Centralizuota buhalterija – "vakcina" nuo pažeidimų?

Vi­ta­lio LE­BE­DŽIO nuo­tr.
Cent­ra­li­zuo­tos bu­hal­te­ri­jos pa­da­li­nio va­do­vas Au­re­li­jus Juš­ka aiš­ki­no, kad įstai­gų ap­skai­tą pa­gal funk­ci­jas tvar­kys pen­kios spe­cia­lis­tų gru­pės.
Iš­kart po nau­ja­me­ti­nių šven­čių pra­dė­jo veik­lą nau­jas Šiau­lių švie­ti­mo cent­ro Cent­ra­li­zuo­tos bu­hal­te­ri­jos pa­da­li­nys. Po ne vie­ne­rius me­tus tru­ku­sių gin­čų dėl biu­dže­ti­nių įstai­gų bu­hal­te­ri­nės ap­skai­tos cent­ra­li­za­vi­mo Sa­vi­val­dy­bė žen­gė pir­mą žings­nį – įstei­gė pa­da­li­nį, ku­riam per­da­vė tvar­ky­ti 37 biu­dže­ti­nių įstai­gų fi­nan­si­nę ap­skai­tą.

Įsi­kū­rė uni­ver­si­te­to pa­sta­te

Šiau­lių mies­to sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius An­ta­nas Bar­tu­lis in­for­ma­vo, kad pir­mam cent­ra­li­za­vi­mo eta­pui kon­kur­sų bū­du pa­sam­dy­ta 20 bu­hal­te­rių ir dar 8 ki­tų sri­čių dar­buo­to­jai – va­do­vas, do­ku­men­tų val­dy­mo spe­cia­lis­tai, tei­si­nin­kas, kom­piu­te­rių spe­cia­lis­tas ir ki­ti.

Pa­si­ren­gia­ma­sis eta­pas per­nai mies­to biu­dže­tui kai­na­vo 112,5 tūks­tan­čius eu­rų. Už juos iš­nuo­mo­tos ir su­tvar­ky­tos pa­tal­pos Cent­ri­nių uni­ver­si­te­to rū­mų pa­sta­te (Vil­niaus g. 88), nu­pirk­ti bal­dai, kom­piu­te­ri­nė bei pro­gra­mi­nė įran­ga.

Šiais me­tais pa­da­li­nio iš­lai­ky­mas kai­nuos 692,7 tūks­tan­čio eu­rų, ku­rie bus iš­leis­ti dar­buo­to­jų at­ly­gi­ni­mams, mo­kes­čiams, pa­tal­pų nuo­mai, ko­mu­na­li­nėms pa­slau­goms, kan­ce­lia­ri­nėms pre­kėms, pa­si­reng­ti ant­ram cent­ra­li­za­vi­mo eta­pui.

Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius A. Bar­tu­lis ti­ki­no, kad to­kia per­tvar­ka ne tik leis pa­di­din­ti biu­dže­ti­nių įstai­gų bu­hal­te­ri­nės ap­skai­tos ko­ky­bę, bet ir su­tau­pys lė­šų. 37 įstai­go­se įsteig­ta 51,8 bu­hal­te­rių, ap­skai­ti­nin­kų, ka­si­nin­kų eta­to. Da­bar jų dar­bą pe­ri­ma dau­giau nei per­pus ma­žiau spe­cia­lis­tų.

Nau­jo­jo pa­da­li­nio va­do­vas Au­re­li­jus Juš­ka in­for­ma­vo, kad 16 iš 20 kon­kur­sus lai­mė­ju­sių ir nau­jai priim­tų bu­hal­te­rių iki šiol dir­bo biu­dže­ti­nė­se įstai­go­se.

Pla­nuo­ja su­tau­py­ti

Ki­tais me­tais pla­nuo­ja­ma per­duo­ti šiam pa­da­li­niui tvar­ky­ti dar 52 biu­dže­ti­nių įstai­gų bu­hal­te­ri­ją. Aps­kai­tos spe­cia­lis­tų pa­da­li­ny­je pa­dvi­gu­bės – bus apie 40.

A. Bar­tu­lis aiš­ki­no, kad jie pa­keis 128 bu­hal­te­ri­nės ap­skai­tos dar­buo­to­jus, iki reor­ga­ni­za­ci­jos pra­džios dir­bu­sius 89 biu­dže­ti­nė­se įstai­go­se. Vie­na iš­ly­ga vis dėl­to bus. Po da­lį ap­skai­tos dar­buo­to­jo eta­to liks ten, kur pre­kiau­ja­ma bi­lie­tais. Tai dau­giau­sia kul­tū­ros įstai­gos.

Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius ža­da, kad už­bai­gus cent­ra­li­za­vi­mo pro­ce­są, 2022 me­tais jau bus su­tau­po­ma apie mi­li­jo­ną eu­rų.

Kol kas apie di­de­lę eko­no­mi­ją kal­bė­ti anks­ti, nes da­ly­je įstai­gų dar sau­sio-ko­vo mė­ne­sį dirbs at­lei­džia­mi fi­nan­sininkai, ku­rie rengs įstai­gų 2019 me­tų fi­nan­si­nes ata­skai­tas.

Pa­da­li­nio va­do­vas pri­sta­tė, kad sie­kiant mak­si­ma­laus mas­to efek­to, bu­hal­te­ri­nė ap­skai­ta įstai­goms tvar­ko­ma funk­ci­niu mo­de­liu pa­gal funk­ci­nes gru­pes – pla­na­vi­mą, at­si­skai­ty­mus ir kont­ro­lę, tur­to ap­skai­tos, įmo­kų ap­skai­tos, mais­to pro­duk­tų ap­skai­tos bei dar­bo už­mo­kes­čio.

Ti­ki­si iš­veng­ti pa­žei­di­mų

Sa­vi­val­dy­bės ad­mi­nist­ra­ci­jos va­do­vas pa­tvir­ti­no, kad ne vie­no­je biu­dže­ti­nė­je įstai­go­je bu­vo nu­sta­ty­ti bu­hal­te­ri­nės ap­skai­tos pa­žei­di­mai. Ne kar­tą vie­šai skam­bė­jo įvai­rūs skan­da­lai – apie ne­tei­sė­tai iš­mo­kė­tas pre­mi­jas, gau­tas ar nu­sa­vin­tas lė­šas ir pa­na­šiai. Vi­sai ne­se­niai bau­džia­mo­ji by­la iš­kel­ta dėl lė­šų grobs­ty­mo ir nu­sa­vi­ni­mo "Ra­sos" pro­gim­na­zi­jo­je, kur kal­ti­nimai pa­teik­ti ne tik bu­vu­siai va­do­vei, bet ir bu­hal­te­rei.

Cent­ra­li­za­vus bu­hal­te­ri­ją, įstai­gos va­do­vas tie­sio­giai ne­be­va­do­vaus bu­hal­te­riui. Anot A. Juš­kos, sie­kiant mak­si­ma­laus mas­to efek­to, bu­hal­te­ri­nė ap­skai­ta įstai­goms tvar­ko­ma funk­ci­niu mo­de­liu pa­gal gru­pes – pla­na­vi­mą, at­si­skai­ty­mus ir kont­ro­lę, tur­to ap­skai­tos, įmo­kų ap­skai­tos, mais­to pro­duk­tų ap­skai­tos bei dar­bo už­mo­kes­čio. Vie­nos įstai­gos ap­skai­tą tvar­kys ke­li at­ski­rų gru­pių spe­cia­lis­tai.

A. Bar­tu­lis ti­ki­si, kad taip įstai­gos va­do­vas, ban­dan­tis at­lik­ti ne­tei­sė­tą veiks­mą, bus su­stab­dy­tas.

Ko­kia nau­da įstai­gai? Ma­no­ma, kad įstai­gų va­do­vams rei­kės ma­žiau skir­ti lai­ko fi­nan­sų kont­ro­lei, jie ga­lės dau­giau rū­pin­tis tie­sio­gi­nės veik­los tu­ri­niu.

"Nau­da jau ta­, kad va­do­vas ne­be­da­rys pa­žei­di­mų ir ne­rei­kės tam tik­rų su­mų iš­skai­čiuo­ti iš įstai­gai skir­tų asig­na­vi­mų", – šyp­te­lė­jo Ad­mi­nist­ra­ci­jos di­rek­to­rius.

Šiais me­tais pa­da­li­nio iš­lai­ky­mas kai­nuos 692,7 tūks­tan­čio eu­rų.