
Naujausios
Režisierė išėjo, legenda liko
„Skirtingai negu jį kuriantys žmonės, teatras neišeina“, – Valstybiniam Šiaulių dramos teatrui minint 80-mečio jubiliejų, rašė režisierė Aurelija Ragauskaitė. Šios režisierės era Šiauliuose vadinama aukso amžiumi. Trečiadienį A. Ragauskaitė amžinojo poilsio atgulė Vilniaus Antakalnio kapinių Menininkų kalnelyje. Išlydint režisierę, šalia urnos stovėjo Antano Krištopaičio akvarelė, joje A. Ragauskaitė įamžinta visiems įsiminusia poza – su cigarete rankoje.
Živilė KAVALIAUSKAITĖ
zivile@skrastas.lt
Buvo reiškinys teatre
Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktorius Juozas Bindokas tarnavo armijoje, kai A. Ragauskaitė atėjo dirbti į Šiaulių dramos teatrą. Iš laiškų žinojo: teatre vyksta labai intensyvus darbas, A. Ragauskaitė stato „Valdovą“.
„Patys aktoriai su dailininke Dalia Mataitiene mezgė dekoracijas. Man buvo toks gražus, netikėtas dalykas! Suvienytas kolektyvas!“ – prisimena J. Bindokas.
Pasak aktoriaus, praėjusio amžiaus aštuntojo dešimtmečio pradžioje Šiaulių dramos teatre dirbo ir Nataša Ogaj – teatras jau buvo aukštai pakilęs. Bet atėjusi A. Ragauskaitė kartelę pakėlė dar aukščiau. Ji buvo kūrybinė asmenybė, sugebėjusi suburti kolektyvą ir jį pajungti kūrybai.
„A. Ragauskaitė buvo reiškinys Šiaulių dramos teatre. Jos iškelta kartelė turbūt dar ir dabar neperžengta. Gal ji ir laikmetį šiek tiek prašoko. Ir „Valdovas“, ir „Pajūrio kurortas“, ir „Kaip žydėjimas vyšnios“ – visi spektakliai buvo labai stiprūs, visoje Lietuvoje žinomi.“
A. Ragauskaitės kūrybos metais literatūrinės dalies vedėju dirbo Tomas Venclova, dailininke – Dalia Mataitienė. Šiuos žmones J. Bindokas vadina Lietuvos kūrybiniu elitu.
„Ir mes, to laikmečio aktoriai, dalyvavome šiame teatro žydėjime, kūrybiniame polėkyje. Labai gražus laikmetis buvo. Prisiminimai labai šviesūs. O mes irgi jauni buvome. Pas ją ir kavą gerdavome, ir rūkydavome. Nebuvo barjero. Ji buvo kompanijos siela.“
Įstrigusios aktoriui ir kūrybingos vakaronės po spektaklių – su poezija, dainomis, humoru...
J. Bindokas žodžiais piešia režisierės portretą: „Kai eidavo per miestą, matydavai: eina Ragauskaitė. Nors kiek to miesto, ji gyveno nedideliame butelyje prie „Titnago“. Atlapoti kailinukai, cigaretė rankoje. Asmenybė. Ragauskaitė.“
J. Bindokas prisimena, kaip praėjus keliems dešimtmečiams, Šiaulių dramos teatro atstovai nuvyko pasveikinti režisierės, ko gero, su 80-uoju gimtadieniu. Režisierė, kaip įprasta, tebetraukė cigaretę.
„Visi buvome žvaigždės“
Valstybinio Šiaulių dramos teatro aktorė Nijolė Mirončikaitė sako, kad iki A. Ragauskaitės Šiaulių dramos teatras kritikų buvo laikomas buitiniu.
„Per jos laikotarpį mūsų aktoriai sukūrė labai daug įdomių vaidmenų, apie juos pradėjo rašyti. Vadinasi, iš to paties molio galima daryti – reikėjo tokios rankos.“
Į teatrą 1964 metais atėjusi N. Mirončikaitė buvo „charakterinė“ aktorė. A. Ragauskaitė jai pasiūlė dramatinių vaidmenų.
„Ji pakeitė mano amplua. Esu dėkinga: mano kūrybinis aukso amžius yra būtent A. Ragauskaitės ir Gyčio Padegimo laikas.“
1974 metais, minint poetės Salomėjos Nėries 70-ąsias gimimo metines, Šiaulių dramos teatre buvo statomas spektaklis „Kaip žydėjimas vyšnios“.
„Buvome kelios Salomėjos, kiekviena iš mūsų – vis kita Nėries charakterio spalva. Fausta Laurinaitytė – truputį seksuali: „Šią naktį pas mane Karmen atėjo...“ Aš buvau dramatiška, karo laiko: „Juokis, gyvenime, juokis, pajaco juoku...“
A. Ragauskaitė rasdavo tinkamų būdų atverti aktorių vidines galimybes. Ji buvo ne tik režisierė, aktorė, bet ir pedagogė.
„Režisieriai žino, kaip turi būti, bet nežino, kaip padaryti. Ji turėjo visa apimantį spektaklio matymą ir sugebėdavo išreikalauti iš aktorių, to, ko ji nori. Neišeina man, o ji: „Nilce, kelk rankas į viršų ir rėk! Aš tik: „Aaaa!“ Ir per tai supratau, ko iš tikrųjų reikia“, – šypsosi N. Mirončikaitė.
A. Ragauskaitė nebijojo bandyti. Pasitikėjo aktoriais. Tuomet 30-mečiam Pranui Piaulokui skyrė Valdovo – 80-mečio – vaidmenį.
„Sako, Pranai, trenk kumščiu į stalą ir surik: „Aš tavęs nekenčiu!“ Po to jau Pranas susigaudė, ko reikia“, – dar vieną repeticijų akimirką atskleidžia N. Mirončikaitė.
„Neužimtas aktorius yra potencialus nusikaltėlis“, – sakydavo režisierė. Mat tuomet užsiima gandais, intrigomis.
A. Ragauskaitės metais visi aktoriai turėjo vaidmenų, visas teatras buvo užimtas: „Visos buvome žvaigždės. Ji padarė taip, kad visi buvome reikalingi.“
N. Mirončikaitė prisimena, kaip gražiai A. Ragauskaitė priėmė jaunuosius režisierius: G. Padegimą, Saulių Varną, Reginą Steponavičiūtę. Ir globojo, ir pastabų pasakydavo.
„Ji taip mokėdavo užvesti, kad mes norėtume daryti!“ – sako N. Mirončikaitė.
„Einame tvarkyti kapinių“, – kartą pasiūlė A. Ragauskaitė. Tuo metu amžinybėn jau buvo išėję Alfonsas Dobkevičiaus, Kazimieras Tamkevičius, režisierė norėjo sukurti aktorių panteoną Ginkūnuose.
Teatralai iki šiol išlaikė tradiciją per Vėlines aplankyti amžino poilsio atgulusius kolegas.
Teatras leisdavo sienlaikraštį. Po premjerų rengdavo teminius vakarėlius. Po itališku karščiu dvelkiančio spektaklio „Kivirčai Kjodžoje“ vaišinosi vaisiais, po lietuviško veikalo – lašinukais, duonyte.
A. Ragauskaitės iniciatyva Naujieji metai pradėti sutikti su poezija ir muzika: aktoriai skaitė eiles, muzikos kūrinius atliko „Polifonija“.
Ieškodama netradicinės erdvės, A. Ragauskaitė atrado Šv. Ignaco Lojolos bažnyčią, tuomet paverstą sporto sale.
1979 metais A. Ragauskaitė išvyko į Vilnių. Atsisveikindama, prisimena N. Mirončikaitė, aktoriams padovanojo žibintą.
Ryšiai nenutrūko – ir toliau bendraudavo, susiskambindavo. Teatras visuomet pasveikindavo režisierę su gimimo diena.
„Mes vis prašydavome, kad sugrįžtų. Ji sakydavo: „Jei ne mano metai... Mano ranka jau nusilpusi.“
Kai Jaunimo teatre buvo švenčiamas A. Ragauskaitės jubiliejus, šiauliečiai pasveikino itin originaliai. Skambant muzikai iš spektaklio, P. Piaulokas režisierei po kojomis elegantiškai švystelėjo gėlėtą jaunatvišką skarelę iš „Kaip žydėjimas vyšnios“, ištiesė cigarečių pakelį, režisierei paėmus cigaretę, uždegė. Pasveikinimas buvo ir šiltas, ir graudus.
N. Mirončikaitė su A. Ragauskaite bendraudavo ir paskutiniais režisierės gyvenimo metais.
„Režisiere, ar jūs mane pažįstate, kaip jūs?“ – nuvykusi pasveikinti su 90-mečio jubiliejumi, klausė. „Man labai gerai, nieko nereikia daryti, visi šokinėja“, – atsakė A. Ragauskaitė.
Stiprus ryšys išliko ir atsisveikinimo akimirką – išlydint režisierę amžinybėn, didžiausia delegacija buvo iš Šiaulių teatro.
Kaip kometa
Valstybinio Šiaulių dramos teatro trupės vedėjas aktorius Vladas Baranauskas:
– Paskutinį kartą pas ją buvau lapkričio pabaigoje. Pasėdėjau. Pakalbėjau, pakalbėjau, pakalbėjau...
Būdamas Vilniuje, visuomet pas ją užvažiuodavau – ir kai gyveno Antakalnyje, ir kai išvažiavo į Antavilius. Ji mane mylėjo gal kaip sūnų palaidūną, gal, žiūrėdama į mane, matė savo sūnų. O aš ją mylėjau kaip režisierę, kaip antrą mamą, kuri padarė iš manęs aktorių.
Aš jai dėkingas už daug ką. Už pasaulio supratimą. Už teatro supratimą. Už teatrinės etikos supratimą. Už tai, kad visą Šiaulių teatrą timptelėjo už ausų.
Kvietė Vilniaus intelektualus, paskui jie patys važiavo. Galiu kalbėti pavardėmis: Lankutis, Samulionis, Judelevičius, Petuchauskas, Girdzijauskaitė, Aleksaitė... Tomas Venclova mums skaitydavo paskaitas – kas begali būti gražiau.
Atsirado ir kompozitoriai. Pradedant Osvaldu Balakausku, kuris paskui gavo Nacionalinę premiją, tapo Paryžiuje ambasadoriumi... Iš teatro scenos pasklido kita muzika. Atsirado dailininkai. Mataitienė. Legendinis šviesaus atminimo Kalinauskas. Teatras išsprūdo iš prakeiktos buities, iš buitinio realizmo.
Keisti paradoksai. Visas teatras kvepėjo pakulomis, kai „Valdovui“ visi mezgė pakulines virves – pradedant N. Mirončikaite, baigiant mano kursioku P. Piauloku. „Pajūrio kurortas“ kvepėjo mediena. „Iš chaoso“ kvepėjo metalu.
Teatras tapo viena komanda, vienas kumštis. Prisimenu, kaip trukdavo repeticijos iki pusės pirmos, pirmos, kaip visi jaudindavosi, gal kažkas ne taip. Buvo toks gražus rožinis laikas...
Jos taisyklės buvo paprastos ir griežtos: nevaikščioti per sceną su paltais, cigaretėmis ar nuosavais batais. Pagarba scenai ir savo darbo vietai.
Vakarojimai teatre su dainomis... Naktiniai pasisėdėjimai jos mažyčiame butelyje iki paryčių, kalbėjimai apie literatūrą, meną, praeitį... Sėdi meno kritikai, rašytojai. Ir sėdi tu, jaunas aktorėlis ilgiausiais plaukais, klausaisi, bandai įkišti trigrašį.
Juozas Baltušis atvažiuodavo vien dėl mūsų aktorių. Tuo laikotarpiu kritikai, rašytojai gaudydavo tavo žvilgsnį, kad pasisveikintų. Pasijutai, kad esi šio to vertas. Kai Klaipėdoje po „Kaip žydėjimas vyšnios“ ėjome į aptarimą, kritikai atsistoję plojo.
Ji ir vyrus aktorius timptelėjo, ir aktores privertė pasitempti. Kad eitų gatve ir matytųsi – eina aktorė.
Ji niekam neleisdavo aktorių bausti. Beprotiškai mylėjo. Atleisdavo daug nuodėmių. Ji pati, buvusi aktorė, teatro virtuvę taip pažinojo, vyrų ir moterų griekus taip gerai žinojo!
Ji sukosi dideliame literatūros sluoksnyje, jos vyras buvo poetas. Studijavo Maskvoje, gal buvo lengviau įkvėpti to oro. Ji buvo kunkuliuojanti energija, kuri laužė visus tabu. Aš galvojau, kad laisvesnio už mane žmogaus pasaulyje nėra, o ji tas ribas dar praplėtė. Laikas buvo stagnacinis, juodas, bet juodoje spalvoje visada ryškiau šviečia šviesa ir spalvos.
Ji švystelėjo kaip kometa. Gal ir gerai.
Joje buvo aristokratizmo. Nepasiduoti. Išeiti pakelta galva.
Dukra paprašė pasakyti atsisveikinimo kalbą. Kalbėjau, kad ji beprotiškai mylėjo kiekvieną įkvėpimą, kiekvieną gėlės žiedą, kiekvieną mizansceną, kiekvieną sceną, kiekvieną aktorių, kiekvieną teatro dulkelę.
Prieš išėjimą sakė: aš viską padariau, aš neturiu dėl ko gyventi. Jos sąžinė buvo rami.
Valstybinio Šiaulių dramos teatro nuotr.
Aurelija Ragauskaitė (1924 m. kovo 31 d. Šiaulėnuose, Šiaulių apskritis – 2017 m. sausio 15 d.) buvo viena ryškiausių Lietuvos teatro režisierių.
Nuotr. iš Nijolės MIRONČIKAITĖS archyvo
(Iš kairės) Naubertas Jasinskas, Nijolė Mirončikaitė, Pranas Piaulokas. Sėdi Aurelija Ragauskaitė. Apie 1975 metus.
Giedriaus BARANAUSKO nuotr.
Aktorei Nijolei Mirončikaitei Aurelijos Ragauskaitės laikas – ir teatro, ir asmeninės kūrybinės karjeros aukso amžius.
„Ir mes, to laikmečio aktoriai, dalyvavome šiame teatro žydėjime, kūrybiniame polėkyje. Labai gražus laikmetis buvo“, – sako aktorius Juozas Bindokas.
„Ji švystelėjo kaip kometa“, – apie Aurelijos Ragauskaitės laiką Šiauliuose sako aktorius Vladas Baranauskas.
Kultūrinis miesto renesansas
Valstybinio Šiaulių dramos teatro literatūrinės dalies vedėja Nomeda Šatkauskienė:
– Pakviesta tuometinio Šiaulių dramos teatro literatūrinės dalies vedėjo Tomo Venclovos, A. Ragauskaitė į Šiaulius atvyko pastatyti vieno spektaklio, bet pasiliko šešeriems metams.
Tai buvo ypatingas laikas tiek pačiai režisierei, tiek dramos teatrui, tiek visam miestui. Šiandien A. Ragauskaitės kūrybinė biografija neatsiejama nuo Šiaulių, nuo teatro ir čia jos sukurtų spektaklių. Neilgas tarpsnis Šiauliuose buvo pats įdomiausias, brandžiausias, ypač kūrybiškas laikas režisierės biografijoje.
A. Ragauskaitė visada šiltai prisimindavo Šiaulių „periodą“. Savo ruožtu žmonės, kuriems teko laimė kartu dirbti su garsiąja režisiere, visam laikui įsiminė tvirtą Ragauskaitės režisūros braižą ir gautas pamokas.
Verta paminėti įdomų faktą, kad tuo laikotarpiu, aštuntame praėjusio amžiaus dešimtmetyje, Šiaulių teatro scenoje „karaliavo“ moterys režisierės: N. Ogaj, A. Ragauskaitė, R. Steponavičiūtė – visos labai skirtingos, bet savaip praturtinusios mūsų teatro veidą.
Tačiau būtent 1974–1979 metai, kai A. Ragauskaitė dirbo vyriausiąja teatro režisiere, tiek teatrologų, tiek teatro istorikų įvardijami mūsų teatro „aukso amžiumi“, savaip dariusių įtaką viso miesto kultūriniam renesansui. Tuo laikotarpiu snūduriuojantis provincijos miestas Šiauliai staiga tapo visos Lietuvos teatrinio gyvenimo epicentru.
Publika iš atokiausių šalies kampelių veržėsi pamatyti tokius šiauliečių spektaklius kaip V. Mykolaičio-Putino „Valdovas“, B. Sruogos „Pajūrio kurortas“, P. Vaičiūno „Prisikėlimas“.
Aurelijos Ragauskaitės fenomenas parodė, koks galingas ir įtakingas veiksnys kultūroje ir mene gali būti vieno žmogaus talentas. Turime pagrįstai didžiuotis, kad visu savo pajėgumu jis išsiskleidė būtent Šiauliuose.
Gyvenimo mirksnis
Režisierės Aurelijos Ragauskaitės mintys teatro 80-ečio proga. Ištrauka iš knygos „Šiaulių dramos teatras“ (sudarytojas Svajūnas Sabaliauskas):
Šiauliai, Šiauliai... „Gražios moterys, geras miestas, puikus alus“. Atrodo, taip sakydavo B. Sruogos „Pajūrio kurorto“ herojus Francas. Kaip ir jis, aš su nostalgija prisimenu tą trumpą gyvenimo mirksnį, praleistą Šiauliuose – „geri žmonės, energingas miestas, puikūs aktoriai“. Išties, Šiaulių teatre praleidau vos kelerius metus, bet tokius reikšmingus ir kūrybingus, kad prisiminimų užtenka ilgam. Iš mano atminties niekada neišdils jau iškeliavusieji: groteskiškas Francas (Alfonsas Dobkevičius), galingasis Valdovas Krūšna (Pranas Piaulokas), elegantiškasis „Prisikėlimo“ Ponas Barva (Vytautas Benokraitis), mylimas aktorius ir „Kaip žydėjimas vyšnios“ autorius Naubertas Jasinskas. Nuostabu, kad tiek galingų vyrų išėjo negrįžtamai, o mano puikioji moterų komanda vis dar klajoja kažkur tarp teatro ir miesto. (...)
Pasiilgstu tų dienų ir žmonių, to srauto, kuris nešė mus visus, apsvaigusius nuo atsivėrusių kūrybos galių, apgirtusius nuo sėkmės ir, regis, neišsenkančių galimybių. Bet, kaip ir turi būti gyvenime, jo išseko, (bent jau man...) Tik mano trapusis Gytis (Vladas Baranauskas) retkarčiais išblaško mano vienatvę, tik mano pačios ir kitų parašytos knygos primena tą buvusią režisierę.
Bet per didžiąsias šventes ištikimai į pašto dėžutę įkrentantis atvirukas tvirtina, kad prisimenu ne tik aš, bet ir dabar gyvuojantis teatras prisimena mane. Skirtingai negu jį kuriantys žmonės, teatras neišeina. Jis nepradingsta, kaip trumpametražiai spektakliai. Niekas negali žinoti, kaip šiame neįtikėtinos kaitos pasaulyje teatras atrodys po kelių dešimtmečių. Tačiau kad ir koks būtų, jį toliau kurs tie, kurie liko man išėjus, ir tie, kurie ateis vėliau. Nežinau, ar tai turėtų paguosti ir pradžiuginti, ar sukelti liūdesį ir nostalgiją. Nejaučiu nei vieno, nei kito. Priimu tai kaip natūralią būseną ir kaitą (...).
Balio Sruogos „Pajūrio kurortą“ Aurelija Ragauskaitė Šiauliuose pastatė 1975 metais.
Aurelija Ragauskaitė Valdovo Krūšnos vaidmenį patikėjo tuomet jaunam aktoriui Pranui Piaulokui. Visas kolektyvas spektakliui vieningai mezgė dekoracijas.
Juozo BINDOKO nuotr.
Petro Vaičiūno „Prisikėlimas“. Aurelija Ragauskaitė – centre.
Aurelijos Ragauskaitės režisuoti spektakliai Šiaulių dramos teatre:
1. 1974 m. Vincas Mykolaitis-Putinas „Valdovas";
2. 1974 m. Karlas Goldonis „Kivirčai Kjodžoje";
3. 1974 m. Naubertas Jasinskas „Kaip žydėjimas vyšnios";
4. 1975 m. Balys Sruoga „Pajūrio kurortas";
5. 1975 m. Aurelija Ragauskaitė ir I. Liutikaitė „Šią naktį";
6. 1976 m. Vsevolodas Višnevskis „Iš chaoso“ (optimistinė tragedija);
7. 1976 m. Violeta Palčinskaitė „Septynios snieguolės ir nykštukas";
8. 1977 m. Petras Vaičiūnas „Prisikėlimas";
9. 1977 m. Aurelija Ragauskaitė „Lyriniai horoskopai“ (poezijos);
10. 1978 m. Maksimas Gorkis „Vasarotojai";
11. 1979 m. Rudolfas Blaumanis, „Sūnus palaidūnas";
12. 1979 m. Aurelijos Ragauskaitės kompozicija „Iš ten aš ateinu“ (V. Rimkevičiaus „Vandens lelijos“ motyvais).