butvilienei už jos kantrybę“
Šiuo metu Angelė su kita Onutės Butvilienės mokine Irena Arlauskiene audžia taip vadinamuosius žičkus – tautinių drabužių marškinių apykakles ir rankogalius bei žemaitiško kostiumo skaras. Autentiškų raštų pavyzdžius rado Lietuvos nacionaliniame kultūros centre.
Audėja tapusi etninės kultūros puoselėtoja džiaugiasi, jog į Kelmę netrukus atkeliaus dar devynerios staklės iš Švedijos. Staklės buvusio fabriko. Švedai labai brangina savo kultūros paveldą, puoselėja liaudies amatus ir galimybėmis juos puoselėti mielai dalijasi su kitais.
Dabar bus galima priausti daugiau detalių tautiniams rūbams, nes jos labai brangios. Be to, vykstant žemaičių etnomuzikavimo ir tradicinių amatų kursams vienu metu bus galima mokyti daugiau audėjų. Galbūt šio amato pasiryš mokytis dar daugiau kelmiškių. „Iš tokio amato galima ir pragyventi, – įsitikinusi A. Jovaišaitė. – Tik reikia labai daug kantrybės ir nenorėti labai daug uždirbti iš karto.“
Beje, specialistė, rašydama projektus, ne kartą yra gavusi paramos ir aprengusi tautiniais rūbais kai kuriuos kolektyvus.
Autorės nuotr.
Angelė Jovaišaitė sako, jog etninė kultūra daro žmogų dvasiškai turtingesnį.
Per dažną renginį Angelė Jovaišaitė vilki tautiniu žemaičių kostiumu.
Dabar Angelė Jovaišaitė pati pradėjo austi skaras žemaičių moterų tautiniam kostiumui.
Angelė Jovaišaitė organizuoja ne vieną folkloro kolektyvų šventę.
Iš Radviliškio rajono kilusi Angelė Jovaišaitė pamilo Kelmę ir tautodailininkų išpuoštas jos erdves.