Prie vairo ir be atsakomybės: Šiauliuose – 150, į Kuršėnus – 170 kilometrų per valandą greičiu

Artūro STAPONKAUS nuotr.
Nepaliaujamai griežtinama atsakomybė už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, panašu, neveikia, kaip kaskart tikimasi. Šalyje tūkstančiai pažeidimų dėl milžiniško greičio, chuliganiško vairavimo, neblaivumo, avarijose sužaloti žmonės ir nepataisomai suknežintos transporto priemonės, didžiulės baudos ir prarasti vairuotojo pažymėjimai – įprasta kasdienybė, kurią pakeistų nebent išaugęs eismo dalyvių sąmoningumas.

Šiaulių apskrities Kelių policijos skyriaus viršininkas Robertas RADAVIČIUS sako, kad koronaviruso karantino metu sumažėjęs incidentų keliuose skaičius šią vasarą vėl muša rekordus.

Prarasti teises paprasta

– Taigi karas keliuose tęsiasi...

– Deja, keliuose kol kas nieko naujo. Ar galima sakyti, kad pasistūmėta į gerąją pusę, jeigu rytinio reido metu išaiškinami 4–5 neblaivūs vairuotojai arba važiuojama, pavyzdžiui, Šiaulių Architektų gatve 150-ies kilometrų per valandą greičiu, o užmiestyje, kelyje į Kuršėnus, – 170-ies kilometrų per valandą greičiu?

Kitą vertus, jeigu palyginti dabartinę situaciją su ta, kokia keliuose buvo prieš dešimtmetį, pagerėjimo tikrai yra. Klausimas tik, ko dėka: ar dėl augančio eismo dalyvių sąmoningumo ir tolerancijos, ar dėl kelių kokybės ir infrastruktūros, techninės bazės, modernių kontrolės ir saugumo užtikrinimo įrenginių. Reikia pripažinti, kad pastarieji kai kuriuos vairuotojus tikrai veikia, todėl nemato reikalo ignoruoti reikalavimų ir mokėti baudas arba prarasti vairuotojo pažymėjimą, kas visai realu.

– Kalbant apie vairuotojo pažymėjimą, turėtumėte informuoti, kad pagal dabar galiojančią atsakomybę už Kelių eismo taisyklių pažeidimus, prarasti jį gali būti paprasta.

– Teisingai. Įsitikinimas, kad teises galima prarasti tik prie vairo sėdus neblaiviam arba važiavimo greitį viršijus 50 kilometrų, gerokai pasenęs ir nebeatitinkantis tiesos. Dabar vairuotojas keleivio kėdėje gali atsidurti ir dėl, kai kurių eismo dalyvių manymu, visai „nekaltų“ pažeidimų. Kad ir kalbėjimo telefonu vairuojant.

Jei detaliau, tai paminėsiu dažniausius nusižengimus, už kuriuos gali būti atimta teisė vairuoti.

Už transporto priemonių vairavimą, kai tai daro neblaivūs (pagal Administracinių nusižengimų kodeksą – daugiau negu 0,4 promilės, bet ne daugiau negu 1,5 promilės) ar apsvaigę nuo narkotinių, psichotropinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų vairuotojai, taip pat apsvaigimo patikrinimo vengimo.

Už nustatyto greičio viršijimą daugiau kaip 50 kilometrų per valandą, o pradedantiesiems vairuotojams – viršijus daugiau kaip 30 kilometrų.

Už reikalavimo duoti kelią pradedant važiuoti, įvažiuojant į kelią, persirikiuojant ir kitaip keičiant važiavimo kryptį nevykdymą, įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus.

Už draudimo vairuotojams naudotis mobiliojo ryšio priemonėmis nesilaikymą.

Už važiavimą esant draudžiamam šviesoforo signalui arba nesustojimą prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalaujama pagal taisykles.

Už transporto priemonių su įjungtais mėlynos (mėlynos ir raudonos) spalvos švyturėliais ir specialiais garso signalais arba jų lydimų transporto priemonių nepraleidimą, nesustojimą.

Už transporto priemonių vairavimą vienu metu ar paeiliui padarant kelis grėsmę eismo saugumui keliančius eismo taisyklių pažeidimus.

Už vairavimą neteisėtai organizuotose transporto priemonių lenktynėse.

Už pavojingą situaciją sukėlusį pažeidimą, privertusį kitus eismo dalyvius staigiai keisti judėjimo greitį, kryptį arba imtis kitokių veiksmų savo ar kitų žmonių saugumui užtikrinti, o taip pat tokią pat pavojingą situaciją sukėlusį įvažiavimą į priešpriešinio eismo juostą pažeidžiant Kelių eismo taisyklių reikalavimus.

Už chuliganišką vairavimą ir t.t.

Išvardijau toli gražu ne visus pažeidimus, už kuriuos gali būti atimtas vairuotojo pažymėjimas. Ir ne tik jį galima prarasti, bet ir sumokėti solidžią baudą.

– Žodžiu, bet kuris nusižengimas kelyje vairuotojui gali kainuoti skaudžiai...

– Vienareikšmiškai. Pavyzdžiui, lenkimas, kur tai daryti yra draudžiama, numato baudą nuo 170 iki 230 eurų ir vairuotojo pažymėjimo atėmimą nuo trijų iki šešių mėnesių. Tokia pat nuobauda gresia už pavojingos situacijos kelyje sukėlimą, kai kiti eismo dalyviai dėl to priversti atlikti kokius nors neplanuotus manevrus (pavyzdžiui, trauktis pažeidėjui išvažiavus į priešpriešinę eismo juostą).

Už chuliganišką vairavimą vairuotojui gresia bauda nuo 450 iki 550 eurų su teisių atėmimu nuo metų iki dvejų metų.

Už girtumą iki 1,50 promilės (per 1,50 promilės įstatymas numato baudžiamąją atsakomybę) gresia bauda nuo 800 iki 1 100 eurų ir vairuotojo pažymėjimo atėmimas nuo 12 iki 18 mėnesių. Pastaroji drausminė nuobauda – vairuotojo pažymėjimo atėmimas – gali būti sušvelninta, jei vairuotojas sutinka automobilyje įsirengti alkobloką. Maždaug pusė prie vairo sulaikytų neblaivių vairuotojų sutinka apie 1 000 eurų kainuojantį alkobloką įsigyti.

Beje, jei pažymėjimas atimamas ilgiau negu metams, vairuotojui atsiranda prievolė iš naujo laikyti egzaminus „Regitroje“, pažymėjimui įsigyti.

– Neblaivių vairuotojų keliuose vis dar gausu. Matote sprendimą?

– Nejauku net galvoti, kiek vairuotojų vairuoja neblaivūs. Užtenka paanalizuoti pirmadieniais vykdomus policijos reidus: kelios valandos – trys keturi pažeidėjai. Aiškina gėrę išvakarėse, o iš ryto sėdo prie vairo, nes reikia į darbą. Bijo nenuvažiuoti į darbą, bet negalvoja, kad toks vairavimas geriausiu atveju gali kainuoti teises ir baudą, o blogiausiu – sužalotą eismo dalyvį, sukeltą avariją.

Ne kartą bandžiau sau rasti logišką paaiškinimą į labai jau miglotą klausimą: jei vakar vakare sėdėjai su stikliuku rankose, kokią teisę šiandien rytą turėjai sėsti prie vairo ir kelti pavojų kelyje? Atsakymo nerandu. Maža to, kone visi išsiblaivyti nespėję vairuotojai teigia, jog jautėsi gerai, todėl ir vairavo. Deja, lygiai tokį patį atsakymą pareigūnai girdi ir iš tų, kuriuos kelyje sustabdo ne policija, o parblokštas ir sunkiai sužalotas pėsčiasis, užkliudytas automobilis...

Kokį matau sprendimą? Kol kas jokio. Anksčiau galvota, kad, drastiškai sugriežtinus atsakomybę, neblaivių vairuotojų keliuose sumažės. Taip, laikinas efektas, kriminalizavus girtumą, kuris viršija 1,5 promilės, buvo. Bet tik laikinas. Aš galvoju, kad ši problema išsispręs tik tada, kai patys vairuotojai ims suvokti, kokio tai masto tai problema. O kol ims įsisąmoninti, praeis dar nemažai laiko.

Paprastas pavyzdys. Vykdėme neblaivumo kontrolę prie Kryžkalnio jungtinėmis pajėgomis su Kauno policijos pareigūnais. Kelios valandos – devyni neblaivūs vairuotojai, iš jų net trys – profesionalai, vairavę vilkikus. Ar sąmoningas žmogus gali taip elgtis, drįstu smarkiai abejoti.

– Ir vis tik. Vairuotojo pažymėjimo praradimui vargu ar surasti abejingų...

– Labai žmogiškai paprastai pasakysiu. Įstatymas numato vairuotojo pažymėjimo atėmimo galimybę kone už visus KET pažeidimus. Tačiau ar visais atvejais (nekalbame apie vairavimą esant neblaiviam arba kitą grubų nusižengimą) tokia nuobauda taikoma. Atvejai individualūs: gal žmogus tiesiog suklydo, savo klaidą pripažįsta, nieko nesužalojo, niekam nepakenkė, be to, neturi galiojančių nuobaudų arba, dar geriau, anksčiau išvis nebaustas. Nė vienas policininkas tokias pažeidėjui nesiims taikyti griežčiausios sankcijos.

Kita grupė tie, kurie ir praradę pažymėjimą, bet vis tiek vairuoja. Ir vairuoja tol, kol „neprisivairuoja“.

Beteisiai vairuotojai kartais (bet tikrai ne visada) „praslysta“ ir policijos reido, kai tikrinamas blaivumas, metu. Juk neprašome pateikti pažymėjimą, prašome papūsti į alkoholio matuoklį. Pastaruosius vairuotojus privalau informuoti, kad policija jiems turi staigmeną – automobilio valstybinio numerio skenavimo įrangą, kuri reidų metu nuskaito numerį ir informuoja, kad anksčiau šį automobilį vairavo asmuo, kuriam už padarytą pažeidimą atimtos teisės. Gavę tokios informacijos pareigūnai vairuotoją paprašo pateikti pažymėjimą. Būna, kad nuskenuotą automobilį vairuoja visai kitas žmogus, bet būna, kad ir tas pats beteisis. Pavyzdžiui, šiųmetėje Žagarės vyšnių šventėje skenavimo įranga padėjo pričiupti net keturis be teisių vairavusius asmenis.

Penkios žūtys, šimtai neblaivių

– Kokia situacija Šiaulių apskrities keliuose?

– Lakstoma ir toliau. Važinėjama lyg be stabdžių. Automobiliais, motociklais, kurie akimirksniu išvysto milžinišką greitį, paspirtukais. Eismo įvykių didėjimas ryškus.

Šiemet Šiaulių mieste jau turime vieną žūtį, apskrities rajonuose – dar keturias: dvi Radviliškio rajone, po vieną Joniškio ir Pakruojo. Statistiškai atrodo, tik penkios žūtys. Bet kažkam tai penki prarasti artimieji, gedinčios šeimos, sudaužyti likimai, našlaičiai vaikai.

Neblaivių vairuotojų, kurių neblaivumas neviršija 1,50 promilės, apskrities keliuose per septynis šių metų mėnesius išaiškinta 375 (pernai – 311).

Beje, apie paspirtukus! Važiuoja šaligatviais, važiuoja kelkraščiais, važiuoja per perėjas, važiuoja sustoję po du... Vairuotojai – suaugusieji, bet vairuoja ir vaikai, nenutuokiantys apie Kelių eismo taisykles ir saugų elgesį. Pagaliau reikėtų įstatymais sureguliuoti šį reikalą.

Dar daugiau: paspirtukininkai įsigudrinę savavališkai pasididinti savo paspirtukų galią – nuo 25 kilometrų per valandą iki 40-ies, nuo 40-ies iki 75 kilometrų. Paspirtukas mieste gali važiuoti greičiau už automobiliui leistiną greitį!

Džiaugiuosi kai kurių bendrovių, kad ir „Bolt“, geranoriškumu. Šiaulių miesto savivaldybei pavyko rasti su šia bendrove susitarimą, kad bent Vilniaus gatvės pėsčiųjų bulvare užprogramuotas „Bolt“ paspirtukų greitis – tik 15 kilometrų per valandą. Naivu tikėtis, kad paspirtukai būtų užprogramuoti iki žmogaus ėjimo greičio – 5–7 kilometrų per valandą, bet važiuojant 15 sužalojimo grėsmė pėstiesiems ženkliai sumažėja.